Een hond in onze situatie mogelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suuskipje

Berichten: 6616
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Zeist

Een hond in onze situatie mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 10:36

Hallo bokkers!

Ik heb even een extra stel ogen op onze situatie nodig want ik ben bang dat mijn vriend en ik het ene beetje door een roze bril allemaal zien.

Mijn vriend en ik zijn nu sinds november samen, in mei heb ik de sleutel van mijn eigen huisje gekregen (een appartementje op de begane grond met ene klein tuintje). Nu zijn we met het idee bezig dat mijn vriend bij mij in gaat trekken en dat we dan een hondje nemen, een Welsh Corgi Pembroke daar we allebei helemaal fan van het ras zijn.

Het zal voor mij mijn allereerste hond gaan worden, mijn vriend heeft al eerder een hond gehad toen hij nog thuis woonde (hond leeft nog steeds, is nu 17 jaar).

We werken allebei fulltime, maar mijn vriend heeft de mogelijkheid om thuis te werken (natuurlijk niet elke dag, maar zeker de eerste weken is dat te regelen).
Ik ben zelf op zoek naar ander werk, ik werk nu op een half uur fietsen van thuis en wil toch ietsje dichterbij gaan wonen (met het oog op dat ik dan wellicht in de lunchpauze naar huis kan om hondje even aandacht te geven en te laten plassen en poepen).
Ik woon tegenover een parkje met een groot veld dus daarop is genoeg beweging geven mogelijk.

Maar er zullen dagen bij zitten dat de hond wel een werkdag alleen zit dus minimaal 8 uur. Ik dacht zelf altijd dat dat niet kan met een hond want die hebben een stuk meer aandacht nodig dan katten (die ik gewend ben dan althans).

Het is een beetje onsamenhangend geworden heb ik het idee, maar meer is de concrete vraag of dit te doen is. In uiterste nood zou ik denk ik nog wel aan mijn moeder kunnen vragen of ik de pup bij haar kan brengen als het echt niet gaat maar dat kan ik ook niet elke dag doen natuurlijk want het is mijn dier en daar heb ik zelf voor te zorgen.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Een hond in onze situatie mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:40

Ik ben van mening dat een hond geen uren alleen zou moeten zijn.(paar uurtjes prima, geen hele werkdag) Maar er zijn altijd oplossingen voor dat soort dagen, Dagpension, honden oppas, honden uitlaat service etc. Als dit niet geboden kan worden lijkt mij een hond geen goed idee.

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:42

Acht uur alleen.. dat is imo wel erg lang.
Ligt er ook wel een beetje aan waar je de hond die 8 uur lang houdt. In de bench, los in huis, stukje uitloop naar buiten etc. ?
En zoals hierboven gezegd wordt, is het geen optie om voor die lange dagen de hond in een dagpension te doen? :) Of wellicht vrienden/familie?

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:43

Als je beiden Fulltime werkt lijkt mij dit geen goed plan. Een hond is een gezelschapsdier. Daar komt bij dat een pup opgevoed moet worden en dan dat doe je niet even in een paar weken. Trek daar gerust maar maaaaanden voor uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:43

In mijn ogen is het niet helemaal eerlijk. Of anders gezegd, wij zitten in dezelfde situatie. Allebei fulltime werken op een kwartier fietsen van huis. Ik wel om de week een late dienst dus dan zou ik in de ochtend thuis zijn. Maar de andere week zou de hond een hele werkdag alleen zitten, en dat vind ik zelf eigenlijk not done. Wij hebben dus besloten om geen hond te nemen omdat het voor de hond niet eerlijk is.

Komt ook bij dat ik geen vreemde in huis wil, hondenuitlaatservice zou voor ons niet werken. En ik wil in onze situatie geen hond buiten in de tuin houden.

Bij mijn ouders thuis hebben we een hele grote kennel waar de honden overdag in zitten + een parttime werkende moeder. In die situatie hebben wij wel altijd honden gehad.

