Zaterdag Kassa, Rashond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Zaterdag Kassa, Rashond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 17:45

Zaterdag 30 november a.s. zal de heer F. Bonefaas aanschuiven in het live-programma Kassa!

Centrale vraag tijdens het item zal zijn in hoeverre fokkers aansprakelijk zijn voor (medische) kosten die pupkopers moeten maken wanneer de pup een gebrek heeft.
De heer H. Baaij van Dier & Recht zal namens deze stichting zijn medewerking verlenen aan het programma. Hij poneert de stelling dat fokkers aansprakelijk zijn voor de medische kosten die pupkopers moeten maken.
F. Bonefaas zal vanuit zijn kynologische en juridische expertise als advocaat zijn zienswijze op het onderwerp geven.

Het programma wordt uitgezonden op Nederland 1 tussen 19.00 uur en 19.55 uur.

http://www.cynophilia.nl/nl/nieuws/alge ... kassa.html

Duitse Herder Kennel
" Van Huize Bardusa "
www.vanhuizebardusa.nl


kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 22:42

Maar niet elke fokker maakt zich schuldig aan conformatiefok.
Er zijn ook nog een heleboel fokkers die de gezondheid voorop stellen.

Daarnaast hebben we het ook nog steeds over meerdere erfelijke aandoeningen, waarvan er aandoeningen zijn wat nog helemaal niet vastgelegd is dat het erfelijk is.
Ook de multifactoriele aandoeningen moeten hierbij aangehaald worden, want in welke mate een hond een afwijking ontwikkeld is milieubepalend.

Duitse Herder Kennel
" Van Huize Bardusa "
www.vanhuizebardusa.nl

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 09:39

Kuggur schreef:
Conformatiefokkers beweren ook dat gezondheid voorop staat...


Wat ik al eerder schreef is dat niet elke fokker zich schuldig maakt aan conformatiefok.....
Ik hou ook niet van gedrochten en vind ook zeker dat sommige fokkers doordraven in het fokken van hun kampioenen, maar niet elke fokker is zo.
En ik vind het dus ronduit belachelijk dat je als fokker zijnde over één kam geschoren wordt, want dat is verre van correct.
Maar zoals jij het stelt zijn alle fokkers conformatiefokkers in jouw ogen???

In hoeverre draven we ook door als pupkoper?
En in hoeverre draven Da's door met operaties die soms helemaal niet noodzakelijk zijn, maar wel om de kas te spekken?
Je kan mensen van alles wijsmaken en mensen gaan vaak af op het oordeel van de Da. Ik kan helaas tal van voorbeelden opnoemen waarbij een koper onnodig op kosten gejaagd wordt en deze nu bij de fokker zal komen declareren.

Mensen die medisch alles uit de kast trekken om hun opgegeven hond zijn/haar leven te rekken dmv medische behandelingen, waarbij vele da's eurotekentjes in d'r ogen krijgen. Vervolgens zullen de mensen bij de fokker aan de bel trekken en eisen dat de fokker alle medische kosten moet gaan vergoeden, omdat een pupkoper zo ver gaat.
Al laat je je hond drie keer per dag met een helikopter ophalen en al geef je hem brokken met een gouden randje, is het dan fair om te zeggen dat de fokker voor deze kosten op moet draaien?

Ik ben in ieder geval benieuwd hoe mr. Bonefaas hetgeen recht gaat praten wat krom is vanuit dhr. Baaij zijn standpunt.

Duitse Herder Kennel
" Van Huize Bardusa "
www.vanhuizebardusa.nl

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 10:21

Conformatiefok is het fokken van honden die op uiterlijke kenmerken geselecteerd zijn/worden.

Je zegt zelf dat je conformatiefok ten zeerste veroordeelt met hun misbaksels.
En ik zeg dat niet elke fokker misbaksels fokt, dus zijn het niet allemaal conformatiefokkers.
Of vind jij elke rashond misbaksels?

Mijn selectiecriteria voor mijn DH's.

Alle honden moeten zijn geröntgend op de heupen en ellebogen.
Alleen honden met goede uitslagen worden ingezet voor de fokkerij en ik gebruik enkel dekreuen met goede uitslagen. De bloedlijnen kijk ik na tot minstens 10 generaties terug.
De honden moeten goed zijn op de rug, dmv röntgenfoto's. En de honden worden getest op DM dmv DNA onderzoek.
Daarnaast moeten de honden kunnen werken zoals een DH beaamt, stabiel en sociaal zijn van karakter.
En uiteraard kijk ik naar de bouw van de honden. Ze moeten de goede hoekingen hebben om hun ding te kunnen doen, dus geen geblokte honden en zeker geen overhoekte honden.

Duitse Herder Kennel
" Van Huize Bardusa "
www.vanhuizebardusa.nl

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 18:00

Verklaar je dan nader ipv zo gevat antwoord te geven.

En niet iedere fokker selecteert alleen op uiterlijke kenmerken.....
Of kan jij het tegendeel aanduiden dan?
Wat ik al eerder vroeg is of jij elke rashond als misbaksel ziet?

