Hond en kitten laten wennen aan elkaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Hond en kitten laten wennen aan elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 11:05

Beste bokkers,

Gisteren heb ik van mijn broer een kitten gekregen.
Echter is zij niet gewend aan honden en erg bang, ze blaast en gromt direct zodra ze al een hond hoort.

Wij hebben hier twee honden, een chihuahua en een pitbull.
De chihuahua is erg rustig en interesseert het allemaal niet zo, de pitbull daarentegen is erg lomp en enthousiast. Springen, heel schel blaffen, met zijn neus duwen etc. en ik vind het doodeng.

Wat we tot nu toe hebben gedaan is de kitten in haar reismandje op de eettafel gezet en de hond laten snuffelen (poging tot), enige wat hij doet is dus bovenstaande. De kitten gaat helemaal achterin het mandje zitten blazen en trillen.

Inmiddels zit ze weer in haar eigen kamertje, maar ik vind het vreselijk eng dat het zo moet lopen en ik ben bang dat ze niet gaan wennen.

Hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Op Google vind ik veel hits, maar geen enkele waarin echt een specifiek extreem drukke en lompe hond beschreven wordt.


Edit: de hond is wel gewend aan katten

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Re: Hond en kitten laten wennen aan elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:14

Laat ze wat rustiger aan elkaar wennen, kun je de kitten in een aparte kamer houden? Zo went ze eerst aan mensen, wellicht daarna na een paar dagen of week aan de chihuahua en als ze dan durft kan ze gewoon uit de kamer lopen en de pit van een afstandje bekijken. Het is wel handig als de hond rustig of moe is op dat moment.

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:15

Ik denk dat je toch echt heel strikt moet zijn naar de hond anders denk ik dat die kleine vrijwel zeker een beetje angstig wordt. Als mijn hond een beetje te enthousiast wordt met kontjes wassen (en de achterpoten met zij neus van de grond tilt en gaat schuiven) wordt ie gecorrigeerd ik wil dat niet hebben.

We hebben 3 maanden geleden een nieuw kitten (6 mnd) erbij gekregen die ook geen honden gewend was. Gewoon gezorgd dat mijn hond haar niet opzoekt en het verder gelaten en won uiteraard de nieuwsgierigheid het. Binnen 2 weken liep ze al onder hem door en ze heeft de hond nu helemaal geaccepteerd en geeft ook een kopje als we thuis komen.

Dit was al een dag na haar aankomst en met consequente correctie hij mag haar niet opzoeken.


_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Hond en kitten laten wennen aan elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:17

Gewoon bij elkaar zetten.
Zorgen dat de honden haar met rust laten en dat ze plekjes heeft om zich terug te trekken.
Dan komt het vanzelf

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Hond en kitten laten wennen aan elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 11:19

De kitten heeft een eigen kamer ja. :j

Zal het een optie kunnen zijn om de kitten los te laten en de pit aan de riem te houden?
Dat de kitten de pit wel kan opzoeken als ze dat wilt, maar andersom niet?
De chihuahua maak ik me geen zorgen om, die kijkt er niet eens naar om. :+

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:26

PureSG schreef:
De kitten heeft een eigen kamer ja. :j

Zal het een optie kunnen zijn om de kitten los te laten en de pit aan de riem te houden?
Dat de kitten de pit wel kan opzoeken als ze dat wilt, maar andersom niet?
De chihuahua maak ik me geen zorgen om, die kijkt er niet eens naar om. :+


Als hij inderdaad als een dolle rondspringt en doet (wat ik me wel kan voorstellen bij het enthousiasme van een pit) dan is dat zeker een optie. Beter niet als je hond buiten aan de lijn nog wel eens wat dominant kan reageren naar andere honden.
Maar laat hij zich niet corrigeren en weg sturen als ie te druk doet dan?
Volgens mij als je steeds wanneer hij rustig doet beloond en druk doet weg stuurt valt het kwartje best snel van beide kanten hoor.

srsW
Berichten: 180
Geregistreerd: 17-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:27

