Verhuizen met hond...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Verhuizen met hond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 15:11

Hoi,

Op dit moment woon ik nog bij mijn ouders, en hebben wij een Cane Corso reu van nu 2,5 jaar oud. Als pup zijn wij begonnen met de bench, sowieso snachts en als we overdag weg waren. Dit ging goed, en wouden het toen ook los proberen. Nou dat hebben we geweten :+ Kozijnen, meubels zelf een hap uit de vensterbank alles was kapot gevreten. Weer in de bench tot we het weer opnieuw gingen proberen. Hij is nu al zeker vanaf januari dag en nacht los, en we hebben de bench zelfs opgeruimd. Hij heeft ook niks meer kapot gegeten, hij slaapt eigenlijk het meeste van de tijd :=

Nu ga ik in november samenwonen met mijn vriend, en het is officieel mijn hond, dus hij gaat ook met mij mee. Maar hoe moet ik dit aanpakken in een nieuw huis? Ik wil hem sowieso tijdens het 'verbouwen' meerdere keren meenemen. Moet ik het alleen zijn weer opbouwen? Of gaat dit wel lukken nu hij een stuk ouder en rustiger is? Hij heeft altijd een kluif/speelgoed/touw etc. dus daar zal het niet aan liggen. Ik wil eigenlijk geen bench meer in huis, en ook niet voor hem. Hij is nu al zolang los. Feit is wel dat hij bij mijn ouders thuis bijna 24/7 op mijn bed ligt := (Wel met een oud laken over mijn dekbed anders vind ik dit ook niet lekker fris), maar in het nieuwe huis mag hij van mijn vriend absoluut niet naar boven en al helemaal niet op bed.

Hoe ga ik dit doen zonder dat mijn (gloednieuwe) meubels worden opgegeten?

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:19

Ik verwacht eigenlijk weinig problemen. Hond is meer gericht op zijn baas dan op het huis. Gewoon gelijk een duidelijke plek voor hem maken. Lekker wat nieuw of bekende speeltjes klaar leggen.denk dat het dan vrij snel wel goed gaat. Wat hier voor de nacht Fijn is een voetbal, mocht die zich gaan vervelen kan die daarmee aan de slag. Maar gewoon slaap lekker zeggen en de kamer deur dicht doen. Is denk ik voor hem het rustigste.

Lekker genieten met ze drieën!

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Verhuizen met hond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:22

Ik ben het met floorsil eens, ik denk ook dat het allemaal wel losloopt (hoe toepasselijk :+ ).
Je kunt de bench nog altijd achter de hand houden

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Verhuizen met hond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:24

Heeft hij een bot op het moment dat jij weg bent? Iets waar hij wél mee bezig mag zijn? :)
Onze Boerboel die we nu net een paar maanden in huis hebben had ook de neiging om te gaan slopen. Nu heeft hij een eigen bot en het is opgelost.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:28

Zo gauw je intrekt zou ik hem de eerste dagen even wat intensiever begeleiden. Dat betekent niet zozeer dat je hem continue aandacht moet geven maar wel dat je hem niet alleen laat. Zo kan hij vanuit de veiligheid die jij biedt het huis verkennen.

Verder is een leuk spelletje wat je met hem kan doen en wat hem helpt om het huis te verkennen op plekjes goed ruikende snoepjes verstoppen zodat hij echt bezig moet zijn met zoeken in de nieuwe omgeving.

De hoeveelheid dagen/nachten dat je hem niet alleen laat zou ik op het moment beoordelen. Kan een dag of 2 zijn maar ook richting een week afhankelijk van hoe onrustig hij is. Het alleen laten zou ik opbouwen of dat je met een pup te maken hebt. Afhankelijk van hoe lang hij nu alleen kan zijn kan je misschien beginnen met een halfuurtje en zo verder? Met zijn verleden zou ik hem persoonlijk niet alleen laten bij je meubelen in het begin. Is er geen ruimte in huis waar je hem op kan sluiten met al zijn spulletjes? Garage of een hal?

