Hond attaque? Lyme? Iets anders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Hond attaque? Lyme? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 08:07

hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een zwarte labrador van inmiddels 7 jaar. Het laatste jaar lijkt het alsof hij af en toe een soort attaques heeft waardoor hij ineens minder lijkt te zien en daardoor angstig reageert op lichtinvallen en schaduwen. Dit uit zich door niet meer durven lopen op sommige stukken vloer en wanneer hij dit wel doet bijna rennend. Dit trekt weer bij na een tijdje en dan gaat het weer even goed.

Nu is anderhalve maand geleden Lyme bij hem geconstateerd en heeft hij een goede maand antibiotica gehad. Daarnaast zijn er foto's gemaakt van z'n heupen en bleek daar flinke artrose in te zitten. Verbazingwekkend genoeg leek hij door de AB ook beter in z'n koppie te zijn. (Of komt het toch alleen uit z'n heupen?)

Inmiddels is de AB gestopt en doet hij het verder goed maar het zicht/angst probleem kwam vrijwel direct weer terug.

Maar nu, is dit toeval? Zou het door de Lyme kunnen komen? Zien we iets over het hoofd?

Met andere woorden wie heeft een idee waar we het moeten zoeken. Het was heerlijk om hem weer eens vol zelfvertrouwen te zien lopen dus om hem weer zo te zien is heel verdrietig.

nb: het probleem uit zich alleen binnen met licht en schaduwen op de vloer. Buiten en met een gelijkmatig verlichte vloer zonder schaduwen heeft hij nergens last van.

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hond attaque? Lyme? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:20

Ik zou met een duidelijk filmpje van het gedrag en dit verhaal naar de dierenarts terug gaan. Ik weet dat sommige lyme honden de rest van hun leven een onderhoudsdosis aan amoxy nodig blijven hebben.

Wat je ook kan proberen is pijnstilling. Artrose geeft wrijving in gewrichten. Wrijving geeft pijn maar ook ontstekingen. AB gaat ontsteking tegen en verminderd dus ook de pijn.

AB gestopt pijn terug dus angst zich te bezeren ook?? Geen idee hoor! ;)

speurneusc

Berichten: 5368
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:24

labradors staan er ook om bekend dat ze oog problemen kunnen hebben, ik zou als je toch bij de da bent daar ook eens naar laten kijken wie weet speelt dat ook mee.

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:21

Overigens mijn rottie x lab heeft dit ook. Hij is een x in rotgang naar buiten geschoten en uitgegleden over natte tegels binnen. Toen tegen wasmachine aan geklapt en kon voor 15 min niet meer lopen. Was coördinatie totaal kwijt.

Daarna nog 4x zijn rug laten recht zetten en alle spieren los laten maken door fysio en manueel therapeut.

Nu jaren later doet hij nog gek op gladdere ondergrond (binnentegels zeil laminaat enz). Hij durft nog niet te lopen als pad niet breder is dan 1 meter en als hij gaat zet hij zich af alsof hij 5 km moet vliegen om dan al graaiend en krabbelend vooruit te schieten zodat ik mijn hart weer vast houdt.

Ik heb echt niet het idee dat hij slecht ziet. Wel sterk vermoeden dat het tussen zijn oren niet oke is op dat gebied.

Al is hij wel raar hij kan alles en doet alles maar trap af lopen kan hij niet. Hij blijft recht vooruit lopen en valt dan als het ware..... logisch dus dat ik dit zoveel mogelijk vermijd. Kan het niet ander dan aan tuig dat ik op de rug vast houd om ongelukken te voorkomen. Echter of dit te maken heeft met slecht zien weet ik niet. Hij is al 8 jaar zo ;)

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 12:58

speurneusc schreef:
labradors staan er ook om bekend dat ze oog problemen kunnen hebben, ik zou als je toch bij de da bent daar ook eens naar laten kijken wie weet speelt dat ook mee.


Is gecheckt en op het oog lijkt er geen sprake te zijn van staar. De hond van mijn ouders vertoonde dit gedrag namelijk ook en die had wel staar dus dat was ook onze eerste gedachte.

Ik heb altijd het idee gehad dat hij niet helemaal goed was tussen z'n oren (loopt ook wat apart achter) maar lijkt daar verder geen last van te hebben gehad.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:57

Ik weet wel van mensen uit dat Lyme een hele nare ziekte is, waarbij als je er niet meteen bij bent soms toch wel een goede 2 maanden antibiotica gegeven moet worden. Helaas gebeurt dit niet zo vaak (Nederland loopt een beetje achter) en blijven mensen achter met 'restklachten', wat in feite dus slecht behandelde Lyme is.
Als de hond het op de AB dus beter deed en na het stoppen deze klachten weer terug had zou ik in eerste instantie toch denken aan een slecht behandelde Lyme.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Hond attaque? Lyme? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:08

Ik zou kijken wat er gebeurd als je nogmaals antibiotica geeft voor drie maanden, zeker als je zegt dat je het idee had dat het hielp. Meerdere combi's zijn trouwens beter dan 1 type ab.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:10

Het probleem is ook wel een beetje dat hij dit al een tijd heeft, ook ruime tijd voordat de Lyme geconstateerd werd. We zijn toen naar de da gegaan omdat het plotseling veeeel erger begon te worden, we moesten hem gewoon naar binnen of naar buiten trekken.