Gentle leader, halty, politielijn, wat denken jullie?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:00

Afbeelding

Een lijn met 2 musketonhaken, zodat je hem aan het tuig en de gentle leader kan klikken. De gentle leader vind ik zelf veel beter werken dan de halti, behalve als je een zeer kortsnuitige hond heb. De inwerking is directer, ze kunnen hem bij goede bevestiging niet van de neus vegen en hij is minder irritant voor de meeste honden.

Politielijn te koop:
http://www.reddingo-shop.com/c-2513476/ ... n-kleuren/

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.



Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 07:35

Zowel honden als paarden zijn tegen de druk bij aanraking. Bij een halsband of (gewoon) tuig gaan ze dan dus hangen. Bij een gentle leader worden ze dan omgedraaid. Al het andere is aangeleerd gedrag. Daar is niets mis mee, maar niet de natuurlijke reactie.

Hier werkt een u-lead niet, de hond hangt er net zo hard in, het enige voordeel is dat ze niet steeds op haar achterpoten loopt. Met de GL loopt ze over het algemeen wel goed mee en het belangrijkste is dat ik haar focus kan doorbreken, iets dat ik anders bijna niet voor elkaar kreeg.

Ik zie ontzettend veel honden nog steeds met een u-lead of mazter trekken, veel meer dan met een GL (en dat terwijl in mijn omgeving veel meer honden met een GL lopen).

Kijk, natuurlijk is er een altijd risico op schade, dus ook met de GL. Maar ondanks dat die van mij er een aantal serieuze rotklappen mee heeft gemaakt (in de dagen na het aanleren. Ze ging aan de GL omdat ze aan halsband en tuig een paar keer zo hard erin geklapt is dat ze achterover klapte op het asfalt, 1 van de keren incl. lichte hersenschudding), is ze bij de fysio altijd goedgekeurd waarbij er dus extra op die wervels is gelet. En eigenlijk ken ik alleen horrorverhalen van een nicht van een neef van een kennis, terwijl in deze omgeving jonge honden veel met de GL lopen (de beste hondenschool van Nederland werkt ermee, Jeroen Oomen en Debby van den Ban) zijn de verhalen nooit van 1e of 2e lijn verhalen.

Ondertussen loopt de hond die als voorbeeld wordt gebruikt buiten meestal gewoon aan een tuig mee, soms wel trekkend maar eigenlijk interesseert me dat in haar geval weinig, mits ze zichzelf maar heel houdt (weegt 9.6kg) en mijn arm in de kom houdt. Alleen op cursus loopt ze op een GL en als ik van tevoren verwacht dat ze veel gaat trekken (andere omgeving). Daarmee is het dan voor beide fijner. Ook zeker voor de hond, vanwege dat ik dan haar focus kan onderbreken en ze zichzelf niet skyhigh op kan fokken.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, GrapeshotBot en 18 bezoekers