Te magere hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLIESSSx

Berichten: 951
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Te magere hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 14:12

Hoi bokkers !! :D

Ik heb sinds vrijdag 20 december een eigen hond. Het is een Mechelse herder teef van 2.5 jaar. Ik heb de hond overgenomen van mijn neef, omdat hij haar niet meer kon houden wegens een verhuis.
Nu is deze hond wel ontzettend veel te mager...
Wat versta ik onder te mager?
- je ziet de volledige ribbenkas, waarbij je de ribben kan tellen.
- Aan haar borst zie je ook botten als ze neerligt
- je voelt haar heupbotten (je ziet ze niet)

Dus ja, te mager lijkt mij.
We voeren de hond nu voldoende eten, maar ze eet het niet allemaal op. In feite eet ze gewoon erg weinig (naar mijn mening). Ze lust haar brokken wel, maar eet 3 happen en laat het dan staan...
Even voor de duidelijkheid, de hond krijgt enkel droge brokken.

Nu vroeg ik mij af hoe ik de hond nog kan laten verdikken :)
Of volstaat het om gewoon voldoende eten ter beschikking te stellen ?

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Te magere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:15

Ik zou eerst een bezoekje aan de dierenarts doen. Misschien is er wel een achterliggende reden, waarom de hond mager is. En dan ook met hem/haar een plan van aanpak maken. Zou dit niet zomaar in mijn eentje oppakken.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Te magere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:16

Wat voor merk en type brokken krijgt ze?

lotlot2
Berichten: 1355
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:48

Misschien ander eten of vlees proberen?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Te magere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:55

is de hond altijd zo geweest of is ze sinds kort zo mager?
Hoe is de ontlasting?

xLIESSSx

Berichten: 951
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Te magere hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 16:48

Ze is altijd gewoon van droge brokken te krijgen en die krijgt ze nu dus ook gewoon. Momenteel van het merk 'Aro multidinner' uit de Macro.
Denk niet dat ze de brokken niet lust ofzo hoor, ze eet gewoon traag en in stukken. Zo af en toe gaat ze wel 3 happen gaan knabbelen. Maar haar kom is gewoon niet leeg tegen de avond. Er is slecht een kwart of de helft uit (ze krijgt zo'n 450g en ze is erg actief).

Of de hond altijd al zo mager is geweest weet ik niet... Ze is van mijn neef, maar ik weinig tot geen contact met hem. Maar op de vage 2 fb-foto's van de hond te zien, was ze toen ook al mager.

De ontlastig is goed. Gewone stevige worsten. Zondag was het wel wat slapper, maar mijn schoonmoeder had ze steeds etensresten van tafel gegeven (om te verdikken).

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Te magere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:06

Even naar de dierenarts voordat je verder gaat zoeken naar een oplossing. Misschien heft het een medische reden?

xLIESSSx

Berichten: 951
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Te magere hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 19:18

Ze is perfect in orde, ben met haar naar de DA geweest. :j
Gabos is altijd tijdig ingeënt, ontwormd en ook met de tanden was niks mis.
Volgens mij is het gewoon omdat ze wat te weinig eten heeft gekregen bij de vorige eigenaar... Het is mij wel opgevallen dat ze erg angstig eet ook. Dus misschien heeft ze er ook slechte ervaringen mee... (ik weet niet hoe mijn neef met de hond om ging)

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:20

xLIESSSx schreef:
Ze is altijd gewoon van droge brokken te krijgen en die krijgt ze nu dus ook gewoon. Momenteel van het merk 'Aro multidinner' uit de Macro.
Denk niet dat ze de brokken niet lust ofzo hoor, ze eet gewoon traag en in stukken. Zo af en toe gaat ze wel 3 happen gaan knabbelen. Maar haar kom is gewoon niet leeg tegen de avond. Er is slecht een kwart of de helft uit (ze krijgt zo'n 450g en ze is erg actief).

Of de hond altijd al zo mager is geweest weet ik niet... Ze is van mijn neef, maar ik weinig tot geen contact met hem. Maar op de vage 2 fb-foto's van de hond te zien, was ze toen ook al mager.

