Tweede kat erbij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Tweede kat erbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 09:36

Hoi allemaal,

Vanmiddag gaan we onze tweede kat ophalen uit t asiel. Nu heb ik mij al laten adviseren door het asiel over het samenbrengen van de katten. (Zij hebben ze ook gematcht, via de gedraggegevens) Maar als ik dan op internet naar verhalen zoek, lopen de antwoorden uiteen.

Exkater 1: dobby
1,5 jaar (nu 1 jaar bij ons, ook asielkat geweest)
Lief, speels, loopt regelmatig met andere poes uit de buurt buiten te spelen. (Niet vechten, echt elkaar volgen kopjes geven etc)

Poes2: Luna
Leeftijd onbekend (tussen de 1 en 7 geschat)
Lief, nieuwschierig, rustig maar aanwezig, zit in het asiel nu ook met andere katten. Is nog wel wat ondervoed, maar eet inmiddels erg goed.

Vind ze kwa karakter veel op elkaar lijken en dat vond t asiel ook.

Wat het asiel zei: eerst ieder een eigen ruimte bieden, waar de nieuwe goed kan wennen en z'n eigen territorium kan maken. Daarna pas samenbrengen en afwachten wat ze doen. Wel 's avonds weer apart zetten

Nu lees ik op internet dat het maken van een territorium niet wordt aangeraden. Ze moeten samen een territorium hebben en niet ieder apart wordt beweerd. Ik vind hier wel wat inzitten.

Tis en blijft natuurlijk een gok en we moeten toch op t gevoel afgaan.

Heeft iemand ervaring hiermee?

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:41

Ik heb mijn kat gelijk samen gedaan met 2 kittens die ik had opgehaald. Dit was 1.5 dag brommen en blazen en daarna was het goed. Ze liggen nu op elkaar ,wassen elkaar en spelen met elkaar :j

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 09:43

quera schreef:
Ik heb mijn kat gelijk samen gedaan met 2 kittens die ik had opgehaald. Dit was 1.5 dag brommen en blazen en daarna was het goed. Ze liggen nu op elkaar ,wassen elkaar en spelen met elkaar :j


Wat voor karakter had je kat? Had ze al eerder medebewoners gehad?

nientje78

Berichten: 3432
Geregistreerd: 29-09-07
Woonplaats: Hanzestad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:45

Idd, gewoon samen in 1 ruimte zetten.
Zal wss een dagje blazen en grommen worden,maar zo word de rangorde ook bepaald.

Ik heb ook 7 jaar in een asiel gewerkt en dit was altijd het advies wat wij meegaven.
Wij hebben nooit het advies gegeven die jij kreeg van het asiel.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:48

Mijn ouders hebben er sinds kort 2 nieuwe katten bij. Ik heb toen vantevoren via internet gezocht en alle informatie die ik vond raadde aan om de katten eerst apart te houden. Persoonlijk lijkt mij dat ook een goede benadering. Het is een hele stressvolle gebeurtenis voor katten, verhuizen en dan ook nog een nieuwe kat erbij.
Bij m'n ouders hebben de 2 nieuwe katten hun eigen kamer en de oude kat ook een eigen kamer (dat had ze altijd al). We zijn nu de 2 nieuwe katten aan 't huis aan 't laten wennen voor we ze kennis laten maken met de oude kat. In het begin zullen ze 's avonds sowieso nog ieder in hun eigen kamer slapen. Later hopen m'n ouders wel dat ze allemaal in 1 kamer kunnen slapen.
In dit topic heb ik wat links gezet en staan ook nog meer meningen van andere mensen: Cindeeh @ [BB] Tweede kat erbij, koppelen?
Genoeg mensen daar die ook gewoon zeggen: zet ze bij elkaar en dan zoeken ze 't wel uit. Niet waar ik voor zou kiezen, maar ieder z'n ding. Ik blijf dat sowieso apart vinden. Alle bronnen die ik vond (van gedragstherapeuten etc) over het koppelen van katten, raden aan om ze eerst apart te zetten.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:50

dream_lot schreef:
quera schreef:
Ik heb mijn kat gelijk samen gedaan met 2 kittens die ik had opgehaald. Dit was 1.5 dag brommen en blazen en daarna was het goed. Ze liggen nu op elkaar ,wassen elkaar en spelen met elkaar :j


Wat voor karakter had je kat? Had ze al eerder medebewoners gehad?

Straatkat met 5 weken gevonden dus qua sociale dingen heb ik hem allemaal zelf moeten leren. Dit waren zijn eerste dierlijke medebewoners.

Hij was 6 maanden toen de kittens van 3 maanden kwamen :j

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Tweede kat erbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 09:54

Dankjulliewel _Tara_ en quera.
Tis idd echt of meteen bij elkaar of ieder apart.
Ik denk dat ik de nieuwe eerst zelf even in de huiskamer laat. Dan ruikt ze dat er een andere kat leeft en dan voeg ik dobby toe. Is dat een goed idee?

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:57

dream_lot schreef:
Dankjulliewel _Tara_ en quera.
Tis idd echt of meteen bij elkaar of ieder apart.
Ik denk dat ik de nieuwe eerst zelf even in de huiskamer laat. Dan ruikt ze dat er een andere kat leeft en dan voeg ik dobby toe. Is dat een goed idee?

