Wanneer konijnen bij kip met kuikens introduceren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Wanneer konijnen bij kip met kuikens introduceren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 18:07

Momenteel heb ik een kloek met 6 kuikens (van 1 maand oud) en 2 konijntjes. Ik wil uiteindelijk 3 kipjes houden en de rest gaat weer weg. Op den duur zou ik de konijnen en kippen graag samen willen laten in de ren die aan beide hokken vast zit. Ze kunnen nu al dicht bij elkaar, er zit alleen een gaaspaneel tussen. De konijnen hebben bij m'n ouders ook al soms met de kippen samengelopen, dus van hun verwacht ik geen problemen. Wat de kipjes ervan vinden, weet ik natuurlijk niet. Moeder-kip vond de konijn eerst maar eng, maar nu niet meer. Ze is verder niet erg agressief ingesteld, geen agressie naar onbekende dingen bijvoorbeeld.
Mijn vraag is nu, wat zou het beste moment zijn om ze bij elkaar te laten? Kan ik dan beter wachten tot moederkip de kuikentjes afgestoten heeft of juist nu ze nog onder mama's hoede zijn?
Als mama laat zien dat de konijnen niet gevaarlijk zijn, leren de kuikentjes dit natuurlijk gelijk ook. Echter als mama-kip dit niet vindt en wellicht uit bescherming de konijnen toch aanvalt, leert ze de kuikentjes misschien juist weer het verkeerde en kan ik wellicht beter wachten tot de kuikentjes op zichzelf zijn.
Wat denken jullie, of wat zijn jullie ervaringen hierin?

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Wanneer konijnen bij kip met kuikens introduceren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 12:27

Hoe groot is de ruimte die je ter beschikking hebt? Als ze genoeg ruimte hebben om elkaar echt te ontlopen zou het wel kunnen. Als moet je wel opletten dat de kip niet in de ogen van je konijnen pikt.

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 16:08

Bedankt voor je reactie :) De ren is niet mega groot, dus heel veel ruimte om elkaar echt te ontlopen zullen ze niet hebben. Wel wilde ik sowieso het kippenhok dmv een pvc-pijp 'afsluiten', zodat hopelijk de kippen daar niet heen kunnen gaan.
Ik denk dat ik sowieso wel ga wachten tot de kuikens groter zijn en een deel weg is. De kans dat moederkip nu de konijnen als gevaar ziet voor de kuikens lijkt me te groot. Daarnaast zijn ze nu natuurlijk met z'n 7en, wat ook gewoon niet handig is bij de introductie denk ik.