Pax, kruising working kelpie x border collie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Pax, kruising working kelpie x border collie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 15:31

Afbeelding

Afbeelding

Nadat we ons al een hele tijd aan het oriƫnteren waren op andere rassen als border collies voor het werk aan de schapen zijn kwam veel sneller als verwacht een nest op ons pad wat wel heel interessant is.

Een kruising working kelpie x border collie (van een oeps-nest) bij Letnetti Working Kelpie Stud in Duitsland.
Pups waren al 5,5 maand, we hebben ze allemaal aan de schapen gezien, heel veel belovende honden, stuk voor stuk, de keuze was erg moeilijk.
We hebben de pup eruit gekozen waarvan we denken dat ie bij ons, ons roedel en het werk wat we doen het beste past. Blaft niet aan de schapen, werkt rustig en stylish.

Was nu nog helemaal niet de bedoeling al een "ander ras" erbij te nemen, dat stond eerder op de planning voor over een aantal jaren, maar dit nest kwam telkens maar weer voorbij, het stukje border collie wat erin bleek te zitten staat me enorm aan, de overgrootvader is bc Marley Glen, een reu die ik graag had genomen voor mijn eigen teef, maar die toen helaas al te oud was en mijn teefje te jong.
Veel van de manier van werken van oude Glen zie ik terug in Pax :D
De moeder is een australische import working kelpie.
Tja, dan maar een hondje zonder papieren, als het maar gezond is en fijn werkt :+

Ongelofelijk hoe gemakkelijk je die al kunt sturen aan de schapen, veel balansgevoel, niet bijten naar de schapen, en met een klein beetje lichaamstaal gemakkelijk rechts en linksom te sturen.
Precies zoals je een jonge hond graag ziet werken *\o/*

Hier hoop ik van dat ie gezond opgroeit, en gezond blijft als ie echt aan het werk gaat.
Voor nu mag ie eerst onbezorgd pup zijn, en spelen in het roedel...

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!


Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 17:07

@Kuggur: ja, dat heb je goed begrepen, dit hondje kan zo goed worden als het wil, maar zonder papier ga je enkel aan oefentrials kunnen meedoen. Geen officiƫle wedstrijden.

Nu heb ik het hele wedstrijdgebeuren toch al niet meer op de radar, dit hondje is bewust aangekocht voor het werken aan de kudde, zeker met het oog op ons nieuwe schapenproject wat we volgend jaar erbij gaan starten ;)

Ik hoop hem volgende zomer al een paar uur per dag mee te kunnen nemen.
Gezien de lijnen die er van twee kanten achter zitten, en van wat ie nu al laat zien op 5,5 maand zou dat moeten kunnen lukken. Marley Glen was nog een van de laatste directe zonen van Derek Scrimgeours oude Ben, de beste hond die hij ooit gehad heeft naar zijn eigen zeggen.

Ik stond er echt versteld van wat die al lieten zien, de andere wat grotere reu was de rust zelve...en had de kudde echt onder controle, ze lieten ze ons zien aan een groep van een 40 zware vleesschapen en lammeren, deels gekruist met Wiltshire Horn schapen die durfden uitvallen naar de pups.
Was er geen ene die achteruit ging.

Ik vond dit de beste op dit moment, deze ging al probleemloos op een heel enge plaats tussen schapen en draad door, zonder gehaast te worden.
Hij toonde al het meeste zelfbewustzijn aan de schapen vond ik.

Gewoon los op een moeilijk perceel, zonder hulphond erbij.
Pups kennen geen een commando, puur op sheepsense gingen die de schapen halen en konden de kudde onder controle houden.

Hier thuis ook, pup onder de arm, de wei in en op de grond zetten en kijken wat er gebeurd, zie ik me met een ander exemplaar van deze leeftijd nog niet zo doen :+
Kreeg hem alleen moeilijk gevangen, hij wilde niet meer stoppen :o

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-16 19:49

Update: Pax is nu een maand of 8, en ik denk langzaam aan klaar voor echte training.

Vandaag de eerste sessie met mij, beetje laten balanceren en hem op het balanspunt houden zonder te laten overflanken.
Pax kent nog geen een commando aan de schapen, enkel op lichaamstaal sturen:
https://www.youtube.com/watch?v=cVrmkqGASmA

Hij is al zo leuk dat mijn man ook wel een poging durfde wagen met hem, helaas buiten het konijnenhol gerekend, dus die was op een bepaald moment in de training even verdwenen :+
https://www.youtube.com/watch?v=cg9_MvfTiBM

Hij traint normaal gezien nooit met een van de honden, laat staan met een puber van 8 maanden waar nog geen commando opzit, en die pas een keer of 5 bij de schapen was :D
Geeft wel aan hoe gemakkelijk dat ie al te sturen is, kan echt een heel fijne en bruikbare hond aan de kudde worden denk ik.
Je ziet ook duidelijk verschil tussen de eerste 2 minuten en de latere sessie.
Lijn zit eraan omdat we hem anders haast niet te pakken krijgen als je wil stoppen, hij vindt het veel te leuk :o

Filmpjes zijn snel even met de telefoon genomen, dus niet van denderende kwaliteit...

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, GrapeshotBot, Xyris en 125 bezoekers