Hond gromt als hij bot krijgt.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Hond gromt als hij bot krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 12:12

Hallo allemaal!


Ik heb vanochtend een bot aan onze hond gegeven. Hij is er heel blij mee, maar vervolgens als we in de buurt komen, dan begint hij te grommen. Dat hij zijn bot beschermd, oke, maar waarom dat blijven grommen?

Hij doet het met alles wat hij krijgt, behalve zijn avond eten wat hij in zijn bak krijgt. Dat kunnen we zelfs voor zijn neus weg halen, dan gromt hij niet.

Ik heb een filmpje, maar die staat op me pc en ik weet niet hoe ik die moet uploaden...

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door IrishCold op 05-12-13 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:18

Oeh!! Dat is niet goed! Dat grommen. Dat betekent dat als je doorzet en het bot tòch wil afpakken van hem, hij je grijpt. Nog kwalijker dat hij het met alles doet dat hij krijgt.

Ik zou even overleggen met een professionele trainer hoe dit op te lossen, want er kunnen hele gevaarlijke situaties ontstaan hierdoor. (en niet omdat het een rottie is, maar omdat het een hond is!)

Ik zou hem voorlopig geen botten meer geven, om die reden alleen al.

IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 12:20

Nou nee want we kunnen het gewoon afpakken. Er gebeurd niet, en als je hem aait gaat hij op zijn rug liggen en is er niks aan de hand.
Laatst bijgewerkt door IrishCold op 05-12-13 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Miekje23

Berichten: 989
Geregistreerd: 31-03-11
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:21

oei voernijd! bescherming. idd met een goede trainer aan de slag om dit probleem op te lossen

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:21

Met het grommen waarschuwd hij je dat je uit de buurt van zijn bot moet blijven. Als jij zijn waarschuwing niet serieus neemt is de kans groot dat hij je een correctie geeft door even zijn tanden te laten zien of misschien wel voelen.
Een hond moet weten dat jij de baas bent over hem en dus ook over het bot. En dus mag een hond niet grommen als je aan zijn eten komt.

Hoe oud is je rotweiler en heb je eerder rotweilers gehad?

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:22

Citroen22 schreef:
Nou nee want we kunnen het gewoon afpakken. Er gebeurd niet, en als je hem aait gaat hij op zijn rug liggen en is er niks aan de hand.

er gebeurt nog niets. Maar dit gedrag kan makkelijk verergeren.

IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 12:24

Met zijn dagelijkse eten doet hij het ook niet. Dit doet hij al sinds we hem hebben.

Hij is 5. Niet eerder gehad, wel ervaring met rottweilers

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:24

maar ts kan het bot gewoon afpakken ...
Mijn cavalier gromt naar alles wat beweegt als ze een bot of snoepje heeft. (katten, pluimpje die passeert, wij als we haar een beetje "pesten")
Maar als we het snoepje afpakken kunnen we het zo uit haar bek halen. Ze is er niet gelukkig mee maar doet niks.

wat doet je hond als je dichter komt, harder grommen, tanden tonen? als je hand uitsteekt, valt hij uit naar je hand? geeft hij duidelijkere waarschuwingen? of blijft hij gewoon grommen zoals in het begin?
maakt hij plaats als je het bot afneemt, of komt hij erover liggen/het bot wegtrekken van je?

IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 12:28

@ Duhelo, Als hij brokje in zijn bek heeft kan ik het er ook uit halen inderdaad.

Als ik dichter bij komt blijft hij gewoon grommen, niet harder. Kan het bot afpakken, gebeurd niks. Geen tanden of uitvallen. Geen waarschuwingen, blijft door grommen. Als ik het heb afgepakt, kijkt hij wat er gebeurd. Leg ik het weg op een kast bijvoorbeeld, gaat hij gewoon slapen, of ergens anders liggen of met bal spelen.

Als je je hand naar het bot reikt, blijft hij grommen en leg poot er op of met zijn hoofd er over heen, maar dan gebeurd er niks, alleen wat ik hier boven beschrijf.

@ Abacab, snap dat het kan verergeren, maar we hebben al 1,5 jaar cursus eropzitten en daar is hij volledig in geslaagd.

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:37

Agossie schreef:
Oeh!! Dat is niet goed! Dat grommen. Dat betekent dat als je doorzet en het bot tòch wil afpakken van hem, hij je grijpt. Nog kwalijker dat hij het met alles doet dat hij krijgt.

