Risico's castratie oude hond- ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Risico's castratie oude hond- ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 06:43

Ik heb een labrador reu 10 jaar oud. Gezond/fit. Hij moet om medische redenen gecastreerd worden (vergrote prostaat en vergrote bal).

Mijn eigen DA heeft niet de gelegenheid om met gas te verdoven, maar verdooft via de poot. (ik ken de medische termen niet)
Nu lees/hoor ik dat hij anesthesie via gas minder belastend is voor de hond met een lager risico.

Nu ben ik niet op zoek naar spookverhalen, maar graag serieuze reacties. Ik heb al een aantal klinieken gesproken, maar zou graag tips/ervaringen uit de praktijk horen.

Waar op te letten bij keuze van een hondenkliniek voor de castratie onder gas anesthesie?

Er zijn bij ons een aantal klinieken in de buurt die de castratie zo uitvoeren. Voordeel: de hond hoeft niet ver te reizen. Maar ik ken deze artsen/klinieken niet.

Is het beter voor de hond (minder risico) om naar Universiteitskliniek te gaan In Utrecht? De hond moet 3 kwartier in de auto terug naar huis na de castratie.

Nu zie ik zelf niet op tegen de castratie bij de hond, maar wel omdat hij al 10 is. Gewicht 32 kg.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 08:56

Weinig ervaring met narcose ivm castratie op latere leeftijd maar Wesley is natuurlijk meerdere keren geopereerd na zijn 12e jaar. Onze dierenarts verdoofd met een injectie maar daarna gaat er en tube in en voor zover ik weet met gasnarcose. Maar dat weet ik dus niet zeker. Die is steeds zonder problemen eruit gekomen. En ook wij moeten een kleine 3 kwartier rijden van de derenarts naar huis standaard. Op zich gaat dat goed alleen dan moet je zorgen voor een tweede persoon bij je die de hond in de gaten kan houden. Ze kunnen aardig warrig zijn als ze nog niet helemaal bij zijn.

Daarnaast heeft onze oude herder Kazan op zijn 10,5 jaar een injectie narcose gehad voor een miltverwijdering ivm een tumor. Dit was een spoedoperatie terwijl hij ook nog redelijk recent gegeten had. Dit is verder ook goed gegaan zonder problemen. Idem onze oude labrador die op haar ruime 9 een baarmoeder moest laten verwijderen. Ook toen was er nog niets anders dan de injectie narcose. En beide honden waren op dat moment echt flink ziek.

Castratie is natuurlijk niet de zwaarste operatie en snel klaar met relatief weinig risico. Ik zou nog eens verder rondvragen maar als je hond verder gezond is zou ik de gok op een dierenarts dichtbij wel durven nemen. Mits deze dierenarts goed is natuurlijk. :j

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:30

Onze Jack Russel is begin dit jaar ook gecastreerd op 10 jarige leeftijd vanwege een vergrote bal.
Wij hebben hem naar de dierenarts gebracht, daar kreeg hij een spuitje en we mochten er bij blijven tot hij sliep. Daarna namen ze hem mee en konden we hem eind van de middag weer ophalen toen hij net wakker was hij de narcose. Hoe de narcose verder gegaan is weet ik eigenlijk niet.

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Risico's castratie oude hond- ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:46

Je kunt een wakkere hond niet zomaar een kapje met gas op z'n neus zetten. Je dierenarts zal m eerst een prik moeten geven waar ie van in slaap valt (domitor bijv.) en daarna nog een extra prik (vaak gemaakte combi is domitor met ketamine) of het kapje gas op z'n neus.
Als je hond verder goed gezond is zou hij het prima kunnen doen zonder gas. Dieren met hartproblemen etc kunnen beter met gas geopereerd worden ivm de risico's.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Risico's castratie oude hond- ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:53

Gas is makkelijker en veiliger omdat ze bij problemen sneller recupereren (ze ademen het uit he).
Ik werk nu in een praktijk waar geen gasanesthesie is en daar gaat steeds alles goed. Je moet bij operaties die enkel op domitor/ketamine gaan gewoon beter monitoren. Als daar een geschikte assistente naast staat en bij blijft bij het wakker worden, zijn daar zelden tot nooit problemen mee.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 11:00

WillemYntJee schreef:
Je kunt een wakkere hond niet zomaar een kapje met gas op z'n neus zetten. Je dierenarts zal m eerst een prik moeten geven waar ie van in slaap valt (domitor bijv.) en daarna nog een extra prik (vaak gemaakte combi is domitor met ketamine) of het kapje gas op z'n neus.
Als je hond verder goed gezond is zou hij het prima kunnen doen zonder gas. Dieren met hartproblemen etc kunnen beter met gas geopereerd worden ivm de risico's.


