Konijn aanschaffen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NaomiJouke
Berichten: 1076
Geregistreerd: 29-02-12
Woonplaats: Heerhugowaard

Konijn aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 16:18

Hallo bokkers,

Gister toen ik uit stal kwam zag ik langs de weg wat bewegen en ik kijken zit daar een konijn vast met ze poot en niet zo'n klein konijn ook zo hele grote, snel weer terug fietsen naar stal handoeken gepakt en een grote bak uiteindelijk los gekregen en hij rende weg na 10 minuten had ik hem en meegenomen naar huis. Gelijk de dierenambulance gebeld en die kwam na 2 uur(ander ernstig ongeluk) Hij had enorme honger en had een bak water leeggedronken en een appel en een broodje.

Me moeder had vandaag gebeld en ze hele poten lagen open met pus en alles dus hij is nu aan de antibiotica en word geopereert, het baasje is nog niet gevonden na lang zoeken.

Maar als ze de eigenaar niet vinden wil ik hem graag overkopen. Maar nu had ik een paar vragen.

* Wat voor hok heb ik nodig? (want hij is erg groot)
*Welk voer?
* Welke bodembedekking?
*En moet zon konijn ontwormt of iets worden
*evt andere spullen
*kan het konijn alleen

Groetjes Naomi

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Konijn aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:22

Konijnen hebben een groot hok nodig, die kosten aardig wat geld maar er Kapaza zijn er grote goedkope hokken te koop.
Het voer kan je gewoon in de dierenwinkel kopen, brokjes en hooi.
Geen zaagsel alleszins, daar zitten te veel stoffen in!
Dat weet ik niet.xD
Denk aan een drinkfles, waterbakjes duwen ze vaak om. Ook moet je hem een aantal uur per dag los laten lopen.
Konijnen kunnen niet alleen gehouden worden. :j

xShannentje
Berichten: 209
Geregistreerd: 14-10-11
Woonplaats: omgeving breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:23

* Wat voor hok heb ik nodig? (want hij is erg groot) Voor grote geld voor 1 konijn 100/120 cm bij 80 en minstends 60 cm aan hoogte. Maar konijnen zijn dieren die in paren/groepen leven dus zal je een nog groter hok moeten hebben (en niet te vergeten een ren!!)
*Welk voer? Konijnenvoer, als het goed is zitten daar de dingen in die ze nodig hebben. Koop geen knaagdiervoer want een konijn is geen knaagdier, deze hebben we andere benodigdheden.
* Welke bodembedekking? Wij doen het met papier en daarop zaagsel (niet van die doffe, weet niet precies welke)
*En moet zon konijn ontwormt of iets worden - Jazeker, en als je er dus 2 neemt als dit nog niet het geval is en ram en een voedster(beste koppel) bij elkaar, dus laten castreren.
*evt andere spullen : drinkfles, etensbak, iets waarmee ze kunnen spelen..
*kan het konijn alleen - nee
Laatst bijgewerkt door xShannentje op 04-12-13 16:24, in het totaal 2 keer bewerkt

NaomiJouke
Berichten: 1076
Geregistreerd: 29-02-12
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 16:23

DezeNaam schreef:
Konijnen hebben een groot hok nodig, die kosten aardig wat geld maar er Kapaza zijn er grote goedkope hokken te koop.
Het voer kan je gewoon in de dierenwinkel kopen, brokjes en hooi.
Geen zaagsel alleszins, daar zitten te veel stoffen in!
Dat weet ik niet.xD
Denk aan een drinkfles, waterbakjes duwen ze vaak om. Ook moet je hem een aantal uur per dag los laten lopen.
Konijnen kunnen niet alleen gehouden worden. :j

Dankjewel :D

NaomiJouke
Berichten: 1076
Geregistreerd: 29-02-12
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 16:26

xShannentje schreef:
* Wat voor hok heb ik nodig? (want hij is erg groot) Voor grote geld voor 1 konijn 100/120 cm bij 80 en minstends 60 cm aan hoogte. Maar konijnen zijn dieren die in paren/groepen leven dus zal je een nog groter hok moeten hebben (en niet te vergeten een ren!!)
*Welk voer? Konijnenvoer, als het goed is zitten daar de dingen in die ze nodig hebben. Koop geen knaagdiervoer want een konijn is geen knaagdier, deze hebben we andere benodigdheden.
* Welke bodembedekking? Wij doen het met papier en daarop zaagsel (niet van die doffe, weet niet precies welke)
*En moet zon konijn ontwormt of iets worden - Jazeker, en als je er dus 2 neemt als dit nog niet het geval is en ram en een voedster(beste koppel) bij elkaar, dus laten castreren.
*evt andere spullen : drinkfles, etensbak, iets waarmee ze kunnen spelen..
*kan het konijn alleen - nee

oke en wat nog meer ontwormen en?

