Verwilderde kat tam maken ... Hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annemun
Berichten: 146
Geregistreerd: 30-11-09

Verwilderde kat tam maken ... Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 13:48

Er loopt hier sinds maanden een verwilderde kat/poes. Hij is regelmatig te vinden in de paardenstal of in het kippenhok. Nee, hij doet de kippen niets en ze zijn aan elkaar gewent. Ik voer hem dan ook kattenbrokken in het kippenhok en iedere dag is het schaaltje mooi leeg :-)
Hij is zelfs erg welkom, omdat ik het idee heb dat hij andere rovertjes (door zijn geur of aanwezigheid) weg houd van mijn kippen.

Maar zodra het beestje mij ziet, zet hij het op een rennen. Na een aantal maanden blijft onze afstand tot 5 meter. Maar dichterbij wordt het niet. Hij is dus erg schuw. Eten uit de hand kan ik dus wel schudden om dat te gebruiken hem tam te krijgen.

Ik ben geen katten gewent, maar wie heeft er tips om het beestje toch enigsinds tam te krijgen.
Alvast bedankt.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:51

meer geduld hebben en het lokken met lekkere hapjes zoals vlees :j
heb vroeger ook zo'n kat gehad,die overleefde een strenge winter in een oud konijnenhok in de tuin.
heb het voerbakje toch steeds dichterbij huis gezet en het dier elke dag uit de hand vlees aan geboden...

op een gegeven moment kwam ze toch steeds dichterbij en tegen de zomer kwam het dier ook in huis.
ik heb het altijd met rust gelaten, dus niet geforceerd oppakken of wat dan ook.
heeft ruim een jaar geduurd voor de kat ineens uit zichzelf op schoot sprong :)
uiteindelijk is het zelfs nog een echte huiskat geworden.


heel veel geduld dus en lekker hapjes helpen vaak wel :j

0011223344
Berichten: 450
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Bij mijn paard in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:55

Wij hebben op stal verwilderde katten uit het asiel en die zijn zo bang dat je het eigenlijk niet moet willen om ze tam te maken. Rennen voor alles en iedereen weg, maar in het asiel raden ze ons toen ook aan om ze lekker hun gang te laten gaan. Inenten hoefde niet, als ze heel ziek worden komen ze een vangkooi zetten. Maar voor kleine dingen willen ze ze geen stress bezorgen.

Het werd ons dus echt afgeraden om ze tam te maken, angst zit soms zo diep. Met de tijd zou het misschien minder worden, dat gebeurt bij jou ook want hij komt nu al dichterbij. Lekker laten gaan dus, goed blijven voeren en op den duur gaat hij je misschien wel vertrouwen.