Hond ziek?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Hond ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 22:03

Mijn hond heeft sinds gisteren heel erge diarree. Toen ik dit gisteren avond zag, was het al heel laat en mijn hond heeft gewoon gevoelige darmen, dus ik stond er niet echt bij stil. Ik dacht dat het zou overgaan.
'S avonds rond middernacht heb ik de hond nog eens buiten gelaten zodat alles eruit kon en dan zijn we gaan slapen. Om 3u30 heb ik mijn wekker gezet zodat ik zo nodig de hond nog eens buiten kon laten, maar hij was vrij rustig toen, dus heb ik hem met rust gelaten en ben weer gaan slapen. Rond 6u werd ik wakker omdat hij begon te braken. Hij gaf geel slijm over. Zodra het braken over was, heb ik hem terug in de tuin gelaten, waar hij weer veel last had van krampen en diarree. Toen hij klaar was, heb ik zijn anus voorzichtig schoongemaakt met wc papier en daarbij zag ik dat de stoelgang wat licht roze gekleurd was.
Toen heb ik besloten dat ik de dierenarts zou bellen, bloed in de stoelgang leek me niet erg gezond. Maar het was nog maar 6 uur 's ochtends, dus ik zou nog wat wachten. Rond een uur of 8 moest Arrow (de hond) weer dringend naar buiten. Weer zijn anus schoongemaakt en deze keer was er duidelijk bloed aanwezig.

Om 11 uur kon ik bij de dierenarts langs, deze denkt dat de hond iets verkeerd gegeten heeft. Hij gaf Arrow 2 inspuitingen om zijn maag en darmen te kalmeren. Vandaag mocht hij niets meer eten, en als hij morgen geen diarree meer gehad heeft, mag hij wat korrels eten.

Na zijn inspuitingen is hij eigenlijk de rest van de dag zeer rustig geweest, hij heeft wel maar 1 of 2 keer willen drinken.

Nu maak ik dit topic omdat ik merk dat zijn ademhaling net iets zwaarder is dan normaal, iets zwaarder. Door pijn? Geen idee...
Ook kwijlt hij wat, de kwijl loopt er niet uit, maar zijn baard (het is een Bouvier) hangt toch doorzichtig slijm in. Ook hing er wat op zijn poten.

Mijn ouders zijn op verlof, ik ben alleen thuis met de hond (en de andere dieren) en als er iets met mijn diertjes gebeurd, raak ik nogal makkelijk in paniek. :') Ik wil de DA niet nog eens lastig vallen door hem te bellen of iets dergelijk, vandaar dat ik advies vraag aan jullie. Kijk ik dit het beste nog even aan of wat moet ik doen?

Alvast bedankt! :)

Mijati

Berichten: 906
Geregistreerd: 12-04-13
Woonplaats: Tussen de rivieren

Re: Hond ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:14

Heeft hij koorts? (39 of hoger)
geel slijm kan gal zijn geweest, maar in combinatie met diarree is dat wel iets om in de gaten te houden.
Een paar slokjes water is te weinig, best kan je hem ieder uur een 50cc water geven met een spuit, dat heeft hij wel nodig.
Het kleurloze slijm is zijn baard is niet erg, dat heeft mijn boefje ook als ze lekker heeft lopen rennen, het geeft vooral aan dat zijn lichaam druk aan het werk is.

Als zijn temperatuur hoger is als 40 gelijk de dierenarts bellen en gaan koelen door zijn voetjes nat te maken.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Hond ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 22:18

Ik zal meteen zijn temperatuur eens nemen. :j En hem proberen water te geven, ik heb vast wel nog ergens een spuit liggen.

Volgens de dierenarts kwam het gele slijm deze ochtend van zijn maagsappen.

Larisske

Berichten: 494
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:20

Zeker het goed in de gaten houden. Is hij goed ingeënt ? Als de honden bij ons in het asiel dit hebben is er vaak parvovirose aanwezig. Dit is een virus waardoor de hond voornamelijk braakt en aan de diarree is, hierdoor drogen ze uit.

Ik zou hem zeker wat water in de mond spuiten als hij zelf te weinig drinkt. Hoe is zijn vochtbalans? Dit is niet altijd makkelijk te zien maar als je de huid omhoog trekt moet die weer mooi snel terugaan :) En zoals al gezegd is, als je zijn koorts kan nemen (gewoon met een gewone thermomete doenbaar, wel wat olie/vaseline erop doen) zou ik dit doen. Indien koorts direct de DA bellen.

Het hoeft niet meteen iets erg te zijn natuurlijk, maar het goed in de gaten houden kan nooit kwaad!

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:21

och och arme hond. Wij hadden hier vorig weekend ook last mee van onze hond en er schijnen meer honden last van te hebben. Onze hond is al 14 en we dachten dat dit wel eens het einde kon betekenen. Maar zondag avond is het langzaam aan beter geworden en nu is ze er helemaal weer. Met alle zelfde symptonen als dat jij beschrijft. In het weekend was er geen dierenarts dus zouden we maandag heen gaan als he niet beter ging maar omdat het zondag al beter ging zijn we niet gegaan.