Mijn twee katten waren ook geen honden gewend toen ze net bij mij kwamen wonen (1 drie jaar geleden en 1 nog net geen jaar geleden). Waren ook ontzettend bang! Gingen zich alleen maar verstoppen en lieten zich niet snel zien.
Na een paar dagen werden ze vanzelf wat nieuwsgieriger en durfde steeds meer. En nu heeft de hond niks meer te vertellen ( toen ook niet hoor maar wisten zij veel hahaha)
Moet er wel bij vertellen dat mijn hond wel een super zachtaardig en rustig karakter heeft)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door srsW op 08-07-15 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:28

_lotteeee schreef:
Gewoon bij elkaar zetten.
Zorgen dat de honden haar met rust laten en dat ze plekjes heeft om zich terug te trekken.
Dan komt het vanzelf


Dat zou ik dus echt nooit doen.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 11:31

Aan de lijn buiten reageert hij niet dominant naar andere dieren. Ook de kat die we al hebben reageert hij erg rustig op.

Hij laat zich wel corrigeren en wegsturen, maar dit is maar voor hele korte duur voordat hij weer overenthousiast wordt en er weer als een speer op af rent (het reismandje dan).

We hebben nu de pit aan de lijn zitten en ik haal nu de kitten uit haar kamer.

2IJsjes
Berichten: 256
Geregistreerd: 31-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:44

Toen ik net getrouwd was, wilde ik een kat en wij hadden al een hond die niet tegen katten kon. Toch uitgeprobeerd en een kitten via de dierenbescherming opgehaald. De eerste 14 dagen waren een ramp. Voornamelijk vanuit de kat, de hond vond het allemaal heel interessant en was niet agressief tegen de kat. Na die 14 dagen moesten ze geënt worden, wij met beide naar de dierenarts, hierna hebben we ze in de huiskamer gezet, mandje van de kat open gedaan en ze liepen naar elkaar toe even snuffen en het was klaar. Het leek wel of ze na het "enge" bezoek aan de dierenarts elkaar begrepen en het goed vonden.

Twee jaar geleden kwam de wens weer om een kat te nemen. Er was al een hond eentje van 2 jaar jong enthousiast en super vrolijk. Wij naar het asiel om een katten te gaan bekijken, hij moest wel gewend zijn aan een hond. Er liep er eentje rond die niet bang was van honden. Deze hebben we op proef mee mogen nemen. Bij binnenkomst eerst de mand met kat op tafel neergezet zodat ze elkaar alleen konden ruiken, na een tijdje de mand op de grond en later de kat eruit gelaten. Omdat onze hond wat enthousiast reageerde vond de kat hem maar helemaal niets. Binnen drie dagen was het klaar, vrienden voor het leven, echt een super combinatie deze twee.Ze worden heel blij en vrolijk van elkaar en wij van hun. Ze begroeten elkaar, ze spelen met elkaar. Zelfs de eerste combinatie was niet zo close met elkaar als deze twee die we nu hebben.

Ik zou gewoon rustig blijven proberen het de tijd geven en proberen je grote hond wat rustiger te laten zijn, dan komt de kat vanzelf wel. Succes met alles

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:49

Amaris schreef:
_lotteeee schreef:
Gewoon bij elkaar zetten.
Zorgen dat de honden haar met rust laten en dat ze plekjes heeft om zich terug te trekken.
Dan komt het vanzelf


Dat zou ik dus echt nooit doen.


Iedereen zijn ding, ik zou niet weten waarom niet.
Zo doen wij het altijd.

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Re: Hond en kitten laten wennen aan elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:57

Wij zitten een beetje met hetzelfde probleem nu, alleen is het kitten totaal niet bang.
Met de ene hond gaat het super, die speelt met haar en laat haar na een tijdje gewoon met rust, maar de andere (grotere reu) is lomp en wil spelen maar doet daarbij te ruw. Kitten is een beetje bang van hem, en ik weet ook niet zo goed hoe ik het moet aanpakken.

