Kat met abces oor

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PortRoyal
Berichten: 731
Geregistreerd: 01-02-11

Kat met abces oor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 19:39

Gisteren ben ik met onze kat naar de da geweest omdat hij niet zo lekker was. Hij heeft een allergie en korstjes op zijn huid dus is hij daarvoor behandeld. Helaas kwam ik er net achter dat mijnheer een abces in zijn oor heeft.(niet echt in het oor, er zit een kras die ontstoken is geraakt in zijn flapje) Daarom is hij dus niet lekker, maar gisteren is dit niet opgemerkt. Nou ben ik niet de beroerdste om een thuisoperatie te doen, dus ik heb zijn korstje er af geprutst en jawel, daar kwam wel wat pus uit.(ruikt erg lekker) :r
Nou is het natuurlijk weekend, mijn da is al dicht. Ik denk dat het wel goed komt,ik heb het oor met biotex uitgewassen nadat ik het goed heb uitgedrukt en het wondje heb opengemaakt. Nou heb ik nog wat Amoxoral(antibiotica) gevonden, maar het spul is al lang over datum. Nou zeggen sommige wel dat dat voor goed afgesloten medicijnen wel meevalt, maar ik durf het eigenlijk niet goed te geven. Wat zouden jullie doen? Ik wil graag mijn kat helpen maar natuurlijk niet om zeep helpen..

skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Re: Kat met abces oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:55

Neem even contact op met de spoedarts voor advies. Leg het verhaal uit en dan kan de assistente zelf even beslissen of ze je langs laat komen. Ik ben zelf dierenartsassistente en teveel zelf klooien en dokteren kan soms alleen maar meer schade toebrengen. Als het lukt kan je met een gewone thermometer kijken of je kat koorts heeft (normaal voor een kat is rond de 38,5 C) Eet je kat nog? Dit zijn vragen waarvan een assistente af kan laten hangen je wel of niet te laten komen.

skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Re: Kat met abces oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:57

De wond spoelen met een betadine oplossing is ook goed, maar heb je daar de middelen voor in huis en laat je kat het toe is een 2e

PortRoyal
Berichten: 731
Geregistreerd: 01-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 20:08

Mijn kat eet en drinkt en geeft kopjes.(bah, nu even niet) Ik zie er geen kwaad in om een abces te openen om de druk bij mijn kat weg te nemen. Dat doet de da zelf ook, alleen geeft die mijn kat antibiotica die niet over datum is, dat is het verschil. Ik piep niet snel over geld, dat hoort er nu eenmaal bij, maar ik kan ook een korst van een puswondje halen en daarna schoonmaken i.p.v.er 70 euro voor neer te leggen, simpel zat. Als de kat morgen niet een stuk opgeknapt is kan ik ook nog hulp zoeken bij een da, de kat is zeker niet levensbedreigend ziek. Hij laat zich wel behandelen, ik heb het plekje uitgedrukt en uitgewassen met biotex, hij vindt alles wel best.

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Kat met abces oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:16

Zou die antibiotica echt nodig zijn dan? Voor een klein ontstekinkje toch niet? De druk is er af, ik zou het af en toe goed schoonmaken, meer niet.

skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:17

Het hoeft ook niet zo te zijn dat een dier levensbedreigend ziek moet zijn om contact op te mogen nemen met een spoedarts. Die is er ook voor advies.

PortRoyal
Berichten: 731
Geregistreerd: 01-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 20:38

Mja, ik vind het overdreven een spoedarts hiervoor te bellen. Ik weet precies hoe dat gaat: kan ik 15 km heen en 15 km terug rijden naar de dienstdoende da met een stresskat,en krijg ik alleen ab mee. Het andere werk heb ik al gedaan. Vaak willen ze het beestje toch zien voor ze je iets meegeven.
Het is niet een mega abces, het is een hele standaard kwaal die veel voorkomt bij machokatten die af en toe vechten. Ik denk dat ik het komend weekend goed in de gaten ga houden en vooral goed schoonmaak. Ik kan eventueel nog betadine of dettol kopen morgen. Mocht hij toch zieker worden, dan kan ik altijd nog naar de da gaan. Hij slaapt als een roosje, dus ik ga hem nu niet meer plagen, dat heb ik vandaag al gedaan toen ik het abces opende. Die oude antibiotica gooi ik wel weg,ik neem geen risico. Logisch natuurlijk dat hij niet zo happy is, als je zelf een ontsteking hebt ben je ook niet blij. Als het maar open is zodat de troep eruit kan,dan ben je al een heel eind op weg denk ik.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Kat met abces oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:41

