Hond is bang buiten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Hond is bang buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 20:05

Hallo!

Ik heb een 13jarige jack russel kruising reu die sinds drie dagen geleden niet graag meer naar buiten gaat. Drie dagen geleden hoorde hij namelijk buiten voor het eerst dit jaar, jawel, vuurwerk. We liepen toen op de dijk, wat bijna het einde is van ons rondje, en hij probeerde me gewoon mee naar huis te trekken. Gister ging ik weer wandelen en toen werd er vuurwerk ergens dichtbij afgestoken waar die dus ook van schrok. Hij wou niet verder lopen en als hij dat wel deed wou hij onder elke auto kruipen en in elk bosje gaan zitten. In de middag was hij ook bang voor een tractor die ergens mee bezig was en dus ook een soort vuurwerk geluiden maakte. Vanochtend was de kerk de hele tijd aan het luiden en dat vond die dus ook al niet leuk? In de middag waren er jongetjes aan het voetballen en dat waren blijkbaar ook vuurwerk geluiden dus hij deed weer hetzelfde.

Ik wandel dus twee keer per dag met hem (nee is geen mishandeling want heb ook nog een moeder en stiefvader die ermee wandelen) maar ik vind dit toch wel een beetje zielig. Met oud en nieuw schijt die hem helemaal dus vorig jaar heeft die voor het eerst pilletjes gekregen en dat ging goed. Ik wil hem alleen niet nu al pilletjes gaan geven want dan kan ik waarschijnlijk nog twee maanden ermee doorgaan. Cursus is ook geen optie. Youtube geluiden geeft die niks om, dan slaapt die gewoon door en om een cd die we speciaal daarvoor hebben gekocht ook niet. Wat ik tijdens het lopen doe is eigenlijk gewoon doorlopen en zeggen (en ook doen) dat er niks aan de hand is. Als hij niet wilt komen ga ik even op mijn hurken zitten en geef ik hem een snoepje zodat die wel komt. Vanmiddag wou hij alleen al amper naar buiten want hij pieste gewoon al binnen toen hij zag dat ik mijn jas aan deed...

Iemand een ideetje?

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:12

naomi_g1998 schreef:
Wat ik tijdens het lopen doe is eigenlijk gewoon doorlopen en zeggen (en ook doen) dat er niks aan de hand is. Als hij niet wilt komen ga ik even op mijn hurken zitten en geef ik hem een snoepje zodat die wel komt.


Hiermee bevestig je al direct dat er wel iets engs is en bevestig je het gedrag van je hond.

Niet omkijken, niet reageren, niet geruststellen, gewoon doorlopen.
Er is immers niets aan de hand, dus waarom zou je überhaupt reageren?

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 20:14

Dat deed ik eerst ook altijd (voorgaande jaren), maar in een ander topic werden mensen een soort van boos en zeiden ze dat je hond dan steun van je nodig heeft en je dat dus niet moet negeren. Was daardoor dus gaan twijfelen en weet dus echt niet meer wat juist en onjuist is. :')

Moet wel zeggen dat mijn hondje sinds dit jaar ook een beetje dement word of zo? Hij is altijd heel erg bang geweest voor vuurwerk hoor maar nu bijt hij soms uit het niets, plast de hele tijd binnen, maakt dingen kapot etc. Zou niet weten of dat ermee te maken heeft want de meeste dagen is hij gewoon 'normaal'.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:16

Tja, ik ben dus echt anti-pamperen, want je bevestigt enkel zijn angst en die angst is niet nodig want vuurwerk hoort bij het dagelijks leven.

