kat bij hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

kat bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 09:18

Hoe kan ik het beste een kat bij een hond introceren?

Ik heb een jonge duitse herder. Buiten is ze niet zo lief tegen katten. Gaat er graag achter. Dit mag ze niet en weet ze ook.

Als een kat blijft staan, weet ze geen houding te geven, en dan raak ze eerder in paniek dan dat ze wat doet.

Een keer liep een kat vrolijk achter haar aan,en toen wou ze er mee spelen.

Kortom ik weet niet hoe ze zal reageren als een kat in huis komt. Maar ik wil zo graag een ragdoll. En ik weet zeker als ik het goed doe, dat het ook goed zal gaan.

De kat zal een 'eigen' kamer krijgen voor de rust. Bij mij is de regel eenmaal een dier in huis,blijft tot zn dood. Ik zou het ook heel erg vinden als ik een ragdoll koop (buiten het geld om) en dat het niet gaat en dan alsnog weg moet doen.

Want appart leven vind ik ook niks.

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Re: kat bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:56

Ik had al een kat toen mijn herplaats boxer van 3.5 jaar kwam. Was best spannend maar mijn kat was al honden gewend. Heb de hond aangelijnd mee naar binnen genomen. De lijn er aan gelaten en laten doen. Hij zag al vlot de kat. Vloog erop af en....werd gelijk gepakt en was er zo weer bij weg haha. Ik kreeg 2 dagen later te horen ohhhh jaaaaa hij vermoord katten dus pas op met katten.......

Handig. Maar het klopt wel. Mijn kat is totaal niet bang (maine coon x ragdoll) en heeft hem goed onder de duim. Ze tolereerr nu 7 jaar later nog niets 0.0 van hem richting haar. Mijn andere hond wel.

Hij gaat op straat ook geen kat meer achterna.

Wat he kan doen is idd de kat eerst in eigen ruimte zetten en van daaruit werken maar vask geeft dat onnodig veel stress.

Ik zou het mandje neer zetten met zicht op de kattenbak. En laat maar uur zo staan. Dan kan de kat zich oriënteren en jij moet dan maken dat je hond zich normaal gedraagt.

Vertrouw je dit niet dan grote bench nemen en in de kamer zetten. Kattenbak er in en eventueel klein krabpaaltje zodat de kat zich kan verstoppen. En de kat daar in. Dan is contact mogelijk maar veilig tralies er tussen. Let wel op dat niet alle benchen kittens er in houden ivm teveel spijlruimte aan de onderzijkant bij de bodem.

future_vet
Berichten: 2613
Geregistreerd: 01-05-10

Re: kat bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:59

Ik zou gewoon wachten tot na het overlijden van je hond. Als hij buiten al jaagt op katten dan zal dat binnen alleen maar erger zijn.

Introductie als het nog een pup is, is wel nog te doen maar een kitten bij een volwassen hond zetten die geen katten gewend is, dat is vragen om problemen.

Ik weet ook niet hoe groot je woont, want ze hebben echt beide veel eigen ruimte nodig

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: kat bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 10:06

Het buiten jagen op katten zegt niets over thuis.
Mijn kleine hond is opgegroeid met 2 katten, maar wil buiten ook nog weleens opgefokt doen hoor (mag uiteraard niet).
En thuis niets mee van doen hoor met de katten.

Katten kunnen zich prima verdedigen, pas alleen op met die scherpe nagels bij de ogen van je hond.
Zorg dat de kat hoge schuilmogelijkheden heeft waar de hond niet bij kan.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 10:11

Mijn twee hondjes zijn buiten ook heel fel op katten maar met onze eigen kat gaat het zeer goed. Wij hebben twee keer (de eerste kat is helaas na korte tijd overreden) bewust gekozen voor een jong volwassen kat uit het asiel waarvan bekent was dat hij met honden overweg kon. Een beetje een stoere die zich niet op zou laten jagen. Dat ging beide keren eindelijk meteen goed (wel nog een tijd apart gehouden als er geen toezicht was). Kat heeft ze beide een keer gemept en toen was het eigenlijk klaar.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: kat bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 10:43

mijn herder wordt net 2.

ik heb nog een oud hondje, die jaagde ook buiten achter katten aan. Maar de katten van de buren gaat gewoon goed. Me broer heeft ook een kat en dat gaat met me oudje goed.

Met me herder weet ik dit niet. ik heb een 1gezinswoning en we leven er maar met 2 mensen in. Dus een eigen kamer is zo gemaakt voor de kat.

ik wil er gewoon goed over nadenken. en over informeren, Als het niet mogelijk is houdt het op neem ik geen kat. Wil niet met beide dieren in spanning leven.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: kat bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 10:57

Mocht je het toch doen kies voor een herplaatser. Een volwassen ragdoll die al honden gewend is! Geen kitten want honden kunnen ontzettend lomp zijn en ik zou het dus echt niet aanraden om een kitten bij een hond te zetten zonder ervaring met katten. Die kan je voorlopig nog niet alleen laten samen...

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Re: kat bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 10:59

Qua introduceren heb ik geen ervaring of verstand van. Maar onze hond gaat buiten ook achter katten aan, en binnen negeert hij de kat van m'n schoonouders.

