Kat moeilijk met pillen geven.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ingvild
Berichten: 722
Geregistreerd: 07-04-03

Kat moeilijk met pillen geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 00:56

Wij hebben thuis een kat die moeilijk is met het geven van pillen.
Zo uit de hand eet ze het niet. Ook als je het in iets lekkers doet laat ze het staan.
Wanneer je haar vast pakt, probeert ze je eerst open te krabben. Wanneer dat niet lukt gaat ze zelfs gericht naar je vingers bijten.
Daar is ze ook goed in, ik heb begin dit jaar een tetanusinjectie kunnen halen. We moesten haar een antibiotica kuur geven. Dit was echt een drama.
Ik heb al overlegd met de dierenarts, maar hun weten ook niet hoe we dit moeten oplossen.
Wij zullen vast niet de enige zijn met dit probleem, heeft iemand van jullie nog ideeën.

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Kat moeilijk met pillen geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 01:00

kat (zonder pil in de hand pakken). Deken eromheen en dan de pil achter in de bek duwen?
Volgens mij heb je ook van die speciale pillen tangetjes daarvoor?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 01:02

Kat in handdoek wikkelen, onder je arm nemen en in de hoek vd bank gaan zitten met kat onder je arm, met je linkerhand bekkie openhouden en dan met rechterhand pil erin gooien en koppie dan omhoog houden tot er geslikt is.

Hier zijn ze heel makkelijk met pillen geven, ik hoef de kat niet in te wikkelen maar verder doe ik het op dezelfde manier, klusje van 10 seconden.

Anonymous86
Berichten: 1977
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: in een huis naast de buren

Re: Kat moeilijk met pillen geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 01:03

wow ben ik blij met mijn katten (die eten het zelf op)
Maar in een handdoek of deken wikkelen is vaak het makkelijkste

AfricanLady

Berichten: 8006
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 01:04

Doe de pil in een stuk leverworst of in een anders soort lekkers dan eet hij hem vast wel op
Hoef niet in geheel maar maak de pil kapot en kruimel hem in smeerworst of als je kat kattenvlees krijgt doe het daardoor mengen werkt goed

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 01:07

Wat ik vaak doe is ze overvallen in de slaap, kop naar achter bek open en pil erin en meestal slapen ze dan weer verder. Op het moment dat zij denkt zit tie er al in en je moet ook niet te voorzichtig zijn beetpakken en geen kans laten. succes woon je ver weg anders kom ik wel ff langs pas nog bij de dierenwinkel zit een poes die ik dr ogen schoon maakte en dat verwachtte ze niet van een klant ik merkte dat ze niet wou maar ze deed niets en de baas zei dat laat ze normaal niet toe hoor. Kreeg zelfs nog een kopje alleen enigzins gereserveerd haha. Wat ik ook doe is op ze gaan zitten oftewel over ze heen tussen je benen geklemd. wel alleen de kop er nog uit.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Kat moeilijk met pillen geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 01:11

Naast de al genoemde tips moet ik altijd meteen aan deze denken:

Hoe geef ik mijn kat een pil
Een korte handleiding in 15 stappen.