In dat geval zou het kunnen dat je hondje doof (aan het worden) is en dan zou ik snappen dat hij schrikt ja.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 20:20

Ik was er inderdaad ook geen fan van want eigenlijk hebben we altijd gedaan alsof er niks aan de hand was als hij bang was, ben door bokt alleen gaan twijfelen... Ga morgen maar weer gewoon proberen te doen alsof er niks is, kijken hoe het dan gaat. Kan ik hem wel roepen? Hij loopt namelijk wel aan een hele lange lijn maar ik zeg als hij niet komt altijd eerst 'Kom!' en dan pas geef ik een trekje. (wat nu bijna de hele tijd trekken is maargoed) Tot een bepaald punt blijft die ook achter me lopen maar zodra we bijna thuis zijn begint die te rennen, net nu ik zo goed bezig was met langs me blijven lopen. :')

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hond is bang buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:23

niet negeren je hond is in stress en jij loopt door alsof het niets is. Je hond wil naar huis jij reageerd nergens op dus je bent ook raar hij geeft aan zich niet goed te voelen en baasje helpt hem niets daar bij. Mijn ene hond was bang voor vuurwerk toen hij bij mij kwam (volwassen herplaatser). Ik blijf hem weg houden bij vuurwerk en neem hem niet meer naar shows e.d. (mijn andere hond wel die vind het gewldig om naar te kijken en blijft er rustig onder). Buiten ben ik nu juist veel meer met hem bezig. Waar hij normaal los loopt en wel mee loopt daar loopt hij nu waar het veilig is wel los en anders aangelijnd maar krijgt hij veel vaker aandacht en een beloning. In het donker doen we nu veel spelletjes buiten met speelgoed en koekjes happen en koekjes zoeken (minder eten binnen en meer buiten nu dus). Puur om hem bij mij bezig te laten zijn en niet bezig te laten zijn met het wachten op een knal en steeds meer in stress te schieten. Ja hij mag schrikken van vuurwerk. Dat doe ik ook omdat het onverwachts is en vaak giga knallen zijn. Echter na de knal en heftige schrik roep ik hem vrolijk bij me dan komt hij wel, beloon ik hem en gaan we al snoepjes zoekend gewoon verder lopen en de schrik is dan zo voorbij.

Ik leg dus geen nadruk op de schrik ga hem daar niet voor belonen natuurlijk. Wel roep ik hem vrij snel erna bij me en krijgt hij beloning als hij komt hoe hij ook komt al komt hij shakend (wat vorig jaar al niet voor is gekomen) want hij komt immers.

Nu zijn mijn honden beiden wel heel voer gericht. Hij schrikt wel en komt daarna goed om voer. Mijn andere hond schrikt niet die gaat gelijk bedelen om een koekje want hij hoorde een knal hahaha

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Hond is bang buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 22:29

Ja maar dit bedoel ik dus. :') Dit zijn weer twee hele andere manieren waardoor ik helemaal niet meer weet wat juist is. Mijn hond is al niet de dunste dus het is niet de bedoeling dat ik voor elke knal een koekje ga geven. Ik ga morgenvroeg eerst proberen te lopen alsof er niks aan de hand is en anders probeer ik weer iets anders.

Net had ik hem trouwens eventjes snel in de tuin gedaan maar net toen er een knal kwam dus onder het plassen stopte hij gewoon en liep weer naar binnen :n Stiefvader gaat zo even met hem wandelen.

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:30

Wij hebben thuis twee boomers, allebei vanaf pup af aan. Nooit aandacht besteed als er vuurwerk of een andere knal was en ze hebben nu nergens last van. Gaan allebei nog mee naar buiten, zelfs op oudjaarsavond om 10 uur. Eentje kruipt wel weg maar dat komt door de drukte aangezien het ook zo is met verjaardagen.
Het wel kan zijn dat als hij ouder wordt, hij doof wordt. Een van beide hier heeft vaak last van dood haar in zijn oren waardoor hij dan minder hoort en inderdaad spoken gaat zien, en horen

