Koe ligt plat?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AMBERRTJEE

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Heusden

Koe ligt plat?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 13:18

Ik reed zojuist langs een weiland waar een koe helemaal plat op haar zij ligt, de buik behoorlijk opgezwollen. Ik zag helaas geen mogelijkheid om te stoppen of naar de boerderij te gaan.

Heeft iemand enig idee of dit kwaad kan voor een koe?? Ik ga over een uur daar weer langs.

Na mijn idee zag dit er niet oké uit, maar ik durf niet te zeggen of het kwaad kan??? Help:-(

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Koe ligt plat?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 13:20

Waarschijnlijk een van de magen (ik dacht de lebmaag) die gevuld is met gas. Daar kunnen ze idd aan dood gaan.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Koe ligt plat?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 13:22

Weet je waar de boer woont? Dan gewoon even melden, mag hij beoordelen of het echt ernstig is. Zijn weinig boeren die dat níét op prijs stellen :).

AMBERRTJEE

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Heusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 13:23

Oké, dan ga ik straks meteen naar de boerderij :-(

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 13:23

Als ie straks nog zo ligt is er wel wat mis. Net als paarden liggen sommige koeien weleens even helemaal plat. Niet lang want dan komen hun organen in de knel.

AMBERRTJEE

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Heusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 13:24

Ja zijn de koeien van de boer daarnaast, kan geen telefoonnummer vinden.

Ben afgelopen week ook al langs drie boeren gegaan ivm schapen op de rug, tot nu toe nog nooit meegemaakt dat iemand het idd niet waardeerden.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 13:27

Hopelijk staat ze straks weer op de pootjes. En anders idd even bij de boer langs gaan. Altijd fijn als mensen het even melden als er wat is met een dier :)

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: Koe ligt plat?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 13:32

miss wel drachtig, koeien kunnen wel gewoon plat liggen.
als je het niet vertrouwd is misschien eerste boerderij opzoeken en het vragen,beter dan je telefoon pakken en het op bokt te plaatsten, hier kunnen we je er niet mee helpen iig. ;)

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 13:36

Ze zegt toch dat ze er over een uur weer langs komt. Ze wil nu alleen weten of wat ze gezien heeft ook een réden is om bij die boer aan te bellen. Op zondag kan ik me dat best voorstellen.

Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Re: Koe ligt plat?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:11

In eerste instantie niet hoor. Koeien kunnen heerlijk languit in het gras liggen te rusten. Maar als ze er een uur later nog zo ligt, is het tijd om iemand te gaan waarschuwen!

Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Re: Koe ligt plat?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:14

Afbeelding

Deze foto heb ik zelf gemaakt op de boerderij waar ook mijn paard staat. Heeft zo lange tijd onverstoorbaar gelegen, gewoon heerlijk aan het slapen!

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:18

Hier is het in elk geval nu geen weer om languit een tukkie te doen. Ik ben benieuwd wat TS straks aantreft.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:22

Koper schreef:
Hier is het in elk geval nu geen weer om languit een tukkie te doen. Ik ben benieuwd wat TS straks aantreft.

Hier wel! Het zonnetje schijnt hier mooi <3

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:26

Hier plenst het :P

AMBERRTJEE

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Heusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 16:10

Koper schreef:
Ze zegt toch dat ze er over een uur weer langs komt. Ze wil nu alleen weten of wat ze gezien heeft ook een réden is om bij die boer aan te bellen. Op zondag kan ik me dat best voorstellen.


kvika schreef:
miss wel drachtig, koeien kunnen wel gewoon plat liggen.
als je het niet vertrouwd is misschien eerste boerderij opzoeken en het vragen,beter dan je telefoon pakken en het op bokt te plaatsten, hier kunnen we je er niet mee helpen iig. ;)


Dank je koper! Inderdaad kvika, als je mijn topic had gelezen dan was jou reactie overbodig :-). Ik ga niet zomaar bij iemand aan de deur staan als die koe misschien rustig ligt. Vandaar mijn vraag, bedankt voor je snelle oordeel en negatieve kijk!!

Koe is weer omhoog, waren al meerdere mensen voor langs geweest en hij was inderdaad niet lekker zoals ze zeiden tegen mij. Bedankt voor jullie reacties:-)

AMBERRTJEE

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Heusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 16:11

Koper schreef:
Hier plenst het :P

Hier ook bah :-(

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:32

Gelukkig dat ze weer in de benen is :)

Anoniem

Re: Koe ligt plat?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:00

Wat goed opgelet! Maar je hebt dat soort dingen vaak zo te lezen? Toeval of let je altijd zo goed op?

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Koe ligt plat?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:31

Goed opgelet :)
Meestal is t niet goed wanneer een koe plat ligt. Kan iets in de organen zijn (gassen), wanneer ze niet op kunnen komen (zoals gebroken heup), of wat dan ook. Ook wanneer ze dood gaan, liggen ze op hun zij en strekken ze helemaal uit of rollen ze zichzelf op. Als ik een koe plat zie liggen wanneer ik ze check, is t niet goed ;) kalveren doen t sneller dan koeien. T is niet dat t altijd slecht is, maar t is niet heel veel voorkomend dat ze gewoon liggen te zonnen.
Maargoed, gelukkig is ze alweer op de benen!

