Open fontanel 21weken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Open fontanel 21weken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 10:00

Omdat hier toch ook honden fokkers zitten of mensen met ervaring.

In april zagen we een advertentie van Duitse doggen in het asiel.
Een inbeslagname pups waren toen 3 weken.

Daarheen wisten we gelijk dat het dat hondje zou zijn.
Geschiedenis niet bekend.

Op 8weken konden we der ophalen.
Vrolijke wat aan de kleine kant Pup kleiner als jackrussel.

Is ze eigenlijk met goede voeding doorgekomen en zit ze tot het zover op gemiddelde hoogte en momenteel 30kilo.

Helaas ondekte we 2weken geleden na mijn werk een builtje op haar hoofd.
Tja ze doet vaak rare dingen dus haar hoofd gestoten(dachten we) zalf smeren helaas niets verbeterd op naar de DA blijkt dat haar fontanel
Niet goed sluit en haar hersenen nu gewoon omhoog groeien.

Momenteel krijgt zij pilletjes
-vochtafdrijvers
-pijnstillers/ontstekingsremmers.
Helaas is dit erfelijk.

Maar eigenlijk vinden we niet zoveel info mocht dit nu niet aanslagen.
Momenteel heeft zij dus geen pijn en gewoon. Lekker vrolijk.


Afbeelding

Foto'tje.

Zoolgangster

Berichten: 9590
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:31

Tja... voor meer info zou je eens bij het Chihuahua gedeelte van het hondenforum kunnen kijken, daar is een open fontanel schering en inslag... hier een voorbeeldje: http://www.hondenpage.com/club/forumtopic/45/107189.php

Wat ik begrepen heb blijft het toch wel een kwetsbare plek... en soms kan het zelfs afwijkend gedrag geven... wat me in het geval van jouw hond heel logisch lijkt: hij heeft een flinke bult.
Vooral als hij nu blijkbaar al pillen nodig heeft tegen de pijn en de zwelling...

http://www.rashondenwijzer.nl/aandoeningen/open-fontanel-niet-geheel-gesloten-schedeldak

Dat je er zo weinig over leest: er is gewoon geen behandeling mogelijk...

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Re: Open fontanel 21weken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 11:01

Thx voor de reactie. Sebiet even lezen.

De medicijnen hoeft ze niet nodig wand ze heeft geen pijn.(momenteel)

Deze worden gebruikt voor de zwelling laten aftenemen en deze toch nog laten toegroeien helaas weten we niet dat dit helpt.

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:07

Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee, maar op cursus wel een aantal keren honden voorbij zien komen met een open fontanel. Naar mijn weten is het niet te verhelpen, behalve eventuele symptomen bestrijden. Eén van die honden had veel epilepsie en kreeg altijd pijnstilling (hersenen puilde ook uit). Hij vertoonde afwijkend gedrag, maar dat kan natuurlijk ook weer een symptoom van pijn zijn. De chihuahua's met een open fontanel hadden geen klachten, maar daar puilde de hersenen niet uit.

Ik moet zeggen dat ik het best een flinke bult vind -O-

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Open fontanel 21weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:18

open fontanel is een zeer kwetsbare plek..
mensen die om wat voor reden dan ook geen volledige schedelsluiting (meer) hebben, dragen daarom ook altijd een helmpje.. verkeerde kleine tik erop en je kunt al in de problemen komen.

persoonlijk zou ik denk ik zelf kijken naar opties of je de plek kunt beschermen op de een of andere manier. van chihuaha's is algemeen bekend dat het kwetsbaar hondjes zijn, of men is er gewoon voorzichtig mee.. Maar jouw hond is zo te zien van een toch wel groter slag.. tenzij je m altijd aan de riem houdt, heb je toch grotere kans op ravotpartijen met andere honden, of een stevige aai over de bol van iemand. zou mij er zelf behoorlijk nerveus over maken geloof ik. Dat gezegd hebbende, ik heb er verder geen ervaring mee, dus voor mij puur een gevoel

vind het ook een flinke bult, gewoon melden naar de buitenwereld dat het een talenknobbel is ;).