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 22:33

Chantalla schreef:
Wij hebben thuis twee boomers, allebei vanaf pup af aan. Nooit aandacht besteed als er vuurwerk of een andere knal was en ze hebben nu nergens last van. Gaan allebei nog mee naar buiten, zelfs op oudjaarsavond om 10 uur. Eentje kruipt wel weg maar dat komt door de drukte aangezien het ook zo is met verjaardagen.
Met het wel kan zijn als hij ouder wordt, is dat hij doof wordt. Een van beide hier heeft vaak last van dood haar in zijn oren waardoor hij dan minder hoort en inderdaad spoken gaat zien, en horen

Dat hij doof begint te worden kan inderdaad best, hij krijgt wel meer ouderdomskwaaltjes. In huis lijkt het ook steeds vaker alsof die gewoon echt doof is maar dat is ook het grootste deel van de tijd niet.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:12

naomi_g1998 schreef:
Ja maar dit bedoel ik dus. :') Dit zijn weer twee hele andere manieren waardoor ik helemaal niet meer weet wat juist is. Mijn hond is al niet de dunste dus het is niet de bedoeling dat ik voor elke knal een koekje ga geven. Ik ga morgenvroeg eerst proberen te lopen alsof er niks aan de hand is en anders probeer ik weer iets anders.

Net had ik hem trouwens eventjes snel in de tuin gedaan maar net toen er een knal kwam dus onder het plassen stopte hij gewoon en liep weer naar binnen :n Stiefvader gaat zo even met hem wandelen.


Heeft het negeren 13 jaar lang geholpen dan?...
Zoals Dorien Rijnhart zegt (gedragstherapeut en auteur van boek hij wil dat) angst kan je niet bevestigen.
Wat is er erg om er voor je hond te zijn dan?... Als je hem steunt dus gewoon zorgt dat je er voor hem bent ben je dan meteen aan het pamperen?... :s vind t allemaal maar de grootste onzin om stug door te lopen. Heb er nog nooit een hond beter van zien worden dan op de manier waarbij je hem gewoon normaal steunt.
Waarom is cursus geen optie?.. (Ok nu al veel te laat hoor)

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Hond is bang buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:29

Medicatie , voer , cursus ,steun , allemaal geen optie.
Sneu voor de hond hoor.
Ik hoop dat hij niet aan een halsband loopt , maar aan een tuigje.

Hier 2 keer een blikseminslag gehad , en sindsdien is onweer eng [voor mij ook], en helaas vuurwerk ook.
Ze zijn hier gek op een balletje , dus wordt er met een balletje gespeeld.
Ze krimpen nog wel in elkaar tijdens een donderslag , maar direct daarna is er weer de focus op het balletje , het spel , en de beloning.

Als je hond gek is op voer , dan kun je het voer wat je hem buiten geeft toch in mindering geven tijdens zijn maaltijd? Dat is ook wat dierenfan schrijft , dus zal hij er niet dikker van worden....

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:31

Hier ook iemand met een hond die doodsbang is voor vuurwerk.

Helaas ontstaan doordat 5 puberjongen rotjes voor zijn poten hebben gegooid.
Van stoere patser veranderd hij met vuurwerk(en onweer) in een bang hondje.

De laatste week van het jaar (ongeveer) gaat hij ook niet meer mee wandelen, maar aan de flexi in de tuin.
Normaal gaan ze gewoon los in de tuin, maar een hond in paniek doet gekke dingen dus lekker aan de flexi.

Als er nu ergens een knal is (en dat is helaas vrij regelmatig) en hij reageert erop. Dan ga ik heel hoog en vrolijk tegen hem praten: Goed zo, kom maar is niks kleine vriend.Koekje?
Dan komt hij meestal jolig aangerend.


De laatste week gaat hij aan de advocaat, de laatste 3 dagen aan de alprazolam.
Tevens heeft hij nu een adaptil halsband om.

Er zijn diverse kalmeringsmiddelen die je nu al veilig kan geven, sommige middelen moet je zelf al een paar week van te voren geven.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Hond is bang buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 10:33

essiesilly, Niet geholpen in de zin van dat hij niet meer bang was maar hij liep wel veel beter mee en wou niet onder auto's etc kruipen. Nu begint hij al te plassen als hij de riem ziet, kruipt buiten in elk bosje en onder elke auto en gaat iedere keer doen alsof die iets moet doen zodat hij 'terug' kan lopen.
Cursus is geen optie omdat dat inderdaad al te laat is en we al drie cursussen hebben geprobeerd als puppy, als 3 jarige en als 10 jarige.

Nammie, ja hij loopt aan een halsband, super zielig hè. Doe even normaal man, niks erover weten en zeggen dat ik een sneue hond heb. Bah, bokt is weer gezellig hoor. Als ik nu al pilletjes moet geven kan ik bijna het hele jaar wel doorgaan want er word altijd wel vuurwerk afgestoken, bovendien moet hij dan steeds meer omdat het minder gaat werken. Over dat voer had ik nog niet nagedacht zoals jij het uitlegt dus dan hoef je niet meteen te zeggen dat ik een sneue hond heb. Bovendien heb ik altijd al koekjes mee. Cursus heb ik hierboven uitgelegd en steun heb ik zo mijn persoonlijke mening over. Tuurlijk mag hij het eng vinden maar ik kan hem moeilijk de hele tijd zielig gaan vinden en de hele tijd troosten. O wat sneu zeg.

Kitty1985, met oudjaar en zo ga ik ook nooit meer wandelen maar inderdaad gewoon in de tuin. (al word daar nu ook steeds vaker vuurwerk ingegooid :n ) Als ik nu al iets ga geven krijg ik dan niet wat ik hierboven beschreef? Dat het dan niet meer werkt. Vind het best wel lastig want het is een oudje maar ze steken het hele jaar wel vuurwerk af dus dan moet ik echt elke dag geven...

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:40

Het grote voordeel van een H- tuigje is , dat de hond er never nooit niet vandoor kan gaan.
Als jouw hond tijdens het uitlaten schrikt , en zich uit zijn halsband weet te wurmen , dan denk ik dat je verder van huis bent.
;)

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:42

dat is het dus ook niet, tussen zielig vinden en steunen zit een groot verschil ;)

maar je kunt ook gewoon rustig reageren, ze proberen alleen maar te helpen.
je kunt wel bach bloesems proberen :j

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Hond is bang buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 10:49

Nammie, dan zal ik daar even naar kijken maar gelijk zeggen ''sneu hoor'' vind ik heel raar.

essiesilly, ik reageer rustig maar je kan niet zomaar zeggen dat mijn hond sneu is. Bach bloesems ga ik even googlen. Hoe zou ik hem dan moeten steunen want iedereen die ik ken en een hond heeft zeggen dat je als je gaat praten en zo je laat zien dat het eng is en dat is absoluut niet mijn bedoeling.

speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:59

13 jaar, waarschijnlijk wordt gehoor wat minder zodat de "dagelijkse" geluiden al niet meer gehoord worden, dan zijn de vuurwerk knallen ineens heel hard en onverwachts als je de rest van de tijd/jaar weinig tot niets meer hoort

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:03

Naomi, ik vindt dat je goed bezig bent. Snap best dat je door bokt aan het twijfelen wordt gebracht, wel goed dat je je eigen mening volgt, maar wanneer er bijvoorbeeld zoals hierboven bach bloesems wordt gezegd wel wilt gaan kijken of dat wat kan zijn voor jullie.

En met een tuigje er niet uit kunnen wurmen, dat klopt dus niet. Ken genoeg verhalen van honden waarbij het wel gelukt is. De kunst is om een manier te vinden die bij baasje en hond past, maar ook een riem / tuigje die past. Wij hebben (onder begeleiding) van alles geprobeerd en uiteindelijk nu ook een tuigje wat bij onze hond super helpt.

