Help mijn kat heeft een voerobessie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Help mijn kat heeft een voerobessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:19

Sinds juni heb ik er een 3de kat bij van inmiddels 7 maanden. Helaas is zij extreem geobsedeerd door voer en heeft nu al vetophopingen op de buik :( . Bij de sterilisatie vorige maand kreeg ik hier ook een opmerking over van de dierenarts. Ik zit met m'n handen in het haar hoe ik dit probleem op moet lossen.

Ze is als kitten van 4 weken bij mij gekomen, omdat haar moeder niet meer goed voor d'r zorgde. De andere 3 kittens uit het nest waren helaas al verdwenen/overleden. Aangezien ze toch naar mij zou komen heb ik haar eerder mee genomen en verder met de hand groot gebracht.

Al vanaf dat ze zelfstandig uit een bakje pap kon eten toonde ze extreem enthousiasme op het voer. Ze verslikte zich regelmatig of dook er zo fanatiek in dat de pap tot in d'r neus kwam.

Inmiddels moet ik haar apart op de gang voeren, omdat ze zelfs 2 grote honden van hun voerbakken weg slaat :o . Met veel pijn, moeite en krassen ben ik zover dat ik zelf rustig kan eten zonder haar elke keer letterlijk van m'n bord af te moeten trekken. Helaas heeft mevrouw uitgevonden hoe de prullenbak open moet en als dat even niet lukt (door iets zwaars erop) dan trekt ze gewoon heel de zak aan reepjes. De voerton moet ik weg zetten in een kast, want ook die probeert ze kapot te knagen en wordt de hele keuken door geschoven. Haar obesessie gaat zo ver dat ze alles opeet wat ze tegen komt, eetbaar of niet.

De katten krijgen hier 2x per dag 'taste of the wild' graanvrije brokken. De 2 andere katten hebben nergens problemen mee en zijn keurig op gewicht.

Wie heeft de gouden tip?

Cantheon

Berichten: 754
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Beverwijk

Re: Help mijn kat heeft een voerobessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:23

Ik volg dit even. Onze poes van 2,5 heeft dezelfde neigingen. Ze heeft zelfs ooit bevroren bladerdeeg gegeten en ook plastic eet ze gewoon op. Kan werkelijk niets in huis laten liggen of het is weg (ook dwars door aluminiumfolie heen). Ook zij is te vroeg bij haar moeder weggegaan (gevonden als zwervertje van +/- 5 weken oud). Zij krijgt 2x per dag royal canin sterilised (aanbevolen hoeveelheid).

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:07

Wij hebben ook een jonge kater met een voerobsessie. Hij eet ook alleen in de gang (anders krijgt de rest niet de mogelijkheid om te eten). Voorheen deed hij heel erg schrokken en verslikte zich nog wel eens. Inmiddels hebben wij hem geleerd dat hij mag pas eten als wij het zeggen. We zetten dus zijn bakje neer, en we blijven in de buurt staan. Hij mag pas naar zijn bakje toe als hij ontspannen zit te wachten. Dus rust in zijn lijf, niet staren naar ons en niet zwiepen met zijn staart. Hij had heel snel door wat de eisen waren en we zagen dus ook snel resultaat. Nu loopt hij dan rustig naar zijn voerbak en begint rustig te eten. Vreemde voorwerpen eet hij eiegnlijk niet. Wel moeten alle wel eetbare dingen gewoon opgeruimd zijn. Maargoed, we hebben nog 3 katten dus dat is toch wel handig :)

femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Re: Help mijn kat heeft een voerobessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:10

Mijn zus heeft dit ook, en heeft bij andy's dierensuper een 'voerbal' gehaald. daar doet ze elke keer een portie brokjes in, en er komt 1 brokje per keer uit. zo eten ze rustig! werkt heel erg goed! zo'n bal is 4 euro ofzo

Cantheon

Berichten: 754
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Beverwijk

Re: Help mijn kat heeft een voerobessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:13