De ontlastig is goed. Gewone stevige worsten. Zondag was het wel wat slapper, maar mijn schoonmoeder had ze steeds etensresten van tafel gegeven (om te verdikken).


even je zin terug lezen... je denkt niet dat ze het niet lust maar ze eet het vooral heel traag, af en toe 3 happen en de bak is bij lange na niet leeg.... denk je dan dat ze het wel lekker vind??? -O-

kortom zowiso overstappen naar goed voer ;)

xLIESSSx

Berichten: 951
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Te magere hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 19:41

Ze geeft mij niet de indruk het niet lekker te vinden wanneer ze eet, dat bedoel ik eerder :) Ze zit niet te zoeken tussen de brokken, spuwt niks uit,... Wat ze wel doet is korrels van de kant opeten. Dus de korrels die er naast liggen (door de katten) eet ze direct op.

Wat ik nu heb gedaan is nat voer gekocht en dit gemengd met de brokken (meer brok dan nat voer). Dit at ze wel meteen op, maar ze bleef angstig eten.

Na mijn observatie ( :+ ) van vandaag, heb ik zo de indruk dat ze gewoon een erg nare ervaring heeft opgedaan met het eten... Ze eet de brokken op uit de hand, op de grond, maar uit haar bak eet ze maar 3 happen...

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Te magere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:44

Herders kunnen vaker problemen geven met eten, gewoon eens iets anders proberen om te kijken of de hond dat lekkerder vind.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Te magere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:49

wat is angstig eten?
Geef de brokken eens vanaf een bord?

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Te magere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:53

Heb je een foto van de hond? Ben wel benieuwd hoe mager de hond is.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:55

Misschien is de hond zo doorgetraind op geen baknijd krijgen dat ze een 'bakangst' heeft ontwikkeld.
Sommige mensen vinden het nodig elke keer de bak/het voer van de hond af te pakken om hun domiantie te laten zien dat de hond hier een angst voor heeft gekregen.
Er vanuit gaande dat de hond 100% oké is en het voer lekker vindt zou ik het volgende proberen:
Geef de hond op een rustige plek te eten. Stoor de hond niet. Het is niet nodig het eten af te pakken (ik weet niet of je dit doet), jij zou het ook niet leuk vinden wanneer je eten wordt afgepakt ondanks dat je weet dat je het terug krijgt.

Probeer de hond eten te geven op bijvoorbeeld een bord of iets anders, iets wat niet op een bak lijkt.
Strooi anders het voer gewoon over de grond.

En drijf verder niet te veel je zin door. (nogmaals, ik weet niet if je dat doet hoor!)
Durft/wil de hond écht niet uit een bak eten, laat hem dan, zoek een andere oplossing.
Ik hoop dat het lukt! :)

Mona2008
Berichten: 300
Geregistreerd: 14-07-10
Woonplaats: Hof van Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:58

Vind de dierenarts haar ook te mager? Zoals je beschrijft vind ze haar voerbak niet prettig.. Heb je al geprobeerd met een andere bak?

xGwennn_94

Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-13
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:01

lekker veel macaroni geven en anders vlees van ahv worden honden en zeker herders dikker van pus mooiere vacht en ze hebben een goede weerstand

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Te magere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:03

Maak eens een foto. Als je de heupbotten niet ziet dan betwijfel ik of ze echt te mager is.

xLIESSSx

Berichten: 951
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Te magere hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 20:32

Ze is echt te mager. Ik zeg niet dat ze ondervoed is, zo ernstig is het niet, maar ze is wel te mager.
Op foto is het wel moeilijk te zien dat haar ribben zichtbaar zijn... Dit ligt volgens mij aan de vachtstructuur in combinatie met de flits. Maar in het echt kan je dus werkelijk de ribben tellen.

Ik had ze al eens uit een andere bak eten gegeven, maar ook dan at ze angstig (als het op de grond ligt eet ze ook angstig, maar ze eet wel meer dan). Morgen probeer ik dan eens brokken op een bord :)

Met angstig eten bedoel ik:
- op haar hoede zijn
- bij het minste lawaai opkijken, zowel een vogel buiten als een nies van iemand als een kat die uit de zetel springt...
- ze eet ook ver van haar voerbak vandaan. Ze reikt als het ware naar haar voerbak ipv erboven te eten, zoals normaal is.