Ik vraag me ook af hoe haalbaar het is om elke keer in de lunch pauze heen en weer te gaan?

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:43

Een volwassen hond kan best eens een dagje alleen zijn. Maar regelmatig een hele dag alleen vind ik zelf altijd een beetje sneu. Dan is 5 uur echt de max. Een pup zou ik absoluut niet zo kang alleen willen laten. Het moet zeer regelmatig naar 'de wc' en heeft gewoon opvoeding nodig.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Een hond in onze situatie mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:46

In jouw situatie kan een hond zeker, mits je goede uittwijkmogelijkheden hebt voor je hond.
Denk hierbij aan een hondenuitlaatservice, een dagopvang, oppasbuurvrouw etc.
Bedenk dan wel dat je zelf veel van je vrije uurtjes met je hond moet besteden!

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Een hond in onze situatie mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:53

Ik zou in jullie situatie eerst afwachten wat jij voor ander werk vind. Zoals je zelf al zegt 'wellicht' kan je in de pauze terug om de hond uit te laten. Maar ja, wie weet kan dat ook helemaal niet! Een uur of 4-5 per dag alleen is prima, maar dan moet hij/zij toch echt wel weer even een frisse neus halen. Dagopvang en uitlaatservice zijn allemaal heel leuk, maar kosten ook best wat geld. Of je moet een lieve buurvrouw hebben die het leuk vind om hem/haar op te vangen.

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:55

Tja, sommige honden kunnen het prima, de onze van vroeger ook. Maar je moet er vooral bij stilstaan of het wel eerlijk is tegenover het dier om zo lang alleen te zitten.
En wat als je heen ander werk dichterbij vindt?

Greentea01
Berichten: 2875
Geregistreerd: 19-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:56

Wij hebben 2 honden met 1 full time baan en 1 x 24 uur.

Onze honden zijn geen dag een hele werkdag alleen.

Mijn moeder past op de honden en als mijn moeder niet kan gaan ze naar de hondendagopvang of met de uitlaat service.

Persoonlijk ben ik van mening dat ze geen 9 uur alleen horen te zitten vandaar dat wij dit zo oplossen en dat bevalt prima!

Dus ja alles kan maar je moet je wel bewust zijn dat een uitlaat service e.d. wel extra kosten met zich mee brengen (die ik er graag voor over heb)

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:59

Wellicht een iets oudere hond. Een pup is niet een paar weken werk, maar een paar maanden. Goed opvoeden duurt lang en kost tijd. En kun je niet even tussendoor doen.

En als je verder die hond op de dagen dat hij lang alleen is bv bij iemand kunt brengen, de uitlaatservice etc, zal het niet zo'n probleem zijn.

Overigens ben ik iedere zondag 11 uur van huis. Maar ze zitten in de tuin en met zijn tweeën.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:04

StormMilagro schreef:
Tja, sommige honden kunnen het prima, de onze van vroeger ook. Maar je moet er vooral bij stilstaan of het wel eerlijk is tegenover het dier om zo lang alleen te zitten.
En wat als je heen ander werk dichterbij vindt?


Eens, maar niet een pup.. Die kunnen alleen al qua opvoeding en zindelijkheid geen 8 uur alleen.

Suuskipje

Berichten: 6616
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 11:06

De extra kosten van een uitlaatservice heb ik er wel voor over hoor :)

Het is ook niet zo dat we gelijk volgende week een pup gaan uitzoeken overigens, maar we zijn ons er nu flink in aan het verdiepen en voorbereiden of het mogelijk is en wat voor aanpassingen we aan ons leven moeten uitvoeren voor dat dit mogelijk is.
Sowieso moet vriendlief eerst nog intrekken bij mij en settelen en dan pas gaan we kijken voor een pup.
Dit is eerst gewoon orienteren naar de mogelijkheden :)