We hebben het kitten ook al in een bench in de keuken gehad, waar de honden normaal komen. Dan blijft hij een uur gefocust en krabben aan de bench en piepen, maar kitten zit gewoon voor zijn neus naar hem te kijken, niet bang dus. Na een uur ging hij uiteindelijk buiten liggen slapen en keek hij niet meer naar haar, overwinning!

Maar ik wil ze toch weer bij elkaar laten binnenkort.
_lotteeee, hoe oud zijn de kittens als jij ze bij de hond zet? Mijn hond hapt ook, niet als in agressie bijten maar spelen zoals hij met een andere hond ook wil doen maar ik vind het kitten nog zo klein.. Ze is nu 3 maanden.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Hond en kitten laten wennen aan elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 12:21

So far so good.
Zolang de kitten los is, blaast ze niet naar de pit en doet hij ook niet druk/lomp.
Nieuwsgierigheid wint het nog niet, ze wilt niet van schoot af, maar de eerste overwinning is er. :)

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:37

Onze schuur kat had een grote bench voor zijn luik. Kon hij daar rustig kennis maken wou hij niet kon hij weer naar binnen.

Daarna hond aan de lijn kitten los en hond corrigeren als hij niet rustig en netjes de kitten benaderde.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Hond en kitten laten wennen aan elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 15:27

Helaas, de tweede "ontmoeting" op deze manier ging een stuk minder.
De pit neemt zo'n typische "pitbull houding" aan, wijd staan, alle spieren strakgespannen, oren omhoog en gespannen en hij begon enorm te "piepen" (weet geen betere beschrijving).

Ik zit met de handen in het haar, ik weet dat het pas dag 2 is, maar ik vind het doodeng, zeker als de pit een dergelijke houding aanneemt.

_Lou

Berichten: 143
Geregistreerd: 29-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:43

Wij hebben aan het begin van het jaar twee kittens gekregen. Wij hebben ze laten wennen in hun reismandje, hun vonden dat ook dood eng maar onze grote bernesse is een heel goed aardig beest. 'S avonds moesten de kittens in een bench (klinkt zielig maar is het echt niet het was een "huisje" voor ze) zo kon onze hond wel bij ze komen kijken maar niet naar ze toe. Aan het begin vonden ze dit echt nog spannend maar ze kwamen er al snel achter dat die grote reus niemand kwaad doet :') En andersom ook niet :D
Misschien kun je dit proberen? Wij hadden daarvoor een bench van onze hond dus heel ruim :P
Ik volg! Hoop dat het snel beter gaat :)

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Re: Hond en kitten laten wennen aan elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:13

TS, had je de hond aan de lijn? Ik denk dat die stress er gewoon vanaf moet, maar weet niet hoe lang die die focus aanhoudt..

Onze hond houdt dus best wel lang de focus, maar uiteindelijk stopt hij er wel mee en dan heb je iets gewonnen.

MissYvette4u

Berichten: 2984
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:14

PureSG schreef:
Helaas, de tweede "ontmoeting" op deze manier ging een stuk minder.
De pit neemt zo'n typische "pitbull houding" aan, wijd staan, alle spieren strakgespannen, oren omhoog en gespannen en hij begon enorm te "piepen" (weet geen betere beschrijving).

Ik zit met de handen in het haar, ik weet dat het pas dag 2 is, maar ik vind het doodeng, zeker als de pit een dergelijke houding aanneemt.


Meteen de pit corrigeren! Hij heeft dat niet te doen punt.

Verder is het meeste al genoemd.
Het is belangrijk dat de kitten de vrijheid heeft om eventueel te vluchten mocht het nodig zijn. Laat de kitten het zelf maar ontdekken. De rest komt vanzelf wel.

Het allerbelangrijkste is dat je de pit leert respect voor de kitten te hebben. In het begin is dat veel consequent herhalen. Hij mag niet zelfstandig naar de kitten toe en zeker niet die houding aannemen waar je het over hebt! Hou 'm daarom voorlopig aan de riem als de kitten in dezelfde ruimte is.