Wat vuurwerk betreft, hij gaat twee dagen voor en twee dagen na de jaarwisseling naar het pension. Niet omdat we hem kwijt willen om zelf te willen feesten, maar omdat we én weten dat hij het geweldig vindt daar. Spelen met andere honden maakt hem bovendien socialer, zie het als een soort opfok: jonge paarden leren immers ook van elkaar. Daarnaast willen we niet dat hij bang wordt van vuurwerk en pension ligt in buitengebied. Heerlijk onbezorgd buitenspelen dus 4 dagen lang. Personeel daar is bovendien super en heel kundig, dus eigenlijk is dit het combineren van diverse positieve dingen;-)

Is dat niks voor jullie hond, proberen met een andere hond te gaan wandelen die niet bang is? Misschien heeft hij daar steun aan?

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:13

Ik heb ook een jack maar doe met vuurwerk gewoon net als anders. we gaan gewoon hetzelfde rondje wandelen (achteraf. ga dan wel plekken uit de weg waar veel geknald wordt, zodat we er niet doorheen hoeven) en doe precies hetzelfde. Als jij hem eerst roept, en daarna pas druk zet op de lijn, moet je dat zo blijven doen. Doe gewoon wat je altijd doet. Jij kent je hond het beste, dus jij weet wat hij nodig heeft.

Ik ben ook niet van het pamperen. Besteed er geen aandacht aan dat er wat anders is dan dat er normaal zou zijn. Denk dat dat ook een reden is dat mijn hond nooit bang is geworden voor vuurwerk. Hij is net zo enthousiast als anders. Wat ik wel doe, maar niet alleen met vuurwerk, als hij iets eng vindt dan zoekt hij steun bij mij. Hij gaat achter/naast me lopen, heel dicht aan mijn been. Dan schenk ik er verder niet zo veel aandacht aan maar kijk soms zijn kant op/soms ook niet (je merkt zo wel dat hij in je broekspijp kruipt ;) en zeg kom maar. En dan loop ik door. Geen hoge stemmetjes, geen gehurkte praatjes of troostkriebels. Laat kracht zien door hem door "deze enge situatie" heen te loodsen. dan gaat hij dingen minder eng vinden "want baasje loodst mij toch wel veilig langs de enge dingen" :')

Een cursus o.i.d. zou ik niet meer aan beginnen met een hond van 13,5 jaar oud.
Wat een bovenstaande bokker zei over de rest van het jaar weinig horen en de knallen wel, kan ik me ook voorstellen dat dat meespeelt :j
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 16-12-13 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 11:14

speurneusc, hoort hij dat echt harder als hij doof word? Dat wist ik niet, bedankt!

risje, we krijgen toevallig zondag een nieuwe puppy er bij maar daar gaan we in het begin nog niet mee samen wandelen want Kismo, de hond waar het hier om gaat, is niet super sociaal dus blaft eigenlijk altijd wel als hij een hond ziet. Mama had ergens gehoord dat de puppy het dan gaan overnemen dus we wandelen in het begin nog apart. Verder kennen we ook niet echt andere honden hier in de buurt want we zijn hier net naartoe verhuisd en de honden die we kennen zijn ook bang. :') Hond van mijn oom en opa en oma niet. Alleen wonen opa en oma in Groningen dus dat gaat niet en de hond van mijn oom woont een dorp verder dus dat is ook niet echt een optie om vijf keer per dag op en neer te rijden. :P Pension is hij nog nooit heen geweest denk dus ook niet dat dat een optie is want de meeste hier zijn heel erg duur en Kismo is dus ook niet heel sociaal of zo...

Tuigje zal ik even overleggen alleen ik ken eigenlijk alleen maar van die nylon (?) tuigjes en Kismo is een kruising met een vechthond en aardig gespierd, werkt het dan ook? En naar welke winkel kan ik dan het best gaan waar ze er een beetje verstand van hebben?

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Hond is bang buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:16

Waar woon je T.S?