Maken er mensen hier ook gebruik van een uitlaatservice of dagopvang en weten jullie nog een goede in de omgeving van Zeist?

testes76

Berichten: 1028
Geregistreerd: 04-02-13
Woonplaats: Noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:08

Ik zou er ook niet te snel aan beginnen; honden zijn inderdaad gezelschapsdieren en er is niks gezelligs aan om de hele dag alleen te zijn en in de avond gaan de baasje weer op tijd naar bed! Dan is t gewoon sneu voor zo'n beestje.....die gaat waarschijnlijk binnen alles slopen, janken of binnen plassen. Om vervolgens op zn donder te krijgen wanneer baasjes weer thuis komen! Een hond heeft ook liefde en aandacht nodig en anders niet aan beginnen. Of een kat nemen >;)

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:10

Er zijn al heel veel van deze topics, met eigenlijk allemaal dezelfde reakties.

Je bent niet alleen 8 uur weg voor het werk. Daar komt misschien nog reistijd bij. Dan moet je nog eens naar een verjaardag, boodschappen doen, noem maar op. Dan zit het hondje ook alleen.

Tel de nachten er ook nog bij op, en dan blijft er wel heel weinig gezelschapstijd over voor zo'n diertje.

Ik wil ook heel graag een hondje, ben alleen en werk fulltime, en ik zou dan gebruik maken van een opvangservice voor een paar dagen in de week. Nu met de poezen zit dat er nog niet in helaas.

Wij hebben gelukkig een opvang in de buurt die haalt en brengt ook nog. Denk dat dat een goede oplossing zou kunnen zijn. Helaas weet ik niets in Zeist. (mede hondeneigenaren eens vragen? of google?)

Suuskipje

Berichten: 6616
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 11:15

testes76 schreef:
Ik zou er ook niet te snel aan beginnen; honden zijn inderdaad gezelschapsdieren en er is niks gezelligs aan om de hele dag alleen te zijn en in de avond gaan de baasje weer op tijd naar bed! Dan is t gewoon sneu voor zo'n beestje.....die gaat waarschijnlijk binnen alles slopen, janken of binnen plassen. Om vervolgens op zn donder te krijgen wanneer baasjes weer thuis komen! Een hond heeft ook liefde en aandacht nodig en anders niet aan beginnen. Of een kat nemen >;)


Ten eerste geloof ik niet in straffen, maar dat is een heel ander onderwerp en dat ben ik nog aan het onderzoeken wat voor trainingsmethode mij het meeste aanspreekt.

Overigens zal de hond genoeg aandacht krijgen, naar verjaardagen gaat ie gewoon mee en boodschappen doen zullen mij vriend en ik solo gaan doen zodat de hond niet nog langer alleen zit.

Vriendlief en ik werken overigens in wisseldiensten, waarbij hij dus de eerste periode heel veel thuis zal gaan kunnen werken en de hond niet alleen zit. Of nou ja alleen, ik heb ook nog 2 katten rondlopen en we willen dus sowieso de eerste weken erbij zijn om die introductie ook goed en langzaam op te bouwen :)

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:16

Suuskipje schreef:
testes76 schreef:
Ik zou er ook niet te snel aan beginnen; honden zijn inderdaad gezelschapsdieren en er is niks gezelligs aan om de hele dag alleen te zijn en in de avond gaan de baasje weer op tijd naar bed! Dan is t gewoon sneu voor zo'n beestje.....die gaat waarschijnlijk binnen alles slopen, janken of binnen plassen. Om vervolgens op zn donder te krijgen wanneer baasjes weer thuis komen! Een hond heeft ook liefde en aandacht nodig en anders niet aan beginnen. Of een kat nemen >;)


Ten eerste geloof ik niet in straffen, maar dat is een heel ander onderwerp en dat ben ik nog aan het onderzoeken wat voor trainingsmethode mij het meeste aanspreekt.