Zodra de hond een rustig maak prik heeft gehad, krijgt hij de echte verdoving. Je hebt verschillende manieren of middelen om dit te doen. Ze gaan nooit meteen aan het gas! Eerst altijd een ander middel, propofol, domitor/ketamine combi, noem maar op. Daarna gaan ze pas aan het gas. Meestal isofluraan.

Ik denk dat elke dierenarts in jouw hond zijn geval voor propofol en daarna gas zal kiezen. Waarom vraag je aan je eigen dierenarts niet of hij een kliniek weet waar je terecht kan voor de castratie?

EDIT: Het kan zijn dat de DA die de operatie gaat uitvoeren, van te voren zijn bloedwaardes wil checken. Of is dat al gebeurd?

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 11:15

Ik ben zelf paraveterinair horsie dus weet wel waar ik t over heb ;-) bovendien zeg jij niets anders dan wat ik al zei. Je kan prima opereren op alleen domitor+ketamine.
Als TS haar hond verder goed gezond is, hoeft de leeftijd geen probleem te zijn.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:11

WillemYntJee schreef:
Ik ben zelf paraveterinair horsie dus weet wel waar ik t over heb ;-) bovendien zeg jij niets anders dan wat ik al zei. Je kan prima opereren op alleen domitor+ketamine.
Als TS haar hond verder goed gezond is, hoeft de leeftijd geen probleem te zijn.


Je hoeft niet zo uit de hoogte te doen.

Je kan inderdaad prima op domitor/ketamine opereren, maar jij zei, of domitor/ketamine OF een kapje met gas. En je legt nooit meteen een dier met alleen een rustig maak prikmeteen aan het gas. Daar komt eerst domitor/ketamine of zo iets als propofol van te voren aan de pas.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Risico's castratie oude hond- ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:49

Ik heb in een praktijk gewerkt waar zonder gas word geopereerd en eigenlijk alleen goede ervaringen bij oudere honden. Wel zou ik zelf als de optie er is sneller voor gas kiezen daar ik wel vind dat ze daar sneller en rustiger bij wakker worden.

Mijn DH van 9 is in een paar jaar tijd 2 x geopereerd. 1e keer met gas en was heel snel wakker en ook heel snel fit. Vond ik toch wel een heel positief verschil. De 2e keer in eigen praktijk en heb de ervaring dat ze per injectie veel langer slapen. Nou hij was daar ook vrij snel wakker maar enorm onrustig, jankerig enz. Dat was voor mij minder positief. Ook vond ik dat hij langer nodig had om te herstellen.

Maar qua leeftijd hoeft het geen probleem te zijn mist de hond gezond is en dat zou ik van te voren middels een groot bloedonderzoek even checken.

dierenfan
Berichten: 9611
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Risico's castratie oude hond- ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:50

hier maar 1 operatie met gas gehad bij mijn dieren en dat was omdat hij aan beide ellebogen (LPC) geopereerd werd. Toen hij hier van bij kwam heeft hij vele liedjes lopen zingen omdat hij in hogere sferen was op dat moment.

Alle andere operaties bij mijn honden en kat (en dat zijn er best al wat geweest helaas) zijn met de gewone narcose gedaan dus de ketamine e.d. wat erbij hoord. Geen van mijn dieren heb ik bij laten spuiten heb ze allen altijd gelijk nadat de operatie klaar was terug de auto in geschoven en mee naar huis of mijn werk genomen en nooit problemen gehad. Niet met mijn 5 maanden jonge kruising en niet met mijn oude boxer van 9 jaar.

Overigens expres onder narcose vervoerd zodat het vervoer buiten hun besef ging wat ik prettiger vind en relaxter vind rijden dan met een suffe hond. Mijn hond na LPC operatie half suf nog een 5 kwartier mee moeten nemen in de auto (die kliniek kende mij niet dus uiteraard kreeg ik hem niet onder narcose mee) en die 5 kwartier vond ik vreselijk. Mijn hond suf en alles pijnlijk en ik moest rijden en rijden en rijden en mijn aandacht bij de weg houden terwijl hij lag te janken. Als het moet doe ik het zo weer want wat moet dan moet maar vind het helemaal niets. Het is namelijk niet makkelijk iemand te vinden die uren met een zenuwachtige ik op wil trekken (terug naar huis rijden was geen optie door de afstand en dus reistijd en kosten) en daarna terug wil rijden. Vervolgens had ik alsnog voor in de auto moeten zitten (combo) en hond achterin.