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:28

Zorg in ieder geval dat je het niet doet zoals ik. Wij hadden 2 broertjes, die gingen vechten, dus 2 hokken aangeschaft, 1 ging toen snel dood en die ander heeft nog zeker een jaar alleen gezeten :o

Als je een tuin hebt, kan je bv het hok standaard open zodat hij de hele dag de tuin in kan en als het regent/wilt slapen, dat hij z'n overdekte hok in kan.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:43

* Wat voor hok heb ik nodig? (want hij is erg groot)
Het liefst een flink buitenhok met ren, binnen kan ook als hij dan een aantal uur per dag los komt
*Welk voer?
Hooi is het belangrijkst (het liefst onbeperkt), verder dagelijks brok en groenvoer (wortels, sla, andijvie etc.)
* Welke bodembedekking?
Stro kan prima als ondergrond, eventueel met zaagsel
*En moet zon konijn ontwormt of iets worden
*evt andere spullen
Speeltjes, karton, wilgentakken
*kan het konijn alleen
Nee, konijnen zijn groepsdieren. De beste combi is een vrouwtje met een gecastreert mannetje

Hopelijk heb je er wat aan!

xShannentje
Berichten: 209
Geregistreerd: 14-10-11
Woonplaats: omgeving breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:19

NaomiJouke schreef:
oke en wat nog meer ontwormen en?


Goede match dus tussen een paar.

Oh en heel belangrijk, als je konijn altijd buiten zit, doe hem dan ook NIET met de winter naar binnen, ze zijn erg gevoellig voor warmte en hebben een goede wintervacht ontwikkeld waardoor ze het prima redden.

Dess
Berichten: 1674
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Konijn aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:25

Je kan ook zelf een hok groot stevig veilig hok maken. Ik zou er wel een vriendje bij doen, dat maakt het konijn veel gelukkiger.

lotlot2
Berichten: 1355
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:25

Koop er iig een vriendje bij! Liefst een koppel (rammelaar en voedster). Wij hadden eerst 2 vrouwtjes, die gingen heel erg ruziƫn (Ze hadden allebei een stuk van hun oor dr af). En zoals eerder al is gezegd moet je je konijn elke dag een paar uur los laten lopen.
Het maakt niet uit welk konijnenvoer je koopt maar je (toekomstige) konijn zal misschien wel voorkeuren hebben. Konijnen houden btw ook erg van schors.
Qua speeltjes zou ik gewoon zo'n huis achtig iets en een bal kopen. Tenzij je konijn erg speels is.

- Konijnen moeten elke dag vers water
- Elke dag vers hooi
- Elke dag voer
- Elke dag aandacht

Neem het konijn absoluut niet omdat je het zielig vind!!!!

Duhelo

Berichten: 28539
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Konijn aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:37

JH => BB

Lotje199
Berichten: 405
Geregistreerd: 16-09-12

Re: Konijn aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:53

Ik zal even uitgebreid antwoorden!
Hoe groot het hok moet zijn ligt aan de grote van je konijn. Voor kleine konijnen geld 1 m2 per konijn. Aangezien konijnen groepsdieren zijn netzoals paarden is het zeker noodzakelijk om konijnen minimaal per 2 te houden. Aangezien je zegt dat het en groot konijn wordt heb je zeker meer ruimte nodig dan 2 m2. Stel je voor, de konijnen willen een sprintje trekken, dat kunnen ze dan niet. Hetzelfde is het als een paard de hele dag in de grote van 2 stallen kan staan. Hou dus zo'n 3/4 m2 aan.

Voor het voer kan ik je HopeFarms Supertrio aan raden. Dat is 15 euro voor 15 kilo en je gebruikt maar heel weinig, ongeveer 25 gram per kilo per konijn. Het is alleen biks in tegenstelling tot het slechte dierenwinkel gemengd voer. Hooi moet altijd beschikbaar zijn. Je kunt ook groente bijvoeren, dat vinden ze heerlijk maar is geen must.

Als bodembedekking is hennepvezel het slimst. Dat is geur en stof vrij en ideaal in gebruik. Ik betaal 9 euro voor 14 kilo. Je kunt ook vlas gebruiken. Nu in de winter is een dikke laag stro ook heel erg fijn!

Andere spullen kunnen wilgenbruggen, tunnels en alle leuke speeltjes zijn.

Zoals ik al zei moeten konijnen per 2 gehouden worden. De beste combinatie is een gecastreerd mannetje en een eventueel gecastreerd vrouwtje. De man moet altijd gecastreerd zijn kmdat deze anders het vrouwtje zal 'verkrachten'. Tevens is de ingreep van castratie van een man vele male minder risicovol als van een vrouwtje. Een dierenwinkel is zeker niet aan te raden omdat het puur op verkoop word gefokt. Een opvang kan je bij alles helpen en kun je direct een lief koppel meenemen.

