Vraagje aan reptielenkenners

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
melanie3230

Berichten: 326
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Tiel

Vraagje aan reptielenkenners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 08:53

Hallo bokkers,

Mijn vriend is sinds een tijdje helemaal gek van baardagamen.
Hij heeft zich helemaal ingelezen en hij heeft voor zijn verjaardag allemaal spullen gekregen.
Ik had hem ook kaartjes voor de beurs gegeven gisteren in Houten.
Aangezien we alles compleet hadden wilden we daar gaan kijken voor 2 baardagamen.
We kwamen een hele leuke tegen, met een kleur die we nog nooit gezien hadden.
Aangezien de plannen zijn om er niet mee te fokken oid gingen we gewoon kijken wat we zelf leuk vonden.
Daarom hebben we deze dus meegenomen, beestje zat ook tussen allemaal andere baardagamen.
Later kwamen we bij een baardagamenfokker en daar hebben we nog een andere baardagaam gekocht.
We lieten degene zien die we al gekocht hadden en die vrouw twijfelde of het wel een baardagaam was, haar man kwam erbij kijken en die vond hem ook erg apart getekend.
Wij hebben later onze 2 ''baardjes'' vergeleken en we zagen wel wat verschillen maar ook veel overeenkomsten.
Maar aangezien het man en vrouw is wisten we niet zo goed of dat nou de verschillen verklaarden of dat het toch een andere soort was.

Dus ik was eigenlijk benieuwd wat jullie bokkers denken?
Wij kwamen de stekelige woestijnleguaan tegen en die lijkt toch ook wel heel erg..

Edit: nog wel handig om te vermelden: het vrouwtje was aan het ''kopknikken'' toen ze het mannetje zag. Wat ik heb begrepen is dat een soort paringsdans..

Het gaat om het beestje links, die andere is onze hypo citrus man die we ook gekocht hebben.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door melanie3230 op 02-12-13 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Vraagje aan reptielenkenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 08:58

Vreemde kleur inderdaad, zou zeggen wel een baardagaam aan de bouw te zien al lijkt hoofd net iets anders op de foto, dus durf geen antwoord te geven of het er wel of niet een is.

melanie3230

Berichten: 326
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 09:01

SandravdB schreef:
Vreemde kleur inderdaad, zou zeggen wel een baardagaam aan de bouw te zien al lijkt hoofd net iets anders op de foto, dus durf geen antwoord te geven of het er wel of niet een is.


Bedankt voor je snelle antwoord!
De kop is inderdaad wat ons ook aan het twijfelen brengt..

Echt stom eigenlijk.. denk je je zo goed te hebben voorbereid maar weet je eigenlijk niet of je nu wel of niet met een baardagaam bent thuisgekomen :P
We begonnen ook pas te twijfelen toen we thuis waren en ze naast elkaar zaten, en dan kan je ook niet meer terug naar de verkoper om te vragen of ze zich soms vergist hebben.
Mocht het wel een woestijnleguaan zijn dan maakt dat in principe niet zoveel uit. We hebben opgezocht wat deze soort nodig heeft en dat is eigenlijk hetzelfde. Tussen de beestjes lijkt het tot nu toe ook gewoon goed te gaan gelukkig.

Ik zal eens kijken of ik een duidelijkere foto kan maken.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:03

mm lijkt me inderdaad meer een leguaan, maar ik ben dus geen kenner en heb er geen verstand van. Alleen vind alle dieren erg interessant en zie gelijk de verschillen. Maar als dat ook gewoon goed zal gaan, dan heb je gewoon twee leuke dieren :)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:07

Ik heb er weinig verstand van maar ik vind de woestijnleguaan er wel heel anders uitzien als ik plaatjes op internet bekijk. Tenminste, als je deze bedoelt

Afbeelding

Lijkt me toch wel een heel andere kop te hebben om van het lijf nog maar niet te spreken

Afbeelding

Op de gekke kleur na heeft die van jou zo te zien wel meer het lijf van een baardagaam.

Misschien even vragen op bijv http://forum.lacerta.nl?
Wie weet heb je wel een hele speciale :D

melanie3230

Berichten: 326
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 09:15

Deze foto (gewoon van google) deed ons ook erg twijfelen:
Afbeelding

Kop lijkt er erg op namelijk..
Het koppie van die van ons lijkt een stuk smaller en fijner dat die van ons mannetje.
Maar dat kan misschien ook wel te maken hebben met het verschil man/vrouw. Ook heeft het vrouwtje veel minder stekels (wij dachten dus dat ze meer de kant van een leatherback opging) en misschien dat daarom het koppie ook zo anders lijkt..
Lichaam lijkt inderdaad wel meer op een baardagaam.