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Risico's castratie oude hond- ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:58

Dierenfan het is strafbaar om een dier wat nog onder narcose is slapend mee te geven aan de eigenaar..

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Risico's castratie oude hond- ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:34

Srsly? Is ook de eerste keer dat 'k daar van hoor.
We geven ze - liefst - zo niet mee omdat eigenaars anders altijd gaan paniekeren omwille van de mogelijke stuipen/braken/poep/plas. Bespaart heel wat zenuwachtige telefoontjes om ze 't gewoon op de praktijk uit te laten slapen.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Risico's castratie oude hond- ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:59

In onze praktijk gaan de dieren ook vlak voor het wakker worden naar huis. En ken ik ook van andere klinieken. Ik sta er ook op. Heb geen honden die je zo even alleen laat in een vreemde omgeving. In geval van nood laten ze niet zomaar iemand toe. De stress is veel te groot.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Risico's castratie oude hond- ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:02

Nee idd, veel die dan gaan flippen.
Liever gewoon ff de eigenaar vertellen wat ie nog kan verwachten, kruikje er bij en lekker knorrend mee naar huis.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 05:11

Bedankt voor de reacties.
Ik heb vandaag overleg met mijn eigen dierenarts.

D_Desteny

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Re: Risico's castratie oude hond- ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 07:18

Ik volg even, ik moet mijn 9 jarige Jack Russel laten castreren.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 15:36

Luisteren is ook een vak :o soms doen mijn oortjes het niet.

Mijn eigen dierenarts net gesproken. Maar zij verdooft ook gewoon met gas. Dus probleem opgelost.
Ik breng hem volgende week voor castratie bij onze eigen dierenarts. Ook beter voor Ro, lekker in de buurt en hij komt daar graag even een koekje pikken in de wachtkamer.

miekel92

Berichten: 1148
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:08

Fijn dat je gewoon bij je eigen dierenarts kan:)

Waar ik stage liep gaven ze of in de spier domitor/ketamine en daarna gas (isofluraan) bij als het nodig was, of propofol in de aderen en dan gas bij wanneer dat nodig was..
Bij oudere dieren werden daar altijd eerst bloedwaardes gecontrolerd zodat ze wisten wat ze het beste konden gebruiken.

Kan me voorstellen dat de meeste dierenartsen hetzelfde werken:)

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 06:55

Hond is gisteren gecastreerd. Alles is goed verlopen. Hij is goed wakker. Na 36 uur vasten vond hij het om 4.30 u genoeg. Lekker watvgegeten, goed gedronken en geplast.
Gelukkig. Nu voor mij een kopje thee

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:16

Fijn dat het goed gegaan is janouk!! :)

(dit is verder een reactie op het narcose verhaal, niet zozeer voor TS bedoeld).

Een narcose op domitor/ ketamine is opzich veelgebruikt.
Wij voegen hier ook nog dormicum aan toe (Midazolam) voor een goede spierverslapping, dit is een hele mooie combinatie, misschien een fijne tip voor de paraveterinairen hier...wij vervolgen deze narcose meestal met Isofluraan en soms ook naar indicatie met Propofol of Alfaxan.
Ook gebruiken wij voor de pijnlijke OK (gewrichtsoperaties, hernia's ed.) dan een pijnstillend infuus met een combinatie van opiaten en andere pijnstillers.
Maar als het om een risicopatient gaat, kiezen wij vaak voor een combinatie met minder dexmetedomedine en in plaats daarvan wat Acepromazine.... vaak wordt deze narcose dan doorgezet met Alfaxan.
Isofluraan wil nog wel eens voor Ventriculaire Extrasystolen zorgen, dit heb je met Alfaxan niet of minder.

(voor meer info, graag even PB-en)


edit: Bij ons gaan de dieren pas mee naar huis als ze zelfstandig kunnen lopen...dit door een evenwichtige narcose altijd prima mogelijk aan het einde van de middag wanneer de dieren 's ochtend zijn geopereerd. (zonder antisedan).