Dat hebben wij ook al geprobeerd, heeft helaas geen effect gehad. :\

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:17

Al geprobeerd om heel de dag door brokjes ter beschikking te zetten ? Heb hier 2 van mijn 3 (ex) zwervertjes die ook zo gefixeerd op voer waren omdat ze vroeger als kittentje echt honger geleden hebben...is nu echt vele malen minder doordat hun bakje brokjes altijd gevuld staat :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:19

femo schreef:
Mijn zus heeft dit ook, en heeft bij andy's dierensuper een 'voerbal' gehaald. daar doet ze elke keer een portie brokjes in, en er komt 1 brokje per keer uit. zo eten ze rustig! werkt heel erg goed! zo'n bal is 4 euro ofzo

Maar hoe lang zijn ze dan bezig met eten? Ik heb hier nog 2 andere katten en 2 honden lopen. Ben bang dat het ruzie of voernijd gaat geven.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Help mijn kat heeft een voerobessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:22

Ik heb een kat die is komen aanlopen.
Natuurlijk ook heel erg gefixeerd op voer, hij had waarschijnlijk honger geleden.
Ik had al 2 katten en had altijd onbeperkt brokjes staan.
De kat die is komen aanlopen heeft zich de eerste maanden echt volgevreten aan de brokken :')
Maar hij raakte gewend dat er altijd brokken staan en nu eet hij net als de anderen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:27

Schijnt ook helemaal de natuur van een kat te zijn, vele malen per dag kleine beetjes kunnen eten :j

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:34

Wij hebben 11 katten en hebben daar ook zo'n 'veelvraat' bij , en in het verleden al meerdere keren (vondelingetjes). Ik heb me daar nooit druk over gemaakt. Er staan altijd brokjes, de goedkopere, en 3x per dag krijgen ze hun 'goede' brokjes. Het gedrag is eigenlijk altijd een stuk minder geworden. Juist doordat er altijd de beschikking van voer is denk ik. Er was er een die at zich zo vol dat het net een tennisbal met pootjes was en daar is het gedrag ook over gegaan. De brokjes heb ik op een tafel staan, ook vanwege onze hond. Nu fixeert jouw kat zich steeds op de voerbeurt denk ik. Als er constant voer staat wordt die drang minder.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 22-12-13 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:34

Mijn katten krijgen afgepast eten, 3 x per dag. Twee keer per dag brokjes, voor de castraten die graag stelen RC sterilized appetite control, voor de moederpoes mengsel van RC exigent en Bozita hair and skin en voor het kitten (8 maanden, open poes), mengsel van Bozita kitten en RC kitten. De castraten krijgen 3 eetlepels brokjes per keer, moederpoes onbeperkt omdat ze moeilijk eet en kitten 2 eetlepels per keer, want die wordt anders vierkant. Vlees krijgen ze, afhankelijk van het merk, 85 gram tot 100 gram per dag. De castraatkaters zijn tevreden en op een heel mooi gewicht (die werden echt te vadsig). Moeder zit er ook prima uit en kitten is nu iets te mollig, maar gaat binnenkort krols worden en van valt ze vanzelf weer af. Die zie ik nu liever met een beetje reserve dan net op gewicht of te mager.
Vaker eten per dag helpt hoe dan ook, dan leren ze toch op een bepaald moment dat er een bepaalde regelmaat in huis is en dat ze genoeg te eten krijgen. Die van mij kunnen echt klok kijken! ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:21

Ik werk zelf onregelmatig dus heel stipt voeren is niet mogelijk.

