Hoe hond beschermen tegen loslopende honden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:06

In theorie mag je inderdaad de hond niet optillen, etc. Mijn advies zou hier echter zijn om het wel te doen. Het hondje doet zich niet stoerder voor dan het is maar is gewoon echt bang. Weet je op wat een bange wegrennende hond lijkt? op een konijn of een prooi, dit kan voor grote honden een trigger zijn om te grijpen.
Dus het zelf laten uitzoeken is hier simpelweg niet veilig genoeg, een hondje van amper 1 kilo is gewoon kwetsbaar. Zeker ook als het aan de leiband is en de ander gewoon los.

Ik persoonlijk zou in dergelijke situatie's ook hondje opnemen (wel zorgen dat het zich dan niet vanop je arm dominant gaat gedragen, dat wil je ook weer niet). Tot je weet hoe de andere hond is en of het veilig is. Een poot er te hard op of een te harde beet kan nl het einde zijn van een dergelijk hondje.
Daarnaast jezelf ook assertief opstellen naar de loslopende hond, zijn weg gaan blokkeren en de hond gaan terugsturen zodat die niet in je persoonlijke ruimte komt.


Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:36

MyWishMax schreef:
Faruba schreef:
Duhelo,in theorie mag het misschien niet maar hoe onverstandig is het om een jong klein hondje te laten overlopen door een grote hond. Mensen beseffen vaak niet dat bij jonge honden de botten nog uit veel kraakbeen bestaan dus erg kwetsbaar. Ook bij kleine rassen moet je uit kijken voor aandoeningen aan bv. knietjes of elleboogjes. Dus mijn theorie zou zijn,pak je kleine hondje op als een grote hond te enthousiast aangedenderd komt en zet hem/haar pas neer als de grote hond gekalmeerd is.


Precies! Ik doe het met puppen ook, of tussen mijn benen en de andere hond zelf wegjagen. Sterker nog, ik heb dan wel grote stevige honden, maar ik blokkeer nog steeds andere honden. Optillen doe ik eigenlijk als er geen andere mogelijkheid is, maar mijn honden omver kegelen gebeurt niet. De meeste honden zijn wel onder de indruk als jij ertussen gaat staan en een duidelijk 'commando' geeft. Bij de hardleerse honden steek ik mijn been uit.

Probeer jouw hond te leren dat het bij jou veilig is en dat jij het oplost. Zo werd mijn reu toen hij 3 maanden was in een losloopgebied opgejaagd. De andere eigenaar vond het leuk spelen, maar mijn hond was echt bang. Gelukkig snapte hij al dat het bij mij veilig was en kwam hij dus naar mij gerend en kon ik de andere hond wegsturen.

Dat bedoelde ik ook in mijn post. In theorie mag het niet, maar veiligheid en welzijn gaat altijd voor. Niemand heeft er iets aan om de hond het zelf te laten oplossen en met een doodsbang dier te zitten of een dier die de rest van zijn leven lichamelijke problemen heeft omdat de duitse dog besloot erop te gaan staan...

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe hond beschermen tegen loslopende honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:43

Trouwens, een wandelstok / snelwandeletok doet ook wonderen om een andere hond weg te houden, ermee zwaaien of hem er simpelweg mee weg duwen (zonder risico dat hij plots in je arm of been hangt). Stok kun je tussen de twee honden plaatsen ook.

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:26

Paulina schreef:
Vanuit het oogpunt van een trainer is oppakken nooit goed. Als een grote hond echt jaagt dan is het optillen bijna hetzelfde als "de prooi" op haphoogte aanbieden. Het beste kan je boven of voor je hondje gaan staan en heel duidelijk de andere hond wegsturen door een andere kant op te wijzen en "scheer je weg" of iets in die trant te zeggen. De toon kennen de meeste honden en omdat je lichaam een blokkade vormt zorgt dit ervoor dat deze veel te speelse honden aftaaien.

Vaak (en ik zeg vaak, niet altijd!) zijn de eigenaren zo bezig met wat er mis zou kunnen gaan dat hun hondje bang wordt. Ik heb een uitlaatservice en in mijn groep loopt een Beagle en een jackrussel mee. De eigenaar van de Beagle waarschuwde mij dat haar hondje doodsbang voor rottweilers is en voor poolhonden door een trauma. De eigenaar van de jackrussel vertelde dat haar hondje bang is voor herders. Laat ik nou net een rottweiler, 2 husky's en een kruising husky-herder in mijn groep hebben meelopen. Beide honden keken heel even de kat uit de boom maar liepen binnen 5 minuten zonder problemen mee, ook naast de honden waar ze een "trauma" van hadden. Het trauma zit vooral tussen de oren van de baas. Nadat de eigenaren foto's hadden gezien van hun hondje spelend met een enge hond waren ze dolblij dat ik het (niet bestaande) trauma heb opgelost. (En ik heb er een levenslange klant bij dus ik ben ook blij).

Ik weet niet waar alle bange honden uit dit topic wonen, maar ik nodig jullie allemaal uit om een voor een met mijn stabiele groep mee te lopen. Ik kan jullie wat tips meegeven hoe te handelen in een moeilijke situatie en jullie hondje kan meemaken hoe leuk grote (stabiele!) honden zijn waardoor het wandelen voor iedereen leuker wordt.

(Ik wandel in omgeving Alkmaar. Jullie zijn allemaal welkom, pb als je interesse hebt)

Met alle respect, maar een dergelijke situatie kan je simpelweg niet vergelijken. Ik geloof ook niet in een trauma voor "rottweilers" "husky's", of ras gespecifieerd. Ik weet wel dat mijn hond sommige rassen gaat viseren (bv husky's, vooral de donkere met duidelijke aftekeningen, blijkbaar gaat er daar iets gaan triggeren). Wat ik ook denk is dat honden wel een link maakt als ze een nieuwe rottie tegenkomen en ze daar ooit door aangevallen zijn. Maar als die betreffende rot zich gedraagt zoals moet, en geen aanstalten doet om aan te vallen, is dit gewoon een kwestie van even tijd. Ik vermoed dat de honden in jouw uitlaatgroep sociaal zijn en zich deftig gedragen (anders zou je ook niet met meerdere grote honden tegelijk kunnen wandelen) en dat dat de trigger is waardoor de kleine hond zich ook normaal gedraagt.
En in een dergelijke situatie moet je ze inderdaad met de pootjes op de grond laten en het zelf gaan uitzoeken.

Maar imo is dit héél anders dan een vreemde hond die komt afrennen (om te spelen, maar bij kleine hondjes kan dit héél snel omslaan in jachtgedrag, of soms niet om te spelen) en waarvan je op voorhand niet weet wat er zal/kan gebeuren, en met kleine kwetsbare wezens dien je imo geen risico te nemen.

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe hond beschermen tegen loslopende honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:44

Ze kunnen het niet leren zonder te doen. In een dergelijk geval zou ik excuses aanbieden, uitleggen wat je aan het doen bent. Indien ze het niet accepteren of blijven negatief reageren kan je verder niet veel meer doen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kayleigh__ en 161 bezoekers