Help! Kat poept in huis.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Appeltje00

Berichten: 5011
Geregistreerd: 28-09-09

Help! Kat poept in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 17:34

Hoihoi bokkers,

De laatste tijd doet zich nogal een probleem voor.
Wij hebben een kat van ongeveer 16 jaar oud. We hebben hem toen hij een jaar of 5 was uit het asiel gehaald en hij nooit geleerd om op te kattenbak te gaan. Hij poepte altijd buiten en zo hebben wij dat ook gelaten.
Tot voor kort gaf dit bijna geen probleem. Zo af en toe als we een dagje weg waren en de kat vergaten naar buiten te doen of hem niet naar buiten deden i.v.m vriezen, dan poepte hij nog wel eens in een plantenbak. Natuurlijk erg vervelend en bovenal vies maar de ongelukjes waren te overzien. Nu eigenlijk sinds de laatste winter wordt dit steeds meer. Normaal maakte de kat me 's nachts wakker als hij naar buiten moest. Maar tegenwoordig poept hij elke nacht in huis. Ook overdag als wij weg zijn doet hij het. We hebben dus eigenlijk geen mogelijkheid om hem te betrappen en naar buiten te doen. Erg vervelend, want we vinden het ontzettend vies en geen fijn idee.
Eerst was het in de plantenbakken, deze hebben wij intussen omgeruild tot nep planten zonder potgrond en een deel zelfs helemaal weggegooid. Nu gebruikt hij dan de badkamer en als deze dicht zit zoekt hij een wasmand om het in te doen. Een verschrikkelijk vies probleem waar wij dolgraag van af willen.

Nu de vraag: We willen hem op de kattenbak doen. Maar, omdat hij dit nooit heeft gedaan zijn we bang dat hij het niet gaat doen. Hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Op internet las ik hem opsluiten op een kleine kamer maar die mogelijkheid hebben we eigenlijk niet. Dus wie o wie weet raad?

Groetjes,
Fiona

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Help! Kat poept in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:43

Misschien ipv kattegrit een grote bak met potgrond? Misschien niet het handigste met die zwarte grond maar beter dan in een wasmand.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Help! Kat poept in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:47

Je hebt de kattenbak dus uberhaupt nog niet geprobeerd? Zou daar eens mee beginnen..

pluisbeer

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Help! Kat poept in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:51

Een open kattenbak erin zetten, niet zo een met een een overkapping. Ik vermoed dat de kat er zo op gaat. Grit erin, geen houtkorrel.
Gewoon proberen. Misschien heb je nog een oud afwasteiltje staan.

pluisbeer

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:52

Een open kattenbak erin zetten, niet zo een met een een overkapping. Ik vermoed dat de kat er zo op gaat. Grit erin, geen houtkorrel.
Gewoon proberen. Misschien heb je nog een oud afwasteiltje staan.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:52

Ik zou starten met een grote open kattenbak vol met fijn grit of zand of aarde (of desnoods een mix daarvan) in de wasmand als hij daar vaak poept. Paar dagen zo laten en dan de wasmand weg (in een kast ofzo) en de bak laten staan. En dan langzaam de bak verplaatsen naar de plek waar je hem hebben wilt. Zorg dat de inhoud van de bak schoon blijft, anders heb je kans dat 'ie er alsnog naast gaat zitten. Succes!

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:53

Mousmous schreef:
Misschien ipv kattegrit een grote bak met potgrond? Misschien niet het handigste met die zwarte grond maar beter dan in een wasmand.

Of gewoon zand uit de tuin of wit zand (zandbakzand oid) wat niet plakt, maar waar wel lekker in gegraven kan worden :)

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:57

Mijn kat houd echt niet van fijn grit dat gaat tussen zijn tenen zitten, gewoon een bak neer zetten met een korrel en dan gaat hij er vast wel in. Goedenachtrust thee halen een zakje open maken en in de bak strooien. Die geur is onweerstaanbaar.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:03

Wij hebben hier ook een oudere kat die geen kattenbak kende en altijd buiten ging, sinds ze een dagje ouder wordt blijft ze ook meer binnen.
2 jaar geleden is er een straatkatje bijgekomen en toen moest ik dus een bak zetten.
Ik had eerst eentje met overkapping maar daar wou de oudere kat niet in gaan, nu heb ik twee open bakken staan en ze gaat er warempel in *\o/*

Ik ben ook met de steentjes begonnen en dan overgeschakeld naar de houtkorrels, gaat prima ;)
Vroeger als ik nog geen bak had gebeurden deze "ongelukjes" ook al eens...heel vervelend.
Ik zou het bakje in de buurt van de plant zetten waar ze meestal gaat, meer kans dat ze voor het makkelijke kiest :)

supertammy

Berichten: 2231
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:05

Gezien de leeftijd van je kat, zou het kunnen dat hij aan het dementeren is? Mijn oude kat deed op het laatst ook alles in huis, terwijl ze dat eerst altijd netjes buiten deed. Volgens mij had ze te laat door dat ze moest en had ze geen tijd meer om buiten te komen, of ze kon het niet meer ophouden.
Als dit het geval is doe je er volgens mij vrij weinig aan.

annepaardoes

Berichten: 7155
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:08

Begrijp ik goed uit het verhaal dat er sowieso nog geen kattenbak of iets in huis staat voor de kat?

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Re: Help! Kat poept in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:19

Kattenbak neerzetten :j. Meerdere katten hier gehad die nog nooit een kattenbak hadden gezien, 1 keer erop gezet en ze hebben het snel genoeg door.

Hier een tijdje een plasprobleem gehad in huis, heeft een tijdje een bak gestaan (toevallig omdat er 1 binnen moest blijven) gaat nu alweer een tijdje goed, ook nu de bak weg is. *klopt af :D*

Appeltje00

Berichten: 5011
Geregistreerd: 28-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 18:19

Bedankt voor de snelle reacties!

