Kat eet niet. Tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 21:55

Ik ben nooit zo van dit soort topics, maar wellicht is er een bokker met DE tip.

Allereerst: JA, ik ben inmiddels 2x bij de DA geweest ;)

Kat had 2 weken geleden een verstopte blaas. Is leeg gemaakt en heeft toen een flinke stapel medicatie meegekregen. Dit gaat tot op heden perfect, kat is 'opgeknapt'.
Na 1 week echter at kat niet meer. Na 2 dagen afwachten ben ik bij de DA geweest, deze vermoedde dat hij misselijk kon zijn van de medicatie wat op zich een vrij veel voorkomende reactie is. Kon (nog) niet veel kwaad, maar hij moest binnen 2 dagen wel gaan eten.
Weer 1 week later (vandaag dus) eet poes weer/ nog steeds niet. Hij heeft tussendoor mondjesmaat iets gegeten, maar afgelopen 2 dagen dus weer helemaal niet.
Vandaag wederom bij de DA geweest. Kat is ruim 300 gram in 6 dagen afgevallen = niet goed.
Kat heeft 2 injecties gehad tegen pijn/ antibiotica en om eetlust op te wekken. Ook heb ik een blik voer meegenomen om te kijken of ik hem kan overhalen te eten.

En nu het probleem waarvoor ik dus tips zoek:
Kat blieft niets.
Kat eet enkel brokjes en niets anders. Kat lust geen vlees, geen blikvoer, is niet over te halen voor een stukje kaas/ worst of ander lekkers dat iedere kat wel eet. Ik krijg kat dus NIET aan het eten.

Hebben jullie briljante tips om hem te lokken met iets wat hij wel lekker zou kunnen vinden?

Ter info; als kat morgen nog niet gegeten heeft, moet hij terugkomen en gaan ze verder onderzoeken starten. Ik hoop dus van harte dat hij gewoon gaat eten nu :+


Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 14:48

Dank voor de vele reacties.
Vanmorgen wild hij weer/ nog niet eten. Ik heb direct een afspraak gemaakt bij de DA voor vanavond. Eerder lukte mij helaas niet.

Poes lust echt niets. Vers vlees geprobeerd. Blikvoer geprobeerd. Hij lust sowieso niets. Dus laat staan nu

Ik vraag vanavond sowieso naar een bloedonderzoek.

Ik hoop op het beste. Dank voor het meedenken!

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 17:05

A/d blikvoer van de dierenarts laat hij net zo goed staan. Dat was mijn laatste hoop.
Ik ga nu niets meer proberen binnen te krijgen. Eerst naar de dierenarts om 1800 uur.
Ik ga zeker vragen naar de nierwaardes en als hij niet gegeten zou hebben moest hij vandaag aan de sonde.

Nogmaals dank voor het meeleven.

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 01:21

Even een kort bericht vanaf telefoon;
Er is bloed afgenomen, maandag of dinsdag krijg ik de uitslag. Pas dan weet ik meer over de waardes van nieren en lever etc.
Dit weekend moet ik hem dwangvoeren en medicatie toedienen. Ik hoop dat hij het eten zelf weer oppakt.
Dit is niet goed voor onze relatie ook want inmiddels gromt hij naar me terwijl het altijd de meest aanhankelijke kat was. Niet tof. Hij klaagt ook, hij lijkt zich nu wel echt beroerd te voelen.

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 01:56

Agossie schreef:
Omdat ik 5 katten heb moeten laten gaan aan acuut nierfalen. Eén daarvan hebben we, zoals iedereen zei, gedwangvoederd. Na 3 dagen kwam ALLES er uit, echt alles, het dier is drie dagen zo ontzettend ziek geweest, kots misselijk en wij maar eten erin pompen. Uiteindelijk bleek hij dus nierfalen te hebben en had het dwangvoeren echt niet meer uitgehaald. Hij zou toch nooit meer beter worden. Mijn moeder en ik hebben nog steeds spijt van het dwangvoeren, omdat we het dier veel lijden hadden kunnen voorkomen.
Daarna heb ik zelf ook 4 katten gehad die het hadden. Die aten ook niet meer, omdat ze kotsmisselijk waren. Ik heb nooit meer zo gedwangvoederd als toen en ik ben daar heel blij om geweest. Overigens nooit langer mee laten lopen dan 3 of 4 dagen.
Pas als je zeker weet dat het dier niet toch al ten dode is opgeschreven, en het ligt niet aan zijn nieren, ja, dan zou ik wel wat gaan proberen, maar eerst dit uitsluiten.