Ik heb ook eens gezocht of er misschien kruisingen bestaan, maar kon daar niks over vinden. Of het niet bestaat weet ik dus niet, maar aangezien ik niets kon vinden denk ik het niet.

Ik zal ook een berichtje op dat andere forum zetten, bedankt!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Vraagje aan reptielenkenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:17

Dat is volgens mij een andere hagedis dan ik had gevonden :o?

Zoals ik al zei ik heb er geen verstand van, maar volgens mij zitten er op dat forum veel meer experts misschien weten die het antwoord! Ben wel benieuwd wat het nou blijkt te zijn :)

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:18

Baardagamen kunnen een gelige kleur hebben maar deze aparte kleur heb ik nog niet gezien. Hij lijkt er wel op een baardagaam maar ik durf ook niet te zeggen of hij het echt is. Heeft hij hetzelfde aantal nagels, zelfde 'gebit' en zelfdesoort schubben en stekels etc als jullie andere baardagaam?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:21

TS als je zoekt op Sceloporus magister zie je meer foto's van de hagedis die jij bedoelt, ik had idd een andere opgezocht (woestijnleguaan)

melanie3230

Berichten: 326
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 09:24

luckyencurl schreef:
Baardagamen kunnen een gelige kleur hebben maar deze aparte kleur heb ik nog niet gezien. Hij lijkt er wel op een baardagaam maar ik durf ook niet te zeggen of hij het echt is. Heeft hij hetzelfde aantal nagels, zelfde 'gebit' en zelfdesoort schubben en stekels etc als jullie andere baardagaam?


Ze heeft hetzelfde aantal nagels, maar de nagels zijn veel véél langer, maar dat kan misschien ook omdat ze niet helemaal goed is gehouden? Dat daarom misschien de nagels minder zijn afgesleten o.i.d.
Gebit hebben we nog niet naar gekeken aangezien het beestje nog best schuw is.
Op de rug heeft ze dezelfde schubben, aan de zijkant juist niet.
Wij dachten dat ze meer de kant van een leatherback opging omdat ze dus geen stekels aan de zijkant heeft..

In ieder geval super bedankt voor het meedenken!

@ Fiffill, daarhad ik inderdaad ook op gezocht. Beestje lijkt er erg op, alleen de schubben van de magister zijn dan weer anders..

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:26

Als ik naar de Sceloporus magister kijk denk ik niet dat dat hem is, hij heeft sowieso een andere kleur maar ook dat "oorgat" is anders, dat ziet er bij jouw hagedis hetzelfde uit als dat van je baardagaam

Afbeelding

melanie3230

Berichten: 326
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 09:29

Fiffill schreef:
Als ik naar de Sceloporus magister kijk denk ik niet dat dat hem is, hij heeft sowieso een andere kleur maar ook dat "oorgat" is anders, dat ziet er bij jouw hagedis hetzelfde uit als dat van je baardagaam

[ Afbeelding ]


Oorgat is inderdaad heel anders.
De Sceloporus magister heeft ook meer een schubbenhuid en ons vrouwtje (we hebben haar Skittles genoemd :P ) lijkt toch meer een stekelachtige huid te hebben.

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:34


Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Vraagje aan reptielenkenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:15

is het geen ander soort agaam? ipv baardagaam een woestijnagaam bijvoorbeeld :)

Utan
Berichten: 1169
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:26


Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Vraagje aan reptielenkenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:29

Die lijkt er wel heel erg op zeg!

melanie3230

Berichten: 326
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 11:04

Utan schreef:


Volgens mij hebben we een winnaar! Haha.
Deze lijkt er echt precies op, alleen hebben wij dan een rodere variant.
De tekening op de rug en staart is ook precies hetzelfde!
Ik ga zo de tekst eens doorlezen.. in ieder geval bedankt! :D

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:31

Wat zij de verkoper dan?
Dat het een baardje is?
Ik durf ook wel met 99% zekerheid te zeggen dat het geen Baardagaam is.
Ik hoop trouwens dat je er niet te veel voor betaald hebt, op marktplaats worden er vaak gratid Baardjes aangeboden.

melanie3230

Berichten: 326
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 11:51

Arrabel schreef:
Wat zij de verkoper dan?
Dat het een baardje is?
Ik durf ook wel met 99% zekerheid te zeggen dat het geen Baardagaam is.
Ik hoop trouwens dat je er niet te veel voor betaald hebt, op marktplaats worden er vaak gratid Baardjes aangeboden.