1. Pak uw kat op en leg hem in de ronding van uw arm alsof u een baby vasthoudt. Zet uw rechter wijsvinger en duim aan beide zijden van het snoetje van de kat en oefen voorzichtig wat druk uit terwijl u de pil in andere hand gereed houdt. Zodra uw kat het bekje opent gooit u de pil naar binnen en geeft u de kat de gelegenheid om te slikken.
2. Zoek de pil op de vloer en haal de kat achter de bank vandaan. Leg de kat opnieuw in de ronding van uw arm en herhaal het proces.
3. Haal de kat van de slaapkamer en gooi de inmiddels vies en vochtig geworden pil weg.
4. Neem een nieuwe pil uit het doosje, pak de kat weer in uw arm terwijl u beide voorpoten stevig vasthoudt. Duw de kaken van elkaar en duw de pil naar binnen met de rechter wijsvinger. Houdt het bekje tenminste tien tellen dicht.
5. Vis de pil uit het aquarium en haal de kat van de bovenkant van de kast. Roep uw echtgenoot uit de tuin.
6. Kniel op de vloer en dwing uw kat tussen uw knieën, neem de pootjes in een ferme greep. Negeer het lage gebrom. Laat uw partner het kopje stevig vasthouden en dwing met een houten liniaal de bek open. Gooi de pil via de liniaal naar binnen en wrijf de kattenkeel stevig om het slikken te stimuleren.
7. Haal uw kat van de gordijnrail en neem een nieuwe pil uit het doosje. Maak een notitie om een nieuwe liniaal te kopen en de gordijnen te laten repareren. Veeg de kapotte beeldjes en vaasjes aan de kant om later op te ruimen of eventueel te lijmen.
8. Draai uw kat in een grote handdoek en laat uw partner op de kat liggen, zodanig dat net de kattenkop zichtbaar is van onder zijn oksel. Zuig de pil met een rietje op en forceer de bek open. Blaas de pil door het rietje in de kattenkeel.
9. Controleer de bijsluiter om zeker te zijn dat deze pillen onschadelijk zijn voor mensen en neem een biertje om de smaak weg te spoelen. Ontsmet de arm van uw partner en doe er een verband om. Verwijder de bloedvlekken uit de vloerbedekking.
10. Haal uw kat van de schuur van de buurman. Pak een nieuwe pil en neem nog een biertje. Zet uw kat in het keukenkastje zodanig dat het kattenkopje net naar buiten steekt. Forceer de bek open en schiet de pil naar binnen met een elastiekje.
11. Haal de schroevendraaier uit de garage en hang het deurtje van de keukenkast weer terug in zijn scharnieren. Zoek de whiskyfles. Neem een flinke teug en leg een koud whiskykompres op uw wangen om te ontsmetten. Controleer of uw tetanus injectie nog geldig is. Gooi uw gerafelde trui weg en trek een nieuwe aan.
12. Bel de brandweer om de kat uit de boom te halen. Maak uw verontschuldiging bij de buurman die, terwijl hij uw kat ontweek door zijn eigen schutting reed. Neem de laatste pil uit het doosje.
13. Tape de beide voorpoten van het ettertje tezamen helemaal in en bind hem stevig aan de poot van de eettafel. Pak uw zware werkhandschoenen en trek deze aan. Duw de pil naar binnen en een stuk vlees erachteraan. Pak vervolgens een glas water. Houd de kop van het huftertje verticaal en giet het water naar binnen om hem zo te dwingen te slikken.
14. Neem het laatste beetje whisky, vraag uw partner u naar de eerste hulp te rijden. Laat daar uw vingers en onderarm hechten en de restanten van de pil uit uw rechteroog verwijderen. Bel onderweg naar huis de meubelzaak om een nieuwe eettafel te bestellen.
15. Bel het dierenasiel of ze een gemuteerde hellekat willen ophalen en informeer bij de dierenwinkel of ze hamstertjes hebben.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 01:12

Haha ja ik had hem ook al in mn hoofd maar wist niet waar ik hem zo snel moest vinden

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 01:15

NatasjavE:
_O-

Hier gebruik ik easypill, maar een pillenschieter schijnt ook goed te werken.
Mijn mormel heeft ontdekt dat als ze haar tong omhoog duwt, ik het pilletje niet achterin het bekkie krijg. :+

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 01:17

lekker handig :x :+

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Kat moeilijk met pillen geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 01:22

Overigens laat ik mijn man de kat inderdaad stevig vast houden en mik dan de pil achter in de keel om dan te wachten totdat ik hem zie slikken.

De rest van de dag wordt ik dan pissig aangekeken maar dat moet dan maar.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Kat moeilijk met pillen geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 01:31

ik leg mijn kat altijd op zijn rug op mijn benen met zijn hoofd tegenmijn buik.
Dan doe ik zijn bek open en mik de pil er in en hou ik zijn bekje dicht en aai over zijn keel tot hij slikt.
Je zou iemand anders kunnen vragen om zijn pootjes vast te houden.
Mijn kat weegt 7 kilo en is een secreet wat pillen betref en dit werkt bij hem heel goed, kan het nu alleen doen bij hem

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 01:40

haha die reacties, secreet, mormel.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 01:43

arabella2000 schreef:
lekker handig :x :+

Niet dus, want daardoor moet ik vaak hetzelfde pilletje minstens 2x toedienen. :+
gelukkig is haar kuurtje nu afgelopen. *\o/*

TS:
Hoop antibioticakuren kun je ook via injectie laten geven. :)
Zijn wel de kuren die een week doorwerken en niet overal geschikt voor.

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:51

Op zich zijn m'n katten niet moeilijk met pillen. Bek open, pil in strot en bek dichthouden tot ze slikken (ondertussen de non verbale doodsbedreigingen negerend).

Maar ik heb ook veel liever injecties, reageren ze veel minder op.

Pillenschieter of easypil wil soms wel helpen.

En de handleiding die NatasjavE plaatste blijft ook treffend :') .

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Kat moeilijk met pillen geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:59

Kat in een badhanddoek dat de poten er niet uitkunnen, er overheen gaan zitten, in de hand waarmee je de bek open gaat houden een ovenhandschoen en met de andere hand in een beweging gelijk diep achterin de keel, en dan bek dicht en wrijven over de keel tot hij slikt.

Mimo

Berichten: 264
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: Västernorrland , Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:00

soms lukt het ook door het pilletje fijn te drukken tussen 2 lepels en het poeder met wat roomboter te mengen: als je dit op de voorpoten smeert likken ze zich gegarandeerd schoon. (ondanks dat het misschien niet zo lekker smaakt) Vanillevla lijkt de smaak ook redelijk te neutraliseren en vinden ze vaak ook lekker. Succes!

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Kat moeilijk met pillen geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:01

Als je een hele impulsieve hebt: laten jagen op kattensnoepjes (snel wegschieten) en in het vuur van het spel de pil ertussendoor gooien. Maar dat werkt alleen als het er een is die eerst eet en dan pas kijkt wat het is hahaha.

pompompom

Berichten: 765
Geregistreerd: 06-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:05

Onze kat eet alleen pilletjes met mayonaise. in stukjes worst, kaas, blikvlees... verzin het maar. dan vist ze de pilletjes er uit. maar met mayonaise niet! (ik doe de piletjes dan vaak door de helft of in kwartjes, tijdens het oplikken van de mayo likt ze de pilletjes dan mee op).

pilletjes onder dwang naar binnen krijgen was hier ook een ramp! Maar nu met de mayonaise niet meer nodig. dus wie weet is dat nog het proberen waard.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Kat moeilijk met pillen geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:08

Drie blojes plakkerige kaas:
Blokje een zonder pil geven "mmmm lekker"
Blokje twee met pil erin geven "huh niet zo lekker?"
Blokje drie weer zonder pil "oh ja, toch wel lekker"

Zo blijft je kat blokjes kaas, of worst aannemen. Succes

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:16

Onze vorige kat heeft de dierenarts flink gekrabd bij het toedienen van de ontwormingspil (waarna hij haar een tik op de kat gaf en ze toch wel onder de indruk was). Voor haar hadden we zo'n soort pilllenschieter die naast de pil ook wat water mee achterin de keel gespoten werd, voor het slik reflex, maar uiteindelijk werkt handmatig toch beter.
Inmiddels ben ik redelijk vaardig in het toedienen van pillen, onze huidige kater vind het ook echt nie leuk! (gaat zelfs grommen etc,).
De manier die ik van de dierenarts geleerd heb is de volgende (lijkt zielig, maar anders krijg je het niet voor elkaar) zorg dat je met zijn 2en bent. Pak de kat stevig in nekvel en trek omhoog en achterover, laat persoon 2 de voorpoten vasthouden als ie gaat spartelen. Steek pil achter in keel (of laat persoon 2 dit doen), sluit snel de bek, doe je had eromheen, anders word de pil eruit gewerkt. knijp de neus een paar seconden dicht en wrijf ondertussen over de keel om het slikreflex te stimuleren (blijf de kop achterover houden, dan valt de pil makkelijker in het keelgat). Zodra de kat slikt laat je neus los. Herhaal dit zovaak nodig, contoleer of de bek leeg is. Handig is ook om gelijk een snoepje te geven, dan wordt de ervaring minder érg' en merkt je het meteen als er toch nog een pil ergens in de bek zat.


moest ik ook meteen aan denken
NatasjavE schreef:
Naast de al genoemde tips moet ik altijd meteen aan deze denken:

Hoe geef ik mijn kat een pil
Een korte handleiding in 15 stappen.

... .
Laatst bijgewerkt door jorretje op 23-11-13 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

sax89

Berichten: 4237
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Bunschoten Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:18

Wij doe. Het altijd met zo'n tweeën. Ik pak de kat in zn nekvel en zet haar tussen mijn benen, terwijl ik op de grond zit. Mijn man pakt de voor en achterpoten vast en ik douw die pil erin.
Klinkt heel cru, maar zo is het met een minuut gebeurt, en anders is het een gevecht op leven of dood.
Ik doe ook weleens pillen kneuzen en ze dan door een paté heen roeren. Maar daar neem ik vaak geen tijd voor eigenlijk...
Sterkte ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:19

De kat van mijn vriendin is ook heel moeilijk met pilletjes. Haar dierenarts gaf haar toen wormengranulaat, wat ze met water tot een papje maakt en dan op de poot van de poes smeert. Poezen willen zichzelf vaak gelijk schoon hebben en likken het zo op. Dat zou je ook eens kunnen proberen! :)

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Kat moeilijk met pillen geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:37

Heeft de dierenarts geen ander middel geadviseerd? Toen ik mijn hondje antibiotica moest geven lukte dat ook echt niet in pilvorm. Één pilletje at die zo op (waren ook lekker gemaakt zei de DA) en de andere spuugde hij telkens uit. Met geen mogelijkheid kreeg ik het erin, bek dichthouden en laten slikken... ho maar. Hij wist het steeds ergens te verstoppen en daarna viel het weer uit zijn bekje.

Ben toen teruggegaan en hem vloeibaar middel gekregen dat ik gewoon over zijn eten deed en erdoor mengen.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Kat moeilijk met pillen geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:45

Pillenschieter vind ik persoonlijk wat eng, je moet ze nl niet per ongeluk in het verkeerde keelgat schieten dan heb je een probleem.