Hond is buiten oost-Indisch-doof

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Hond is buiten oost-Indisch-doof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 13:41

Wij hebben een Jack-Russel x Boerenfox en ze is nu 4 jaar oud.
We wonen op een boerderij en overdag loopt ze samen met onze Berner Sennen lekker over het erf maar ze mag ook naar binnen. 's Avonds slaapt ze op deel met de Berner.

Binnen, echt waar: De liefste hond die je je kunt voorstellen. Luisterd de getrainde commando's (Zit, op de mat, kom hier, blijf, af) Ze schooiert niet en is echt een lieverd.

Echter, als ze buiten komt is het de grootste terrorist die je kunt voorstellen. Rent achter mijn paarden aan en probeert ze in de benen te bijten, rent achter de katten aan, luistert niet meer als je haar roept, oftwel. .. Alle comando's die ze eigenlijk zo goed kent en goed uitvoert binnen, zijn buiten helemaal van de baan.

Ik heb al heel veel geprobeerd, haar op haar flikker geven, negeren, heeeeel erg belonen als ze wél komt etc.
Ze is wel eens goed raak getrapt door mijn paard, maar ook dat weerhoud haar niet.
Het is echt een duiveltje buiten.

Mijn ouders zijn er helemaal klaar mee en willen haar weg doen omdat ze voor zoveel overlast zorgt. Alleen ik ben gek op die hond! Een cursus o.i.d zit er niet in. Mijn ouders doen alleen een puppy cursus en dat heeft ze gehad.


Nu vroeg ik me in eerste instantie af hoé dit kan en natuurlijk als tweede wat ik hier aan kan doen?
Ik hoop dat er iemand een gouden tip heeft.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 26-12-13 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:43

Je zou haar in het begin misschien aan een lange leiband kunnen houden ? Zodat je haar toch kan corrigeren ? En daarmee veel oefenen.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:43

Jack Russel van m'n opa en oma is er ook zo eentje. We hebben eerst geoefend met een lange uitschuifriem (of met bijvoorbeeld longeerlijn kan ook), met roepen. Clickertraining kan ook helpen.
Tinus luistert nu vrij goed, loopt netjes naast je aan de lijn (ok, niet altijd...), komt als je roept. Maar als hij een andere hond ziet is hij weg en luistert hij niet meer.

Veel oefenen aan de lijn heeft aardig geholpen, clickeren kan ook helpen. Het gaat nog niet perfect, dus ik lees even mee.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 13:46

felintje schreef:
Je zou haar in het begin misschien aan een lange leiband kunnen houden ? Zodat je haar toch kan corrigeren ? En daarmee veel oefenen.



Zat ik ook aan te denken. Alleen wij wandelen nooit met onze honden omdat ze altijd vrij rond lopen. Dus de laatste keer dat ze aan de lijn is geweest is toen ze puppy was. :+
En het is behoorlijk lastig om op ons (grote) erf de hond steeds aan de lijn te houden als ik de paarden naar buiten doe o.i.d

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Re: Hond is buiten oost-Indisch-doof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:10

Maar 1 keer dat ze het aan de lijn geleerd is om te luisteren, kun je gaan afbouwen als ze blijft luisteren. Dus de lijn is dan tijdelijk. Ik zou dan de hond binnenlaten als je de paarden doet. En wanneer je dan even niet met de paarden bezig bent kun je je helemaal op je hond richten.
Veel succes!

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:20

Giolli schreef:
Mijn ouders zijn er helemaal klaar mee en willen haar weg doen omdat ze voor zoveel overlast zorgt. Alleen ik ben gek op die hond! Een cursus o.i.d zit er niet in. Mijn ouders doen alleen een puppy cursus en dat heeft ze gehad.


Lekker makkelijk zeg :x
Wegdoen, maar een kleine investering ho maar.


Giolli schreef:
Nu vroeg ik me in eerste instantie af hoé dit kan en natuurlijk als tweede wat ik hier aan kan doen?
Ik hoop dat er iemand een gouden tip heeft.


Ws ziet ze het buiten zijn als haar eigendom, binnen zijn jullie de baas. Buiten is ze haar eigen baas.
Plus dat ze terriër is helpt ook niet mee, die zijn zo lekker eigenwijs.
Wat helpt? Gehoorzaamheidscursus zou kunnen helpen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 14:25

Onali schreef:
Giolli schreef:
Mijn ouders zijn er helemaal klaar mee en willen haar weg doen omdat ze voor zoveel overlast zorgt. Alleen ik ben gek op die hond! Een cursus o.i.d zit er niet in. Mijn ouders doen alleen een puppy cursus en dat heeft ze gehad.


Lekker makkelijk zeg :x
Wegdoen, maar een kleine investering ho maar.


Giolli schreef:
Nu vroeg ik me in eerste instantie af hoé dit kan en natuurlijk als tweede wat ik hier aan kan doen?
Ik hoop dat er iemand een gouden tip heeft.


Ws ziet ze het buiten zijn als haar eigendom, binnen zijn jullie de baas. Buiten is ze haar eigen baas.
Plus dat ze terriër is helpt ook niet mee, die zijn zo lekker eigenwijs.
Wat helpt? Gehoorzaamheidscursus zou kunnen helpen.