Als je nog vragen hebt stuur maar een PB ;)

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:05

Wat goed dat je het konijn hebt meegenomen en dat hij verzorgd wordt! Het klinkt allemaal heel pijnlijk voor hem, dat zijn poten open liggen met pus.. Arm beestje..

*Wat voor hok heb ik nodig? (want hij is erg groot)
Als het een groot konijn is dan zou ik wel denken aan een ren van minstens 3 tot 4 vierkante meter. Voor kleine tot middelgrote konijnen wordt 2 vierkante meter aangehouden voor minstens twee konijnen. Konijnen zijn erg energiek en hebben dus veel ruimte nodig, de meeste mensen vergissen zich hier erg in. Konijnen rennen graag, spelen graag en graven graag: dat gaat wat lastig in een klein hok.

*Welk voer?
Het liefst alleen biks, dus geen gemengd voer (waar gekleurde stukjes in zitten). Deze gekleurde stukjes hebben geen toegevoegde waarde en zijn dikmakers. Je kunt Hope Farms Super Trio voeren, dat is een goede brok voor een redelijke prijs. Daarnaast kun je, als je konijn zich weer beter voelt, groenten gaan opbouwen. Oh ja, en hooi natuurlijk, dat moet altijd aanwezig zijn.

* Welke bodembedekking?
Ik gebruik hier zaagsel maar ook alleen op het plekje waar de konijnen hun behoefte doen. Verder gebruik ik geen bodembedekking.

*En moet zon konijn ontwormt of iets worden
Nee, heb ik zelf nog nooit gedaan. Ik controleer de tanden wel regelmatig.

*evt andere spullen
Nagelknipper is handig om thuis te hebben, ik heb altijd voeding van Science Selective liggen, voor het geval een konijn niet meer wilt eten: deze brokjes vallen snel uit elkaar met water en dan kun je in elk geval je konijn dwangvoeren als dit nodig blijkt te zijn.

*kan het konijn alleen
Nee, absoluut niet. Konijnen zijn groepsdieren en hebben veel behoefte aan een soortgenoot. Ik raad je zeker aan om, als je konijn helemaal beter is, te kijken naar een leuk maatje. Als dit konijn een ram blijkt te zijn, dan zal hij wel gecastreerd moeten worden (twee rammen samen, gaat niet, dat wordt vechten). Een gecastreerde ram met een voedster gaat bijna altijd goed. Twee voedsters samen zou ik niet aanraden, dat kan ook snel fout gaan.

Succes!

NaomiJouke
Berichten: 1076
Geregistreerd: 29-02-12
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 19:33

Lotje199 schreef:
Ik zal even uitgebreid antwoorden!
Hoe groot het hok moet zijn ligt aan de grote van je konijn. Voor kleine konijnen geld 1 m2 per konijn. Aangezien konijnen groepsdieren zijn netzoals paarden is het zeker noodzakelijk om konijnen minimaal per 2 te houden. Aangezien je zegt dat het en groot konijn wordt heb je zeker meer ruimte nodig dan 2 m2. Stel je voor, de konijnen willen een sprintje trekken, dat kunnen ze dan niet. Hetzelfde is het als een paard de hele dag in de grote van 2 stallen kan staan. Hou dus zo'n 3/4 m2 aan.

Voor het voer kan ik je HopeFarms Supertrio aan raden. Dat is 15 euro voor 15 kilo en je gebruikt maar heel weinig, ongeveer 25 gram per kilo per konijn. Het is alleen biks in tegenstelling tot het slechte dierenwinkel gemengd voer. Hooi moet altijd beschikbaar zijn. Je kunt ook groente bijvoeren, dat vinden ze heerlijk maar is geen must.

Als bodembedekking is hennepvezel het slimst. Dat is geur en stof vrij en ideaal in gebruik. Ik betaal 9 euro voor 14 kilo. Je kunt ook vlas gebruiken. Nu in de winter is een dikke laag stro ook heel erg fijn!

Andere spullen kunnen wilgenbruggen, tunnels en alle leuke speeltjes zijn.

Zoals ik al zei moeten konijnen per 2 gehouden worden. De beste combinatie is een gecastreerd mannetje en een eventueel gecastreerd vrouwtje. De man moet altijd gecastreerd zijn kmdat deze anders het vrouwtje zal 'verkrachten'. Tevens is de ingreep van castratie van een man vele male minder risicovol als van een vrouwtje. Een dierenwinkel is zeker niet aan te raden omdat het puur op verkoop word gefokt. Een opvang kan je bij alles helpen en kun je direct een lief koppel meenemen.

