Hond toont plotseling onrustig/neurotisch gedrag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Hond toont plotseling onrustig/neurotisch gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 17:29

Oké, bokkers help. Want zowel wij als de hond zelf worden zo langzamerhand knettergek.
Eens kijken of ik het duidelijk kan beschrijven.

Het begon allemaal maandag vrij onschuldig, hij liep wat meer heen en weer dan normaal en wilde niet echt op zijn plaats liggen. Dinsdag(gister) is dit gedrag veranderd in constant rond lopen, lijkt steeds ergens naar te zoeken, niet meer in zijn mand willen en constant in zijn mand, of op de grond lopen graven. (Heel grappig met laminaat :n )Ook wil meneer het liefst in me kruipen en zit ie nog net niet op schoot.
Gister begon het na het wandelen en tegen de eind van de middag was het ook ineens weer over, en heeft ie de rest van de avond rustig geslapen.
Vandaag na het wandelen begon het zelfde verhaal weer en lijkt het zelfs wat verergert.

Ook gaat hij ineens op de vreemdste plekken liggen, helaas duurt dit hooguit 5 minuten en dan wandeld hij weer als een malle rond.
En zijn poten lijken ook ineens heel onrustig, hij loopt er elke keer mee te schoppen.

Net geprobeerd om hem op schoot te nemen, maar ook dat hielp voor 2 minuten en toen was hij weer gevlogen.
Er is helemaal niets veranderd en ook de andere 2 hebben nergens last van.

Geschrokken? Kan, maar waarom dan alleen na het wandelen tot begin van de avond?

Kortom bokkers, wie weet raad? Wij weten het niet meer namelijk.
As we speak ploft hij trouwens net neer om te gaan slapen, raar beest.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:31

Hoe oud is hij en is hij nog een 'echte' reu?
Zou hij last van zijn hormonen kunnen hebben dan?

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:33

Hoe oud, wat voor ras? Is altijd handig te weten.
Wordt er in de buurt gewerkt? lage basgeluiden of ultrasone geluiden kunnen wij niet waarnemen. Honden wel. Zo is bekend van dieren die onrustig werden voor een aardbeving/vulkaanuitbarsting. Je woont wel in Groningen := zie ik... Vlakbij gasboringen toevallig?

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 17:37

Hij is nu zo'n anderhalf jaar oud, friese stabij kruising en zeker al 6 maanden geleden gecastreerd.
Daar had ik ook al aan zitten denken, maar er lopen hier in de buurt verder ook geen loopse teven rond oid. Alle honden hier in de straat zijn geholpen, en op de uitlaatplek komen vrijwel geen andere honden. Een in het bos zijn ze de hele week nog niet geweest.

Hier idd wel last van de aardbevingen, maar die zijn er al een tijdje niet geweest. Ook geen werkzaamheden oid in de buurt zover ik weet.

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:41

kan het zijn dat hij vuurwerk hoort? hier word wel alweer geknald en sommige dieren reageren er op.
er is tijdens de wandeling niks gebeurd? kan iets heel kleins zijn.

andere geluiden kunnen idd. ook soms dit gedrag geven, een verwarming die piept of weet ik veel wat, kan soms iets heel simpels zijn

toch verstandig om je hond na te laten kijken bij de dierenarts om te kijken of er misschien iets mis is wat het gedrag verklaard.
misschien last van darmen,blaas of misschien iets met zijn poten? omdat je zegt dat hij met zijn poten schopt?
kijk in elk geval hem goed na..is er al gestrooid bij jullie met zout? dat kan wondjes maken op de voetzolen wat irriteren kan

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:56

ik weet niet of er nu nog brandnetels groeien,maar het lijkt wel een beetje op gedrag dat 1 van mijn honden had toen deze gevoelige voetjes had gekregen van de brandnetels...

ook graven,zeg gerust rondrennen,schudden met poten enz...

Suusenmalvin

Berichten: 1234
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Lelystad

Re: Hond toont plotseling onrustig/neurotisch gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:01

Vuurwerk? Onze hond ligt sinds twee weken af en toe weer bevend onder mijn benen. Al is het een bonkje bij de buren, een knalletje op tv oid.

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Hond toont plotseling onrustig/neurotisch gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 18:10

Vuurwerk, onweer of andere harde geluiden zijn geen enkel probleem. Meer het soort hond dat rustig naar buiten gaat zitten kijken als het vuurwerk losbarst. Ze zijn hier namelijk al weken aan het knallen, en dan vooral 's avonds als hij nergens last van heeft.

Brandnetels, zou kunnen. Op het maaipad staan plantjes die verdacht veel op brandnetels lijken, maar ik mag wel gewoon overal aanzitten zonder reactie.
Ook de rest van zijn lijf nergens last van als ik wat druk of voel.

