Wat doen met gevonden duif?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jors
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-11

Wat doen met gevonden duif?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 20:20

Ha bokkers,

Thuis thuis breng ik de gewonde of jonge vogels die ik vind altijd naar de vogelopvang. Ik woon nu echter tijdelijk in Toulouse, en heb hier een jonge houtduif gevonden. Hij lag op straat, zijn vleugels lijken prima in orde maar hij had wat oppervlakkige wondjes tussen zijn vleugels in. Ik heb hem in de bosjes gezet, maar het begint nu af te koelen en hij ligt er nog steeds. Naast dat ik geen Frans spreek, waren de asielen ook al gesloten toen ik 'm vond. What to do? Voor de kenners, is hij al oud genoeg om zelf te eten? Als hij dat niet is kan ik m de stress misschien beter besparen en hem buiten dood laten gaan, als hij dat wel is kan ik m eventueel nu in een krat met kruik, doeken en eten stoppen en morgenavond naar het asiel brengen. Ik ben elke dag van 8 tot 6 op school, dus zelf grootbrengen is geen optie! (En eten geven als hij jong is dus ook niet, gezien ze regelmatig voer nodig hebben) Graag jullie advies! :)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:25

Dit is een tortel, geen houtduif.
Je zou hem binnen kunnen zetten met wat eten om te kijken of hij eet, als je hem laat liggen gaat hij sowieso dood dus proberen kan altijd. Ik denk alleen dat er meer aan de hand is want deze moet wel zelf kunnen eten en vliegen en is waarschijnlijk dan ook verzwakt.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:26

Ik denk dat deze wel al zelf kan eten, zo jong is hij niet meer, ondanks zijn lelijke snavel.
Deze nacht in een doos of vervoersbak houden met water en morgen het asiel?

Jors
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 20:29

Oh, ik dacht dat het een houtduif was door z'n lelijke snavel! Heb ook verder geen verstand van vogels. Wat kan ik hem geven qua eten?
En als hij verzwakt is / sowieso al dood gaat, kan ik hem dan niet beter laten liggen?
Hij had nog redelijk wat dons, z'n vleugels leken wel oké verder. Dacht dat ze pas ongeveer konden vliegen als de dons weg was.
Laatst bijgewerkt door Jors op 25-09-16 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:30

Wij hebben ook ooit een tortel gehouden tot ie zelf weer kon vliegen. Een paar weekjes duurde dat geloof ik. We hadden hem eerst een dag in een kattendraagmand, en daarna in een konijnenhok wat we nog hadden met de bovenkant open, zo kon hij er uit vliegen als hij er klaar voor was. Op een gegeven moment ging ie toch terug om te eten en te drinken, dus hebben we hem op die manier beneden gezet en buiten weg laten vliegen. Als het er echt ernstig aan toe gaat kun je hem altijd nog naar de vogelopvang brengen. Wij hadden alleen toch de middelen al om hem het goede voedsel te geven en een schoon plekje om te slapen en te zitten, maar anders hadden we hem ook wel weggebracht. De meeste dierenwinkels verkopen namelijk gewoon duivenvoer, en de eerste dag heeft hij van kippenvoer gegeten.
Ik weet niet of je toevallig iets van een konijn hebt? Ik zou namelijk de voorkeur geven aan zaadjes tot je de mogelijkheid hebt om duivenvoer te kopen voor hem. Maar als je hem toch wegbrengt hoeft dat natuurlijk niet.
Laatst bijgewerkt door Maanoogje op 25-09-16 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:34

Eigenlijk gewoon duivenvoer maar dat is lastig, in ieder geval geen brood of ander spul dat plakt, als er wat in de bek blijft zitten plakt het vast en kunnen ze stikken. als je niks hebt kan je hem eerst ook alleen water geven. Heb je iets van druivensuiker in huis ofzo? Dat zou je door het water kunnen doen als je geen geschikt voedsel hebt.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:35

Ziet er al een flinke vogel uit. Ik zou hem voorlopig in een doos veilig binnen zetten. Vaak zijn vogels ergens tegenaan gevlogen en moeten ze wat bekomen. Veel kans dat hij als je morgen de doos opent gewoon wegvliegt. Zo niet, morgen naar de vogelopvang.
Ze hebben me ook ooit in de vogelopvang gezegd dat je een vogel kattenvoer mag geven, geen korrels maar wel paté.

Jors
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 20:36

Oké! Nee ik zit dus tijdelijk in het buitenland, dus heb eigenlijk alleen m'n eigen eten. Meer in de categorie eieren/brood/muesli/wraps/wortel/melk. Nee ik heb wel gewone suiker, geen druivensuiker.

Jors
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-11

Re: Wat doen met gevonden duif?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 20:37

Maar ik zal m zo wel even gaan pakken dan, heeft hij nog n kruik nodig? Als hij toch al zo oud is? Ik heb hier een boodschappenkrat, daar kan ik wel wat bovenop zetten om t af te sluiten.