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:25


sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 11:27

Akishino: momenteel is er idd enkel symptomen bestrijding.. helaas en zorgen dat het niet erger word uiteraard.

Elena dat is nu net het geen wat we niet kunnen doen zij is momenteel het grootse deel in de tuin bezig dus heb niet steeds de toezicht erop.
Het is een behoorlijke buil smorgens zie je hem als je er op let,savonds staat hij op springen.

Met een helm ga ik haar niet gelukkig maken denk ik. En haar schedel moet nog fel groeien.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Open fontanel 21weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:31

niet gelukkig maken is denk ik een kwestie van wennen sayenti, na een poosje weten ze niet beter.

dat ze nog moet groeien betekent dat je waarschijnlijk met 1 helmpje niet af zou kunnen..
je hoeft het ook niet 24/7 op te zetten.. maar puur wanneer je zelf geen toezicht kunt houden (zoals in de tuin), of wanneer ze erg druk zou zijn en het halve huis loopt door te stuiven. als ze gewoon lekker rustig is, dan hoeft ie natuurlijk ook niet op.

maar als dat niet is wat je wilt, dan zou ik met de DA overleggen wat de risico's zijn, vooral als ze de lompe leeftijd gaat bereiken (hoevaak die van mij niet koppeltje duikelend over dr eigen poten is gestruikeld pff) en hoe je haar bult dan het beste kunt beschermen tegen beschadiging.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Open fontanel 21weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:32

Liever een helmpje dan je hersenen tegen een boom...

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Open fontanel 21weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:53

Ja,inderdaad.Je zou het helmpje ook kunnen gebruiken voor het spelen met andere honden of als ze losloopt tijdens het wandelen.

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Re: Open fontanel 21weken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 12:39

Handig helmpje had me er iets anders bij voorgesteld en eerlijk gezegd ook niet aan gedacht dat dit er was voor honden sowieso neem ik dit even mee bij haar papier werk voor volgende DA bezoek.

Nu mogen we momenteel 4wzken al niet naar de les.

dierenfan
Berichten: 9614
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Open fontanel 21weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 17:17

Ontzettend vervelend zeg voor jullie en jullie pup!!

Wat houd de gedrags verandering in? Is dat mogelijk ook totaal onverwachts agressief worden?
Hoe vervelend en gigantisch moeilijk het dan ook is als deze afwijking niet te verhelpen is en er is kans op inverwachte agressie dan zou ik niet kiezen voor een helm maar euthanasie.

Puur voor de hond de omgeving en alle risicos die je gaat nemen. Een chihuahua die onverwachts uit kan vallen brengt namelijk vrijwel geen schade aan vergeleken met een duitse dog die niet weet wat hij op dat moment doet en niet tot orde te brengen is. Zo n hond is niet te houden op zo n moment.

Zit al lang te twijfelen of ik dit bericht wel moet plaatsen maar wil toch waarschuwen!

Immers als het zo groot is en mogelijk nog groter wordt biedt een helm wel extra veiligheid maar dit gebied wordt bij een botsing toch als eerste geraakt ook onder een helm.

Lijkt mij echt zeer moeilijk om hier een juiste beslissing te nemen voor de hond en jullie en jullie omgeving. Veel sterkte en hoop dat welke beslissing jullie ook nemen dat deze goed is ;)

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Open fontanel 21weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 22:01

dierenfan, dat is niet voorspelbaar, evenmin als dat voorspelbaar is met een mens die een stukje schedel mist vanwege zwelling.

als het dier agressie zou tonen ben ik het met je eens, maar zolang het dier geen agressie toont ben ik in dit geval niet voor preventief inslapen omdat er ook totaal geen agressie hoeft op te treden, kan net zo goed een ander gebied zijn dat beïnvloed wordt.

dierenfan
Berichten: 9614
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Open fontanel 21weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 22:55

