hond gromt als je bij voerbak komt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

hond gromt als je bij voerbak komt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 14:51

hoi allemaal, ik heb een probleem.
ik ben zelf 14 (houd er even rekening mee dat ik niet zomaar dingen kan gaan doen :+ )
ik heb een puppy van bijna 1 jaar oud. volgensmij word hij in september 1? maar hij gaat bijna puberen.
maar nu is het probleem dat hij superlief is enzo. hij luistert afentoe niet maar dat is niet erg.
maar elke keer (3x perdag) als mijn moeder hem eten geeft. dan loopt ze even weg en dan loop ik langs (Bijf) en dan gaat hij grommen en dreigen... nou heb ik al op een paar sites gekeken. en aan mn oom gevraagd hoe en wat? maar hij zegt gewoon een trapverkopen en zn voer afpakken. maar daar ben ik niet z'n voorstander voor. wat we nu doen is we pakken hem bij zn nekvel en sleuren hem weg bij zn eten vandaan. totdat hij weer 'normaal' kan doen. daarna geven we hem weer zn eten en aaien we hem en zitten we met onze hand bij zn voerbak. maar vandaag werd mn moeder bijna gebeten dus nu wilt ze hem weg doen. maar dat wil ik niet!!! dus heeft iemand tips? want ik wil echt niet dat hij weg gaat.

het is een heidewachtel. een reu en hij is heeeel groot voor zn ras :=
mijn moeder word een beetje bang voor hem..
pS we hebben al eens een hond gehad is 5 jaar geleden overleden het heeft 4 jaar geduurt voordat we een nieuwe hond gingen doen (het was een jachthond en de pup die we nu hebben word ook voor jachthond getraind)
wie kan er helpen??


jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 14:58

Ninx schreef:
jitskenienke schreef:
hoi allemaal, ik heb een probleem.
ik ben zelf 14 (houd er even rekening mee dat ik niet zomaar dingen kan gaan doen :+ )
ik heb een puppy van bijna 1 jaar oud. volgensmij word hij in september 1? maar hij gaat bijna puberen.
maar nu is het probleem dat hij superlief is enzo. hij luistert afentoe niet maar dat is niet erg.
maar elke keer (3x perdag) als mijn moeder hem eten geeft. dan loopt ze even weg en dan loop ik langs (Bijf) en dan gaat hij grommen en dreigen... nou heb ik al op een paar sites gekeken. en aan mn oom gevraagd hoe en wat? maar hij zegt gewoon een trapverkopen en zn voer afpakken. maar daar ben ik niet z'n voorstander voor. wat we nu doen is we pakken hem bij zn nekvel en sleuren hem weg bij zn eten vandaan. totdat hij weer 'normaal' kan doen. daarna geven we hem weer zn eten en aaien we hem en zitten we met onze hand bij zn voerbak. maar vandaag werd mn moeder bijna gebeten dus nu wilt ze hem weg doen. maar dat wil ik niet!!! dus heeft iemand tips? want ik wil echt niet dat hij weg gaat.

het is een heidewachtel. een reu en hij is heeeel groot voor zn ras :=
mijn moeder word een beetje bang voor hem..
pS we hebben al eens een hond gehad is 5 jaar geleden overleden het heeft 4 jaar geduurt voordat we een nieuwe hond gingen doen (het was een jachthond en de pup die we nu hebben word ook voor jachthond getraind)
wie kan er helpen??


Ga een cursus volgen en leer met dit gedrag om te gaan op een correcte manier.

Een hond heeft net als een kind duidelijke leiding nodig.
Jouw moeder heeft jou ook niet weggedaan toen je wel eens stout was toch?
Weg doen is niet alleen oneerlijk, maar ook wel erg makkelijker van je moeder.

Dus huppetee, zoek een goede hondenschool in de regio, leg ze het probleem voor en ga aan het werk.
dat is vast zo verholpen!


daar zeggen ze presies het zelfde als mijn oom...
dus dat wil ik niet :P

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 15:02

Flux schreef:
Helemaal eens met bovenstaand. Zijn jullie al op puppycursus met hem geweest? Zeker als je moeder bang voor hem wordt op cursus gaan, dan gaat het vast beter.

Edit: Een hondenschool die zegt de hond te schoppen en voer afpakken? In welke regio zit je want dat is echt niet hoe het werkt.


ja we zijn al bij puppy curses geweest. dat is tog het zelfde? :D
maar ik zal nog eens een keer tegen de vrouw zeggen waar we zitten, want zij was de genen die zei dat we hem echt moesten aanpakken anders deed zei het. ik was toen echt boos geworden op mn moeder.
maar ik heb nu wel een site gevonden waar ik het wel mee eens bent dus ik ga het zo aan mn moeder laten lezen.. en ja mn moeder is met hem naar puppy curses geweest.
Laatst bijgewerkt door jitskenienke op 09-07-15 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 15:05

Guinevere schreef:
Citaat:
hij luistert afentoe niet maar dat is niet erg.

Ik denk dat dit een groot deel van het probleem is ... hij ziet jullie niet als leider.


oke! daar zal ik aan gaan werken!