Wat ik ook nog uit je verhaal lees is dat het feit dat hij jouw bed opzoekt goed te maken kan hebben met jouw geur. Bij het opbouwen van het alleen zijn zou ik daar gebruik van maken om altijd iets van een doek of kledingstuk bij hem achter te laten met jouw geur, dat kan hem zomaar ontzettend helpen.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Verhuizen met hond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:31

wij zijn ook verhuisd met twee honden. Tijdens het verven hadden we ze bij, lagen ze in de keuken met een hekje voor de deur terwijl we de kamer verfden. Bij de verhuizing heb ik ze bij mijn moeder gelaten, die kwam later naar ons huis en nam toen de honden mee.
Verder hebben we geen bijzonderheden gehad. Enige was dat onze reu nu veel waakser is. Op het appartement kwamen er natuurlijk geen mensen langs het huis en hier wel, dat blijft hij (ook na 2 jaar) moeilijk vinden, dus hij slaapt als we er niet zijn in de gang.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:45

secricible schreef:
Bij de verhuizing heb ik ze bij mijn moeder gelaten, die kwam later naar ons huis en nam toen de honden mee.
dit zou ik ook doen pas meenemen als alles verhuisd is en misschien een paar keer tijdens het klussen op bezoek laten komen. Tijdens de verhuizing heeft hij die onrust niet en komt al in een af huis.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Verhuizen met hond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:49

Ik ben ondertussen al meermaals verhuisd met mijn honden.
Ze gingen tijdens het verbouwen inderdaad telkens mee, zodat het voor hen ook al bekend was.
Nooit problemen gehad.
Ik zou vooral op het gedrag van je hond letten, is hij rustig en in zijn normale gewoontes na de verhuis of net heel zenuwachtig.. Daarop zou ik mijn acties afstemmen.

Liever het zekere voor het onzekere en even terug in de bench al je twijfelt.

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Verhuizen met hond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:57

Ik ben sinds een maand nu op mezelf met 2 honden van 8 en 10 en kat van 10 naar appartement ipv vrijstaand huis in dorp.

Na het klussen de honden paar x mee genomen en eerste 4 dagen was ik vrij toen we er in gingen. De kat is 2 weken later gekomen toen ik paar dagen vrij had. Heb bij niet 1 van de dieren extra stress gezien. Bench gebruik ik helemaal niet wel pupren met deurtje open. Daar liggen ze s nachts in. Deur hoeft niet dicht hun horen daar gewoon tot ik uit bed kom ;) dit gezien mijn allergie anders hadden ze best op mijn kamer gemogen

jacqdenh
Berichten: 46
Geregistreerd: 11-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:58

ik begrijp niet dat mensen altijd zo moeilijk doen over een bench,je kan nu alvast bij je ouders de hond weer in de bench laten wennen.Zijn eigen veilige plek en groot voordeel deze plek neem je gewoon mee naar het nieuwe huis.Als alles dan weer rustig en normaal is kan je evt de bench weer afbouwen.Besef namelijk dat bij een verhuizing niet alleen de omgeving veranderd maar ook wat gewoontes [neem het op jou bed slapen)Ik snap dat een bench geen sieraad in je huis is maar dat kan natuurlijk altijd tijdelijk.ik hoop dat je met mijn advies wat kan...[ik zou dit mijn cursisten op de hondenschool ook adviseren:) )

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Verhuizen met hond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:01

Eens met Jacqdenh, pak die bench er de eerste weken gewoon weer even bij. Makkelijker om het in 1x goed te doen dan straks vernielde meubels en het alsnog langzaam aan laten wennen.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 16:09

Ik verwacht ook weinig problemen, maar zeker weten doe ik het niet :=

loez: Ja hij heeft altijd een kluif en speelgoed. Ik wil sowieso wat nieuw speelgoed bij zijn oude erbij leggen.