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 08:18

AMBERRTJEE schreef:
Koper schreef:
Ze zegt toch dat ze er over een uur weer langs komt. Ze wil nu alleen weten of wat ze gezien heeft ook een réden is om bij die boer aan te bellen. Op zondag kan ik me dat best voorstellen.


kvika schreef:
miss wel drachtig, koeien kunnen wel gewoon plat liggen.
als je het niet vertrouwd is misschien eerste boerderij opzoeken en het vragen,beter dan je telefoon pakken en het op bokt te plaatsten, hier kunnen we je er niet mee helpen iig. ;)


Dank je koper! Inderdaad kvika, als je mijn topic had gelezen dan was jou reactie overbodig :-). Ik ga niet zomaar bij iemand aan de deur staan als die koe misschien rustig ligt. Vandaar mijn vraag, bedankt voor je snelle oordeel en negatieve kijk!!

Koe is weer omhoog, waren al meerdere mensen voor langs geweest en hij was inderdaad niet lekker zoals ze zeiden tegen mij. Bedankt voor jullie reacties:-)

Negatieve kijk?? Nou blijkbaar weet jij alles van mij, helemaal niet negatief. Maar misschien wordt ik te oud voor Bokt. Jammer dat er een taboe lijkt te zij op het aanbellen/vragen bij de boer.
Juist die kent zijn beesten het beste en is negen van de tien keer juist blij met bezorgde burgers.
Juist zo kunnen we van elkaar leren.
Tegenwoordig word er bij een "vreemde situatie" eerder de (dieren)politie gebeld dan vragen aan de boer. En die is vaak toch minder blij dat er niet gewoon even aangebeld is.

Thenexttry

Berichten: 1285
Geregistreerd: 24-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 08:58

AMBERRTJEE schreef:
Koper schreef:
Ze zegt toch dat ze er over een uur weer langs komt. Ze wil nu alleen weten of wat ze gezien heeft ook een réden is om bij die boer aan te bellen. Op zondag kan ik me dat best voorstellen.


kvika schreef:
miss wel drachtig, koeien kunnen wel gewoon plat liggen.
als je het niet vertrouwd is misschien eerste boerderij opzoeken en het vragen,beter dan je telefoon pakken en het op bokt te plaatsten, hier kunnen we je er niet mee helpen iig. ;)


Dank je koper! Inderdaad kvika, als je mijn topic had gelezen dan was jou reactie overbodig :-). Ik ga niet zomaar bij iemand aan de deur staan als die koe misschien rustig ligt. Vandaar mijn vraag, bedankt voor je snelle oordeel en negatieve kijk!!

Koe is weer omhoog, waren al meerdere mensen voor langs geweest en hij was inderdaad niet lekker zoals ze zeiden tegen mij. Bedankt voor jullie reacties:-)



Ik denk dat Kvika het gewoon goed bedoelde, dat als je zo iets ziet boeren het vaak waarderen als er aangebeld wordt. Niet negatief als in dat je iets niet goed hebt gedaan alleen dat het vanaf hier niet zo makkelijk beoordelen is omdat niemand die koe kent.
Als ik het nu verkeerd beoordeel gewoon zeggen hoor.

Eilinora

Berichten: 11912
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 09:18

Het kan ook een hoogdrachtige koe zijn of 1 die net gekalfd heeft.
Als de boer al zegt dat ze niet lekker is kan het best zijn dat ze slepende melkziekte heeft.

Vaak krijgen ze dan even een infuus en lekker met rust laten.
Na een paar uur staan ze weer.

Onze koeien liggen ook vaak helemaal plat te snurken in het zonnetje

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 09:51

Maak regelmatig mee dat er iemand aanbelt omdat er een koe lekker languit ligt te slapen en voor dood wordt aangezien. Loopt een fietspad langs ons bedrijf wat zeker in het weekend druk is door veel recreatie fietsers en wandelaars. Fijn dat mensen het melden als er wat aan de hand is hoor, maar af en toe overbodig. Komt ook omdat we midden in de randstad zitten, mensen weten eigenlijk niets meer van beesten. We hebben sinds een jaar ook een mooie afkalf afdeling ontwikkeld waar de koeien rustig kunnen bevallen, gebeurt ongeveer 2x per week hele jaar door. Voorheen gebeurde dat in een speciale wei voor ons huis. Dan stonden er zomaar 30 man op de weg te kijken met telefoon erop, terwijl die bevalling nog wel wat uurtjes kon duren. Ook kwamen al mensen ook zomaar de werft op en ontstond er een opstopping op de doorgaande weg. Snap dat stadsmensen dat mooi vinden, maar zeker als de bevalling niet goed verloopt en de veearts moet erbij komen heb je liever geen omstanders. Er heeft wel eens iemand een dierenarts gebeld terwijl dat helemaal niet nodig was en wij daar niet om gevraagd hadden.
Mijn vriend is zo'n heerlijke stoere nuchtere boer, een schatje hoor maar qua omgang behoorlijk bot, dat geeft vaak hilarische gesprekken als mensen aan de deur komen.

Eilinora

Berichten: 11912
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Koe ligt plat?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:41

Bopjebo ik snap je helemaal haha,mijn vriend is ook zo.

Gelukkig hebben wij de afkalfwei naast de stal achter het huis dus nergens last van en de koeien kunnen op hun gemak zonder drukte bevallen.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:44

bij een koe hoeft dit inderdaad niet iets schokkends te betekenen, ligt gewoon lekker te chillen :)

Zoals wellicht bekend moet je bij schapen die op hun rug liggen wel meteen ingrijpen.