Als je hond verhoging heeft zo als Mijati aangeeft direct mee naar de dierenarts gaan. Onze hond had gelukkig geen verhoging maar moest wel braken en was aan de diaree, poepen ging erg lastig en ze was zeer lusteloos. De kans is inderdaad erg groot dat je hond iets verkeerds gegeten heeft. Dan is de maag minstens 2 dagen van streek en zou het daarna beter moeten gaan. Als je het niet vertrouwt dierenarts bellen. Zorg dat je hond voldoende water binnen krijgt maar niet te veel in een keer want dat zal hij dan waarschijnlijk direct weer uit braken.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Hond ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 22:34

Temperatuur ligt rond de 37.5 graden dus dat lijkt me goed. :j

@Larisske: Ja, normaal zijn alle inentingen in orde. Vochtbalans lijkt me nog oke voor zover ik dit kan zien met al dat haar.
Deze ochtend bij de dierenarts was zijn temperatuur trouwens ook in orde, dan weten jullie dat ook. :)

Dank jullie wel voor de snelle reacties! :D Stelt me toch wat meer gerust. Ongeveer een maand of 2 geleden heeft hij namelijk een maagtorsie gedaan, en sindsdien raak ik echt makkelijk in paniek als er iets met hem is. :')

Ik ga hem meteen wat water inspuiten.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Hond ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:46

Ik zou de dierenarts gewoon even bellen. Daar zijn ze voor en hij heeft de hond gezien. En kan beter beoordelen hoe en wat als wij hier op bokt.
Kan van alles zijn van giardia tot een vreemd voorwerp dus blijft gissen.

Mijati

Berichten: 906
Geregistreerd: 12-04-13
Woonplaats: Tussen de rivieren

Re: Hond ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:00

De vochtbalans kan je controleren door bij de schouderbladen een flinke huidplooi omhoog te "trekken". Valt deze gelijk weer terug, dan is er niets mis met de vochtbalans, blijft deze staan, dan is hij uitgedroogd.

Gezien de maagtorsie een twee maanden geleden, zou ik nog wel even contact opnemen met de dierenarts. je hoeft er waarschijnlijk niet nu direct heen, maar hij kan wel beter inschatten of er nog iets gedaan moet worden of niet.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Hond ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 23:57

Ik heb net de dierenarts gebeld, hij denk dat de hond nog wat misselijk is. Voorlopig kan ik (of de DA) niet voor hem doen. De spuit die hij deze voormiddag gehad heeft, werkt een hele dag dus hij mag niets bijspuiten.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Hond ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 08:32

De hond heeft rustig geslapen deze nacht. Hij is actiever, kwijlt niet meer zo hard en heeft goed gedronken deze ochtend! :)

Linnie050

Berichten: 11800
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Hond ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 09:07

Wat fijn!
Altijd schrikken als een dier zich niet goed voelt.

packer
Berichten: 316
Geregistreerd: 12-12-09
Woonplaats: Buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 09:26

Laten testen op gardyia

Mijati

Berichten: 906
Geregistreerd: 12-04-13
Woonplaats: Tussen de rivieren

Re: Hond ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:02

dan komt het vast goed.
Hij zal zo ook best wel wat te eten lusten. Probeer niet te veel in een keer te geven, liever meerdere keren vandaag. (mocht je vers vlees voeren, geef dan iets van kip, eet hij normaal brokjes, dan aangepaste hoeveelheid brokjes)

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Hond ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:08

Kan hij niet gewoon last hebben van de warmte gisteren? In het zuiden (waar ik woon) was het gister ong. 30 graden. Onze golden retriever heeft ook diaree en voelt zich niks niet goed. Komt door de warmte. Onze hond is wel al 12 jaar. Hij moet wel blijven drinken want anders droogt hij uit ook door de diaree.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 11:10

Hij heeft al flink gedronken vandaag, is nog steeds wat actiever (wat flauw, maar hij heeft ook sinds vrijdagavond niets meer gegeten dus dat is niet abnormaal).
Ik heb hem net een handvol brokken gevoerd, zoals de DA gezegd had. Straks kan ik nog wat geven als hij dit binnen houdt. :j
Kip ga ik niet geven, hij heeft sowieso al gevoelige darmen en van kip krijgt hij diarree. :P

@Cas123: nee, want het is vrijdag begonnen. Bovendien heeft hij gisteren de hele dag binnen gelegen waar het zo'n 22 graden is en er een stenen vloer ligt. :)

Mijati

Berichten: 906
Geregistreerd: 12-04-13
Woonplaats: Tussen de rivieren

Re: Hond ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:43

de tip kip was ook alleen voor als je vers voert. Maar gewoon een paar keer een handje brokjes is voor nu prima.
Morgen zal het dan vast beter gaan.