Wie is bekend met de Hovawart?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Wie is bekend met de Hovawart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 17:07

Mijn ouders zitten erover te denken om t.z.t een nieuwe hond te nemen en hun oog is gevallen op de Hovawart. Zijn er hier op bokt mensen bekend met dit ras die mij uit ervaring er wat meer over kunnen vertellen?

Ik ben heel benieuwd!

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wie is bekend met de Hovawart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:23

wij hebben er geregeld in het pension en vind het super mooie en leuke honden. Vrij groot maar lenig gebouwd, terughoudend naar vreemden maar angst agressie heb ik nog niet mee gemaakt met dat ras. Wel afstandelijk naar vreemden wij mogen ze verzorgen in het pension wij mogen ze naar de weiden brengen en verzorgen e.d. maar niet als de meeste labradors dat ze komen om knuffels en spelletjes te spelen. Ook richting andere honden vaak heel netjes en sociaal.

Persoonlijk vind ik het ook een erg leuk ras!

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Wie is bekend met de Hovawart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:26

Dit ras wordt gefokt op het karakter en krijgen ook een soort 'karaktertest'. Het zijn door en door goede en fijne honden om mee te werken.

Seni

Berichten: 2729
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: Wie is bekend met de Hovawart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:33

Hier in de wijk hebben ze er ook 1. Hele leuke hond, hoog maar lenig inderdaad. Bij de karaktertest kwam naar voren dat het wel een onzeker me hond is, wn dat is ook wel gebleken. Erg onzeker en misschien ook wel angst agressie. Maar ik denk dat het echt gewoon toevallig deze hond is en een beetje de opvoeding misschien :)

Izep

Berichten: 767
Geregistreerd: 19-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 00:14

Geweldig ras! Indien je nog een goede/betrouwbare fokker zoekt mag je me pb-en.

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 00:20

Wij hebben er ook een, ik kan het ras absoluut aanraden! Lieve, zachte honden maar wel goede erfbeschermers terwijl ze kleindieren zoals kippen, katten ed. met rust laten (behalve dan om er mee te spelen).

Ik ken meerdere mensen die ze hebben en stuk voor stuk zijn het wereldhonden. Ze zijn erfvast, mensgericht, willen de baas graag pleasen maar zijn geen spelletjes honden (een spelletje is wel leuk, maar gaat ze gauw vervelen), ze liggen het liefst aan de voet van de baas of wandelen een flink stuk met de baas. Kortom, ze passen zich aan aan de situatie. Daarnaast kan hij ook gewoon een tijd alleen zijn.

Die van ons heeft nog nooit iets kapot gemaakt in huis, is heel voorzichtig met de loslopende kipjes en is gewoon een heerlijke gezellige hond. Die van ons met ook vaak bevestigd worden dat hij alles goed doet. Een Hovawart moet je nooit lomp benaderen, het zijn hele gevoelige honden.

Let wel op: het zijn geen kennel honden. Een hovawart hoort niet dag en nacht in een buitenkennel; het is echt een hond die deel van het gezin uit moet maken. Oftewel in huis, met het gezin leven.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wie is bekend met de Hovawart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 13:53

Bedankt allen!
Leuk om zo veel overeenkomsten te lezen met het ras dat wij eerst hadden, een berghond :) het klinkt als een hele fijne hond. Ik lees dingen als 'werken' aan wat voor werk moet ik denken dan? Dat lijkt mij wel leuk om met hem te gaan doen :)

Vind het erg prettig te lezen dat het ook vrij nuchtere honden zijn die rustig zijn wanneer nodig maar een boswandeling ook geen punt vinden :) Klinkt precies als onze vorige hond.
Iemand enig idee hoe ze water vinden? Mijn ouders hebben een boot.

En zijn er dingen bekend over ziekten en erfelijke afwijkingen binnen dit ras?
En betrouwbare fokkers hoor ik graag!

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Wie is bekend met de Hovawart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:30

Wij hebben er eentje gehad, een geniale karakterhond die niet stuk te krijgen was. Mocht er ooit weer een hond komen, dan komt er een Hovawart! Qua ziektes e.d zijn ze vrij schoon van erfelijke aandoeningen, omdat het een onbekend ras is en dus niet is 'stukgefokt'.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wie is bekend met de Hovawart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 15:34

Dat is vaak al een groot voordeel ja! Fijn om zoveel positieve verhalen te horen :)

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Wie is bekend met de Hovawart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:46

Hier in de buurt zit er ook eentje. Dat is een ongecastreerde reu en een enorme bullebak. Hij valt uit naar iedere andere hond en hij heeft al 2 poorten versleten. Mensen durven niet langs de poort omdat hij zo vreselijk blaft en een goede poging doet om onder/over of tussen de poort door te bijten. Gelukkig is dat niet de algemene ervaring met deze honden als ik dit zo lees.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:27

Iris82 schreef:
Hier in de buurt zit er ook eentje. Dat is een ongecastreerde reu en een enorme bullebak. Hij valt uit naar iedere andere hond en hij heeft al 2 poorten versleten. Mensen durven niet langs de poort omdat hij zo vreselijk blaft en een goede poging doet om onder/over of tussen de poort door te bijten. Gelukkig is dat niet de algemene ervaring met deze honden als ik dit zo lees.


zo ken ik ze helaas ook...
ken er 2 persoonlijk die alles en iedereen aanvliegen.. verder ook genoeg verhalen van mensen gehoord die ze meer meegemaakt hebben en ook een eigenaar van hovawart die overstapte op een ander ras omdat ze zo heftig waren