Wat vinden katten stinken? Kat krabt aan meubels..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wat vinden katten stinken? Kat krabt aan meubels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:47

Sinds wij de oude krabpaal vervangen hebben voor nieuwe krab-borden (wel met o.a. sisal van de oude paal) krabt 1 van onze 2 katten aan de meubels. De nieuwe krab-borden sprayen we al in met catnip, en als we de poes er in hangen gaat ze ook uitgebreid lopen krabben, toch ontziet ze de (nieuwe) meubels niet.
Helaas zijn onze nieuwe meubels van kunstleer, en heeft ze uit 1 stoel al een stukje ''leer'' gekrabt. Zoals te begrijpen baal ik hier flink van, en wil ik er alles aan doen om mijn nieuwe meubels te beschermen. Nu zat ik zelf te denken om hier iets stinkends op te sprayen, wat geen vlekken geeft, maar wat vinden katten nou echt stinken?

(P.s., met de oude krabpaal krabde deze poes ook al aan andere dingen zoals het behang, dit hebben we opgelost door alle behang van de muren te halen.. De bank die we toen ook al hadden werd wel ontzien, nu helaas niet meer..)

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat vinden katten stinken? Kat krabt aan meubels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:49

Gewoon een flinke schreeuw geven als de kat aan de meubels zit?
Afstraffen is het belangrijkste hier. Het is niet de bedoeling dat ze alles kapotmaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:52

Dat doen we ook zekers, en als dat niet werkt gooien we iets op haar af, maar dan is het kwaad al geschied natuurlijk. Liever wil ik de meubels gewoon onaantrekkelijk voor haar maken, ze zijn tenslotte ook in de woonkamer als wij niet thuis zijn (binnenkatten, de woonkamer is hun leefplek), en ook dan krabt ze.

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:00

Helpt het als je krabgelegenheid maakt op de plekken waar ze krabt? Wij denken het goed te doen om krabmeubelen ergens neer te zetten wat wij handig vinden, maar vaak hebben katten op een andere plek behoefte om geur achter te laten. Meestal zijn dat op de plekken waar regelmatig langs gelopen wordt. Nageltjes knippen helpt overigens ook. Niet tegen het krabben maar die scherpe puntjes blijven meer hangen dan geknipte puntjes.

Anoniem

Re: Wat vinden katten stinken? Kat krabt aan meubels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:03

Krabgelegenheid is op de zelfde plek als dat de krabpaal stond, en inderdaad komen ze er vaak langs. Zelfs 1 plank op de muur waar ze vaak aan het behang zaten gemaakt.

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:04

Shanna schreef:
Krabgelegenheid is op de zelfde plek als dat de krabpaal stond, en inderdaad komen ze er vaak langs. Zelfs 1 plank op de muur waar ze vaak aan het behang zaten gemaakt.


Maar heb je ook iets staan bij je bank of stoel waar ze ongewenst aan krabt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:06

De krabplek waar ze wel aan mag krabben staat daar tegenover/ vlak bij haha, ik zal wel even een foto maken van hoe het nu is ;)

-edit; foto's
Kattenmuur met schuldige;
Afbeelding

Afstand tot meubels waar ze aan krabt (hoekje vd bank links in beeld, rest vd bank blijft ze van af..)
Afbeelding

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Wat vinden katten stinken? Kat krabt aan meubels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:17

Hihi, het ziet er prachtig uit! Maar blijkbaar is mevrouw poes het er toch niet helemaal mee eens :P

annepaardoes

Berichten: 7157
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Wat vinden katten stinken? Kat krabt aan meubels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:31

Je heb keep off spray van beaphar. Dat zou je op de plekken kunnen sprayen waar ze niet mag krabben. Wel eerst even een klein hoekje uitproberen voor reactie met het middel en de bank.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat vinden katten stinken? Kat krabt aan meubels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:53

Misschien is plat met de pootjes recht vooruit krabben niet zo fijn als de pootjes ergens omheen kunnen slaan en dan krabben!

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wat vinden katten stinken? Kat krabt aan meubels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:57

Ik zou een krabton op de hoek van de bank zetten zodat ze daar ook iets heeft om aan te krabben, blijkbaar heeft ze daar behoefte aan. Katten willen sowieso altijd graag meerdere plekken om aan te krabben omdat het voor hun ook geurspoor uitzetten is.
Ter info http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/ ... e-meubels/

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Wat vinden katten stinken? Kat krabt aan meubels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:04

sambal of peper... maar tjee hee je hebt het daar wel heel mooi gemaakt!

Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Re: Wat vinden katten stinken? Kat krabt aan meubels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:10

Kan zijn dat de krabborden niet bevallen. Sommige katten willen bijvoorbeeld helemaal rechtop kunnen staan om dan lekker te krabben (dan heb je dus een hoge plank/paal nodig). Ook de structuur kan een verschil maken. Sisalpalen zijn over het algemeen horizontaal gedraaid, maar niet iedere kat wordt daar blij van. De structuur kan te ruw zijn, enzovoorts. Ik kan niet zien wat voor een materiaal en structuur je krabborden precies hebben, maar misschien kun je daarmee experimenteren. Iets aanbieden wat qua structuur meer lijkt op dat van je bank. En de bank misschien tijdelijk even afplakken met duct-tape ofzo?

colunder

Berichten: 3546
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 22:20

Probeer eens een kartonne krabplank op de grond te leggen naast de bank.
hier zijn ze gek op die dingen,zowel verticaal als horizontaal.

Als je iets op je bank wil spuiten mispoes.
ik gebruik de laatste tijd zelf gewoon deoderant voor zulke dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:01

Werkt mispoes ook tegen krabben? Van wat ik vind werkt het vooral tegen urineren..
Welke geur/ soort deodorant gebruik jij? Ikzelf heb geurloze dure deo dus zal danvoorde poesjes hun eigen kopen.. Las ook op internet dat citrusgeuren ook afwerend werken bij poesjes, zowel citroen als sinaasappel als mandarijn, iemand hier ervaring mee?

Ze kunnen overigens helemaal rechtop staan bij het krabben bij de onderste 2 planken, die hebben we bewust zo groot gemaakt dat dat kan.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:07

Keep off spray. Moet je wel die nemen die je binnen en buiten kan gebruiken. En zorgen dat je het eerste half uur niet in de ruimte hoeft te zijn als je gesprayd hebt. Dat stinkt echt als een gek. Wel even op een onopvallend plekje uitproberen, niet dat je straks vlekken in de bank hebt

Edit: Ik heb nu een keep off spray met citronella. Ruikt al een stuk beter en nog fris ook en werkt heel goed tegen de katten. Ze gaan er met een grote boog omheen :')

Nachtschade

Berichten: 58
Geregistreerd: 02-08-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat vinden katten stinken? Kat krabt aan meubels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:18

Tandpasta (niet zo handig ivm vlekken) en eucalyptusolie. als je een van die twee ook maar in de buurt van onze katten houdt, zie je ze urenlang niet weer :')

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:19

Vroeger wilde mijn pers wel eens in een grote plantenvak zitten waar ik niet zo blij mee was. Ik heb er tien mottebollen ingelegd en dat hielp! Maar dat lijkt me moeilijk te gebruiken in jouw geval tenzij je ze in een (geurdoorlatend) zakje doet?

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:22

Nagels knippen? Daar al aan gedacht?

colunder

Berichten: 3546
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:00

Shanna schreef:
Werkt mispoes ook tegen krabben? Van wat ik vind werkt het vooral tegen urineren..
Welke geur/ soort deodorant gebruik jij? Ikzelf heb geurloze dure deo dus zal danvoorde poesjes hun eigen kopen.. Las ook op internet dat citrusgeuren ook afwerend werken bij poesjes, zowel citroen als sinaasappel als mandarijn, iemand hier ervaring mee?

Ze kunnen overigens helemaal rechtop staan bij het krabben bij de onderste 2 planken, die hebben we bewust zo groot gemaakt dat dat kan.


Ze vinden misspoes niet lekker ruiken,dus gaan ze er ook niet krabben.
ik gebruik gewoon een goedkope deo

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wat vinden katten stinken? Kat krabt aan meubels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:10

Ik heb ooit iets gebruikt dat ook katwerend zou werken, iets met een citrusgeur, maar daar hadden ze niets van. Werkte voor geen meter. Ik hoop dat jij wel iets kan vinden dat werkt.

Ik vind je kattenslaapplekken aan de muur trouwens waanzinnig, ik denk dat ik heel brutaal je idee ga pikken :+

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Wat vinden katten stinken? Kat krabt aan meubels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:15

Ik lees ff mee. Heb een stoffen bank gekocht. Heb nu een leren bank waar de kat vanaf blijft.

Keep off ken ik maar de woonkamer is niet zo groot en kat vind het echt vreselijk spul. Dus vrees dat ze dan helemaal niet meer binnenkomt.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:25

Straffen, sambal, peper... kom op zeg. Het is een kat. Als je straft, doet ie het toch wel als je niet in dezelfde ruimte bent. Sambal en peper: schadelijk voor de slijmvliezen.
Zet iets om te krabben neer daar waar de kat krabt. Dus direct bij de bank bijvoorbeeld. En zet iets neer wat ie graag gebruikt. Schijnbaar zijn de krabborden niet interessant genoeg. had je een paal? Zet er dan een paal neer. En anders kan ik deze erg aanraden:

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... pray/27378

Kijk maar eens op youtube wat er gebeurt :D

colunder

Berichten: 3546
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Wat vinden katten stinken? Kat krabt aan meubels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:24

Even een tip voor de pssscat,koop bij de action van die spuitbusjes om je toetsen bord te reinigen,sloop de verstuiver er af,en klik de verstuiver van de pssstcat er op.
stuk goedkoper dan de navullingen die erbij horen.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:16

Heb je dat uitgeprobeerd en werkt het echt? Dan is het een super tip!