Katten goede start, nu moeizaam samen wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Milky_Way

Berichten: 1590
Geregistreerd: 31-05-07

Katten goede start, nu moeizaam samen wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 11:15

Sinds ik bij mijn vriend woon heeft mijn kat er een katten 'huisgenootje' bij. Echter gaan de 2 niet altijd goed samen, het ene moment slapen ze bij elkaar in de buurt en het andere moment word mijn kat besprongen en opgejaagd.

Wat achtergrond info over de katten:
Mijn kat is een poes (gesterreliseerd) van 6 jaar, ze is met de hand groot gebracht in een omgeving met andere katten (moederloze kitten). Ik heb haar als kitten van 8 weken opgehaald en qua karakter een rustige goed opgevoedde binnenkat.

De kat van mijn vriend is een kater (gecastreerd) en in juni 1 jaar geworden, hij komt uit het asiel en als kitten in de struiken gevonden. Mijn vriend heeft samen met zijn (toen nog) huisgenoot de kitten 'opgevoed' maar zijn hier niet erg consuquent in geweest. De kater is zeer actief, speels en kan soms zeuren om aandacht.


Nu wonen onze katten sinds augustus samen in ons huis waar ze genoeg ruimte hebben om zich terug te trekken. Er staan 3 kattenbakken, 3 drinkbakjes en 3 krabpalen in huis.
De eerste dagen heeft de poes alleen op de slaapkamer gezeten en later alleen het huis verkend (kater even in andere ruimte gezet). 
De ontmoeting ging best goed, de poes gromde wel en blies alleen als de kater te dichtbij kwam. De kater was erg nieuwsgierig maar bleef wel op afstand als de poes dat aangaf. Verder vertoonde de kater in mijn ogen geen extreem terratoriaal gedrag, de poes kon overal komen en hij liep er enkel voorzichtig achteraan om te kijken. Ook met eten vertonen ze geen agressie.

Nu zijn we alweer 2 maanden verder en de kater word steed drukker/brutaler naar de poes. Het lijkt of hij wilt spelen maar de poes wilt dit niet en rent dan weg, voor hem aanleiding om er achteraan te rennen met een kort gevecht tot gevolg (bespringen, meppen, heftig blazen, uithalen).
Het is mij opgevallen dat deze momenten steeds vaker voorkomen en het meppen met de pootjes ook steeds wat harder gaat. Gister vond ik witte plukken haar van de poes en 2 krassen op haar snuitje. Voor mij hoeven de katten geen beste vrienden te zijn maar ik vind het wel belangrijk dat ze hun eigen plekje hebben en zich op hun gemak voelen.

Ik vraag me af wat nu slim is om te doen?
De stress loopt hoe het nu gaat dus steeds meer op en dan vooral bij de poes.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Katten goede start, nu moeizaam samen wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:19

Heb je al een Feliway ophangen? Dat kan helpen.
Ik ken het probleem en heb er eigenlijk geen oplossing voor. Ik neem mijn poes (7 jaar) wel eens mee de slaapkamer in als ik ga slapen (komen ze in principe niet, zit altijd dicht) en mijn kater niet. Dan hebben ze even rust van elkaar.
Nu is mijn kater 9 (dus ouder) en wel dominant. Dat is wel anders dan een jonge kater die zijn grenzen verkent.

Slaat je poes wel van haar af? En ben je er zelf wel eens bij als ze lopen te knokken? Wat doen jij en je vriend dan?

Milky_Way

Berichten: 1590
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Katten goede start, nu moeizaam samen wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 11:45

We hebben geen Feliway in huis. Misschien wel een idee!
Sinds vorige week neem in snachts ook de poes op de kamer en de kater buiten de deur.
De poes slaat wel van haar af en geeft duidelijke grenzen aan. Als wij erbij zijn dan grijp ik alleen in als ze echt veel te wild doen, en dan is het voornamelijk de kater even wegsturen (aangezien hij de aanstichter is).

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:00

Tja je hebt gewoon een jonge kater die lekker wilt rotzooien! Dat matcht helaas niet met jullie rustige poes.
Zaak is dus om de kater genoeg te voorzien van speelactiviteiten zodat hij z'n energie niet op de poes botviert.
Kan de kater naar buiten?

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Katten goede start, nu moeizaam samen wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:03

Klinkt alsof je kater teveel energie heeft, spelen jullie wel genoeg met hem? Als zij altijd voor hem weg rent etc dan wordt ze een speelobject. Belangrijk is dat je er voor zorgt dat je kater zijn energie kwijt kan.

Milky_Way

Berichten: 1590
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 12:23

Nou daar zouden jullie nog best wel eens gelijk in kunnen hebben! Door het verhuizen en het klussen is het spelen met de dieren er beetje bij in geschoten.
Hij kan alleen op het balkon naarbuiten, wij wonen aan een drukke weg dus via de voordeur naar buiten vinden wij riskant.
We voeren de katten wel speciaal indoor voer (royal canin) en geven de kater zijn portie via een speelbal met gaatjes erin.
Eerder gaven we 1x per dag het voer, maar sinds gister hebben we besloten om toch het voer te verdelen over de ochtend en avond. Even aanzien of het voor de kater dan beter werkt.
We hebben vanmorgen wat nieuwe speeltjes online besteld en we gaan de feliway eens proberen, ben benieuwd hoe ze hier op reageren :)

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Katten goede start, nu moeizaam samen wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:39

Inderdaad afleiding zoeken zodat hij zich niet gaan vervelen. Ging hij eerder wel naar buiten? Want kan me voorstellen dat de overgang van buiten kunnen spelen naar binnen zitten wel groot is.. kater klinkt niet alsof hij vals is maar gewoon wil spelen. Wij hebben dit ook eens gehad. Hebben toen een jong katje erbij gehaald en die trok toen veel met de andere jonge kat op, veel spelen. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat dat geen optie is in een kleiner huis, daarnaast weet je niet hoe dat zal gaan.

Soms de poes even in een aparte kamer mee nemen voor rust is misschien ook wel fijn.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:40

Klinkt inderdaad wel meer als speelsheid :j
Voer spelletjes zijn ook leuk. Voor mijn jongste terrorkat heb ik zo'n spel/bord gehaald waar je brokjes in kunt doen. Geweldig bezigheidstherapie voor die jonge katten :j
En je hebt ook van die balletjes/muisjes die automatisch ronddraaien of in zo'n buis. Doet het ook altijd goed.