ab is niet meer nodig als het abces open is gesprongen.Niet dicht laten gaan.Als de kat het toelaat er wat betadine of zoutoplossing in spuiten.En weer uitknijpen.

Linnie050

Berichten: 11800
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Kat met abces oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:43

Kijk even op de website van je dierenarts vaak is er een inloop moment op zaterdag.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:45

Ik zou het schoon en open houden zoals Geerke en anderen zeggen en die antibiotica lekker achterwege laten hoor.

PortRoyal
Berichten: 731
Geregistreerd: 01-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 20:57

Ja dat ga ik ook doen. Ik denk dat het wel goed komt nu. Ik heb al heel wat ervaring met dit soort dingen maar vaak wel in combinatie met ab. Maar als de wond open blijft komt het waarschijnlijk wel goed! Bedankt voor al jullie reacties en tips.

skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:02

PortRoyal schreef:
Mja, ik vind het overdreven een spoedarts hiervoor te bellen. Ik weet precies hoe dat gaat: kan ik 15 km heen en 15 km terug rijden naar de dienstdoende da met een stresskat,en krijg ik alleen ab mee. Het andere werk heb ik al gedaan. Vaak willen ze het beestje toch zien voor ze je iets meegeven.
Het is niet een mega abces, het is een hele standaard kwaal die veel voorkomt bij machokatten die af en toe vechten. Ik denk dat ik het komend weekend goed in de gaten ga houden en vooral goed schoonmaak. Ik kan eventueel nog betadine of dettol kopen morgen. Mocht hij toch zieker worden, dan kan ik altijd nog naar de da gaan. Hij slaapt als een roosje, dus ik ga hem nu niet meer plagen, dat heb ik vandaag al gedaan toen ik het abces opende. Die oude antibiotica gooi ik wel weg,ik neem geen risico. Logisch natuurlijk dat hij niet zo happy is, als je zelf een ontsteking hebt ben je ook niet blij. Als het maar open is zodat de troep eruit kan,dan ben je al een heel eind op weg denk ik.


Je vraagt toch om advies? Dan geef ik die. Als jij al denkt dat je weet hoe het gaat waarom vraag je het dan? In onze praktijk komen niet alle katten met een abces langs hoor. Het ligt er maar net aan en alles gaat in overleg met de eigenaar uiteraard

plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Re: Kat met abces oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:06

mijn kat had niet zo lang geleden ook een abces op zn kin. Heb hem ook zelf open gemaakt goed schoon gemaakt met betadine en een paar dagen open gehouden. Geen antibiotica gebruikt en was binnen een paar daagjes totaal genezen :)

annepaardoes

Berichten: 7156
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Kat met abces oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:48

Die AB weggooien. Ik zie niet in waarom je in deze situatie een AB zou geven. Het is een klein wondje. De kat is verder goed gezond (neem ik aan) en levendig dus het lichaam kan zelf zorgen voor een goede genezing van het wondje. Het wondje zelf gewoon goed schoonhouden/spoelen en pus eruit drukken en verder gewoon in de gaten houden. Desnoods even de kat binnen houden zodat er niet te veel vuil in het wondje komt.

sax89

Berichten: 4237
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Bunschoten Spakenburg

Re: Kat met abces oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:27

Je hebt goed gehandeld, zou precies het zelfde doen met mijn katten. En over die antibiotica.... Mijn oude paard had ooit een abces, da erbij en kreeg een potje aangebroken, goed afgesloten ab van 3 jaar over datum. Was nog prima zei hij en scheelt je in de kosten, want je gebruikt toch niet alles. Een week mee gesmeerd en het was zo genezen.
Als je het niet. Vertrouwd niet doen, maar verder...