Deze zat tussen de baardagamen en er stond verder niets bij. Dus eigenlijk gingen wij er vanuit dat het er ook 1 was.
Wij waren op zoek naar leuke en speciale kleurtjes en daar wilden we best wat meer voor betalen (we moeten er immers nog een aantal jaren tegen aan kijken :P )
Dat ze er gratis op staan weten we, maar dat was niet echt wat wij zochten.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:00

Mag ik eerlijk zeggen dat ik het wel een beetje vreemd vind dat je er zo maar vanuit gaat dat het een Baardagaam is omdat hij tussen andere Baardagamen zit?
Misschien hadden ze niet genoeg terrariums en hadden ze hem bij gebrek aan beter even tussen de Baardjes gezet.
Als je zo'n diertje koopt dan praat je toch met de verkoper?
Ik denk niet dat het ramp is dat de twee nu bij elkaar zitten al heb ik geen verstand van de Laudakia stellio brachydactyla maar ik neem aan dat ze ongeveer op dezelfde temperatuur en luchtvochtigheid gehouden dienen te worden.

melanie3230

Berichten: 326
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 12:18

Arrabel schreef:
Mag ik eerlijk zeggen dat ik het wel een beetje vreemd vind dat je er zo maar vanuit gaat dat het een Baardagaam is omdat hij tussen andere Baardagamen zit?
Misschien hadden ze niet genoeg terrariums en hadden ze hem bij gebrek aan beter even tussen de Baardjes gezet.
Als je zo'n diertje koopt dan praat je toch met de verkoper?
Ik denk niet dat het ramp is dat de twee nu bij elkaar zitten al heb ik geen verstand van de Laudakia stellio brachydactyla maar ik neem aan dat ze ongeveer op dezelfde temperatuur en luchtvochtigheid gehouden dienen te worden.


We hebben zeker wel met de verkoper gepraat, maar deze wist ons zelf ook niet zoveel te vertellen.
Het was een dierenwinkel met meerdere soorten en deze dieren stonden bij de baardagamen afdeling.
Achteraf gezien hadden we ze beter allebei bij een fokker kunnen kopen, dat ging er veel netter aan toe toen we daar de andere kochten.
Dit zijn onze eerste reptielen en wij dachten er goed aan te doen om ze hier te kopen aangezien het ook erg druk was bij deze stand.

Maargoed, het is nu gebeurd en we gaan nu kijken hoe het zit met de verzorging en of we ze samen blijven houden of dat ze beter toch apart kunnen.

annepaardoes

Berichten: 7157
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Vraagje aan reptielenkenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:51

Ik heb even gezocht en in Nederland heten deze dieren hardoenen. Ze komen wel uit de agamen familie.

Suuskipje

Berichten: 6616
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Zeist

Re: Vraagje aan reptielenkenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:05

Mag ik vragen waarom je er eigenlijk twee wilde? Ik lees overal dat baardagamen solitair het beste gehouden kunnen worden?

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:08

Het is inderdaad een Hardoen. Wij hebben zelf ook reptielen thuis en het beste is wat ik je kan adviseren is de twee dieren te splitsen of er een weg te doen.

Baardagamen zijn solitaire dieren, en vinden het dus veel veel fijner om hun terrarium lekker voor zichzelf te houden. In het wild komen de dieren ook alleen samen om te paren. Niet aanvallend of verwijtend naar jou bedoeld, maar het is een veel voorkomende fout bij menig beginner van reptielen dat ze er twee nemen ;) dus voel je niet rot (vaak omdat ze denken dat het 'zielig' is om een dier alleen te houden. Wij wilde er eerst ook 2 om deze reden.)

Mocht je echt, echt ECHT per se 2 baardagamen willen, zorg dan voor een GROOT terrarium met voldoende schuilplaatsen waar ze zich van elkaar kunnen verstoppen en dan het liefst twee vrouwtjes. Dat wil vaak wel goed gaan..maar er zijn ook genoeg gevallen van niet. 2 mannetjes vechten elkaar dood en een koppeltje is resulteert in een vroegtijdig overlijden van het vrouwtje omdat op volwassen leeftijd de man achter de dame aan blijft rennen i.v.m. paringsdrift. Eieren leggen kost een vrouwtje ook aardig wat energie. De dame krijgt dus geen rust.

1 baardagaam blijft dus de voorkeur. Als je liever meerdere reptielen wilt zijn luipaardgekko's een goed alternatief.

Baardagamen zijn verder super leuke beestjes, wij beleven ontzettend veel plezier aan de onze :)

Edit: nog even een laatste toevoeging.. Er wordt vaak gedacht dat 2 wel goed gaat want 'ze liggen zo lekker op elkaar warm te blijven'. Het op elkaar liggen wat baardagamen doen is GEEN teken van liefde maar dominantie. Degene die bovenop zit weerhoud de onderste ervan lekker in de zon te zitten (essentieel voor hun ontwikkeling en spijsvertering)