Poepen, plassen is gewoon goed.
Tijdens het wandelen ook niets geks gebeurd, speelt, snuffelt, graaft naar muizen, net als altijd.

Een net wat ik in de OP had staan, nu is er niks meer aan de hand en ligt ie lekker te maffen. Maf beest.

silvana84
Berichten: 748
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:11

Knaagt hij soms ook aan zijn pootjes? Hond op mijn werk was soms ook heel neurotisch, deze bleek een soort van grasallergie te hebben en zijn voetkussentjes werden hierdoor gevoelig. Dit is inmiddels een stuk verbeterd dankzij medicatie.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:17

Hoe is zijn ontlasting? Stinkt hij ook?

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 18:20

Gister wel, 1 voetje en die is nu ook wat gevoelig als ik er aan zit.
Maar om daar nu een uur of 2 lang zo panisch voor te doen en vervolgens weer in slaap te vallen :? Dan moet hij 's morgens of 's avonds toch ook last hebben zou je zeggen.

En oja, voor er iemand over valt, als hij dit blijft doen of z'n pootje blijft gevoelig staan we uiteraard gelijk bij de DA op de stoep. ;)

Leffroi schreef:
Hoe is zijn ontlasting? Stinkt hij ook?

Ontlasting is gewoon normaal. Stinken doet hij niet. :n

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:20

Herkenbaar gedrag.
Zelf tijdje geleden meegemaakt bij mijn hond.
Dat bleek een stressuiting van pijn te zijn(rugpijn)

Eet en drinkt de hond goed? Is zijn ontlasting/urine normaal??

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:23

Froukje1993 schreef:
Brandnetels, zou kunnen. Op het maaipad staan plantjes die verdacht veel op brandnetels lijken, maar ik mag wel gewoon overal aanzitten zonder reactie.
Ook de rest van zijn lijf nergens last van als ik wat druk of voel.

.


brandnetels geven een soort jeuk onder hun voeten,dus geen pijn,is niet zo heel gek als je er gewoon aan mag zitten,plus de jeuk gaat vanzelf over na een poosje..

je kan het uittesten of dat het is door hem ergens anders uit te laten waar geen brandnetels staan...

overigens pekel kan zo'n zelfde soort reactie geven,áls dat het zou zijn hoor...

maar omdat het na het uitlaten is en vanzelf weer weggaat zouden het misschien wel brandnetels kunnen zijn...

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 18:32

tamaramt schreef:
Herkenbaar gedrag.
Zelf tijdje geleden meegemaakt bij mijn hond.
Dat bleek een stressuiting van pijn te zijn(rugpijn)

Eet en drinkt de hond goed? Is zijn ontlasting/urine normaal??

Eten en drinken doet hij alsof zijn leven er vanaf hangt, gewoon goed dus. Urine en ontlasting normaal.

Rugpijn denk ik eigenlijk niet, dan zou hij wel jammeren na mijn uitgebreide druk/voel beurt. Plus, hernia's hebben we al vaker mee gemaakt en weet nu dus wel een beetje hoe ze op rugpijn reageren.

kimmie261 schreef:
brandnetels geven een soort jeuk onder hun voeten,dus geen pijn,is niet zo heel gek als je er gewoon aan mag zitten,plus de jeuk gaat vanzelf over na een poosje..

je kan het uittesten of dat het is door hem ergens anders uit te laten waar geen brandnetels staan...

overigens pekel kan zo'n zelfde soort reactie geven,áls dat het zou zijn hoor...

maar omdat het na het uitlaten is en vanzelf weer weggaat zouden het misschien wel brandnetels kunnen zijn...

Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb, ik loop idd sinds 2 dagen op die route.
Morgen eens de normale route lopen, kijken of dat helpt.

Pekel ligt er op die plekken niet, dus dat kan het niet zijn. Daar reageert hij namelijk wel op, als we eens over een gestrooid stuk moeten.

MissYvette4u

Berichten: 2984
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:37

Het eerste wat in mij opkomt is epilepsie.
Of misschien een of andere vorm ervan.

Als onze hond een epilepsie aanval heeft gehad, wordt hij enorm hyper.
Lijkt wat te zoeken, kan niet rustig stilstaan of liggen.
Hij kijkt me bijna constant vragend aan, is heel aanhankelijk.
Van het een op andere moment is het over en is hij weer rustig.

Onze hond heeft tot aug dit jaar nog nooit epilepsie gehad.
Sinds de eerste aanval heeft hij heel onregelmatig aanvallen gehad.
Dan weer licht dan weer zwaar, dan weer een week niet, dan weer ineens 2 op een dag.

Misschien dat jouw hond iets soortgelijks heeft?
Ben je al bij de da geweest?

edit; ik lees net je bericht over de route

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 19:54

Epilepsie moet opgevallen zijn, zo'n aanval merk je wel op. Heb er hier namelijk nog 1 die wel epilepsie aanvallen heeft.