Deze uitzending gaat over rashonden en jij begint over het feit dat jij de conformatiefok veroordeelt, wat moet ik daar anders uit opmaken dan?
Toch dat elke fokker van rashonden aan conformatiefok doet? Dat fokkers alleen maar selecteren op uiterlijke kenmerken..........

Duitse Herder Kennel
" Van Huize Bardusa "
www.vanhuizebardusa.nl

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 18:29

Helaas ondanks meerdere pogingen in het andere topic wordt er niet meer gereageerd.
Mensen starten telkens nieuwe topics en vervolgens worden zij erop gewezen dat er al een topic loopt, dan nog wordt er niet verder ingegaan op de materie daar.

Het was ook ten zeerste niet mijn bedoeling om hier een reltopic te beginnen over conformatiefok, want daar gaat het helemaal niet over.
Het gaat idd over het feit in en tot welke mate een fokker aansprakelijk is voor zijn fokproducten. En ik ben ook heel erg benieuwd hoe dit ingevuld gaat worden van beide kanten.

Dhr. Baaij moet ik al niet, dus zal ik al wel een beetje bevooroordeeld zijn ;)

Duitse Herder Kennel
" Van Huize Bardusa "
www.vanhuizebardusa.nl

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 07:59

Hans Baaij schrijft ook dat de fokker waar het vanavond omgaat geen enkele aansprakelijkheid kent, vanwege het feit dat de fokker een aantal bepalingen in zijn koopovereenkomst heeft staan en Hans Baaij vindt dat in strijd tegen de wet.

Ik ben van mening dat niemand verplicht is om een hond te kopen, bij wie of welke fokker die ook vandaan komt. Als je een hond koopt doe je dat uit eigen vrije wil. Zelf gekozen en zelf gekocht.
Koopt men een hond bij een fokker die een koopovereenkomst hanteert, dan nog is men niet verplicht om te ondertekenen en zeker niet als je het er helemaal niet mee eens bent.
Ga je toch akkoord en ondertekenen zowel koper als verkoper de koopovereenkomst, dan gaan je samen een binding aan en hebben zowel koper als verkoper zich aan de bepalingen te houden die in het koopcontract omschreven staan.
Ben je het er niet mee eens dan onderteken je het toch niet en dan ga je toch lekker ergens anders je pup halen???

Het schijnt vandaag de dag de normaalste zaak van de wereld te zijn om onder Koopovereenkomsten uit te komen en als koper krijg je nog vaak je gelijk ook.

Ik vind het ronduit een belachelijke kwestie om te zeggen dat een gefokte hond gezond zou moeten zijn en blijven.
Het is immers geen fabriek van wasmachines waarvan de levensverwachting al bekend is, maar als je over dieren spreekt is dit natuurlijk een belachelijke redenering. Ondanks het feit dat het één productienest betreft met meerdere pups en deze allemaal hetzelfde zouden zijn.......

Er zijn mensen waarbij de Know How ontbreekt, maar wel eisen stellen.
Als deze mensen het nou allemaal zo goed weten, dan gaan ze toch lekker zelf fokken, want blijkbaar kunnen zij wèl de perfecte hond fokken.

Ik ben zeer benieuwd vanavond.
Zal alvast een valdispert innemen, want ik vind die Hans Baaij maar een akelig irritant mannetje :D

Duitse Herder Kennel
" Van Huize Bardusa "
www.vanhuizebardusa.nl


kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 13:25

Dat is waar.
Maar waar Hans Baaij op doelt is het feit van de consumentenkoop bepalingen.
En als hobbyfokker wat aangetoond wordt gelden deze bepalingen niet, alleen als je als beroeps of bedrijfsmatig handelt.

Duitse Herder Kennel
" Van Huize Bardusa "
www.vanhuizebardusa.nl

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 13:50

Oh ja. Daarnaast het feit dat de koopcontracten zijn opgemaakt door juristen, die de wet en de mazen van de wet kennen.
Desondanks kan je er dus onderuit komen, dus heeft een koopovereenkomst geen enkele waarde meer op dit moment.

Maar als je hem niet bijvoeg bij de verkoop, heb je helemaal een probleem omtrent het feit dat er in je koopcontract omschreven staat welke afwijkingen er voor kunnen komen in dat specifieke ras. Dat is dus een gedeelte van je mededelingsplicht wat zwart op wit staat. Alleen een mondelinge overeenkomst is helemaal niet te bewijzen.
Blijkbaar zullen we het maar moeten gaan filmen en opnemen.

Duitse Herder Kennel
" Van Huize Bardusa "
www.vanhuizebardusa.nl

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 21:12

Ongelooflijk.....
Niet te geloven wat hier gebeurd en wat een vreselijk k*twijf.
Continu onderbreken en overal d'r bakkes doorheen slaan.

Mr. F. Bonefaas zal hier ongetwijfeld niet blij mee wezen :n
En die Hans Baaij is niet goed wijs! Waar haalt hij in godsnaam het feit vandaan dat minstens 50% van alle jonge rashonden niet goed zijn?
Is dat al onderzocht dan? Weer een argument die geen bewezen onderzoek kent, maar daar is deze Stichting heel erg goed in. Filosoferen noemen ze dat......
Vandaar dat er ook zoveel filosofen en politicologen in deze stichting zitten.