Mijn hond loopt ook gewoon aan een halsband hoor. Ben niet van de tuigjes. Mijn hond ook niet. Die doet alle moeite om hem af te krijgen :D

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 11:19

pluisje88, ik ga dadelijk eerst douchen en dan weer wandelen en dan ga ik 'mijn manier' inderdaad weer even proberen. In ons rondje zitten geen plekken waar vuurwerk word afgestoken maar dit is een boerenland dus je hoort het wel heel goed als er verderop vuurwerk word afgestoken of zo. We liepen de eerste keer toen die het hier hoorde ook nog eens op de dijk dus toen hoorde hij het helemaal goed.

Met nieuwjaar laten we hem trouwens doen wat hij wilt, als hij ergens weg wilt kruipen mag hij dat. Ik ben sowieso altijd binnen omdat ik zelf ook een beetje vuurwerkangst heb met nieuwjaar maar is het dan het beste dat hij het vuurwerk kan zien of juist niet? Ik zat er namelijk aan te denken om hem gewoon op mijn kamer te laten met de gordijntjes open zodat hij het ziet en het dan misschien minder eng vind?

Ik woon in Wamel :j

speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:21

naomi_g1998 schreef:
speurneusc, hoort hij dat echt harder als hij doof word? Dat wist ik niet, bedankt!


tuurlijk als voor jou de wereld stiller is en je hoort ineens een knal schrik je daar harder van dan wanneer je in de drukte bent en allerlei geluiden om je heen hoort en dan pas die knal hoort, als het stil is komt het geluid harder over dus schrik je er meer van

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 11:22

Ja ik dacht heel simpel dat het dan juist zachter werd. :+

Bach bloesem is dus om te kalmeren en geef je in een vloeibare vorm? Is dat niet 'slecht' dan als ik dat nu ga geven? Ik neem aan dat dat na een paar uur is uitgewerkt en je het dus de hele tijd opnieuw met blijven geven?

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:27

naomi_g1998 schreef:
risje, we krijgen toevallig zondag een nieuwe puppy er bij maar daar gaan we in het begin nog niet mee samen wandelen want Kismo, de hond waar het hier om gaat, is niet super sociaal dus blaft eigenlijk altijd wel als hij een hond ziet. Mama had ergens gehoord dat de puppy het dan gaan overnemen dus we wandelen in het begin nog apart. Verder kennen we ook niet echt andere honden hier in de buurt want we zijn hier net naartoe verhuisd en de honden die we kennen zijn ook bang. :') Hond van mijn oom en opa en oma niet. Alleen wonen opa en oma in Groningen dus dat gaat niet en de hond van mijn oom woont een dorp verder dus dat is ook niet echt een optie om vijf keer per dag op en neer te rijden. :P Pension is hij nog nooit heen geweest denk dus ook niet dat dat een optie is want de meeste hier zijn heel erg duur en Kismo is dus ook niet heel sociaal of zo...

Tuigje zal ik even overleggen alleen ik ken eigenlijk alleen maar van die nylon (?) tuigjes en Kismo is een kruising met een vechthond en aardig gespierd, werkt het dan ook? En naar welke winkel kan ik dan het best gaan waar ze er een beetje verstand van hebben?


Wat leuk een nieuwe pup, wat voor een?

Pension waar onze hond heengaat is qua kosten niet heel duur, via tips van andere hondeneigenaren in de omgeving daar terecht gekomen, nog steeds heel blij mee.
Heel toevallig zit de hondenschool waar we nu met hem cursus hebben gedaan ook daar, moeder en dochter geven daar les en dochter werkt toevallig in een Petsplace. Via hen hebben we diverse dingen geprobeerd, van riem tot soorten tuigjes en uiteindelijk dus ook een gevonden die goed past. Hij is nog jong en werd behoorlijk enthousiast elke keer als hij buiten wat nieuws zag. Omdat hij behoorlijk flink is, zeker voor een stabij nu dit tuigje, is echt geweldig. Kan alleen even geen link vinden.