Dit is grote onzin!! ;) Dit grommen is gewoon natuurlijk gedrag volgens de regels van de roedel. Je hond is gewoon heel erg blij met dit bot. :D

Het is heel erg achterhaald dat een hond zijn eten zonder morren af moet staan aan een hogere in rang. Dat gebeurt bijv. in een roedel wolven ook niet. Wat van een hond is is van hem, dat hoeft hij niet af te staan, hij mag het dus verdedigen (in eerste instantie door te dreigen).

Natuurlijk kun je je hond wel léren dat hij dingen af kan staan (bijv. door hem daar in het begin altijd iets anders voor in de plaats te geven; ruilen dus). Dat is goed om te doen, want als je hond iets heeft wat hij niet mag hebben of wat gevaarlijk is, kun je het in vertrouwen en zonder problemen wegnemen.

Maar het is iets wat geleerd moet worden, het is geen natuurlijk gedrag. En het beschermen van de buit (door te grommen of ermee weg te lopen) is wél natuurlijk gedrag.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:42

Eens met Nina_rex!

IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 12:43

Ja, daar dacht ik ook zo over... Maar ik wou weten of meer mensen dit kennen. Hij heeft nooit naar ons uitgehaald. Ook niet naar zijn echte baas (me vader)

Ik kende het voor onze rottweiler gewoon niet, vandaar, en dit kwam op de cursus ook niet voor.. Dat grommen

Ik heb een filmpje dus voor de liefhebbers van filmpje... moet het alleen nog op bokt zien te krijgen...
Laatst bijgewerkt door IrishCold op 05-12-13 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:45

Beesie kan jou op geen enkele andere manier duidelijk maken dan zo dat hij dit bot echt, echt heel erg prettig vind.

Persoonlijk zou ik het gewoon negeren en hem met rust laten met zijn bot.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:46

Nina_rex schreef:
Agossie schreef:
Oeh!! Dat is niet goed! Dat grommen. Dat betekent dat als je doorzet en het bot tòch wil afpakken van hem, hij je grijpt. Nog kwalijker dat hij het met alles doet dat hij krijgt.

Dit is grote onzin!! ;) Dit grommen is gewoon natuurlijk gedrag volgens de regels van de roedel. Je hond is gewoon heel erg blij met dit bot. :D

Het is heel erg achterhaald dat een hond zijn eten zonder morren af moet staan aan een hogere in rang. Dat gebeurt bijv. in een roedel wolven ook niet. Wat van een hond is is van hem, dat hoeft hij niet af te staan, hij mag het dus verdedigen (in eerste instantie door te dreigen).

Natuurlijk kun je je hond wel léren dat hij dingen af kan staan (bijv. door hem daar in het begin altijd iets anders voor in de plaats te geven; ruilen dus). Dat is goed om te doen, want als je hond iets heeft wat hij niet mag hebben of wat gevaarlijk is, kun je het in vertrouwen en zonder problemen wegnemen.

Maar het is iets wat geleerd moet worden, het is geen natuurlijk gedrag. En het beschermen van de buit (door te grommen of ermee weg te lopen) is wél natuurlijk gedrag.


In een roedel wolven, zullen altijd de hogere rangen eerst eten, en daarna pas de honden die lager in de rang staan. Daarom noemen ze het een rangorde. Deze hond gromt, hij waarschuwt dus. Dat TS het dan kan afpakken, prima, maar wat als er een klein kind voor bij loopt, of het probeert te pakken omdat het kind het simpelweg niet begrijpt, wat gebeurt er dan?

IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 12:47

Niks, ook met kleine kinderen gebeurd er het zelfde als wij (volwassene ) het afpakken

Ja, we laten hem lekker met rust en genieten van hem hoe hij er aan likt en knaagt.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:48

Zelfs mijn Labje heeft dat. Soms niet soms wel. Als hij lekker bezig aan zijn bot is en je wilt m afpakken durft hij soms zacht te grommen. Bij deze lab hoef ik enkel dan te zeggen: Wat doe jij? Op een wat zachte dreigende toon dan stopt hij al. Pakken zal hij je noooit! Hij schaamt zich al als hij met spelen al iets te hart is.