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 15:06

Amaris schreef:
Elke hondenschool die zegt 'verkoop maar een trap en pak zijn voer af' is een waardeloze toestand en ik geloof daar eigenlijk niet zo in dat ze dat zeggen.

Wat een baggerslecht advies van je oom zeg. Vraag die maar niks meer.

Wat jullie nu doen gaat ook niet helpen. Zo zal die hond alleen maar meer gefixeerd worden op zijn eten als ie elk moment met grof geweld weggesleurd kan worden en zijn eten afgepakt wordt.

Hoe blij zou JIJ daar van worden?

Belachelijk manier van werken.

(sorry hoor maar kan hier zo slecht tegen, ga me niet vertellen dat jullie ook zijn snuit door de poep halen als ie wel eens in huis poept?)

Gewoon een fatsoenlijke cursus gaan doen en eventueel een gedragsdeskundige erbij halen want het is WEL gedrag dat afgeleerd moet worden.


nee dat niet hoor. ik ben ook echt tegen.. maarja als ik er iets van zegt word het tog niet gedaan. dus ik zal wel met mn pa gaan praten.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 15:06

8nnemiek schreef:
Een trap verkopen is natuurlijk wat overdreven, maar ik zou het zeker corrigeren. Gewoon eustig en duidelijk ' nee' zeggen. Grommen kan gaan escaleren naar bijten.

Wordt jullie hond erg enthousiast als je met het voer aankomt? Wacht dan met het geven van de voerbak totdat hij tot rust komt en niet meer gefocused is op het voer.


ja hij word best enthousiast. bedankt voor de tip!

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 15:08

LadyMadonna schreef:
Vind je het gek dat een hond gromt als ie aan zijn nekvel bij zijn voer weg gesleurd wordt? :roll:

Wanneer heeft dit gedrag zich ontwikkeld ts? Hebben jullie m van pup af aan?


we hebben hem gehaald toen hij wegmocht. en ik heb nog een broertje van 4 ik denk dat hij iets gedaan heb ofzo...


jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 15:09

Bucha schreef:
Wat een rottig probleem, ik hoop dat je iets aan mijn tip hebt...

Waarom mag hij zijn voer niet verdedigen? In deze situatie vind ik het eigenlijk best logisch dat hij dit doet.. het is hem aangeleerd... misschien niet bewust maar door het weg sleuren aan het nekvel is dit wel zo ontstaan vermoed ik..
Ik zou ook het in het nekvel pakken niet meer doen, dit is een hele agressieve handeling van mens naar hond en je kunt hier angst(agressie) mee veroorzaken.. Het hoeft ook niet nodig te zijn...

Wat je beter kunt doen, is goed kijken naar zijn gedrag en signalen.. hij is nog geen 1 jaar.. dat grommen doet hij met een reden...

Je kunt misschien beginnen met hem niet meer in het nekvel te pakken en weg te sleuren, dat is sowieso geen goede manier van correctie vind ik.. je stem gebruiken en je lichaamshouding is vind ik beter gepast bij de opvoeding van een pup.

Voerbaknijd kan worden afgeleerd door te laten zien dat je zijn voer niet afpakt en hem niet weghaalt bij "zijn" voer... Hij hoeft het dan niet meer te verdedigen..

Normaal zou ik zeggen, leg er wat extra brokjes bij/in als je dit wilt aanleren maar ik weet niet of de pup dan uit angst/verdediging gaat uitvallen..
Leer hem dat het leuk is als jij langskomt, vraag zijn aandacht voor hij gaat grommen en geef hem een koekje en loop verder...
Als je steeds dichterbij kunt komen, dan kun je er wat bijleggen.. Uiteindelijk zal hij dan stoppen met grommen, hij heeft dan geen reden meer om te grommen..
Zolang jullie hem in het nekvel wegsleuren heeft hij naar mijn mening alle reden om te grommen..

Ik heb vier basenji's, een heel pittig en fel ras, verschillende leeftijden, twee intacte reuen en twee intacte teefjes.. hier gelden duidelijke regels maar ik werk niet met fysieke correcties en ik hoef alleen mijn stem te gebruiken als ik ergens niet van gediend ben.. Eten doen ze naast elkaar en grommen deden ze hier alleen een keer als de pup (die dus in opleiding is naar een volwassen hond) te dicht naar hun voer komt of haar kop erin steekt. Dit hebben ze 1 keer hoeven doen, een grom is een perfecte manier van een hond om aan te geven dat ze iets niet leuk vinden, als waarschuwing.
Grommen is een heel mooi agressieloze manier zoals wij bv ook vocaal boos worden.. (uiteraard heb je hier ook gradaties in)

Honden geven hele mooie signalen af voor ze naar grommen overgaan en in het algemeen..
Gapen, knipperen met de ogen, langs de bek likken, een bocht maken en nog veel meer, zijn allemaal voorbeelden van gedrag om zichzelf, een ander of een situatie te kalmeren.

Dit kun je zelf ook goed gebruiken in de opvoeding..
Rust, regelmaat en respect vind ik sleutelwoorden in de omgang met honden.