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wat doen met gevonden duif?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:41

Geef hem ook maar iets zachts onderin (handdoek die vies mag worden) om op te zitten. Dan kan hij dat ook met zijn eigen warmte verwarmen mocht hij het 's nachts koud krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:41

Dan zou ik er gewoon water bij zetten en morgen kijken hoe het gaat.
Kruik hoeft niet, als je over het krat een deken legt zodat het donker is kan hij tot rust komen.

Duiven eten geen kattenvoer, andere tuinvogeltjes zoals merels en spreeuwen wel al krijgen die vaak katten/hondenbrokjes geweekt in water. Duiven zijn zaadeters, dierlijke eiwitten komen dus ook niet in hun dieet voor. Paté plakt ook als een gek, beter is dan nog om gehakt te geven maar dit is een duif dus dat is hier sowieso niet van toepassing.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat doen met gevonden duif?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:48

Desnoods wat maanzaad van het brood af vegen :+ Niemand in de buurt die kippen of volierevogels heeft?
Maar ik denk wel dat water de eerste nacht belangrijker is dan voer. Water en rust. Gewoon in een doosje zetten, beetje afgedekt en warm en veilig.
Ik heb zo regelmatig duiven geholpen. Vaak hebben ze een dag of weekje nodig om op krachten te komen.

Jors
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 21:04

Hij had het koud buiten, z'n veren uitgezet. Heb hem net naar binnen gehaald, hij staat nu in n donkere kamer met water. Het kaarsje dient als dubbele garantie dat hij niet morgen ineens ontsnapt is :+ Afbeelding
Afbeelding

Nee ik ken hier niemand met vogels eigenlijk! En helaas geen brood met pitjes haha
We hebben nog wel een walnoot/hazelnoot/amandel/cashewnoot mix liggen bedenk ik net, kan ik die nog klein hakselen en geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:25

Ik zou het bij water houden, wat je straks of morgen kan doen is kijken hoe de ontlasting is, als deze groen is betekent dit dat er iets niet goed is en dan zou ik hem dus sowieso naar de opvang brengen zodat ze hem eventueel vloeibaar voedsel kunnen geven, is de ontlasting gewoon wit dan kan je kijken of hij zelf weer vliegt.

Jors
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 21:32

dees_daan schreef:
Ik zou het bij water houden, wat je straks of morgen kan doen is kijken hoe de ontlasting is, als deze groen is betekent dit dat er iets niet goed is en dan zou ik hem dus sowieso naar de opvang brengen zodat ze hem eventueel vloeibaar voedsel kunnen geven, is de ontlasting gewoon wit dan kan je kijken of hij zelf weer vliegt.


Oké, dankjewel!

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Wat doen met gevonden duif?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:50

Goed dat je de duif opvangt ts!

Eventjes geleden zag ik ook een duif op de weg liggen. Kon niet meer vliegen en heb m de bosjes in 'gejaagt' zodat die niet overreden zou worden(dacht ik). Wilde m mee nemen maar wist niet of dat mocht vanwege ziektes. Tot op de dag vandaag spijt want je volgende dag zag ik alsnog een platte duif... we houden kippen kon m makkelijk voeren dus.

Hoop dat die het red!

Jors
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 23:55

wortelsussie schreef:
Goed dat je de duif opvangt ts!

Eventjes geleden zag ik ook een duif op de weg liggen. Kon niet meer vliegen en heb m de bosjes in 'gejaagt' zodat die niet overreden zou worden(dacht ik). Wilde m mee nemen maar wist niet of dat mocht vanwege ziektes. Tot op de dag vandaag spijt want je volgende dag zag ik alsnog een platte duif... we houden kippen kon m makkelijk voeren dus.

Hoop dat die het red!


Dankje! Ah dat is vervelend inderdaad.. Ik hoop het ook! Hij zal in ieder geval niet ten prooi vallen aan alle katten hier :)

Jors
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-11

Re: Wat doen met gevonden duif?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 13:54

De duif leeft nog! Hij heeft inmiddels duivenvoer en leek redelijk stabiel. Z'n ontlasting was bruin/wit, niet groen in ieder geval. Kan ik m gewoon thuis houden tot hij weg vliegt? Of kan ik beter toch uit gaan zoeken hoe t werkt met het asiel?

Anoniem

Re: Wat doen met gevonden duif?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:23

Als ie zelf eet kan je hem ook thuis houden tot hij fit genoeg is.

Jors
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 17:17

Hij is zojuist weggevlogen! Dus ik was erg blij, maar nu ligt hij aan de andere kant vd heining op de grond, met twee duiven erbij. Hij is nog een beetje instabiel geloof ik, af en toe vliegt hij een stuk en dan wankelt hij weer. Hij piept ook erg veel. Arm ding -O-

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Wat doen met gevonden duif?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:28

Ag wat zielig! Zou m toch weer opvangen en naar een vogelopvang of iets brengen. Zo te leren heeft hij meer nodig dan voedsel denk ik?

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Wat doen met gevonden duif?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 16:58

Die twee duiven die erbij zitten zijn waarschijnlijk de ouders. Duiven zorgen ook nog.voor hun jongen als ze zijn uitgevlogen