Konijn wordt oud, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Konijn wordt oud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 00:14

Mijn konijntje is inmiddels 9, 5 en wordt laatste tijd duidelijk ouder. Hij wisselde slecht zijn vacht. Hij heeft vorig jaar een tijdje gehad dat hij niet helemaal fit was. Toch met goede zorg erdoor gekomen, en zag er weer goed uit. Echter nu wederom gaat het minder. Hij eet sinds gisteren minder goed en lag net in een hoekje van zijn ren. Zelf kon hij niet loskomen. Heb hem losgehaald uit de klimop tak en hij begon direct te eten. Weet dat hij er niet lang kan hebben gelegen, maar toch alles bij elkaar maak ik me wel zorgen, want wat is raadzaam?

Tot gisteren at hij goed, krijgt naast droogvoer hooi, heeft een grote ren, kan via een loopplank zijn nachthok in maar zit liefste buiten. Vers water uiteraard en vanwege zijn vacht borstel ik die regelmatig. Zijn nageltjes controleer ik en indien nodig knip ik ze.

We houden hem nu even goed in de gaten, gaat hij door deze dip heenkomen?

Heeft hij eerder gehad en is voor een konijntje al aardig op leeftijd. Wat is daarom nog eerlijk?

Kostte wat kost willen behandelen?
Wil ik hem een winter in slechte conditie wel aandoen?

Even geen idee, misschien wel simpelweg nacht naar binnen, lekker warmer zodat hij in elk gevak zin energie niet kwijt is aan zich warm houden?
Maar een konijn binnen halen wat zijn hele leven buiten zit, is dat uberhaupt slim?

Hebben jullie ervaringen met oudere konijntjes? Tips? Alles is welkom......

Moest dit gewoon even kwijt, trekt hij zich hier niet doorheen komt steeds regelmatiger de gedachte is dit nog wel eerlijk?
Hij heeft alleen nog zoveel momenten dat hij wel goed is, vrolijk rondsnuffelt, met de hond speelt en hem uitdaagt. .........maar dan.......lastig. ......

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Konijn wordt oud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 08:08

ik zou hem 's nachts niet in huis zetten (te groot verschil) maar wel in zijn nachthok opsluiten. Dat hij niet op de koude tegels, modder, grond wat dan ook kan blijven liggen en makkelijk onderkoeld raakt.

Met een nijn van die leeftijd zou ik niet koste wat het kost behandelen. Als hij wat heeft waar hij goed overheen kan komen dan uiteraard behandelen. Is het ouderdom, op en versleten dan rustig aan afscheid nemen en niet tot het laatste moment wachten.

Ik zie het dan zo als een dier je 9.5 jaar plezier gegeven heeft en jij het dier ga dan niet nog 1 maand of langer dat plezier vergallen zodat je er een nare gedachte aan over houd en die 9.5 jaar uitgevlakt wordt door de laatste periode in zijn leven dan maar wat eerder afscheid nemen.

Het moment dat het genoeg is weet je zelf wel. Bij twijfel niet doen maar op een gegeven moment is dat punt er en dan moet je beslissen.

Sterkte

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Konijn wordt oud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 08:17

Ik ga helemaal met bovenstaande mee.
Mijn ervaring is wel dat oude konijnen van het ene op het andere moment kunnen overlijden. Voor het dier het prettigst, maar oor jou misschien even schrikken.

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Re: Konijn wordt oud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 09:20

@dierenfan:
Jij zegt eigenlijk wat ik denk......

Vanmorgen nog even onenigheid met mijn vriend gehad hierover. Hij vindt / dacht dat het komt doordat konijn te weinig aandacht krijgt en alleen zit. Had er volgens hem niks mee te maken dat hij zo oud is, was mijn schuld......tsja, was even niet fijn.....

Heeft hem nooit aan iets ontbroken, anders was hij lijkt mij ook niet zo oud geworden toch?

