wie zou er aansprakelijk zijn geweest? (discussie)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

MyWishMax

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:35

Iris82 schreef:
Als eigenaar van een hond ben jr aansprakelijk voor de schade die de hond veroorzaakt.

Wel kan er een beperkt mate van eigen schuld bestaan bij de tegenpartij die bepaald wordt door de verzekeringsmaatschappijen naar aanleiding van beide verhalen.


Dit dus, heel simpel. Er kan een verschil tussen de wet en de verzekeringsmaatschappijen.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training


MyWishMax

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:22

LDRD schreef:
Ik sluit me bij Iris aan en dat zou de rest ook moeten doen ;) :D .


Idd, er worden allemaal dingen bijgehaald die misschien voor het eigen gevoel relevant zijn, maar er eigenlijk absoluut niet toe doen.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

MyWishMax

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:04

Odin schreef:
Alleen nog even een reactie hierop, voordat ik me hier niet meer laat zien:

Als mijn hond bijt, dan ben ik verantwoordelijk. Is het niet vanwege hoe het juridisch zit, dan is het wel omdat ik mij zelf verantwoordelijk vĂ³el. Morele verantwoordelijkheid dus, dat gaat in mijn geval voor op welke wettelijke aansprakelijkheid dan ook. Aan mij als eigenaar om er alles aan te doen om te voorkomen dat zoiets gebeurt. Bij mij gaat dat prima op de manier zoals ik dit al jaren doe, zie dus geen reden om hieraan wat te veranderen.


En dat is het dus. Van mij hoef je niet weg te gaan hoor, maar er is een verschil tussen juridische aansprakelijkheid, verzekeringstechnische aansprakelijkheid en morele verantwoordelijkheid. Het is goed om de morele verantwoordelijkheid te bespreken, maar dat doet niks af aan de andere 2.

Ik ben het trouwens met jou eens. Ik kom met mijn ene hond niet in losloop, maar ook niet in aanlijngebieden. Er zijn te veel mensen die in een losloopgebied denken dat een hond zijn goddelijke gang mag gaan of die in aanlijn gebieden de honden alsnog los gooien. De oudste is angstagressief, ze vreet geen honden op, maar ik zou zomaar die vrouw in de openingspost kunnen zijn. Een Duitse herder die uitvalt, dus grommen, blaffen, eigenlijk gewoon vals om te zien. Ik moest alle zeilen bijzetten om haar te houden op zo'n moment (tegenwoordig niet meer). Maar als de andere hond wel bij haar in de buurt komt doet ze niks, behalve dat ze zo'n enorm stresslevel krijgt. Zij kan dus nooit eens los, behalve op een industrieterrein hier in de buurt of midden in de nacht. Gewoon, omdat er mensen zijn die het te veel moeite vinden om hun hond even 2 seconde bij zich te roepen.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

MyWishMax

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:41

Odin schreef:
Nou ja, exact wat ik al schreef dus eigenlijk. Als iedereen nu eens rekening met elkaar zou kunnen houden, zouden veel meer mensen van hun honden kunnen genieten, en andersom.


Idd. Er is al eerder zo'n soort discussie geweest, waar het er toch op neer kwam dat 'ik' maar weg moest blijven met mijn hond uit die losloop en aanlijngebieden, omdat niet iedere hond netjes luistert en er al zo weinig plekken waren waar er nog los gelopen mag worden.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

MyWishMax

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: wie zou er aansprakelijk zijn geweest? (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:39

Zoals ik al eerder heb geschreven, hier maakt het absoluut niet uit of je in een losloopgebied of in een aanlijngebied loopt. In beide gebieden lopen de honden los en zijn er bazen die hun hond niet bij zich willen roepen. Ik kan dus nergens anders meer lopen als op een industrieterrein. Want mijn hond valt uit aan de lijn. Als een hond normaal passeert is er geen probleem, maar de meeste honden komen juist op haar af om even te snuffelen of met hele andere bedoelingen. Dat zorgt er bij haar voor dat het uitvallen heftiger wordt, want ze doet het vanuit pure angst. Los kan ze niet, omdat ze bij angstige situaties wegrent en niet goed genoeg luistert. Ze heeft nog nooit een hond gebeten, maar ik werd voor de meest heftige dingen uitgescholden als ik in een aanlijngebied liep en zij viel uit naar een loslopende hond.

En dan komt het volgende probleem, het is een herder en als die op een andere hond afvliegt (wat ze los dus wel eens wil doen) dan is het bos te klein. Als een labrador (bijvoorbeeld) hetzelfde doet, is er niks aan de hand. Ik zorg er dus al voor dat andere mensen geen overlast hebben van mijn hond door haar aan te lijnen, want ze is niet voldoende onder appel, maar doordat die andere eigenaar dat niet doet, kan ik daar niet meer lopen.

Je gaat je pas realiseren hoe zoiets is als je het zelf mee maakt. Ik vind de labrador uit mijn voorbeeld niet sociaal. Hij negeert de grenzen van andere honden compleet en is gewoon asociaal aan het doordenderen. Andere mensen vinden mijn jongste herder niet sociaal, omdat hij andere honden negeert en een snauw geeft als ze zo aangedenderd komen. Terwijl ik dat normaal sociaal gedrag vind, hij maakt alleen zijn grenzen duidelijk, zonder gaten.

Dus wat is sociaal? Wanneer ben je dan wel welkom in een losloopgebied?

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

MyWishMax

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:28

Char_elle schreef:
Ik snap echt niet waarom mensen hier alles VINDEN. Zoals ik hierboven al aangeef staat het gewoon super duidelijk in de wet. Pakt een hond de andere hond, dan is de eigenaar van de hond die gebeten heeft verantwoordelijk. En natuurlijk zijn er tig uitzonderingen, maar dat kan je hier toch niet beoordelen.


Omdat de TS later aangeeft dat ze ook benieuwd is naar meningen.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 110 bezoekers