lisem94: Hij heeft 2 oude shirtjes van mij bij zijn speelgoed liggen. Wellicht dat ik hem dan weer een shirtje met geur van mij geef. Mijn vriend komt over 2 weken in NL wonen, dus die zal voorlopig nog geen werk hebben. Hij zal dan vooral samen met hem thuis zijn in het begin, maar hun kennen elkaar ook nog amper. Mocht mijn vriend wel gaan werken gaat de hond overdag naar mijn ouders omdat ik 8 uur gewoon te lang vind om hem alleen te laten zitten, en komt hij savonds mee naar huis. Hij kan wel in de gang, maar ben juist bang dat hij dan gaat slopen omdat hij dan letterlijk opgesloten zit. En hij kan dan ook naar boven.

Wij hoeven niet super veel te verbouwen, het is maar klussen eigenlijk := Maar wil hem wel aantal keer meenemen voordat we daadwerkelijk intrekken.

jacqdenh: Ik heb een Cane Corso, en dus ook een XXL bench dan in de woonkamer staan := En als ik hem nu bij mijn ouders weer in de bench ga doen, snapt hij daar natuurlijk niks van en lijkt me juist alleen maar verwarrend. Plus dat hij dan denk ik heel de boel bij elkaar gaat janken.

Paulina: Is het dan niet vreemd voor de hond om weer in de bench te moeten nadat hij al zolang los is?

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Verhuizen met hond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:37

Welnee. De hond kent de bench al. Sterker nog, je geeft hem het signaal dat zijn veilige plekje ook mee is verhuisd en hij daarin mag schuilen zoveel als hij wil.

Als hij zich de eerste week goed op z'n gemak voelt is de bench makkelijker weer weg te halen dan de bank te moeten repareren. Je merk als eigenaar snel genoeg of de hond zich thuis voelt of de plek nog als vreemd ziet.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:43

Ben momenteel nog een extra cursus voor honden aan het doen. Dit stukje paste goed bij dit topic:

Citaat:
Boven alles leert een leider zijn hond dat goed gedrag zeer belonend is. Sterker nog: het is een goede leiders' tweede natuur om gewenst gedrag op te merken en te 'vangen' en versterken (belonen) zodat de hond gestimuleerd wordt het gewenste gedrag vaker te vertonen.

Het begrenzen van de hond is noodzakelijk in situaties waarin de hond zich zelf nog niet kan beheersen, zodat fouten, onveilige situaties en ongewenst gedrag voorkomen worden. In de praktijk betekent dit bijvoorbeeld gebruik maken van een riem, kinderhekje of bench

Spoiler:
ik heb dit over getypt dus er kunnen spelfouten in staan


Als je er niet zeker van bent dat je hond je meubels met rust laat is begrenzen dus aan te raden. Liever begrenzen dan corrigeren omdat goed gedrag belonen nou eenmaal beter blijkt te werken dan ongewenst gedrag corrigeren. Zodra hij zich goed op z'n gemak voelt in zijn nieuwe huis en je er redelijk vanuit kunt gaan dat hij begrijpt dat hij ook hier van de meubels af moet blijven kan je hem zijn vrijheid weer geven.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 11:04

Wij zijn inmiddels dus een week verhuisd.

De eerste 2 nachten in de gang laten slapen voor de zekerheid, de eerste10 minuutjes was het even piepen daarna sliep hij. Vanaf toen gewoon de gangdeur open laten staan en zijn kussen in de woonkamer gelegd. Hij is tot nu toe hartstikke lief geweest maar nu komt het...

Bij mijn ouders thuis hebben wij een lederen bankstel. Hij heeft er überhaupt nooit aan gedacht om daar in te gaan liggen. Hier hebben wij nu een stoffen bank, en die bank is gewoon verboden terrein voor de hond. Heeft aardig wat geld gekost, en het is geen chihuahua die erin komt te liggen maar een kwijlende Cane corso. Nou waren wij van de week aan het eten aan de eetkamertafel en meneer springt ineens op de bank en gaat erop zitten 8)7
Meteen eruit gestuurd, en duidelijk met verheffende stem NEE! Niks meer aan de hand geweest.

