Chinchilla`s

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Chinchilla`s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 09:40

Gisteren hebben wij nadat we ons een beetje ingelezen hebben, 2 volwassen Chinchilla mannetjes aangeschaft.
Ze zitten nu nog in de kooi omdat ze even eerst een paar dagen moeten wennen.
In de avond steek ik mijn hand in de kooi zodat ze vast een beetje kennis kunnen maken.
Ze hebben een bal met hooi, knaagsteen, drinkfles, voer, een hangmat.....een deken om overdag over de kooi te doen zodat ze rust hebben, gedroogd fruit om ze een beetje te lokken.....


Het is de bedoeling om ze in de avond uren lekker door de kamer te laten struinen.
Dan kunnen ze tegelijk met onze valkparkieten los ( ik ga er van uit dat dat goed gaat samen)
Nu vraag ik me af wanneer je die dieren voor het eerst los laat.
Wat moeten ze laten zien voor je ze uit de kooi laat om de tent af te breken in je woonkamer. :')

Mensen met ervaring hier in??
Ik wil ze ook niet te lang opgesloten laten zitten.

Guess_NH
Berichten: 533
Geregistreerd: 04-08-14

Re: Chinchilla`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:48

Eerst zeker zijn dat ze je niet meer eng vinden en je ze kan pakken of op schoot kan houden? Anders word het waarschijnlijk vangen :')

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Re: Chinchilla`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:52

Eerst tam maken. Anders word het echt vangen en worden jou handen niet als leuk gezien. :)

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 09:54

Dat vangen gaat er vrees ik echt van komen......wat zijn die dieren snel zeg bbrrrr

Bij de vorige eigenaar waren ze al 8 weken niet meer uit de kooi geweest dus ik ben bang dat ze eenmaal los ook niet zomaar terug de kooi in zijn. :')
Toch wil ik ze niet langer opgesloten laten dan echt nodig is.
Het is gezonder voor ze om even goed te bewegen en daarnaast vind ik het ook zielig om ze minder ruimte te geven dan ze nodig hebben.
Aan de andere kant wil ik ze ook niet in de stress moeten jagen door ze op te moeten jagen om ze te vangen.........lastig.......

Als ze uit mijn hand eten......is dat misschien een optie??
een dag of twee en dan los?

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:56

Ik weet niet ontzettend veel van chinchilla's, maar bij andere knaagdieren werkt het om ze eerst een paar dagen gewoon uit je hand te laten eten, tot je ze ook kunt aaien. Ze moeten eerst leren dat jouw handen onderdeel zijn van iets leuks. Opgesloten zitten is inderdaad niet leuk, maar elke keer los mogen lopen en dan vervolgens doodsangsten uit moeten staan omdat die grijphanden weer komen lijkt me ook niet echt gezellig :=

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 09:59

YellowGray schreef:
Ik weet niet ontzettend veel van chinchilla's, maar bij andere knaagdieren werkt het om ze eerst een paar dagen gewoon uit je hand te laten eten, tot je ze ook kunt aaien. Ze moeten eerst leren dat jouw handen onderdeel zijn van iets leuks. Opgesloten zitten is inderdaad niet leuk, maar elke keer los mogen lopen en dan vervolgens doodsangsten uit moeten staan omdat die grijphanden weer komen lijkt me ook niet echt gezellig :=

Dat is precies wat ik bedoel.......ze moeten het wel leuk vinden
Ze moeten uit vrije wil op schoot komen als ze zin hebben en schooien om lekkers <3
Daarom heb ik ze ook nu nog niet los gelaten.
En voor ik ze los laat wil ik zeker weten dat ik goed bezig ben zodat ik dat kleine beetje vertrouwen wat er dan is niet verpest.

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:59

Zorg dat ze niet teveel stress krijgen, want anders laten ze hun staartharen vliegen. Dat zou erg zonde zijn! Ze zijn niet makkelijk tam te krijgen. Wel heb je bepaalde technieken om ze te 'fixeren' zorgen dat je de staart beschadigd of hij je kan bijten.

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 10:01

Bijten doen ze niet, ze zijn al een beetje tam.
We konden ze vanuit de vervoersbak gewoon op pakken en in de kooi plaatsen.
Alleen willen we wel nu op een leuke manier verder met ze.
Groeit de vacht op de staart niet meer aan als het uit valt?
Hun staarten zien er volgens mij nu prima uit......

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Chinchilla`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:08

Haar groeit wel weer aan, ik heb een tijdje met chinchilla's gewerkt en wij pakten ze juist bij de staart omdat ze vacht op het lichaam juist veel eerder los lieten als vluchtmechanisme. Van losse staartharen heb ik nooit last gehad eigenlijk.
Waar ik mee werkte was puur voor de shows en voor de fok, dus heel tam waren ze niet. Ik had ze alleen in handen als ze waren ontsnapt (en ja, ze zijn verdomde snel. Rampenplan was dat altijd). Voor het tam maken heb ik dus geen tips.