Hond heb ik niet gekocht. Als verzorg ik haar wel. Dat mijn ouders er zo over denken, daar kan ík niks aan doen. Ze gaat heus niet weg, maar ze vinden het gewoon super vervelend dat ze buiten niet luistert.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:31

Train je ook buiten met haar? Als je dat nooit hebt gedaan weet ze ook niet dat ze daar ook moet luisteren. En als ze urenlang kan doen wat ze zelf wil maakt die ene correctie van jou -of van het paard- natuurlijk ook weinig indruk. Ik zou haar aan een 10-meterlijn doen en buiten gaan oefenen met die commando's, en ook gewoon met haar gaan spelen. En dan gecontroleerd steeds iets dichter naar de paarden en katten toe gaan. Belonen als ze braaf en rustig is, en duidelijk 'nee' als ze er achteraan wil rennen. Zonder heel boos te worden, dat helpt vaak toch niet. En dan niet een half uurtje oefenen en dan weer los laten lopen, want dan kom je geen stap verder. Je zal haar echt even moeten begrenzen tot ze zich weet te gedragen.

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Hond is buiten oost-Indisch-doof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:34

Wij hebben precies hetzelfde! Wonen buitenaf.Sjors liefste hond binnen.
Buiten soms een kleine terrorist.
Ga dit volgen!

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:43

Als een hond binnen commando's uitvoert wil het niet zeggen dat hij dat buiten ook doet.
Een hond moet je op 'alle' plekken waar je komt trainen. Heel vaak zie je dat honden bijv. op een trainingsveld super luisteren maar dat ze thuis nergens naar luisteren, die zijn dan trainingsveld gebonden gehoorzaam.
Dus de tijd nemen om te trainen met haar op het erf, kan los of aan een gewone riem.
Begin bijv. met van korte afstand roepen, op de plaats blijven. Wat misschien ook handig is om haar te leren dat ze de paardenwei niet in mag. Train ook op zelfbeheersing. Daar zijn op youtube wel filmpjes over te vinden.

Of kom bijv. een keer naar een workshop clickeren. :D

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:52

Ik vermoed dat het inderdaad ook een groot deel te maken heeft met de combinatie boerenfox x jack. Allebei pittige karakters met een eigen wil (er zijn natuurlijk uitzonderingen) vooral heel veel oefenen met heel veel geduld

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Hond is buiten oost-Indisch-doof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 16:01

Bedankt voor alle handige tips! Ik ga er mee aan het werk!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hond is buiten oost-Indisch-doof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:32

De enige commando´s die werken zijn die die je kunt bekrachtigen. Je hond wéét dat je dat buiten niet kan, en heeft al héél goed geleerd dat gehoorzaamheid buiten "facultatief " is.....

De (imo) enige oplossing is dús hond aan de lijn. Dan kun je altijd gehoorzaamheid eisen.
Alleen los buiten laten als er niets is waar ze ondeugend mee kan zijn en op een moment dat je weet dat je hem weer binnen krijgt (bv het halve uurtje voor de maaltijd).

En je zult moeten accepteren dat je er meer moeite in zult gaan steken dan voorheen, dus niet meer makkelijk naar buiten laten, maar er zelf mee gaan lopen.

Ik denk dat je helemaal los, zonder toezicht, in aanwezigheid van dieren die haar jachtdrift opwekken, wel kunt vergeten eigenlijk....

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:11

Giolli schreef:
felintje schreef:
Je zou haar in het begin misschien aan een lange leiband kunnen houden ? Zodat je haar toch kan corrigeren ? En daarmee veel oefenen.



Zat ik ook aan te denken. Alleen wij wandelen nooit met onze honden omdat ze altijd vrij rond lopen. Dus de laatste keer dat ze aan de lijn is geweest is toen ze puppy was. :+
En het is behoorlijk lastig om op ons (grote) erf de hond steeds aan de lijn te houden als ik de paarden naar buiten doe o.i.d


waarom is dat moeilijk.. je bind m vast op een veilige plek en gaat je paarden binnen zetten. je oefent de commando s buiten aan de riem en zorgt dus dat hij geen succes kan hebben met weg rennen. is hij los mag hij ook echt doen wat hij wil en loop er dan niet naar te roepen of op te mopperen. hoe vaker je roept zonder dat hij komt hoe meer oost indisch doof hij word ;)

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 00:20

Ik denk dat hier in basis baas-hond al het nodige mis is. Zodra er andere dingen boeiender zijn doet de mening van de 'baas' er niet meer toe. Bij een goede relatie met een hond is het van belang dat hij de mens ziet als leidend figuur, iemand die het laatste woord heeft en altijd gelijk heeft. Schijt hebben aan een commando staat min of meer gelijk aan een dikke middelvinger in je gezicht. Zolang je hond jou niet als leider ziet, en dus niet belangrijk genoeg of de moeite waard vindt, zal ze jouw commando's niet onvoorwaardelijk opvolgen.

Cursus is geen optie voor jullie? Toch denk ik dat hulp van een prof die jullie kan leren wat voor zo'n hond belangrijk is, hoe zijn wereld werkt en hoe jullie je moeten gedragen/ manifesteren om respect te verdienen, het enige is wat werkt. Een goede trainer kan jullie een leidraad geven voor hoe commando's en gedrag goed aan te leren, en dan is het trainen, trainen, trainen.

Sowieso vind ik het zeker een goed begin om het beestje aan de lijn te leggen/ houden, op die manier bepaal JIJ wat er gebeurt, niet de hond. gedrag bij honden is altijd plaatsgebonden in zekere zin, dus dat ze in huis een engeltje is zegt eigenlijk niets. Behalve dan dat ze wel degelijk in staat is om goede manieren aan te leren, en het dus een trainingstechnisch probleem is.