Ik heb totaal geen (gelukkig!!) ervaring met deze afwijking. Ik zeg ook NIET dat TS de pup in moet laten slapen ;)

Ik vroeg me wel.serieus af hoe groot de kans is op problemen die plotselinge agressie op kunnen wekken. Is die kans zeer klein of niet aanwezig zou ik ook zeer zeker niet inslapen maar is die kans behoorlijk groot dan zou ik persoonlijk in een situatie waarbij kinderen voor komen geen risico nemen ;)

Zelf woon ik alleen met mijn dieren en zou dus zo lang de hond een goed leven heeft hem laten leven maar weet niet hoe het leven van TS is ;)

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 22:58

Shirley schreef:
Die helmpjes bestaan voor honden ook http://www.juleshondenboetiek.nl/nl/Hon ... Hondenhelm


Citaat:
. Om je hond veilig achterop de motor te vervoeren, maar ook voor honden met beperkt zicht die nog wel eens ergens tegenaan lopen bied deze helm bescherming.

Ik neem aan dat dat eerste een grapje is?!

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Re: Open fontanel 21weken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 23:34

Dieren dan klop ze kan ineenkeer uit het niets agressief worden hangt van de druk in haar hoofd vanaf.

Zelf hebbe we 2jongere kinderen. Dus dat is zeker al een heel gevoelig onderwerp geweest.

Momenteel zien we een klein beetje vooruit gang met haar medicijnen de buil veranderd momenteel heel vaak van vorm.

We hebben ook contact opgenomen met een neuroloog dit bracht niet het gewenste advies. Zelf hadde ze dit nog niet geopereerd en wisten dus ook niet hoe ze er zou uitkomen (agressief, verlamd, epilepsie)
De operatie is ook niet klaar met enkele 100,- dus het zijn afwegingen die we moete nemen mochten we zeker zijn dat ze hier correct uitkomt zou ze morgen nog mogen gaan.
Helaas.

We hebben tal van DA aangesproken en iedereen adviseren wat we nu aan het doen zijn dus gaan we dit nog 7dagen aankijken en terug een scan van nemen.

dierenfan
Berichten: 9614
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Open fontanel 21weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 06:56

Ik ga hard duimen voor jullie en de pup dat het uiteindelijk goed mag komen!!!

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Re: Open fontanel 21weken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 18:28

Om jullie op de hoogte te houde is de hond in kwestie temorgend vroeg onder handen genomen de rede dat haar fontanel niet sluit is omdat er een joekel van tumor zit.

Alle foto's en scans zijn naar een neuroloog gestuurd hier wachten we nog op antwoorden.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Open fontanel 21weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:31

Pfoe wat heftig! Hopelijk gaat het weer goed komen..

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Open fontanel 21weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:56

Dat is geen goed nieuws...
Hopelijk is het operabel!

Veel sterkte!

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Re: Open fontanel 21weken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 22:21

Daarstraks telefoon gehad.
Optie 1 is inslapen.
Optie 2 operatie met 35%overlevingskans.
We gaan haar uiteraard laten opereren.
Helaas is dit dinsdag al dus we gaan nog een leuk weekend tegemoet en dan zal mijn meid het zelf moeten klaar krijgen. Ik geloof in haar strijdlust..

dierenfan
Berichten: 9614
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Open fontanel 21weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 22:51

Ontzettend veel sterkte gewenst!!! Ik zou ook alle kleine procenten overlevingskans aan pakken zo jong en sterk wil vast stevig vechten voor een prachtig leven!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Open fontanel 21weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 23:00

Oh bah wat naar!
Ik ga keihard duimen dat ze sterk genoeg is!

Thenexttry

Berichten: 1285
Geregistreerd: 24-08-08

Re: Open fontanel 21weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 23:12

Zo dan wat heftig. Ik duim mee dat de operatie slaagt en dat je nog lang van haar mag gaan genieten!

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: Open fontanel 21weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 23:19

Heftige wending!
Heel veel sterkte, ik ga duimen dat ze er goed uit komt!