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:11

ooit chinchilla's gehad hier.
Houd er rekening mee dat het knaagdieren zijn. alle snoertjes etc moeten weggewerkt zijn, ze zullen hier geheid aan gaan knagen. Ik hoop ook dat je niet gehecht bent aan je plinten en andere houten/plastic/andere materialen spullen. Alles wordt geproet en getest.

loslaten zou ik pas doen als je iets gevonden hebt waar ze op reageren. Een rammelend bakje, waarna je ze een snoepje geeft bijvoorbeeld. Dan hoef je ze niet te vangen maar komen ze als je ze roept/rammelt met iets)

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 10:13

Ze verharen inderdaad wel....zo lijkt het.....maar dat kan dus ook van de stress zijn begrijp ik.
Logisch want ze hebben net een verhuizing achter de rug en alles om hun heen is nieuw.
Ik heb wel geprobeerd hun oude kooi zo goed mogelijk na te bootsen, kreeg ook veel spullen van ze mee.
Nieuw is de hangmat voor ze maar ze liggen er heerlijk in.

Het kan dus nog even duren voor ze los kunnen.
Eerst maar een voor elkaar zien te krijgen dat we ze mogen aaien en ze het ook nog lekker vinden.
Bedankt voor het mee denken!!

Wij hebben ook valkparkieten en ik denk dat die meer slopen dan de Chinchilla`s zullen gaan doen hahahaha. Spullen zijn spullen en prima vervangbaar.......onze interesse ligt daar niet zo hoog. Daarbij gaan ze ook alleen los als wij er bij kunnen zijn......doen we met de valkparkieten ook zo.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Chinchilla`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:20

Denk dat het samen los geen succes gaat zijn, mijn chins waren tenminste als de dood van vogels en verstopten zich in elk holletje en kiertje.
Zal wel instinct zijn...

Ze zijn wel leuk, hoor!
Veel plezier ermee!

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 11:25

De valkjes zijn gister al gaan kijken bij ze en vlogen al door de kamer. De Chin`s reageerde daar niet echt op. Zijn ook veel soorten dieren gewent van waar ze vandaan komen dus dat helpt denk ik wel een beetje.
In de woonkamer heb ik ook maar 3 valkjes waarvan er 2 bovenop hun eigen kooi gaan zitten en de derde op je schouder komt om er niet meer af te gaan.
De andere valken zitten allemaal buiten

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Chinchilla`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:28

Oh, dan komt dat vast goed +:)+

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:39

Wij lieten onze chinchilla's al vroeg los en lokten ze met eten weer in de kooi. Ik kan me niet herinneren hoe dat precies de eerste keer ging, maar ze gingen uiteindelijk altijd vrijwillig terug naar hun kooi (veilige ruimte).

Zoolgangster

Berichten: 9571
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:50

soesita schreef:
Wij lieten onze chinchilla's al vroeg los en lokten ze met eten weer in de kooi. Ik kan me niet herinneren hoe dat precies de eerste keer ging, maar ze gingen uiteindelijk altijd vrijwillig terug naar hun kooi (veilige ruimte).


Inderdaad, het beste kun je ze gewoon zelf weer terug laten gaan naar hun kooi. Geen gejaag of gestress. :-)

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:02

Chinchilla's zullen handen nooit als fijn gaan ervaren. Onze handen geven huidvet af en chinchilla's moeten een hele droge vacht hebben om zich veilig en warm te voelen. Daarom zullen ze altijd proberen in hun zand te rollen na te zijn aangeraakt. Hun overleving zo hoog in de bergen hangt er van af dat ze zich warm kunnen houden en hun haar droog en los is.
Dus het de kooi weer inlokken met voer is de beste manier om ze weer op te sluiten.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:04

Klopt. Chinchilla's zijn kijkdieren, geen knuffeldieren. We hadden ze wel eens vast, maar dan eerder om de gezondheid te controleren of zo. Ze waren wel zo tam dat ze snoepjes uit je handen aannamen of op schoot kwamen zonder dat we ze vast hielden.

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 23:20

1 van de 2 liet zich al heel graag kroelen onder de onderkaak vandaag......ook de ander vond een aai over de bol wel lekker.
De oogjes gingen dicht en ze zaten heel erg stil.
Ik denk dat ze er wel aan zullen wennen dat we ze aan raken.
1 van de 2 weet zelfs al waar het deurtje is en gaat er voor zitten omdat hij er uit wil denk ik.
De ene is heel erg ondeugend volgens mij en de andere is de rust zelf.
Ze komen kijken als ik even met een gedroogd banaantje zwaai maar nemen het nog niet aan van mijn hand.
Hun hangmat hebben ze al gesloopt hahahaha....dus die gaat even in de reparatie.
Ze hebben hun nachthok inmiddels ook weer en hooi op de tralies van het dak.
Ook hebben ze een bal waar mais stro in zit.

Je hoort ze niet als ze lopen of springen......die pootjes zijn zo zacht <3
1 van de 2 kwam even met de pootjes op mijn hand om deze te onderzoeken........zulke zachte pootjes.....
Ik hoop dat ze over een poos de rust hebben om juist wel lekker op schoot te kruipen........maar daar is eerst vertrouwen voor nodig.