Maar omdat ik dit over mijn hond kan inschatten weet ik dat natuurlijk niet bij jou hond!! Een rotweiler, pas ik altijd mee op.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:48

Citroen22 schreef:
Niks, ook met kleine kinderen gebeurd er het zelfde als wij (volwassene ) het afpakken

Ja, we laten hem lekker met rust en genieten van hem hoe hij er aan likt en knaagt.


Waarom vraag je dan advies op Bokt?

TJolieke
Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Noord Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:51

Hier een mechelse herder met precies hetzelfde gedrag. Heb er nooit een probleem van gemaakt want ze geeft inderdaad het bot ook gewoon af als je dat eist (doe ik af en toe als oefening omdat ik vind dat dat moet kunnen). Verder is het ook gewoon een brompot met alles wat ze gekregen/gevonden heeft. Je mag alleen zelf nooit onder de indruk raken van dat grommen.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Hond gromt als hij bot krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:53

In dat geval wil ik graag het filmpje zien, want het kan ook "grommen" van genoegen of plezier zijn. :j

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:54

Nina_rex schreef:
Agossie schreef:
Oeh!! Dat is niet goed! Dat grommen. Dat betekent dat als je doorzet en het bot tòch wil afpakken van hem, hij je grijpt. Nog kwalijker dat hij het met alles doet dat hij krijgt.

Dit is grote onzin!! ;) Dit grommen is gewoon natuurlijk gedrag volgens de regels van de roedel. Je hond is gewoon heel erg blij met dit bot. :D

Het is heel erg achterhaald dat een hond zijn eten zonder morren af moet staan aan een hogere in rang. Dat gebeurt bijv. in een roedel wolven ook niet. Wat van een hond is is van hem, dat hoeft hij niet af te staan, hij mag het dus verdedigen (in eerste instantie door te dreigen).

Natuurlijk kun je je hond wel léren dat hij dingen af kan staan (bijv. door hem daar in het begin altijd iets anders voor in de plaats te geven; ruilen dus). Dat is goed om te doen, want als je hond iets heeft wat hij niet mag hebben of wat gevaarlijk is, kun je het in vertrouwen en zonder problemen wegnemen.

Maar het is iets wat geleerd moet worden, het is geen natuurlijk gedrag. En het beschermen van de buit (door te grommen of ermee weg te lopen) is wél natuurlijk gedrag.


^what she said. Anders zou elke hond die lager in rang is in de roedel sterven van de honger zodra een hogere in rang nog een klein na-hongertje heeft.
'Voernijd' afleren is inderdaad gewoon een - handig - trucje.

TuttiFrutti_

Berichten: 709
Geregistreerd: 02-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:59

Wij hebben dat onze hond afgeleerd door hem te belonen als hij niet gromt. Dus bot van hem afpakken, als hij gromt zeggen dat dit niet mag ( je mag hem best via stemverheffing op zijn donder geven ). Als hij niet gromt hem uitbundig belonen met je stem.
Ik kan bij onze hond nu alles afpakken, hij stopt met knabbelen en gaat onderdanig op zijn zij liggen.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:59

Onze oude hond deed dit ook. Zeker toen ze ouder werd was ze vrij seniel en brulde ze echt. Ze lag wel eens op bed en dan flipte ze als je in de buurt kwam. Niet uitvallen, maar echt keihard brullen.
Maar het zou niet in haar opkomen om je te bijten, dus dan zie ik het probleem niet. Ik riep haar gewoon en dan kwam ze (als ze uit wilde) en dan was ze poeslief.
Nou was dat wel een kleiner hondje, en behoorlijk op leeftijd waardoor ik behoorlijk vergevings gezind was. Maar op zich vind ik dat een hond mag grommen, alleen ze mogen niet uitvallen. Ze mogen van mij best laten weten als ze iets niet tof vinden. Maar ze moeten zich er wel bij neerleggen als ze iets moeten afgeven oid.

IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 13:01

Ik weet niet hoe ik het filmpje hier op bokt krijg

Xxhorsiex. Omdat ik ook wil weten of meer mensen dit kennen.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Hond gromt als hij bot krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:02

Citroen, als je hem op youtube kunt zetten, kun je hem hier op bokt zetten. :j

IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Hond gromt als hij bot krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 13:04

Dan ga ik ff kijken....