Overigens zal de hond genoeg aandacht krijgen, naar verjaardagen gaat ie gewoon mee en boodschappen doen zullen mij vriend en ik solo gaan doen zodat de hond niet nog langer alleen zit.

Vriendlief en ik werken overigens in wisseldiensten, waarbij hij dus de eerste periode heel veel thuis zal gaan kunnen werken en de hond niet alleen zit. Of nou ja alleen, ik heb ook nog 2 katten rondlopen en we willen dus sowieso de eerste weken erbij zijn om die introductie ook goed en langzaam op te bouwen :)


Weet je dat zeker? Van die verjaardagen? Ik ben dol op honden, maar zou absoluut geen hond mee willen naar mijn verjaardag.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:17

Mijn neefje liet de hond tussen de middag uit van de buren, voor een klein zakcentje (geloof 1 euro per keer oid). Dus als je geschikte buren hebt kun je daar ook nog naar kijken natuurlijk :)


Mijn schoonzus liet haar hond wel max 8 uur alleen, maar die liep in de ochtend wel ruim een uur, gelijk bij thuiskomst ook en voor de nacht ook. Dus die was aan wandelingen en bezig houden veel tijd kwijt. Moet je zelf ook maar net zin in hebben natuurlijk. Toen was de hond ook al wat ouder, met een pup had ze het echt niet gedaan. Honden zaten ook met z'n tweeën (juist omdat ze moest werken is er een tweede hond bij gekomen) en hadden het hele huis (3 etages) tot hun beschikking. Gaf geen enkel probleem, honden gedroegen zich prima.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-07-15 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Een hond in onze situatie mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:18

Is twee hondjes niet mogelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:21

Amaris schreef:
Is twee hondjes niet mogelijk?

Hier zat ik inderdaad ook aan te denken. :j

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:21

Mijn honden zitten regelmatig een uur of 7a8 alleen.

Als je zorgt voor een goede situatie (plaats, gezelschap en beweging/uitdaging voor en na het alleen zitten) dan is er volgens mij geen probleem.


Over de verjaardagen, bij ons gaat de BC ook altijd mee naar feestjes, familie heeft zelfs ook honden en het is dan ook eerder vreemd als de hond er niet bij is, dan wel.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:21

Mee eens. Jij bent dol op je hond, maar niet iedereen. Dat is echt iets om rekening mee te houden, TS.

Bij iedereen bij wie je op bezoek gaat zul je dat echt eerst moeten overleggen.
Sommige mensen houden wel van honden maar niet van de haren in hún huis. En dus bestaat er zo een kans dat ze liever hebben dat je hond niet mee komt :)

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:26

Ik zou het zélf niet doen, maar dat is puur mijn gevoel. Wij hebben nu wegens omstandigheden ook de situatie waarbij manlief en ik op sommige dagen allebei 8 uur werken, manlief heeft de luxe op 5 minuten van huis te werken dus hij gaat dan wel tussen de middag lekker een half uur met de Bolle wandelen, maar ideaal vind ik het niet. Nu is Ollie al wat ouder en veel gewend, maar heel bewust neem ik nu nog geen pup erbij, want daar moet je het eerste jaar zoveel tijd in steken, dat lukt MI niet als je fulltime werkt..

Suuskipje

Berichten: 6616
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 11:26

In mijn familie gaan de honden van mijn tante en nichtjes ook altijd mee :) dus dat is gewoon prima te doen, naar vrienden wordt dit uiteraard eerst overlegd. Hier heb ik al uitvoerig over nagedacht, anders had ik niet gezegd dat hondlief meegaat ;)

Twee hondjes is voor nu nog niet mogelijk denk ik, ook omdat ik al 2 katten heb. Als dat de beste optie is, twee hondjes, dan gaan we gewoon het idee uitstellen tot we groter gaan wonen :)

Simmerr
Berichten: 470
Geregistreerd: 21-06-14
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:32

8 uur kan wel maar dan moet je hem/haar wel genoeg aandacht geven wanneer je thuis bent. :)