poesje gevonden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
charissa134

Berichten: 193
Geregistreerd: 07-09-10
Woonplaats: dodewaard

poesje gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 11:15

toen ik vamorgen op de terugweg was van de paardjes heb ik een katje gevonden die langs de kant van de weg zat, en ik laat dat daar natuurlijk niet zitten :o

nu zou het in principe geen probleem zijn mocht hij/zij hier blijven maar we hebben hier niet geweldig veel ervaring met kittens.
het kleintje doet niet ziek aan en is heel alert, we gaan zo even naar de winkel wat voer kopen.
maar heeft een van jullie enig idee hoe oud ie ongeveer zal zijn? gaat het lukken als hij hier blijft of zou het beter zijn om hem naar een opvang te brengen?

dit is een foto'tje van hem/haar
Afbeelding

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:18

Zou even wat info vragen bij een DA,is nog wel een klein wurmpje.Misschien ook even aanmelden bij Amivedi,misschien dat iemand deze kruimel mist.Ook even op FB plaatsen...

Volgens mij is hij een week of 4/5 hooguit...
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 12-07-15 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:19

Och wat een kleintje! Die hoort nog bij moederpoes maar ja wie weet is die aangereden. Misschien daar in de buurt vragen en zoeken? Wie weet loopt er meer? Denk dat alleen brokjes niet genoeg zal zijn rn je ook kittenmelk nodig hebt?

Ik heb ook zo'n vondeling gehad en toen in het weekend telefonisch overleg met kittenopvang gehad en de dierenarts. Kosteloos! Ik zou zeker even iemand raadplegen

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:19

ik denk dat die ergens ontsnapt is! mijn kleintje van 9 weken lijkt ongeveer even groot te zijn. ik voer hier de kittenbrokjes van royal canin en natvoer en mijn kitten vind dit ook erg lekker.

Als je hem wilt houden zou ik binnen een week naar de DA gaan, tenzij hij ziek wordt natuurlijk. De DA vertelde mij dat ze in de eerste eek niets kunnen doen, want binnen die week zal het pas tot uiting komen als hij ziek is en inenten heeft geen zin in die periode.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:20

Toch zou ik eerst even checken of het diertje een eigenaar heeft:
controleren of hij gechipt is, flyers ophangen dat je hem gevonden hebt, facebook schijnt nog weleens te helpen, etc. :)

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:20

Een echt klein katje kan bijvoorbeeld nog niet zelfstandig poepem en plassem. Die moet je stimuleren. Dat zijn echt heel belangrijke dingen om uit te zoeken.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: poesje gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:24

O my, wat een muppie!

Ik zou even langs de DA gaan, en iets op facebook plaatsen inderdaad. Eventueel even terug naar de plek en kijken of er niet nog kleintjes zijn (mama poes aangereden, gedumpt,..)

Ik heb vorig jaar ook kittens opgevoed met de hand, en deze ziet er wel uit of hij zou zelfstandig moeten kunnen eten, wij gaven dan wat nat voer (heb je speciaal voor kittens), en brokjes gedrenkt in kitten melk. Zeker geen gewone melk geven daarvan krijgen ze opstoppingen! Ook inderdaad kijken of hij kan poepen en plassen, anders moet je dit met een nat washandje stimuleren door op de buik te wrijven.

Beste advies: even langs de DA dus :)

charissa134

Berichten: 193
Geregistreerd: 07-09-10
Woonplaats: dodewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 11:24

ja we gaan sowieso even laten weten dat we hem gevonden hebben, het mooiste zou ik zelf ook vinden dat hij een baasje heeft en daar gewoon weer naar terug kan.
misschien is da opbellen voor advies ook geen slecht idee inderdaad, bedankt!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:26

Zo'n kleintje had ik van de week met de dierenambulance ook. Een week of 5 denk ik.
Geen andere kittens gevonden daar?
Zijn er huizen in de buurt waar je kan iinformeren?
Zelfhouden kan maar laat hem dan even nakijken door de da. Deze kan ook chip uitlezen (dierenambulance/asiel ook).Al denk ik niet dat deze gechipt is. Maar vraag je wel even af of je de komende 15jaar voor de kat kunt zorgen incl da kosten.
Zet hem ook even als gevonden op de site van amivedi.nl. Al is het maar voor de formaliteit.


Wil je hem niet dan zou ik even contacten met instanties als asiels, dierenambulance.