Morgen zal ik eens een zak goedkope brokken kopen en die ombeperkt ter beschikking stellen. Eens kijken of het gedrag met een paar weken minder wordt.

femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:39

Gloa schreef:
femo schreef:
Mijn zus heeft dit ook, en heeft bij andy's dierensuper een 'voerbal' gehaald. daar doet ze elke keer een portie brokjes in, en er komt 1 brokje per keer uit. zo eten ze rustig! werkt heel erg goed! zo'n bal is 4 euro ofzo

Maar hoe lang zijn ze dan bezig met eten? Ik heb hier nog 2 andere katten en 2 honden lopen. Ben bang dat het ruzie of voernijd gaat geven.


daar doet ze ongeveer een uur over. dan is ze ook wel echt heel gefixeerd bezig. dan zou ik de kat alsnog alleen in de gang eten geven! :D

Cantheon

Berichten: 754
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Beverwijk

Re: Help mijn kat heeft een voerobessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:43

Wij hebben ook onbeperkt brokken gegeven in het begin, maar op een gegeven moment begon ze dusdanig overgewicht te hebben dat we toch hebben besloten dit niet meer te doen omwille van haar gezondheid. Denk dat de enige oplossing is het strak blijven voeren en zorgen dat alle andere zaken netjes opgeborgen zijn (qua plastic eet ze 'alleen' inpaklintjes, ballonnen en onze nepguirlande :') , qua eten gaat alles erin van bevroren bladerdeeg tot appelcake...)

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:58

hier ook een veelvraat...erg lastig }> vaak ben ik om half 4 snacht's al de sjaak...terrorjack }:)

hier staan altijd brokken, maar hij schooit de hele dag om lekkers, snacks, natvoer en mijn voer/lekkers :Y)

Hij maakt dus wel onderscheid.....

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 08:44

Bij een vorige kat hadden we ook een voerbal. Dat was voor de andere katten geen enkel probleem. Die lieten hem gewoon zn gang gaan met de bal.
Verder idd vaste voertijden. Geen snacks tussendoor (of ook op vaste tijden). En de ochtend voerbeurt hebben wij om 12.30 uur smiddags, dit om te voorkomen dat ze 's ochtends vroeg aan onze slaapkamer deur staan :) Vanwege mijn onregelmatige diensten is dit gelukkig meestal wel mogelijk.
Bij ons is er dus niet 24/7 voer ter beschikking. Buiten dat ik denk dat ze dan nog steeds flink overgewicht zullen krijgen, voeren we vers vlees. Dus dat is niet zo fris om te laten staan.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:25

Gloa schreef:
Ik werk zelf onregelmatig dus heel stipt voeren is niet mogelijk.

Morgen zal ik eens een zak goedkope brokken kopen en die ombeperkt ter beschikking stellen. Eens kijken of het gedrag met een paar weken minder wordt.


Waarom goedkope brokken?
Verandering van voer en overstappen naar goedkope rommel zal niet in het voordeel werken.
Dadelijk heb je behalve een dikke kat ook nog een zieke kat.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:32

Misschien zoals ik het doe, goedkopere brokken onbeperkt en 3x daags hun 'goede' brokken. Met 11 katten is het voor mij in ieder geval niet te doen om de hele dag hun bak met de dure brokken vol te laten staan. Dan ga ik failliet denk ik :)
Mijn katten worden er overigens niet te dik van dat er de hele dag brokken staan. Moet wel zeggen dat ze daartegenover ook wel veel beweging hebben, en ze spelen ook veel.
's-Avonds krijgen ze dan ook altijd nog blikvoer. En alles wat ze nog tussendoor snoepen. Ondanks al het voer toch geen overgewicht katten.

hanny_jelke

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Re: Help mijn kat heeft een voerobessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:43

klinkt bekend.

ik heb een gecatereede kater, als kitten van 10 weken bij moeder opgehaalt, bewust met eigenaar van moeder overlegt dit zo lang mogelijk bij moeder te laten lopen omdat mams ze veel leert.

van begin af aan een enorme knuffelkont. maar altijd klein van stuk geweest zeker gezien zijn moeder een volle noorse boskat is, daarom aat gecastereerd op advies van DA zolang hij geen sproei en teratorioum gedrag vertoonde. vond ik dit prima. maar op geven moment toch gedaan omdat hij toch graag naar buiten wilde en ik niet wilde dat mijn kat mee werkt aan oeps nestjes. sproeien heeft hij nooit gedaan gelukkig.