Kop op, de aanhouder wint niet meteen opgeven!

Misschien geeft dit je wat hoop :(:) ;
Onze honden (Engelse Staff en een kruising Staff/BullTerrier) waren in het begin ook heel enthousiast en vreselijk lomp tegen onze konijnen en kat. We dachten dat het nooit goed zou komen en dat ze die op zouden vreten. Uiteindelijk konden we ze blindelings vertrouwen (hoewel we de konijnen nooit zonder toezicht los met de hond lieten). Na heel veel consequente training en geduld.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Hond en kitten laten wennen aan elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 19:10

De pit zat aan de lijn inderdaad.

Corrigeren doen we zeker, dan is de dergelijke houding even verdwenen, maar dit is maar voor korte duur.
De kitten kan en mag los, ze heeft voldoende vluchtmogelijkheden, maar ze nestelt zich, al trillend en blazend, volledig in mijn nek en weigert eruit te gaan.

Vanavond ben ik zelf weg, maar zullen mijn ouders ze nog eens bij elkaar laten (pit aan de lijn uiteraard), misschien gaat dat wel beter zonder mij erbij, ze zullen vast mijn angst aanvoelen. Mijn ouders zijn een stukje nuchterder wat dat betreft. :)

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 19:23

Wij deden ook de hond aan de lijn. Eerst was hij erg nieuwsgierig maar dat ging over. Ik haalde kitten in het begin op als de hond weg was. Dan kon de kat aan de geur van de hond wennen en de hond aan die van de kat als die weer weg was.
Volgens mij daarna de kat hoog gezet en de hond op de grond. Later de hond met losse lijn laten lopen en wij in de buurt. Dat ging erg goed.

Hond was als pup wel een agressieve kat gewent. Nu spelen de hond en kat wel eens samen. En leeft de oude hond helemaal op als de kat er weer is.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Hond en kitten laten wennen aan elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 16:36

Verrassend, het ging inderdaad beter zonder mij erbij. :')
Ze is gisteravond een paar uur beneden geweest met de pit aan de lijn en vanmiddag ook een paar uur.
De pit vindt op een gegeven moment wel zijn rust en de kitten verstopt zich maar kwam op den duur steeds een stukje dichterbij de pit.
Ik haal haar zo weer naar beneden en dan ga ik proberen me er niet mee te bemoeien.

Ik ben in ieder geval blij dat ik een kattenkamer heb, de kitten en de andere kat gaan erg goed samen en vinden elkaar lief. Hij beschermt de kitten goed en geeft haar kopjes. <3

MissYvette4u

Berichten: 2984
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:59

Fijn dat het beter gaat!
Dat geeft jou hopelijk meer vertrouwen waardoor jij je steeds meer kunt ontspannen.
Blijf wel altijd alert he, het blijven dieren ;)

Black_Devil

Berichten: 490
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: land van maas en waal

Re: Hond en kitten laten wennen aan elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:35

Toen wij een kitten kregen was het voor onze hond en kitten allebei erg spannend. We hadden toen al een kat waar hij niks mee deed maar vooral de kleine was erg leuk. Op den duur kijken ze niet meer naar elkaar om en gaat het prima. Niet dat ze echt als vriendjes bjj elkaar liggen, maar ze accepteren elkaar.
Fijn om te lezen dat het al weer beter gaat!

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Hond en kitten laten wennen aan elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 17:09

Helaas, vandaag is het helemaal fout gegaan.
De afgelopen dagen gingen erg goed, maar vandaag heeft de pit haar gegrepen. Hij had haar vast en weigerde los te laten, hij heeft haar rondgeslingerd.
Ze mankeert niets, we zijn naar de DA geweest om haar te laten checken, maar ik heb wel besloten een ander huis voor haar te zoeken. Dit risico ga ik niet meer nemen.

Mocht er een bokker in de buurt van Apeldoorn zitten die haar een goed huis kan bieden, dan graag.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:58

* dubbel geplaatst bericht :P
Laatst bijgewerkt door lisem94 op 12-07-15 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt