Naakt rat met vermoedelijk een longontsteking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Naakt rat met vermoedelijk een longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 21:06

Voordat ik afgekraakt wordt. Ik probeer te doen wat ik kan. ;-)

Momenteel heb ik tijdelijk een naaktratje in huis genomen omdat deze ziek is.
Staat momenteel op de antibiotica uit de DSZ. die door het water is gemengd.

Het diertje is erg jong (oud genoeg om het nest te verlaten ;-) ) iets wat koud waar voor ze nu een kruikje heeft en ademt erg snel.

Hij drinkt redelijk (ongeveer 12.5 ml per dag) en krijgt daarnaast brinta pap met siroop en water aangemaakt.
Verder natuurlijk zijn eigen voer.

Ik heb dan wel een dierverzorging diploma.... Over ratten weet ik eigenlijk vrij weinig.
maar als ik haar niet mee nam wist ik bijna zeker dat ze het niet zou redden (hier kan ik om de paar uur een kruik maken ;-) )

Wie heeft er nog tips voor het weekend?

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Naakt rat met vermoedelijk een longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:19

maken dat ze het niet TE warm heeft want dan gaat ze zelf de kou op zoeken ;)
Geen idee dus of een warmte kruik wel ideaal is (tenzij ze daar goed op blijft liggen) maken dat er in elk geval geen tocht is en geen stof maar dat zal je vast wel weten ;)

Of brinta en siroop goed is weet ik eigenlijk niet, wel weet ik dat dit ook veel vocht bevat dus dat kan je ook mee rekenen als vocht wat hij binnen krijgt. Verder zou ik ook wegen op vaste tijdstippen om te kijken of hij niet af valt en wel aan komt bijv.

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Naakt rat met vermoedelijk een longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:22

misschien kun je ergens een warmte lamp vandaan halen? En beestje tochvrij laten zitte. Verder zou ik het ook echt niet weten!

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 21:24

Ze staat op Back-2-nature dat is volledig stof vrij gerecycled papier, dus daar had ik al rekening mee gehouden :-)

Ik pak warm water uit de kraan en doe om de fles nog een doek tegen het "verbranden".
Ze kan aan de andere kant liggen van haar hok waar het gewoon koel is.
Momenteel is het absoluut niet ideaal, maar omdat ze zo ziek is vond ik dit een tijdelijke prima oplossing maar ze zit in een hamster kooi.
Ze loopt af en toe wat rond, maar klimt niet (kan ze wel doen, kooi heeft horizontale spijlen en er hangt een soort liaan)

Toch vrij zit ze (mijn huis is maar 1 kamer groot, en ik zit niet zo graag op de tocht ;-) )
Ze staat op tafel, dus ook niet van onder de deur :-)

dat wegen gaan we inderdaad maar eens doen (glad vergeten!)

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:25

Antibiotica uit de dierenwinkel weggooien en bij een dierenarts halen. AB via het drinkwater is sowieso onbetrouwbaar omdat je niet kan controleren wat ze binnenkrijgen. Daarnaast wordt de AB van eerste keuze niet in de DW verkocht ;)

Verder lekker warm houden en zorgen dat ze genoeg binnen krijgt.

Jasia

Berichten: 6754
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Naakt rat met vermoedelijk een longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:27

Ik heb niet zo veel verstand van ratten, maar als haar antibiotica in het drinkwater zit en ze krijgt maar 12,5 ml water binnen, krijgt ze dan wel genoeg?
Is het dan niet handiger om de AB door d'r Brinta te doen, als ze die wel helemaal opeet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:27

In ieder geval direct die antibiotica uit het water halen, dat is troep. Alleen medicatie geven als een goede DA je rat gezien heeft en iets heeft voorgeschreven.

Je kan wel wat Bisolvon door het water doen, heb je dat toevallig in huis?

Zit het ratje alleen?

En verder, als ze echt ziek is, toch naar een DA gaan, al is het weekend... dat is de consequentie van een ziek dier in huis halen. Dit soort dingen kan snel slecht aflopen helaas. Waar woon je? Misschien weet iemand een goede DA in je buurt.

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 21:31

De AB komt uit de DSZ, maar mag nu niet meer verkocht worden ;-)

Heb het eerst met een spuitje geprobeerd maar dat accepteerde ze niet (slikt niet)
Ik doe ook een deel (niet mee gerekend) van het water uit de fles door de brinta zodat ze inderdaad nog meer vocht en AB binnen krijgt.

Het is weekend, dus een DA is momenteel niet mogelijk (tijdens opening van de DA heb ik een andere afspraak)

Ik woon in de omgeving van Wageningen.

Ja het ratje zit nu alleen, anders heb ik het probleem met het drinken. Ik ben er absoluut een tegenstander van, maar ze slaapt nu erg veel.
Zodra ze beter is mag ze gelijk bij de groep terug!

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Naakt rat met vermoedelijk een longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:33

Ze hebben toch wel een dierenarts die spoeddienst heeft neem ik aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:34

AB door het water is sowieso nooit verstandig, dat is niet te doseren. Hoe heet de AB?

Je hebt dus wel meer ratten? Kan er niet eentje bij? Niet alleen het gezelschap doet goed, er kan ook niks tippen aan de lichaamstemperatuur van een andere rat.

switt
Berichten: 847
Geregistreerd: 15-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:44

nathalie_v schreef:
De AB komt uit de DSZ, maar mag nu niet meer verkocht worden ;-)


Mm, ja...dus? Wat is het voor AB? Waar werkt het tegen? Heeft je ratje überhaupt wel een bacterie?? Heeft de rat toevallig net de bacterie waar de AB tegen werkt?? Misschien is het wel een virus??

AB door het drinkwater is sowisow niet handig, je hebt geen idee wat ze binnenkrijgen en wanneer. Dit is misschien leuk in een stal met 30000 kippen maar niet als je maar één ratje hebt. Daarnaast weet je helemaal niet wat je ratje heeft, er zomaar AB in stoppen vind ik dan ook een beetje raar (wel eens van AB resistentie gehoord?) Las dat de AB uit de dierenwinkel komt, ben benieuwd wat het dan precies is.

Ik zou als ik jouw was even de dierenarts bellen voor overleg de de rat volledig stofvrij houden. Begrijp dat je niet op zulke kosten zit te wachten maar dat zijn wel de risico's van een dier opvangen...

Succes!

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 21:51

Ik heb geen enkele rat hier helaas (vind ik niet eerlijk, te weinig thuis)
Als ik haar in de groep laat kan ik haar niet goed in de gaten houden. En had het idee dat ze verdrukt werd.
Nu is ze aan het knabbelen aan haar voer :-)

Ik heb absoluut van resistentie gehoord ;-)
Zal er ook absoluut lang genoeg mee door gaan. En ik dacht in dit geval, wie niet waagt, wie niet wint.

Rat zit volledig stof vrij, geen zorgen.
(en heeft een fleece deken voor ratten om zich in te verstoppen)

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 21:55

Ze reutelt flink, ik ben geen dierenarts vandaar dat ik er vermoedelijk bij heb gezet wbt longontsteking

switt
Berichten: 847
Geregistreerd: 15-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:58

nathalie_v schreef:
Ik heb geen enkele rat hier helaas (vind ik niet eerlijk, te weinig thuis)
Als ik haar in de groep laat kan ik haar niet goed in de gaten houden. En had het idee dat ze verdrukt werd.
Nu is ze aan het knabbelen aan haar voer :-)

Ik heb absoluut van resistentie gehoord ;-)
Zal er ook absoluut lang genoeg mee door gaan. En ik dacht in dit geval, wie niet waagt, wie niet wint.


Wat is de werkzame stof in het AB en wat is de dosering?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:59

Naar de dierenarts, eerst bellen en vragen of ie ratten interesse heeft.
Pas op met warmte lampen en kruiken, zorg dat ratje ook weg kan van de warmte, zodat ze koeler kan liggen als het te heet is op bepaalde plaatsten.

Bij goede dierenarts, zullen ze je allicht iets van amoxicilline met clavulaanzuur, doxycycline of enrofloxacine meegeven.
Dit zal langdurig! gegeven moeten worden, met 10 dagen ben je er vaak nog lang niet.
Aantal middelen is discutabel bij jonge dieren, maar die nadelen zijn bij een rat niet zo'n groot probleem.
Dit zal je echt in het bekje moeten geven niet in het drinkwater, dosering is dan niet betrouwbaar en sommige soorten antibiotica raken onwerkzaam of zakken uit in water. Kortom niet doen.
Als extra ondersteuning van echt benauwde dieren kan er bijvoorbeeld ook nog clenbuterol (ja, hetzelfde stofje als je voor paarden met luchtwegproblemen kan geven, beter bekend als ventipulmin bij paarden).
Maar ook vernevelen van bepaalde medicijnen is mogelijk. (wel stuk lastiger en dat is maar heel beperkt verkrijgbaar).

Verder stofvrij en tochtvrij hokje.
Goede brok voeren en als ze veel energie kwijt is aan haar ziekte ondersteunen met speciale voedings middelen.

Vaak wordt het wel een chronisch probleem, dus iets wat het leven lang op blijft spelen, maar wel acceptabel kan zijn tussendoor.

Succes en beterschap.

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Naakt rat met vermoedelijk een longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 22:06

cloortetracycline

luchtweg problemen is een groot probleem bij ratten, daar ben ik me van bewust.

(en normaal ga ik niet zo ver met het opvangen van dieren maar ik het helaas pindakaas en maak ik ze af, klinkt voor bokt heel qru, maar ik heb daar mijn mening over en daar blijf ik bij (vind zelf dat nederlanders vaak te ver gaan in het opvangen van dieren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:09

nathalie_v schreef:
Ik heb geen enkele rat hier helaas (vind ik niet eerlijk, te weinig thuis)
Als ik haar in de groep laat kan ik haar niet goed in de gaten houden. En had het idee dat ze verdrukt werd.


Ik begrijp het niet, over welke groep heb je het dan? Dan zijn er toch wel meer ratten of ben ik nu gek? :o?

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Naakt rat met vermoedelijk een longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 22:13

Ik heb zelf niet meer ratten, maar waar ik haar vandaan heb wel ;-)

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:24

Gewoon naar de dierenarts met die hap. Met ratten kan het heel snel gaan.
Je kan zelf al wel bisolvon (voor kinderen) door het water doen.. ik zal even een linkje zoeken naar de calculator waarmee je de verhoudingen daarvoor kan berekenen!

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:57

Hoe is het nu met haar?

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Naakt rat met vermoedelijk een longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 01:03

Dat weet ik niet.
Lig momenteel zelf ik het ziekenhuis na een ongelukkige val.

Heb haar tijdelijk bij een bevriende paraveterinair geparkeerd

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Naakt rat met vermoedelijk een longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:39

Beterschap aan jou dan maar! Dus bij deze...

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:18

Oh, dat is balen!
Ik hoop dat ze het goed doet.
Jij sterkte TS!

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Naakt rat met vermoedelijk een longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 12:37

rat is naar horen zeggen er weer bovenop :-)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Naakt rat met vermoedelijk een longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:39

En jijzelf?