Filmpje van vanmiddag.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Hond toont plotseling onrustig/neurotisch gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:44

Nope geen epilepsie maar idd heel nerveus vreemd gedrag. Zou toch de DA contacten als ik jou was. Wellicht dat van die speciale verstuivers werken om hem rustiger te maken

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:47

ik zou ermee naar de dierenarts gaan het is absoluut abnormaal gedrag en duurt al dagen. Zo lang zou ik het niet eens afwachten als ik eerlijk ben. Zeker het filmpje mee nemen! Mijn hond kan dit zo doen als zijn spondylose erg op speelt (in rug en nek) maar hij is jaren ouder en als een hond van 1.5 jaar daar al zoveel last van zou moeten hebben zou het niet goed zijn. Daarnaast kan hij zijn kop wel hoog houden mijn hond zal dan echt zijn kop niet omhoog doen en ook zijn rug niet in een bocht leggen. Maar tja elke hond is weer anders en ik zou het ook echt niet weten. Hopelijk als je je dierenarts bezoekt dat hij wel een idee heeft of tips of tijdelijk pijnstilling geven om te kijken of het gedrag dan verdwijnt.

Ik zou wel overigens noteren wanneer het gebeurd. Is het na het wandelen, na het eten, de hele dag, wanneer het ergst, wel/niet gespeelt enz.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:49

Idd, als het gedrag in de nacht bijv weg is of vanaf 18:00 uur ofzo kan het toch met werkzaamheden te maken hebben bijv. Of na het wandeken met pijn/ jeuk. Maar het gegraaf op zijn plaats kan ik niet rijmen met jeuk.

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:51

Zilfstar schreef:
Nope geen epilepsie maar idd heel nerveus vreemd gedrag. Zou toch de DA contacten als ik jou was. Wellicht dat van die speciale verstuivers werken om hem rustiger te maken


ik zou niet beginnen met kalmeringsmiddel in welke vorm dan ook als je niet weet waar het vandaan komt. Je kan het misschien namelijk wel weg halen met een kalmeringsmiddel maar dat is symptoom bestrijding en geen oplossing van het probleem ;) dan kan je wel pijnstilling pakken want helpt dat dan zal je verder moeten naar een orthopeed voor rontgenfoto's en goede beoordeling (een algemene DA kan dit vaak niet). Je zou kunnen zeggen als een kalmeringsmiddel werkt dan is het dus stress maar dat hoeft niet want sommige honden reageren heel sterk op een kalmeringsmiddel

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Hond toont plotseling onrustig/neurotisch gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:52

Daarom zeg ik ook DA :)

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 20:58

Maar als hij pijn heeft duurt dat toch langer dan 2/3 uur? :? Hij ligt nu prins heerlijk naast me te slapen, en ook 's ochtends heeft hij nergens last van.

De laatste 2 dagen echt puur na het wandelen, en dus ook sinds 2 dagen een ander stukje.

Echt, als hij morgen (na het wandelen van een andere route) nog zo gestoord doet staan we wel bij de dierenarts op de stoep. Maar als hij afgeleid wordt heeft hij nergens last van en pijn laat hij niet zien. Dus op stel en sprong de dierenarts bellen heeft ook niet zoveel zin nu.

Als hij nou lag te creperen van de pijn hadden we gister al bij de DA gestaan, maar dat doet hij niet.

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Hond toont plotseling onrustig/neurotisch gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:23

Ik vind het heel herkenbaar, mijn jongste reu doet dit nog weleens na de wandeling. Ik wandel bij stal in een natuurgebied waar van alles groeit, ook brandnetels, distels. Hij gaat dan soms na de wandeling ook als een gek lopen graven, en soms zelfs rondjes rennen in de huiskamer, onrustig bank op en af....
Door het graven verlicht hij de jeuk aan zijn voetzooltjes.
Bij mijn teef was ik direct haar pootjes na de wandeling op stal en zij heeft er geen last van, mijn reu denkt dat hij doodgaat als ik zijn poten wil wassen dus dat zijn we nog aan het oefenen ;) .

Het lijkt mij dus erg op een reactie van planten waar hij op of doorheen loopt tijdens de wandeling...

mooney1

Berichten: 1434
Geregistreerd: 20-10-08
Woonplaats: Stellendam

Re: Hond toont plotseling onrustig/neurotisch gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:30

Is die deken onlangs gewassen?

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:34

Je zou idd kunnen proberen of het gedrag afneemt als je na de wandeling zijn poten wast..
Mocht dat niet helpen, zou ik je willen adviseren om te beginnen met een bloedonderzoek.
Als hij last heeft van zijn stofwisseling na de wandeling, kan dat voor allerlei symptomen zorgen, waaronder ook onrust.