Wat een rotverhaal agossie.
Ik weet niet of hij misselijk is. Ik heb nu twee keer een kleine portie erin gekregen en dat heeft hij vooralsnog niet uitgespuugd. Hij lijkt wel echt beroerd nu. Ik twijfel ook of hij drinkt dus ik ga hem morgen ook water toedienen.

Ik zit te denken of het niet beter is hem toch op te laten nemen en door een sonde te laten voeden, want hij vergeeft me dit echt nooit ;(

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 10:35

Ik ben al lang blij met ieder beetje dat erin komt ja.

Poes lijkt zich iets happier te voelen. Hij kwam vanmorgen weer even een aai halen en zit zich nu te wassen op zijn favoriete plekje. Hij lijkt iets aangesterkt dus.

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 10:40

Ik heb a/d van de dierenarts meegekregen. Dat prak ik in een spuitje en dat krijgt hij binnen.
Ik ben helaas het punt van hem overhalen met 'lekkere' dingen voorbij.

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 10:47

Hebben we het over gehad idd, maar kat is een stresskip en thuis is hij toch rustiger vandaar dat we afgesproken hebben dat ik eerst dit dwangvoeren ga proberen.
Zou dat niet lukken/ werken zouden ze hem alsnog opnemen en een sonde aanbrengen.

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 19:46

Ik doe ook niet meer dan 1 spuitje per keer. Als het erin zit is het klaar.

Helaas kwam zijn laatste maaltijd net er meteen weer uit.... :(

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 10:52

Hij heeft gisteravond twee keer zijn eten er weer uitgegegooid.
Ik ga zo denk ik de dierenarts toch maar weer bellen. Ben behoorlijk radeloos. Ook met die eetlustopwekkers gebeurt er nog steeds niets.

Edit; ik kan om half 12 bij de dierenarts terecht.

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 11:21

Yes ik laat vanmiddag zeker even weten hoe het ging.

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 14:35

Kat is achtergebleven in de kliniek.
Hij heeft een infuus met vloeistof gekregen, want hij was toch wel wat uitgedroogd ook en heeft wederom medicatie gehad tegen misselijkheid en om eetlust op te wekken.
Hij moest voeding krijgen via een sonde. Ik mocht dat in principe ook thuis doen, maar dat zag ik zelf niet zitten dus we hebben besloten dat hij daar blijft.
DA heeft gecheckt of de uitslag er al was, maar die was er niet, die is er echt morgen pas helaas. Ze vermoedde een ontsteking aan de pancreas, maar ik weet niet exact waarop dat gebaseerd is, want daar heb ik afgelopen week niets over gehoord.

Ze gaan hem vandaag dus medicatie en voeding toedienen en dan kijken hoe hij er op reageert. Ze belt me vanavond om verder te overleggen.

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 16:01

Ja zij kunnen meer dan ik op dit moment.

Kom er net achter dat de pancreas de alvleesklier is en idd, die hadden we al wel besproken van de week.
Prognose voor katten met acute pancreasontsteking in 100% van de websites over dit onderwep = slecht :(

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 19:36

DA belde dat hij alles netjes binnen had gehouden en dat hij in afwachting van de uitslag van het bloedonderzoek wel thuis mocht slapen.
Toen ik net aankwam bleek hij echter toch net alles weer uitgespuugd te hebben ;(
Ze vertrouwen het niet, dus ze gaan de uitslag niet afwachten, maar nieuw bloed prikken en vanavond nog onderzoeken (op hun kosten, dus supertof) en morgenochtend doen ze een echo van de buik.

Ik voel me er steeds minder happy bij ;(

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 22:49

Bloeduitslag was goed, alle waardes waren zoals ze horen te zijn.
Morgenochtend is hij als eerste aan de beurt voor een echo.

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 14:05

Dank voor de berichtjes weer.