De vraag die een aantal stellen: Er staat inderdaad nog geen kattenbak in huis. We hebben dit wel eens geprobeerd een aantal jaar terug maar toen weigerde hij het te doen en ging keurig naar buiten.
Nu wil ik daarom graag tips!

Bedankt voor de tips over de plek! Dat met de wasmand ga ik zeker proberen. Ik zit alleen nog te twijfelen over de plek. Hij is vaak in de woonkamer en we hebben een openkeuken. Hij zou eventueel in de keuken kunnen staan of op de overloop vlak bij de badkamer. Dan hou ik de badkamer dicht en ziet hij dat misschien direct als volgende optie? Wat raden jullie aan?

Voor de rest las ik iets over thee wat een heerlijke geur moet hebben. Waar haal ik dat en welk merk is het?

annepaardoes

Berichten: 7155
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Help! Kat poept in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:07

Ik zou gewoon her er der in het begin meerdere bakken plaatsen. Desnoods met verschillende vullingen (kattengrit, grit gemengd met potgrond, snippers, korrels enz) om te kijken waar je kat het liefste zijn behoefde op doet. Als hij dit door heeft (en zelfs voorkeur heeft) zou ik de bakken langzaam weghalen en dan een bak beneden en boven laten staan. Zeker omdat de kat ook op leeftijd is kan het best zijn dat hij het gewoon minder makkelijk op kan houden.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:11

fionaf09 schreef:
Bedankt voor de tips over de plek! Dat met de wasmand ga ik zeker proberen. Ik zit alleen nog te twijfelen over de plek. Hij is vaak in de woonkamer en we hebben een openkeuken. Hij zou eventueel in de keuken kunnen staan of op de overloop vlak bij de badkamer. Dan hou ik de badkamer dicht en ziet hij dat misschien direct als volgende optie? Wat raden jullie aan?

Voor de rest las ik iets over thee wat een heerlijke geur moet hebben. Waar haal ik dat en welk merk is het?


Goed dat je het gaat proberen. Ik zou eerst een bak (op maat) neerzetten waar hij nu toch al zijn behoefte doet: dus op de vensterbank waar de plant stond en op de plek waar hij het op de badkamer doet (eventueel ook waar de wasmand staat). Later kun je verplaatsen maar de kans is groot dat hij 'zijn' plekjes nu al als WC ziet en daar de voorkeur voor heeft.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:31

Die thee is van Zonnatura en gewoon in de supermarkt te koop. De tip is niet van mij, maar ik deed wel al wel de thee gebruiken voor de krabpaal. Die is daarna idd onweerstaanbaar voor ze. :)

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:37

Je moet iets hebben met valeriaan erin, dat is de geur die voor katten zo onweerstaanbaar is.
Er zijn dacht ik ook valeriaan druppels van A.Vogel op de markt.

Zet je nieuwe kattenbak op een plek waar hij nu al zijn behoefte graag deed. en vul hem met een laagje tuin aarde zo kan hij goed wennen aan de bak en zijn positie.
Daarna kun je altijd andere vulling proberen.
Niet teveel slepen met de bak als hij hem gevonden heeft.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Help! Kat poept in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:43

Ik weet niks van katten en Valeriaan, maar weet wel dat er in Slaap Lekker thee van Pickwick veel Valeriaan zit, meer dan in de meeste andere. Kan je gewoon bij de supermarkt halen.

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Re: Help! Kat poept in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:03

Je kan bij een kruidenwinkeltje ook gewoon gedroogde valeriaan halen waar je thee van kan zetten. Niet alle katten moeten er iets van hebben; pure valeriaan of de thee van zonnatura met valeriaan er in doen mijn katten niks mee. Maar van gedroogd kattenkruid zijn ze wel allemaal helemaal gek :j Veel katten houden overigens ook van de geur van choor. De kattenbak van te voren schoonmaken met bleek wil misschien ook nog wel een beetje meehelpen.

Appeltje00

Berichten: 5011
Geregistreerd: 28-09-09

Re: Help! Kat poept in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 21:21

hoihoi!

Bedankt voor alle tips. Net kwam ik boven en was het alweer raak en deze keer op mijn witte was.. Morgen dus nieuwe t-shirts kopen, omdat ik alles direct de kliko in gooi.
Uit frustratie ben ik direct naar de winkel gereden en heb ik kattengrit gehaald. Het is nu te nat buiten om tuinaarde te pakken dus ik heb eerst een oude la gevuld met kattengrit en op de gang naast de badkamer neer gezet. Als hij hem vannacht niet vind dan zet ik hem alsnog in de badkamer. Maar dat vind ik een beetje een naar idee. :)
Op hoop van zegen dat het vannacht goed gaat! :D

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Re: Help! Kat poept in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:17

Beh wat vervelend zo... Ik weet niet of het werkt, maar wat je zou kunnen proberen is om zijn poep in de kattenbak te leggen (evt in een kuiltje maar niet begraven) en hem er dan ook bij zetten. Valt te proberen?

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:06

Feliway heb je dat al geprobeerd, dat gaat via een stekker.

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Re: Help! Kat poept in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:39

Of met spray :)

Appeltje00

Berichten: 5011
Geregistreerd: 28-09-09

Re: Help! Kat poept in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 01:25

Yaaay!!! Goed nieuws. Ik kwam zo net de overloop op en er lag zowaar poep in de geïmproviseerde kattenbak!
En er zijn geen ongelukjes meer gebeurd! yay :D

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Help! Kat poept in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 08:11

dus goede tip voor mensen die dit ook overkomt zet een kattenbak in huis ;)

Super nieuws!!