Wel een leuk poesje.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: poesje gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:37

Het is een poesje (3-kleur is altijd een poes), ze lijkt oud genoeg om zelf te kunnen eten, plassen en poepen. Is ze vriendelijk? blaast ze niet naar je? Dan is het een tam poesje, wilde kan je op deze leeftijd bijna nooit benaderen zonder dat ze in de verdediging schieten.
Ik zou bij asiel, dierenambulance, amivedi, huisdier gevonden, etc, aangeven dat je het poesje gevonden hebt, maar het is vakantietijd, dus de kans bestaat dat ze gedumpt is (gebeurt helaas nog altijd te vaak)

charissa134

Berichten: 193
Geregistreerd: 07-09-10
Woonplaats: dodewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 11:41

ze liep op een 60km weg naast het spoor, huizen stonden toch echt wel een paar km verderop zou ze zover kunnen lopen? kan er altijd even langsgaan en het vragen natuurlijk. heb ook nog gekeken of ik moeder of broertjes/zusjes zag maar nergens te bekennen.

ze is een beetje bangig maar wel heel vriendelijk en ik kon haar zo pakken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:43

Ach wat een mooi meisje!
Ik ben benieuwd wat daar mee gebeurd is....en wat er mee gaat gebeuren.
Succes met haar

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:44

Als het een verwilderde kat zou zijn,had ze je al gefileerd :P of iig weggekropen en enorm angstig.

7ofhearts

Berichten: 2748
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:50

Inderdaad even langs gaan bij de dierenarts.
Die kan het kleintje even goed onderzoeken, maar ook advies geven wat betreft het mupje nog nodig heeft.
Ook kan hij je advies geven over gevonden dieren aanmelden e.d.

Zou goed kunnen dat niemand op jou oproep gaat reageren en dan heb je er zo maar een héél leuk poezen meisje bij.
Tóp als je besluiten kan/ mag om haar zelf te houden.

Dierenarts kost in dit geval niks omdat je je bekommert om een beestje in nood.
Jij hebt je je goede daad voor vandaag al weer gedaan!!

anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:52

Wie weet uit de auto gezet....omdat ze niet echt verwilderd is!!

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Re: poesje gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:56

Ik zou rond die plek gaan zoeken of er misschien nog andere kittens zijn?

switt
Berichten: 847
Geregistreerd: 15-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:57

anitaolja schreef:
Wie weet uit de auto gezet....omdat ze niet echt verwilderd is!!


Katjes op die leeftijd zijn nog heel nieuwsgierig. Dat ze niet bang is zegt dus niets over het `verwilderd` zijn.

http://www.kittenleeftijd.nl is een leuke site met veel informatie over kittens. Misschien kun je aan de hand van de informatie hier ongeveer bepalen hoe oud ze moet zijn (kleur ogen, gebit, gewicht, etc).

Haar oogjes zien er een beetje apart uit maar ik denk dat dat aan de foto ligt....

Veel succes met haar!

Nathaliefje

Berichten: 1258
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:32

Oooh wat een schatje! Wij hebben in december ook een kitten gevonden van enkele weken oud. Nadat we geen respons kregen op onze advertenties dat we een katje gevonden hadden, ook besloten om hem te houden. Bij de dierenarts een check-up gedaan, inentingen gekregen en daar hoorde we wel dat hij voor zijn leeftijd een groeiachterstand had door ondervoeding. Ondanks dat we geen ervaring hadden met zo'n jonge kittens, is het bij ons bijzonder goed verlopen allemaal. Wel merkten we dat Casper (want zo heet ie dus :D ) bijzonder aanhankelijk is. Mogelijk door het te vroeg verlaten van het nestje? Ik zat toen veel thuis omdat ik nog studeerde en hij heeft de eerste weken, zo niet maanden, continu bij mij gelegen. <3 Zo zag die van ons eruit :D Inmiddels is het een flinke kat geworden en zijn we nog steeds verschrikkelijk blij dat we hem gehouden hebben.

Afbeelding

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:38

Afbeelding

Dit is trouwens mijn 9 weken oude kitten (kater) langs mijn maltezer. zo kan je misschien wat vergelijken qua grootte met jou gevonden snoetje

Boelie5

Berichten: 126
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:42

Super lief dat je het kleintje hebt meegenomen!