Poes heeft inmiddels een sonde, dwangvoeren lukte niet meer.
Echo was goed vanmorgen, niets afwijkends gevonden. Oorzaak van zijn ziektebeeld is onbekend dus.
Wel wordt hij nu behandeld voor leververvetting, want dat speelt wel. Arts ziet het redelijk positief in, wel kan behandeling weeeeken gaan duren.

Ikzelf zie het nog steeds niet zo positief in eigenlijk....

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 16:33

Ik ben gelukkig heel realistisch en eigenlijk ook wat minder positief dan de DA zelf.
Ik heb hem enkel over de telefoon gesproken nu, heb ook meteen gevraagd hoe lang ik zo'n herstel dan voor me moet zien omdat ik het eigenlijk al te lang vind duren.
Ik ga vanmiddag op ziekenbezoek en dan hoop ik de arts nogmaals te spreken.
Uiteraard wil ik de kat deze week de kans geven wat aan te sterken. Als ik echt flinke vooruitgang zie wil ik het natuurlijk de kans geven. Als er weinig of geen vooruitgang is stop ik ermee. Ik blijf niet aan een kat leuren die zelf niet lijkt te willen, dat vind ik ook sneu.
In principe mag hij als hij wat opknapt naar huis en mag ik thuis de sondevoeding toedienen. Ik werk in het onderwijs dus heb na vrijdag vakantie wat goed uit zou komen. Maar nogmaals, ik wil eerst progressie zien deze week.

Edit; poes is 8,5.

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 23:07

Nathalie02 schreef:
Ik zou toch preventief een AB kuur willen. Verhaal komt me erg bekend voor. In het geval van die kat konden ze in het dierenziekenhuis in Amsterdam zelfs niks doen. Toen mijn eigen da gebeld en die wilde het proberen en is gestart met AB, finidiar en speciaalvoer. Dat deed het 'em. Mocht je meer info willen Goof dan wil ik dat wel geven.


En deze kat had ook leververvetting?
Ik hoor graag meer van je.

Koetjeboe; zoals je verder had kunnen lezen ben ik het stukje van de tips om voer binnen te krijgen al voorbij. De kat is opgenomen in de kliniek ;)

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 13:50

Dank nogmaals allemaal.

Situatie is nog hetzelfde.
DA ziet het eigenlijk wel positief in omdat alle waardes en de echo goed zijn. Zijn eten blijft er netjes in nu, hij mag in principe morgen of overmorgen naar huis waar ik hem zelf verder kan voeren via de sonde.
Hij is te bang en gestresst daar, dus hij zal daar sowieso niet zelf gaan eten.

Ik heb een nieuw topic geopend omdat ik graag wat meer hoor over leververvetting:
search.php?search_id=egosearch

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 21:28

Er is sprake van leververvetting, maar verder is alles ok. Er zijn geen onderzoeken gaande nu. Voeren via de sonde gaat goed, het is wachten tot hij zelf gaat eten.

Ik snapte vanmiddag ineens waarom de DA optimistisch was; zodra poes me zag sprong hij op en begon hard te spinnen en kroelen en dat had hij echt al een tijd niet gedaan.
Hij oogde een stuk tevredener en beter.

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 21:32

Ja ik was onwijs blij met zijn reactie!
DA wil hem, als hij niets start met eten, een dezer dagen mee naar huis sturen. Het is zo'n angsthaas, hij is zo bang, dat het thuis eerder zal lukken dan daar. Ik zal hem dan thuis sondevoeding moeten blijven geven tot hij zelf eet.

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 19:39

Poes komt morgen naar huis. Ik ga hem thuis sondevoeding geven tot hij zelf gaat eten.
Hij was vandaag weer erg vrolijk en alert, hij eet nog niet, maar ruikt inmiddels wel weer aan zijn eten, dus dat is een begin.

Dank voor al jullie berichten afgelopen week!

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 23:15

Haal ik almo in de dierenwinkel? Supermarkt?

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 23:18

En hier poes in kwestie :')

Afbeelding

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 23:33

Dank je wel mamamier.
Versvlees lust hij niet, haalt hij zijn neus voor op, dus dat hoef ik ook nu niet te proberen :+
Ik hoop hem te kunnen overhalen met zijn eigen brokken en hills ad inderdaad.
Nutridrops ken ik niet, klinkt goed.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cariena1, YandexBot en 127 bezoekers