teef wel of niet laten helpen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Calanddra

Berichten: 14120
Geregistreerd: 27-02-03

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:50

Ik zou haar na haar eerste loopsheid laten steriliseren. Hoe vaker ze loops is geweest, des te minder heeft het nog nut. Na 3/4 loopsheden is de kans op melkkliertumoren al zo groot dat sterilisatie geen nut meer heeft. Bij mij vorige opleiding (paraveterinair) werd er echt op gehamerd om teven uiterlijk na hun eerste loopsheid te steriliseren om risico's als melkkliertumoren te voorkomen.


Calanddra

Berichten: 14120
Geregistreerd: 27-02-03

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:16

blue_sky, dat te dik worden komt doordat er geen energie meer in de hormonen gestopt wordt, dus wordt het opgeslagen als vet. Altijd na een sterilisatie wordt tegen de eigenaar gezegd om het voer te minderen of er iig op te letten dat het dier niet aankomt. Dat is (naar mijn idee) een algemeen bekend probleem. Wat dus heel simpel op te lossen is door het dier minder te geven.

Het is ook zeker geen heel ingrijpende operatie. Het is een routine operatie en de opening is echt minimaal, bij een goede dierenarts zal deze niet groter zijn dan 2/3 cm.

Calanddra

Berichten: 14120
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:19

Als je de baarmoeder laat verwijderen wel ja, maar dit wordt niet standaard gedaan :)

Worden enkel de eileiders verwijderd dan kan dit met een opening van een paar cm. Heb regelmatig mee geholpen bij een dierenarts die maar een snede maakte van 1/1,5 cm :)


Calanddra

Berichten: 14120
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:21

Alsof het dier door heeft dat zij de rest van dr leven aan de lijn moet :') wennen ze vanzelf aan hoor, ze hebben namelijk die extra energie niet nodig dus die behoefte zal na een tijdje ook minder worden :)

Een mens is echt niet te vergelijken met een dier :n

Ik vind het sneuer voor een dier dat die door de hormonen tumoren kan krijgen, en ja heb daar genoeg dieren mee gezien.... dát is pas naar... en ook bijna niet te verwijderen, daarbij is het vaak ook uitgezaaid naar de longen als het eenmaal ontdekt is en dat is het eigenlijk al einde verhaal.

Calanddra

Berichten: 14120
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:29

De kans op urine-incontintentie is dacht ik alleen groter bij teven die voor hun eerste loopsheid worden gesteriliseerd. Ik heb er ook zelden over gehoord op de klinieken waar ik heb gelopen :)

Bij ons op stal zijn er kort geleden ook 2 teefjes gesteriliseerd, ze waren in t begin even wat feller, maar zijn ondertussen weer als hun oude zelf :D (ook wel fel, maar dat waren ze altijd al :') , maar net na de sterilisatie waren ze een paar dagen nog feller :') )

Calanddra

Berichten: 14120
Geregistreerd: 27-02-03

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:58

Melkkliertumoren zijn ook bijna niet te verwijderen,ze kunnen wel verwijderd worden, maar de kans is zéér groot dat het is uitgezaait naar de longen. Echter zie je niet alles op een röntgenfoto en komt het vaak weer gewoon terug. Kortom einde verhaal.

Ik lees meerderen die zeggen dat er meer nadelen aan zitten dan voordelen. Wat zijn volgens jullie dan de nadelen en de voordelen?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, SentiBot en 136 bezoekers