Neem anders contact op met Stichting Moederloos Kitten.
Zij weten super veel van kittens die gedumpt zijn of te jong zonder mama overblijven (mocht dit het geval zijn).
Zij kunnen je adviseren wat te doen of misschien wel het kitten overnemen en een fijn huisje ervoor zoeken.
06-52441161 via dit nummer kan je ze bellen voor gevonden kittens. :)

Yom
Berichten: 3780
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:42

Ik zie wel iets aparts aan de ogen, die lijken zo groot (of alleen de pupillen maar iets zie ik)

Ik zou morgen even langs de da gaan voor een check en voor nu misschien her en der wat briefjes ophangen, amivedi checken, FB enzo

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:44

switt schreef:
anitaolja schreef:
Wie weet uit de auto gezet....omdat ze niet echt verwilderd is!!


Katjes op die leeftijd zijn nog heel nieuwsgierig. Dat ze niet bang is zegt dus niets over het `verwilderd` zijn.

http://www.kittenleeftijd.nl is een leuke site met veel informatie over kittens. Misschien kun je aan de hand van de informatie hier ongeveer bepalen hoe oud ze moet zijn (kleur ogen, gebit, gewicht, etc).

Haar oogjes zien er een beetje apart uit maar ik denk dat dat aan de foto ligt....

Veel succes met haar!



De stand van de ogen is idd apart.. de vorm voor mij duidt aan dat ze nog jong is (nog niet heel lang aan de wandel zeg maar).. Voor mijn gevoel zijn de pupillen ongelijk, daar zou ik wel een DA naar laten kijken (sowieso even langs de DA als je m aan wilt houden voorlopig).

Het ligt aan de moederpoes of een verwilderd kitten (een wild kitten is het sowieso niet) wel of niet erg schuw is. als de moederpoes altijd rondom mensen heeft gewoond (zelfs als zwerver.. als een kitten verwilderd is, moet een moeder al zwerver zijn.. anders is het kitten een zwerver) en geen angst heeft.. en het nest in de buurt van mensen heeft gekregen, dan heeft ze de schichtigheid vermoedelijk niet overgebracht..

daarbij is het kitten van een leeftijd dat het maagje om de zoveel uur rammelt.. en dan wordt schichtigheid ook vlot vervangen door 'misschien eten?'.

De foto vertekent enorm omdat die van vooraf en dichtbij genomen is.. daardoor lijkt het hoofd groter.. als je de kleine voetjes bekijkt, plus de oogopslag en stand (even de pupillen buiten beschouwing) + het nog niet echt bespierde staartje (nog niet vaak genoeg 'poef gedaan') gok ik dat dit poesje tussen de 4.5 en 6 weken is.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:45

Zoe_97 schreef:
[ [url=m/dnhBgN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is trouwens mijn 9 weken oude kitten (kater) langs mijn maltezer. zo kan je misschien wat vergelijken qua grootte met jou gevonden snoetje


geezz.. wat een monster al voor 9 weken.. die is echt heel groot.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:48

elenaMM77 schreef:
Zoe_97 schreef:
[ [url=m/dnhBgN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is trouwens mijn 9 weken oude kitten (kater) langs mijn maltezer. zo kan je misschien wat vergelijken qua grootte met jou gevonden snoetje


geezz.. wat een monster al voor 9 weken.. die is echt heel groot.

de foto vertekend misschien ene beetje, maar ik vind het erg meevallen. Hij zou wel een grote stevige kater gaan worden als hij in de voetsporen van papa treedt :D Hij weegt nu 800 gram en heeft een lekker bol buikje

Dagmar80

Berichten: 1850
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:49

Wat een scheetje! Heel veel is al gezegd, lijkt me ook een poesje van rond een week of 5 zo op de foto afgaand. Net geen blauwe oogjes meer?

Inderdaad, altijd kijken of iemand zich nog meld, maar ik denk eigenlijk dat niemand haar mist... Gebeurd vaak helaas en in de buurt van boerderijen... Veel boeren die van alles hebben rondlopen aan klein spul en daar is vaak niet erg kijk op.

Even checken bij de DA kan geen kwaad en zeker een wormkuurtje lijkt me een goed plan!

@Zoe_97: Wat een grote al voor 9 weken, niet normaal! :P Of is je hondje zo klein? ;) Die lijkt in ieder geval een 'normaal' formaat Maltezer te zijn.