Twee honden, één familie. Broer en zus en beiden kapot op de heupen.
Maar nee, de eigenaren zijn er uiteraard voorzichtig mee omgegaan. Hoe moet je als fokker zijnde het tegendeel bewijzen dan?
Moet je voortaan bij je pupkopers op de stoep gaan zitten om politieagentje te spelen |o

De honden worden vijf jaar en dan nog proberen er een slaatje uit te slaan.....
Kunnen niet loslopen???
Twee wrakken.... Reu heeft nergens last van. Heeft geen pijn.

Erkende fokkers?
"Erkende fokkers" bestaan niet.
Erkenning suggereert een keurmerk, en een orgaan dat toeziet op de kwaliteit, en beide bestaan niet.

De enige erkenning die er is, dat is de erkenning die broodfukkers zichzelf graag toekennen.
Fokkers die zichzelf erkend noemen kun je daarom maar beter héél ver links laten liggen.
Rijksgediplomeerd en erkend zijn broodfoktermen.

Duitse Herder Kennel
" Van Huize Bardusa "
www.vanhuizebardusa.nl

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 18:27

Ten eerste bestaat HD vrij niet.
Als je praat over HD A, praat je over röntgenologisch vrij van HD. Dus op de foto's ziet het er perfect uit.
HD A is HD Normal, alleen de uitslag A, B, C, D en E wordt in Nederland gegeven en de rest in het buitenland.
Staat allemaal netjes beschreven ;)

Verder is het zo dat je HD en ED alleen kan uitsluiten dmv van röntgenfoto's, maar dat wil niet zeggen dat de hond niet het gen draagt wat HD en ED veroorzaken.
De faculteit Gent is bezig met een DNA test te ontwikkelen welke zal moeten gaan aantonen of een hond het gen draagt van HD en ED, maar dat is nog lang niet zo ver.
Ze weten nog steeds niet welk defect gen HD en ED veroorzaakt en hoe het veroorzaakt wordt, aangezien HD en ED beiden multifactoriele aandoeningen zijn.

Duitse Herder Kennel
" Van Huize Bardusa "
www.vanhuizebardusa.nl

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 18:59

Meldingsplicht staat boven een onderzoeksplicht.
En dan nog roepen de mensen achteraf " We hebben van niets geweten ", ondanks het feit dat er wel aan de meldingsplicht is voldaan en als fokker zijnde trek je gewoon aan het kortste eind.
Tegenwoordig blijkt dat de onderzoeksplicht niet meer nagekomen hoeft te worden......

Nu willen ze het gaan verhalen tot vijf à zes jaar.
Eerst zegt Hans Baaij twee jaar garantie, dan zes jaar garantie.
Al deze garantiebepalingen hebben te maken met consumentenkoop en zolang niet bewezen is dat een persoon handelt in naam van een beroep of bedrijf is het geen consumentenkoop. Dus zijn deze bepalingen niet van toepassing.
Beter dat Hans Baaij zijn waffel houdt omtrent dat feit, want dan komt ie in ieder geval niet zo achterlijk over op tv.

De betreffende honden waar het over gaat komen uit twee HD A ouders, wat ook niet vernoemd is. Vervolgens hebben ze het over zware HD, maar de gradatie wordt ook niet genoemd.
De reu heeft nergens last van, maar toch zijn het twee wrakken die niet los mogen lopen???
Dit is echt het belachelijkste wat ik ooit gehoord heb over een hond met HD. En dat er da's zijn die dit soort dingen vertellen :?

Duitse Herder Kennel
" Van Huize Bardusa "
www.vanhuizebardusa.nl

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 19:01


Duitse Herder Kennel
" Van Huize Bardusa "
www.vanhuizebardusa.nl

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 19:06

De stamboomhonden zullen idd schaars worden op deze manier ;)
Wie durft nog, want een fokker is totaal niet beschermd meer. En dan tot vijf jaar terug kunnen verhalen, die vent is niet wijs hoor :n

Duitse Herder Kennel
" Van Huize Bardusa "
www.vanhuizebardusa.nl

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 20:33

Half Nederland zit vol met honden waarvan de afstamming geen eens bekend is.
Wie kent de fokker uit Polen? En uit welke combinatie komt de pup uit de puppyfarms?
Wie ga je aansprakelijk stellen voor het oepsnestje van je buurvrouw?

Laatst stond er op een ander forum een enquete die je in kon vullen. Dat waren vragen over wat je hond zoal voor erfelijke gebreken zou hebben of welke ziektes? Je kon van alles invullen, alleen kon je nergens invullen als je hond gezond was.
Achteraf bleek dus dat er iemand geinstrueerd was en dat in opdracht van Stichting Dier & Recht deze enquete gestart was.

Duitse Herder Kennel
" Van Huize Bardusa "
www.vanhuizebardusa.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 109 bezoekers