in de periode van mij scheiding heeft hij een tijd bij mijn exman gezeten, het was wel zeker dat hij naar mij zou komen was namelijk echt mijn beestje.
toen hij weer thuis kwam had hij ook een enorme voer opsesie.
bleef maar eten en ging zo ver dat hij het weer uitspuugde omdat zijn lichaam het niet bol kon werken.
kat is altijd erg iel geweest.
maar voer hem nu 3x perdag, beetjes, hij eet minder en wordt toch dikker.
volgens de DA komt dit omdat zijn lichaam nu ook goed de tijd krijgt het te verteren.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:48

onbeperkt brokken neerzetten.
aangezien je onregelmatig voert, kan dit het gedrag verergeren..
in het begin/een paar dagen, zal ze vreselijk veel eten. zodra ze doorheeft, dat ze blijven staan, gaan ze normale hoeveelheden eten.

hanny_jelke

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:51

spicegirl schreef:
onbeperkt brokken neerzetten.
aangezien je onregelmatig voert, kan dit het gedrag verergeren..
in het begin/een paar dagen, zal ze vreselijk veel eten. zodra ze doorheeft, dat ze blijven staan, gaan ze normale hoeveelheden eten.

dat deed ik ook,heb een halfjaar lang kots op kunnen ruimen.
vaste tijden vast beetjes voeren is in zo een geval better volgens mijn DA

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Help mijn kat heeft een voerobessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:57

Wij hadden een iets te dikke kat, een iets te dunne kat en een kitten... We hebben ze geprobeerd uit elkaar te halen en apart te voeren, maar dat ging voor geen meter. We hebben nu onbeperkt voer staan (kitten is inmiddels ook geen kitten meer) en het regelt zichzelf gelukkig!

Een vriendin van mij heeft 1 kat en dat is ook zo'n schrokop. Zij heeft dit voor hem gekocht:
http://www.fuzzylicious.nl/Katten/Spele ... t-Activity

Laatst heeft ze ook een SnackRoll voor de kat gehaald (net zoiets als een bal, maar dan een rol met gaatjes), maar daar vind ie dus helemaal niets aan.

Verder zou je ook nog kunnen denken aan het kopen van een automatische voerbak. Bij een adresje waar ik schoonmaakte hadden ze dat ook en daar hadden ze hem ook nog eens zelf ingesproken. Je schrikt je dood als je opeens hoort "Simbaaaa Eeeeteeeen!" maar die katten kregen dus wel op vaste tijden eten, ook als die mensen dus niet thuis waren.

Miekelien

Berichten: 503
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:00

Hier in huis zit ook een voormalig vondeling die inmiddels 1,5 jaar oud is en alles vreet wat los en vast zit. Ik heb enkele weken onbeperkt voor geprobeerd, maar dan at ze gigantische hoeveelheden en zag ik haar met de dag dikker worden. Nu krijgt ze een vaste hoeveelheid per dag, afhankelijk van wie er wanneer thuis is verdeeld over 2 of 3 porties per keer. Kat is er gelukkig mee en kan inderdaad perfect klokkijken. Voor de vakantie-oppas wel zo handig, je vergeet haar nooit ;)

Daarnaast ruimen we ook alles op, de vuilnisbak krijgt ze gelukkig niet zomaar open dus ze kan nergens bij. Maar als we dat niet doen zijn alle borden, schalen en bakjes inderdaad helemaal schoon..
Laatst bijgewerkt door Miekelien op 23-12-13 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:01

@hanny-jelke- bij onze katten werkte het goed. tuurlijk kotsen ze, als ze schrokken.maar ze schrokken meer, als je porties voert.
en de vaste tijden zijn een probleem, als TS onregelmatig werkt..

smiley91
Berichten: 97
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:08

Mijn katten (beide adoptie katjes) zijn ook zo. Ik geef ze strikt 2 keer per dag eten, heb speciaal voer voor gesteriliseerde katten en zorg dat alle andere eetbare zaken buiten bereik zijn. Ze hebben overigens beiden ook een op tijd afgestelde voercomputer voor de 2 maal daagse maatijd. Ze blijven sindsdien keurig op gewicht en gezond (inmiddels allebei 11+)