Dus dat hij er buiten achter aan gaat, wil denk ik niet veel zeggen over hoe hij binnen er mee omgaat.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: kat bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:05

In dit geval zou ik het idee van een ragdoll misschien even loslaten en een beetje op zoek gaan naar een beidehante kat die niet bang is voor honden. Ragdolls zijn hele lieve rustige katten die makkelijk met zich laten sollen en ik zou dat in deze situatie zielig vinden voor de kat.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:12

Het kan best, ook een met een hond die buiten wel op katten jaagt. Zoek dan wel een oudere kat die al honden gewend is en niet zal wegrennen, en wees er in het begin altijd bij en bereid om te corrigeren en in te grijpen, met wellicht een "safe spot" hoog op een kast ofzo voor de kat.

Mijn moeders jonge hond jaagt buiten op "vreemde" katten, maar speelt met onze eigen kat, en onze kat "jaagt" ook wel eens op hem of zet hem op zijn plaats. Wel hadden we de jonge hond eerst vaak aan een lange lijn in de kamer als de kat er was, om in te kunnen grijpen en te kunnen corrigeren als er gejaagd werd. Hierdoor werd de kat ook zekerder (soms iets té zeker en ging "uitdagen" :') ).

Het was wel een langer proces dan "zomaar bij elkaar gooien" en pas nu (na 2 jaar) zitten ze wel eens zonder toezicht bij elkaar (maar dat meer omdat er eerder dan vaak te wild gespeeld werd en er vazen etc. sneuvelden.. :') Met toezicht kun je te "heftig" gedrag toch sneller corrigeren).

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:16

Zorg dat je in elke ruimte een plek hebt waar de kat op kan en de hond niet. Krabpaal op hoogte, plankje aan de muur, mandje in de vensterbank waar de hond niet bij kan enz.
Verder zorgen dat je de hond héél goed onder controle hebt en desnoods even met de riem aan in huis laten lopen zodat je die snel kan grijpen als die achter je kat aan gaat.

En tja er rekening mee houden dat ze de eerste tijd elkaar wel eens in de haren vliegen en ook even de leiderspositie moeten uitvechten.

Ik zou ook de kat een halve dag zonder hond in huis laten, even verkennen voor bijv een halve dag en de hond dan later weer naar binnen brengen. Breng de hond bijv een middagje naar vrienden/ouders.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: kat bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:32

Het probleem gaat waarschijnlijk je hond zijn. Meestal maken katten niet zo veel problemen als ze zich lekker terug kunnen trekken. Mijn honden waren altijd heel fel op andere katten in de tuin, maar onze eigen lieten ze gewoon met rust.

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:37

Zelf had ik nog 4 katten (Maine Coons) , toen de hond bij ons kwam wonen. (Engelse Bull). Er heerste geen hoera stemming onder de dieren, maar dat had ik ook niet verwacht. Onze hond was druistig en de katten rustig. Zowel hij als zij konden wegvluchten. De katten hadden hun krabpaal en de vensterbanken. Ze hebben hem geaccepteerd. Echte vriendschap is er maar bij 1 geweest. Ik heb nu alleen de hond (9 jaar maar over.) Wonderlijk vond ik het wel, dat hij buiten tekeer gaat tegen elke kat. Maar binnen had hij niets te vertellen.
Een ragdoll is ook een rustige kat. Ik zou de eventuele kat niet geforceerd bij de hond zetten, maar hoog en afwachten wat er gebeurt. Net als lifay zou ik zelf denken aan een herplaatser. Dan is het karakter bekend.

Happyfeet2

Berichten: 202
Geregistreerd: 03-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:45

Wij hadden 2 honden (nu nog 1) en wisten van beide niet hoe ze op katten zouden reageren. Een zwerfkatje (wij woonde in het buitenland) vond echter haar weg naar ons. Bij binnenkomst was het flink snuffelen, rondjes lopen, honden liepen erachteraan, maar het ging goed. Nog geen 2 weken later lag ze bij de labrador in zijn mand te slapen, terwijl de honden buiten ook het liefst achter ze aan gaan.

Na die tijd zijn er meerdere zwerfkittens geweest *op bezoek om te eten* en allemaal zonder problemen. Sommige katjes waren echter zo wild dat ze bang waren voor de honden, dus die voerde we buiten. Andere katjes kwamen echter via buiten binnen, waarbij ze eerst langs de honden moesten.

Meestal met jonge dieren (jong katje of jonge hond) gaat het al vrij snel goed. Geef ze de tijd, ben streng tegen de hond en laat hem weten waar zijn plaats is. Hond niet teveel geruststellen,worden ze alleen maar zenuwachtig van. Doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is geeft meestal het beste resultaat.

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:01

Onze hond ging buiten ook achter katten aan. Toen onze kat kwam ook wel wat voorzorgsmaatregelen genomen. Bij de introductie hond vast en een bench neergezet voor de hond en de kat kon door het kattenluikje naar het hok om bij de hond weg te komen. Was allemaal niet nodig, paar dagen en ze waren al helemaal aan elkaar gewend. Nou was onze kat ook niet bang voor onze hond en rende er niet voor weg anders had het wel iets langer geduurd denk ik. Tegenwoordig liggen ze elke avond samen bij mij op een kussen te slapen. Nooit gedacht dat dat zou kunnen..
Afbeelding