Konijn met steeds een vieze kont

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Konijn met steeds een vieze kont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:07

Een konijn is ook niet snel nat van de ondergrond. Daarom zou ik eerst eens proberen ze op te sluiten en te zien of het dan verbeterd, een konijn laat zijn kon namelijk niet zo snel echt nat word. Trekt het dan helemaal weg heb je in ieder geval urinebrand uitgesloten.
Dan kan het echt van het weer komen dan zou ik en kritisch naar je huisvesting kijken en te laten scheren dat ze bij de achterkant goed kort is.
De huisvesting voornamelijk in de zin van vinden ze de hokken prettig om in te gaan. Hebben ze meerdere vluchtwegen vanuit de hokken, want dat is vaak het probleem.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl



Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:32

MirandaDvG schreef:
jammer dat er adviezen komen terwijl de OP gewoon niet gelezen wordt.

Ons konijn loopt ook 24/7 vrij rond in de tuin. Maar deze heeft geen pluizen vacht, en dus ook geen natte staart/kont.
Het enigste wat ik kan zeggen in dat het echt door de natte grond komt.
Het eerder gegeven advies van scheren lijkt mij dan misschien toch de beste oplossing.
Succes verder met een oplossing vinden

De OP wordt hier prima gelezen, maar je kan er niet klakkeloos vanuit gaan dat het door het pluis komt. Hier genoeg pluiskonijnen die echt niet nat/vies van onderen worden in de rennen.
Het hoeft niet door de natte ondergrond te komen, daarom eerst uitsluiten dat het geen urine is dus eerst opsluiten en kijken of het droog wordt en blijft. Ik ken maar weinig konijnen (inclusief pluizig) die zichzelf zo nat/vies laten worden aan de onderkant, meestal is het urinebrand, maar veel mensen linken dat aan natte ondergrond daarom eerst uitsluiten dan verder.
Is het dan toch dat het door de natte ondergrond komt dan eerst kijken of ze zich wel veilig voelen in hun schuilhokken (meerdere in/uitgangen) en daar ook in zitten bij vies weer. Allemaal uitgesloten dan zou scheren de beste optie zijn, maar eerst stapsgewijs dingen gaan uitsluiten.

Echt TS ik wil je op het hart drukken, sluit eerst urinebrand uit, want hoe vaak ik wel geen mensen bij de opvang krijg die denken dat het van de ondergrond komt.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Konijn met steeds een vieze kont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:29

Urinebrand is een gevolg van een probleem aan nieren of blaas.
Incontinentie of blaasontsteking bijvoorbeeld.
Als je zegt als het nu dagen droog is geweest en het blijft droog dan zal het geen urinebrand zijn. Het is wel logisch dat het vaak juist nu de kop op steekt, omdat in de winter meer weerstand bijgezet moet worden en er eerder kans is op blaasinfecties bijvoorbeeld dus dat is altijd een slag om de arm houden.
Ik heb een keer een konijn kortharig hier gehad waarvan mensen dacht dat ze steeds in plassen ging zitten en niks anders wilde, echter dit konijn had blaasgruis en was wel urine ipv water, ook was hij veel te dik dus kon zichzelf niet goed schoonhouden. Daarom zou ik voor de zekerheid nu even uitsluiten door op te sluiten dat het goed droog blijft en dat scheert ook 10 keer makkelijker.

Scheren zou ik laten doen door een trimster of dierenarts voor nu en dan kan je het goed kort bij houden.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:39

dinek123 schreef:
ik zou ook even kijken of er groene vliegjes rondvliegen bij je konijn?..
daar is ook een ziekte van, kan binnen een dag gedaan zijn, weet niet hoe die heet alleen

anders, wat is er nat? kan je je konijn niet in haar hokje houden? deden wdj met de cavias als t nat was

Het is geen ziekte, maar het zijn eitjes die gelegd worden en daar komen maden uit. Ze noemen het wel myasis, maar is eigenlijk niet echt een ziekte.
Maar de vliegen zijn er nu niet, daar is het te koud voor ;)

Een konijn kan in principe prima zelf beslissen of die buiten of binnen wil zitten, wij zijn wel vaak aan het vermenselijken. Een konijn zit liever lekker buiten, gek doen en rennen dan opgesloten en droog. Echter is het nu wel even vervelend dat het wellicht komt, omdat ze pluis heeft.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Konijn met steeds een vieze kont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 02:14

Top :) Dan zou ik haar gewoon lekker kort houden, het is ook wat met die doorfok van konijntjes he?
Gelukkig heeft ze wel een topbaasje getroffen!

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 93 bezoekers