In het weekend slaap ik graag wat langer en ga ik eruit wanneer hij zich laat horen meestal rond 9 uur. Vanochtend was het kwart voor 10 en ik had nog niks gehoord, dus maar uit bed en even gaan kijken. Ligt meneer prins heerlijk op de bank te slapen }:) Meteen weer eruit gestuurd en boos geworden, en dan weet hij niet waar hij moet kijken.

Hoe ga ik hem dit afleren? Bank is verboden klaar. Als wij Savonds naar bed gaan en hij gaat naar de bank zie ik dat niet en kan hem dan ook niet corrigeren/straffen.

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Verhuizen met hond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:18

Hahahaha heerlijke hond. Kennelijk voelt hij zich op de bank waar jou geuren zitten zich nog veel beter dan op zijn kussen.

Sinds ik op mezelf woon mogen de honden juist wel op de bank dus geen tips. Hier expres dure bank ivm ik wil stof mar haren moeten zeer gemakkelijk te verwijderen zijn. Is echt top bank. Heb er wel voor hun een vetbed op en enkel daar mogen ze liggen. Ik heb losse kussens in de bank die gooi ik om als ze alleen zijn dan kunnen ze niet liggen op de bank als op het vetbed ;)
Je kan ook stoelen op de bank leggen

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Verhuizen met hond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 18:11

Ja van die geuren zou inderdaad wel kunnen!

Vanmiddag hebben we hem maar weer even in de gang gedaan toen we een uurtje weg gingen.

Dorus

Berichten: 13204
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Verhuizen met hond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:21

Hij zal het zachte bed wel missen :(
Mijn zusje had van die klimopraampjes die als een soort van harmonica in elkaar kan klappen en dus makkelijk en klein ergens weg kan zetten. Die lagen/liggen op de bank om te voorkomen dat de hond erop gaat liggen als je er niet bij bent.

Ik heb de hond van mijn ouders vroeger één keer op de bank betrapt, maar ik vermoed dat die er gewoon iedere nacht lag, maar iedere ochtend al er vanaf was als er iemand beneden kwam.

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:22

Ik zou het in eerste instantie ook afleren.. maar dat ras is niet het meest meewerkende ras :+
Van de bank af sturen en naar zijn kleed, en dat juist belonen (door een brokje oid). Bij straffen is er vaak geen bevestiging van wát er precies niet goed is.

Wat je kan doen als hij dan uiteindelijk toch op de bank mag.. is een kleed er op leggen en hem uitnodigen om er op te komen zitten. Hij mag er dan alleen op wanneer jullie het zeggen (en wanneer het kleed er op ligt).
Als je weggaat kleed weghalen..
Zo werkt het in ieder geval bij kennissen..

Maar die van jou is wel een cane corso.. :')

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Verhuizen met hond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 19:23

Haha ja een echte Cane Corso ja :=
Hij mag uiteindelijk echt niet op de bank. Mijn man is moslim dus hij mag al blij zijn dat hij überhaupt in huis mag :+

Dorus: ik denk dat dit zijn eerste nacht op de bank was haha draak!
Ik stuur hem van de bank af en dan naar zijn plaats. Hij heeft een lekker dik kussen met fleecekleed eroverheen, naast de bank dus ook dicht bij ons.

Muga

Berichten: 2067
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: Verhuizen met hond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:32

Ik heb hetzelfde probleem met mijn hond hier. Als ik in de buurt ben, denkt ze er niet aan. Maar als wij boven zijn... ik klap nu gewoon de rugkussens van de bank plat, daar heeft ze respect voor en dan blijft ze gewoon in haar mand of op de grond!