Ik wil hier niet meteen een foto openbaar plaatsen, maar degenen die interesse hebben, kunnen een pb'tje sturen ;)

Ik neem sowieso de bak niet weg en laat haar ook op haar gemak eten. :j Ze is sowieso al angstig, dus ga ik ze niet lastig vallen met het eten af pakken om dominantie te tonen.

xGwennn_94

Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-13
Woonplaats: Zegge

Re: Te magere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:39

Ik zeg zoals ik nu kan lezen ahv vlees half zakje sochtends halve savonds.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:55

Klinkt goed hoe je handelt TS!
Je kunt het eten zo lekker mogelijk maken. Aangezien ze mager is hoef je niet heel erg op te passen met te veel vetten geven waar ze dik van kan worden (natuurlijk wel altijd blijven oppassen, het is niet gezond).
Zo zou je er pindakaas doorheen kunnen doen (hier kunnen ze wel diarree van krijgen als je hier te veel van geeft). Rijst, dat helpt weer tegen diarree. Of gewoon andere lekker dingen.
Sluit haar als je haar eten geeft helemaal af of zet bijvoorbeeld een radio aan op de achtergrond. Dit kan het geluid van een wegvliegend vogeltje of het geluid van de deur van de buren overstemmen waardoor ze het, hopelijk, niet meer hoort.

Geef je tussendoor ook hondenkoekjes? Dan leert ze ook dat eten leuk is en dat het een beloning is.
Op welke momenten geef je eten? Je kunt namelijk het best na een wandeling (niet direct) het eten geven. De hond heeft er dan als het ware voor moeten werken. Dit is voor de hond logischer dan gewoon eten te krijgen zonder duidelijke reden.

Ik zou trouwens wel een PB willen met foto, ik ben wel benieuwd.

Edit: overigens kan ik niks over het genoemde voer vinden. Weet je zeker dat je de juiste naam hebt?
Laatst bijgewerkt door Kaus op 26-12-13 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:56

Ik heb de foto's gezien. Ze is maatje 34.
Dun maar niet erg mager. Zolang ze niet meer afvalt, levendig en actief is en bespiering opbouwt naar mate dat je haar meer beweging geeft zou ik er niet teveel aan doen behalve hoogkwalitatief voer geven.

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Te magere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:09

Ook ik heb de foto's gezien en vond het erg meevallen. Mag misschien iets meer spek op en wat bespiering.

Ts, bij een hond hoor je de ribben te kunnen voelen en zelfs lichtjes te kunnen zien. Tegenwoordig zijn er zoveel te dikke honden dat de standaard veranderd is. Als je geen ribben ziet of voelt dan is er juist iets mis.

Zou me om het gewicht niet heel druk maken zolang het maar niet minder word. Er zijn al mooie tips gegeven geloof ik waar je hopelijk iets mee kan. Maar echt veel hoeft je hond, van wat ik zo van de foto's kan zien, niet aan te komen.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:27

Ik zie liever geen ribben, hoogstens in beweging de laatste 3. Maar ze moeten wel goed te voelen zijn.

Ik kan geen gegevens van het merk brokken vinden. Je kan kijken voor een merk waar je minder van hoeft te voeren, dan krijgt ze met minder eten wel haar voedingsstoffen binnen. Het verschil kan zomaar de helft bijna zijn (goedkoop voer: 200gr voor 10kg hond, hoogsegment: 115gr voor 10kg hond).

Van orijen hoeven ze relatief heel weinig te hebben. Maar er zijn meer merken die dit hebben.

miszblueeyes

Berichten: 651
Geregistreerd: 02-06-12

Re: Te magere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:35

vers vlees door de brokken doen,

annepaardoes

Berichten: 7157
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:36

Ik zou niet veel veranderen aan het voer. De hond is nog maar net bij jullie. Ze moet nog wennen. Ga gewoon door zoals jullie nu bezig zijn. Ik zou ook niet snel allerlei lekkere dingend oor het voer doen. Je hebt dan weer de kans dat ze zomeren alleen nog maar haar eten vreet als er iets speciaal doorheen zit. Vermoedelijk gaat de hond ook beter eten als ze meer op haar gemak en gewend is. Daarnaast moet aankomen ook niet te snel gebeuren.