Als je nog vragen hebt stuur maar een PB ;)

dankjewel hier heb ik veel aan!

NaomiJouke
Berichten: 1076
Geregistreerd: 29-02-12
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 19:33

Nimfee schreef:
Wat goed dat je het konijn hebt meegenomen en dat hij verzorgd wordt! Het klinkt allemaal heel pijnlijk voor hem, dat zijn poten open liggen met pus.. Arm beestje..

*Wat voor hok heb ik nodig? (want hij is erg groot)
Als het een groot konijn is dan zou ik wel denken aan een ren van minstens 3 tot 4 vierkante meter. Voor kleine tot middelgrote konijnen wordt 2 vierkante meter aangehouden voor minstens twee konijnen. Konijnen zijn erg energiek en hebben dus veel ruimte nodig, de meeste mensen vergissen zich hier erg in. Konijnen rennen graag, spelen graag en graven graag: dat gaat wat lastig in een klein hok.

*Welk voer?
Het liefst alleen biks, dus geen gemengd voer (waar gekleurde stukjes in zitten). Deze gekleurde stukjes hebben geen toegevoegde waarde en zijn dikmakers. Je kunt Hope Farms Super Trio voeren, dat is een goede brok voor een redelijke prijs. Daarnaast kun je, als je konijn zich weer beter voelt, groenten gaan opbouwen. Oh ja, en hooi natuurlijk, dat moet altijd aanwezig zijn.

* Welke bodembedekking?
Ik gebruik hier zaagsel maar ook alleen op het plekje waar de konijnen hun behoefte doen. Verder gebruik ik geen bodembedekking.

*En moet zon konijn ontwormt of iets worden
Nee, heb ik zelf nog nooit gedaan. Ik controleer de tanden wel regelmatig.

*evt andere spullen
Nagelknipper is handig om thuis te hebben, ik heb altijd voeding van Science Selective liggen, voor het geval een konijn niet meer wilt eten: deze brokjes vallen snel uit elkaar met water en dan kun je in elk geval je konijn dwangvoeren als dit nodig blijkt te zijn.

*kan het konijn alleen
Nee, absoluut niet. Konijnen zijn groepsdieren en hebben veel behoefte aan een soortgenoot. Ik raad je zeker aan om, als je konijn helemaal beter is, te kijken naar een leuk maatje. Als dit konijn een ram blijkt te zijn, dan zal hij wel gecastreerd moeten worden (twee rammen samen, gaat niet, dat wordt vechten). Een gecastreerde ram met een voedster gaat bijna altijd goed. Twee voedsters samen zou ik niet aanraden, dat kan ook snel fout gaan.

Succes!

aan jou reactie ook ;)

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Konijn aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:41

op bunnybunch staat eigenlijk alles goed beschreven.
Van uitleg over eerste konijn tot aan uitleg over welke groentes ze mogen enzovoort.

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:49

* Wat voor hok heb ik nodig? (want hij is erg groot)
Zo groot mogelijk natuurlijk! Het handigste is om een schuilhok te kopen of te maken en dan een ruime ren eraan vast maken.
*Welk voer?
Het basisvoedsel van konijnen is hooi, hooi moet er altijd zijn. Hooi is om verschillende redenen het belangrijkste voedsel voor een konijn:
- Het bevat vrijwel alle voedingsstoffen die een konijn nodig heeft en zorgt voor een gezonde darmflora.
- Hooi wordt snel door de darmen gevoerd, dat is belangrijk voor een konijn want hierdoor krijgt hij een goede darmwerking, met weinig kans op verstoppingen.
- Doordat een konijn de hele dag op hooi kauwt, slijten de kiezen goed af en is er minder kans op haken aan de kiezen. Doordat de kiezen goed afslijten, slijten ook de voortanden goed af.
- Het kauwen op hooi geeft een konijn wat te doen. Ook stress reageert een konijn af door op hooi te kauwen.
Verder mag een konijn geen sla & komkommer (door het hoge vocht gehalte kan het konijn een waterbuik krijgen).
* Welke bodembedekking?
Geen zaagsel, dat is te stoffig. Beter kun je hennepzaagsel nemen.
*En moet zon konijn ontwormt of iets worden?
Dat heb ik nog nooit gedaan, maar er bestaan wel wormenkuren voor konijnen.
*evt andere spullen
Speeltjes zijn leuk. Wilgentakken, onbespoten fruitbomen zijn tegen verveling & het helpt tegen haken.
*kan het konijn alleen
Nee absoluut niet! Een konijn is een groepsdier, en moet dus minimaal met zijn 2'en gehouden worden!

xRooss
Berichten: 571
Geregistreerd: 02-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:53