Veel succes, en vooral, veel plezier met jullie hondje!


super bedankt voor de tip! ik heb hier echt veel aan!

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Re: hond gromt als je bij voerbak komt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 15:15

bedankt allemaal!!

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 15:31

Jillsil schreef:
Wij hebben (meerdere keren) een hond tijdelijk opgevangen die o.a. ook dit gedrag thuis vertoonde. Bij ons deed hij dit eerst ook maar wij hebben dit kunnen oplossen door de baas te zijn in huis. Klinkt heel simpel maar de basis is ook vrij simpel;

Hond moet zitten totdat wij het commando 'toe maar' gaven om te eten. Als hij dan begonnen was haalden wij zijn bak weg. Let op, ben je bang dat jouw hond je bijt gebruik dan een tennisracket of een helperhand (worden door ouderen veel gebruikt) om de bak te pakken. Hij kreeg de bak pas terug als hij weer rustig en ontspannen ging liggen. Maar het gaat niet alleen om het eten, je moet er ook voor zorgen dat jij (en dus ook je moeder) de baas bent. Gaan jullie wandelen ga jij als eerste door de deur en daarna de hond pas, ga je weer naar binnen, ga jij eerst en dan pas de hond.
Komt de hond ook op de bank? Dan ga jij zitten waar de hond altijd zit, hij moet plaats maken voor jou.

Ik adviseer zeker om een cursus te volgen of een trainer thuis te vragen die jullie hiermee kan helpen. Iedere hond en iedere situatie is anders. Vergeet niet dat iedereen het ook weer anders doet en er misschien in een middenweg een oplossing zit voor jullie.
Slaan is geen oplossing, krijg je geen respect mee van je hond maar creƫer je angst mee. Een keer in zijn nekvel pakken is voor mij geen probleem maar je moet dit wel op de juiste manier doen en op het juiste moment. Daarom nogmaals > zoek een goede (erkende) trainer


hoi, ja dat doen wij ook. dat als wij toemaar zeggen dat hij dan mag eten.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 15:33

mindful schreef:
Nog een leuke tip, als hem gaat voeren doe je hem eerst zitten of liggen. Je zet de kom neer en hij moet blijven zitten..als hij recht staat neem je de kom weer op...zo blijven oefenen tot hij blijft zitten en dan zeg je 'ja' als hij braaf bleef zitten laat je hem eten.
Ik heb de mijne geleerd om eerst oogcontact te maken met het woordje 'kijk'
Zo leer je dit aan: je houdt een snoepje in je handen, je hond gaat je handen in de gaten houden...je blijft onbeweeglijk oogcontact zoeken en als je hond naar je opkijkt beloon je met het snoepje. Als hij dit snapt kan je het woordje :kijk' als commando gebruiken. Zo doe ik het met zijn kom eten ook.
Mijn hond zou een moord doen voor zijn eten maar gromt nooit, je kan bv een beetje voer geven en ernaast blijven staan met wat voer in je handen. Je vraagt weer oogcontact met 'kijk' en je legt het rustig in zijn kom. Zo ga je wat meer respect krijgen en ziet hij er iets positiefs in als je naast hem staat.

Ik vind het trouwens heel fijn van jou dat je een oplossing zoekt, dit gaat zeker lukken als je dit elke keer doet bij het voeren. Vraag aan je mama om deze taak op jouw te nemen, je gaat een sterkere band krijgen hierdoor.


oke bedankt voor de tip! ik ga het zeker proberen

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 15:37

NAIWHL schreef:
Ik zou met deze hond op dit moment nog niet bezig gaan met recht in de ogen kijken.
Voor ons mensen is dat een teken dat we de aandacht hebben, voor een hond is dit juist een bedreigend gebaar. En zeker omdat hij nu moet leren dat er geen dreiging is van mensen bij het eten, zou ik dat zeker niet doen.

Ik weet niet of hij rustig wachten kan, maar de komende dagen zou ik het volgende doen.
Laat hem rustig zitten op 2 meter afstand van waar de voerbak komt te staan.
Zet de voerbak neer.
Laat hem nog even wachten.
Doe zelf een paar stappen achteruit en geef dan het commando dat hij mag gaan eten.
Op dat moment ga je weg en laat je hem met rust.

Geef hem alsjeblieft weer rust terug.

Ik zou er zelf namelijk ook stik sacherijnig van worden als iemand telkens tijdens het eten in mijn bord gaat zitten prikken of aan gaat zitten kijken.


oh. oke! dan kunnen we het beste hem voeren in de schuur? daar is het meestal heel rustig en daar komt niemand

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 15:42

NAIWHL schreef:
Hoe lang doet hij erover voordat hij zijn eten op heeft?
Als hij dat met 5 minuten op heeft, dan kan het prima op zijn vaste plek, maar dan moeten jullie die 5 minuten hem even zijn rust gunnen.

En als het voor jullie prettiger is om in de schuur te voeren, dan kan dat ook.


ja 5 min ong. ik heb ook nog een broertje van 4 en 2 zusjes van 13 en 8 dus ik denk dat de schuur het beste is


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bianca_v_s, ogidni en 133 bezoekers