Vanmorgen uiteraard bij hem wezen kijken, steeds even extra zorg. Hij kan inderdaad naar binnen, maar doet dat vaak niet. Uit voorzorg maakt mijn vriend (dat doet hij dan weer wel) vanmiddag in de schuur het binnenhok klaar met een uitloop. Hij zit dan in elk geval niet in de tocht, kou etc......

Afwachten......maar zo lastig dit!

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:36

Moeilijk, als ze zo oud worden en je weet niet goed hoe nu verder. Inderdaad ga ik ook met bovenstaande mensen mee. Zolang je merkt dat hij pijnvrij is en lol in het leven heeft, zou ik hem nog lekker laten huppelen. Ben een keer deze link tegen gekomen: http://www.knagers.net/bejaarde%20konijnen.htm en pas er niet veel van toe, maar heb wel de brokjes gekocht die zij aanraad voor mijn oudere konijnen, voor even net een beetje extra.
Succes in ieder geval met je konijntje!

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Konijn wordt oud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:01

Kan zijn dat hij ook echt wat ouder is en dan ben ik het er inderdaad mee eens niet al te veel gaan dokteren.
Maar veel oudere konijnen hebben ook haken op de kiezen en deze zijn prima te behandelen. Vaak zie je dat ze dan minder eten en soms traanoogjes hebben bijvoorbeeld.
Zijn er nog andere symptomen? Zit hij nu goed in zijn vacht?

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Re: Konijn wordt oud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 15:57

@Faniek:
Hij zit nu weer redelijk goed in zijn vacht, op zijn koppie na. Hij heeft ergens ver weg angora in de familie, rondom zijn hoofd allerlei plukken haar, daarom heet hij ook pluk;-)
Dat moet nog verharen, rest is nu wel goed, maar ging erg langzaam dit keer en leek hem veel energie te kosten.

Geen andere symptomen momenteel die me specifiek zorgen baren anders dan al beschreven. Gisteren dus wel sloom, wilde zelf niet lopen tot hij eenmaal los was. Toen ging hier direct naar zijn eten toe. Als hij eet zijn er geen problemen, op gisteren na dus. Juist voorkeur voor het hardere " knabbel"voer.

@diane:
Fijne site idd, thanx!
Hij krijgt nu overigens ook vitamine snoepjes bij, alleen van ander merk. Hij eet nu wel andere dingen als voorheen, leek zijn voer niet meer lekker te vinden, dit is vorig jaar daarom veranderd. Daarnaast is hij nooit echt fan geweest van groenvoer op plakjes wortel na. Hij liet het altijd simpelweg gewoon liggen.

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Konijn wordt oud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:01

Als hij een lekker plekje in de schuur krijgt zal dat voor hem al een hele hoop schelen :) Het hok lekker helemaal volproppen met stro en onbeperkt hooi geven is het beste wat je kan doen. Verder zou ik eigenlijk niet al teveel veranderen, dat brengt ook een hoop stress met zich mee. Gewoon voeren wat je altijd al doet en hem verder goed in de gaten houden.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:03

risje schreef:
Vanmorgen nog even onenigheid met mijn vriend gehad hierover. Hij vindt / dacht dat het komt doordat konijn te weinig aandacht krijgt en alleen zit. Had er volgens hem niks mee te maken dat hij zo oud is, was mijn schuld......tsja, was even niet fijn.....

Heeft hem nooit aan iets ontbroken, anders was hij lijkt mij ook niet zo oud geworden toch?

Zit hij altijd al alleen?
Ik denk niet dat je er op deze leeftijd een ander konijn bij moet zetten hoor, daar niet van..
Maar als ik je goed begrijp denk jij dat hij niet zo oud zou zijn geworden als hij zich eenzaam gevoeld had? (correct me if i'm wrong)..

Heel eerlijk hou ik niet zo van beesten alleen. Gelukkig kreeg de jouwe veel aandacht..maar toch.

Ik denk niet dat het zijn leven verlengd of verkort had als jij er een konijntje bij had gedaan hoor. Misschien had het wel wat leuker voor hem geweest maar dat ter zijde..