Je kunt altijd even kijken hoe dat gaat. Kan zijn dat de nieuwe bv onder een bank duikt en daar blijft zitten :P Dan lijkt 't mij niet verstandig om Dobby er dan bij te zetten. Dat is dan dubbelstress. Maar dat ben ik. Je moet doen waarvan jij denkt (na wel op internet informatie te hebben gelezen :P ) dat 't beste is. Ik vond alleen maar bronnen die aangeven van eerst in aparte kamers en dan rustig introduceren dus heb ik dat m'n ouders aangeraden.

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 10:01

_Tara_ schreef:
dream_lot schreef:
Dankjulliewel _Tara_ en quera.
Tis idd echt of meteen bij elkaar of ieder apart.
Ik denk dat ik de nieuwe eerst zelf even in de huiskamer laat. Dan ruikt ze dat er een andere kat leeft en dan voeg ik dobby toe. Is dat een goed idee?

Je kunt altijd even kijken hoe dat gaat. Kan zijn dat de nieuwe bv onder een bank duikt en daar blijft zitten :P Dan lijkt 't mij niet verstandig om Dobby er dan bij te zetten. Dat is dan dubbelstress. Maar dat ben ik. Je moet doen waarvan jij denkt (na wel op internet informatie te hebben gelezen :P ) dat 't beste is. Ik vond alleen maar bronnen die aangeven van eerst in aparte kamers en dan rustig introduceren dus heb ik dat m'n ouders aangeraden.


Ja uiteraard eerst kijken hoe ze het alleen doet. Ze is totaal niet bang aangelegd. Dus dat moet goedkomen. Ik laat t weten vanmiddag :)

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:02

Wij hebben de transportbox in de woonkamer gezet. Charlie laten ruiken en na 2 minuten was het ineens blazen brommen. Ik heb elke binnendeur in huis open gezet. Dit zodat ze altijd ergens heen konden. Ik heb het deurtje open gezet en de kittens laten loslopen. Charlie zat in 1 hoek alles in de gaten te houden. Normaalgesproken staan in de nacht ook alle deuren open. Charlie slaapt dan op bed :j . Nu wilde de kittens ook op bed dus we hebben een deur dicht gedaan voor de nacht. Gezorgd dat ze allemaal een kattenbak en drinken en eten beschikbaar hadden en in de ochtend de deur weer open gedaan.


Charlie liep gelijk naar de woonkamer om te eten. Gulliver zag het eten en ging naast Charlie zitten. Wat Charlie niet in de gaten had tot gulliver naast hem zat :') die schrok zich een hoedje natuurlijk en spoot 5 meter naar de andere kant. Diezelfde dag is het langzaam beter geworden. Nu kroelen ze allemaal en liggen ze veel op en naast elkaar

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:05

Afbeelding

Afbeelding


Zo ligt het bij ons :')

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 10:12

quera schreef:
linkje

linkje


Zo ligt het bij ons :')


Ah ja dat hoop ik ook dat dat gebeurd :)

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:33

Toen ik de kleinste erbij haalde, had ik al 2 broertjes van 1,5 in huis. De kleinste was erg bang voor vrijwel alles, alleen mij vertrouwde hij. Gelukkig had ik een ruimte waar m'n 2 oudere katten amper kwamen, dus heb ik dat ingericht tot een mooi plekje voor de kleinste. Er zat een glazen deur naar de keuken, zodat ze elkaar konden zien en ruiken, maar niet aanraken. Na een week heb ik de kleinste rond laten lopen, terwijl de andere twee even in een kamer zaten opgesloten. Dag later de meest sociale kat erbij gelaten. Dat was meteen goed, snuffelen en voorzichtig spelen. Dag daarna de tweede erbij (ook apart), maar die vond het toch niet tof. Weglopen ervan, blazen en slaan als de kleine te dicht bij kwam. Na een weekje of wat lagen ze toch bij elkaar hoor. En inmiddels slapen ze alle drie op elkaar, wassen ze elkaar en spelen ze met elkaar.
Ik heb hiervoor gekozen, omdat m'n ukkie verschrikkelijk angstig was voor vrijwel alles en chronische niesziekte heeft. Als ik hem direct had losgelaten met de andere, had hij veel te veel stress gehad en was hij echt goed ziek geworden (dat werd hij nu ook, maar niet zo erg dat opname bij de DA noodzakelijk was).

In jouw geval zou ik Dobby opsluiten en Luna laten rondlopen om de boel te verkennen. Zet haar bij de kattenbak neer, zodat ze die direct kan vinden. Komt vast goed. Als ze blazen en slaan, gewoon laten zijn. Alleen als ze echt vechten, zou ik ze uit elkaar halen.

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Tweede kat erbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 15:38

inmiddels hebben ze de ontmoeten gehad. op het begin rustig daarna toch wel blazen en grommen. nu zitten ze ieder ergens anders in de kamer. denk wel dat het goedkomt. :) dobby is wel een pussy hoor xd luna voelt zich geloof ik al thuis