Verder ga ik met dierenfan mee :j

Succes met de oude baas!
Laatst bijgewerkt door IMJ op 21-11-13 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:04

Dan zou ik alleen even de kiezen even in de gaten houden en eventueel even na laten kijken bij de dierenarts. Alle konijnen die 5+ zijn gaan hier speciaal nog even naar de dierenarts om het gebitje goed na te kijken en vaak is er toch wat haakvorming.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: Konijn wordt oud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:14

Wij hebben ook een wat ouder konijn, hij zit nu ook alleen.
Had wel altijd een maatje en nadat deze doodging wel opnieuw geprobeerd maar dat ging gewoon niet. Hij is wat bejaard, maar hij komt niks te kort, speelt nu met de kat in de tuin als het een beetje mooi weer is.
Hij zit dag en nacht buiten en ik sluit zijn nachthok niet af. Ik denk namelijk dat dieren heel goed zelf in kunnen schatten waar ze het liefste zitten en die van ons zit het liefst beneden. Hij heeft zelf heel veel hooi en stro naar beneden gebracht en de hele vloer bedekt, dus hij zit lekker warm.

Alleen met oud en nieuw en als het echt extreem hard vriest gaat hij in de garage waar hij geen last heeft van wind, maar het niet heel veel warmer is.

Het is een misvatting dat je een konijn plezier doet met een lekker warm plekje. Zolang ze maar uit de tocht staan, kan het bester 10 graden vriezen dan 25 graden zijn. Ze kunnen helemaal niet zo goed tegen warmte. Vorig jaar heeft mijn vriend hem per ongeluk laten vallen. Hierdoor had hij waarschijnlijk zijn hoofdje wat bezeerd waardoor hij moeilijk at en er uiteindelijk haken op de kiezen zijn ontstaan, deze hebben we laten behandelen bij de DA en dit houden we nu goed in de gaten en hij heeft ander voer gekregen, waar hij beter op moet kauwe en dus de tanden en kiezen wat beter laten slijten.
Zulke dingen laat ik gerust behandelen door een DA, maar als ik vermoed dat hij pijn krijgt ga ik er toch heel hard over nadenken om hem in te laten slapen. Ik ga niet aanrommelen met medicijnen e.d.

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Re: Konijn wordt oud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 21:06

@ellebellaah:
Hij zit inmiddels in de schuur, ene hoek van de binnen ren volgepropt met stro, hij begon er direct mee te slepen. Goed teken lijkt me, blijft raar ene moment is hij niet fit andere moment niks aan de hand. Soms hupt hij rond alsof hij 80 is (is hij in konijnenjaren misschien ook wel??) andere moment niks aan de hand.

@IMJ:
Dat was mijn vriend die dat dacht. Overigens heeft hij niet hele leven alleen gezeten, andere konijntjes zijn alleen overleden (ook ouderdom en niet zo oud geworden als deze). Zitten nu nog andere dieren in de tuin hoor, dus altijd gescharrel etc van allerlei dieren, alleen dus niet samen met een soortgenootje in een ren / hok.

@Faniek:
Sinds vanmiddag lijkt het weer beter te gaan, eigenlijk sinds hij in de schuur in de binnenren zit. Die is eigenlijk voor de kippen, maar ach schoonmaken en kan konijn er ook in dacht vriendlief. Die is vanmiddag dus voor hem bezig geweest.

@SAKKIA:
Dat deed pluk dus ook, hij had zelfs takjes etc gebruikt om erop te gaan liggen. Toch leek de vochtigheid hem nu wat teveel te worden. Hij zit nu in de binnenren, niet direct op de grond / zand, koude tegels en dus vochtigheid en lijkt langzaam wat op te knappen. Hij is in elk geval al stukken actiever dan hij gisteren was.

Heb hem net nog wel even eruit gehad, hij heeft nogal behoorlijk wat vacht (zit dus oa angora in) en help hem nu wat met bijhouden. Lukt zelf even niet meer. Vindt hij altijd heerlijk even op schoot, blijft ook rustig liggen als de hond komt snuffelen. Hij is alleen in vergelijking met voorheen wel heel licht nu, hoop dat hij toch wat bijkomt en verbetering doorzet......was behoorlijk schrikken gisteren.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:08

Hoe is het met zijn gewicht?
Als ik oude beestjes heb die gewicht verliezen zet ik ze op compact gras van Hartog.
Dat is gevriesdroogd en doen ze hier een moord voor.
Daar heb ik mijn oude blinde dibbes al meerdere keren mee opgeknapt.
Er zit veel meer voedingswaarde in compact gras als hooi namelijk.
Afgelopen winter had hij wel moeite met op gewicht blijven en zo heb ik hem er redelijk goed doorheen gekregen.
Nu was de winter wel lang en koud natuurlijk.

WildDreams

Berichten: 2424
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Re: Konijn wordt oud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:18

Als ie lol heeft nog laten huppelen, maar als ie lusteloos is en stijf als je hem op pakt zeg maar, tjaa... Je kent je konijn natuurlijk het beste ;)
Ik heb een konijn gehad die 12 is geworden, een boerderij konijntje in onze achtertuin met rennetje, nooit vaccinaties gehad, niks
Toch oersterk gezond, goed horend en ziend, nog rondhuppelend de winter doorgegaan, met volle moed de zomer in, alles perfect, ga ik een weekendje weg, kom ik thuis en krijg ik te horen dat ze is bezweken door de hitte... Gelukkig heeft ze daarvoor nog altijd vrolijk kunnen blijven Y;(
Dus volg je hart! Wij legden altijd een aantal lakens voor het gaas van het binnenhok, extra veel hooi,kartonnen doos er in, scheelt een hoop warmte!

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Konijn wordt oud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:10

Inslapen voordat het een lijdensweg wordt. 9,5 is hartstikke oud. Houden van is ook loslaten.....

Lynn_FDA

Berichten: 2015
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: in een huis

Re: Konijn wordt oud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:14

Ik zal hier de DA over laten beslissen

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Konijn wordt oud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:18

Ons konijn is 12 geworden, leefde ook buiten. Heeft bij ons denk zo'n 3 of 4 winters meegemaakt. Wij hadden altijd een dikke deken voor het hok hangen. Hij is inmiddels in april ingeslapen, hij was heel ziek geworden (niet van de winter hoor). Maar jij ziet natuurlijk het beste hoe jou konijn is, elk konijn is weer anders.

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Konijn wordt oud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:25

Ik zou gewoon kijken hoe het gaat, zolang t konijntje eet en drinkt en niet lijkt te lijden zou ik hem nog laten genieten... als je merkt dat alles minder word en zelfs het eten of eventueel favorite groente laat staan zou ik toch gaan denken om hem los te laten voor hij een lijdensweg moet doorgaan

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Re: Konijn wordt oud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 13:58

Heel prettig om te weten dat veel mensen hetzelfde als ik denken. Nu hij in de schuur / binnenren zit lijkt het wat beter te gaan. Vanmorgen nog even extra hooi gehaald en wat knabbelsticks, vindt hij altijd heerlijk;-)

Hoop dat hij het haalt, maar blijft met deze leeftijd afwachten. Blij in elk geval met jullie tips en hoe gereageerd wordt. Doet goed!

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:09

Mijn konijn is 15 geworden, maar op het laatst stekenblind.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Konijn wordt oud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:36

Ik zou 'm naar binnen doen. Een konijn alleen buiten en dan zeker met zo'n strenge winter op komst, nee, dan zou ik geen enkel konijn alleen houden buiten. Hij is oud, versleten, als ik zo'n konijn zou hebben zou ik hem binnen houden en binnen lekker verwennen tot hij op is. Hij zit al alleen, als hij buiten zit, zal hij al wat minder aandacht krijgen dan wanneer hij binnen is.

Leeftijd zegt verder vrij weinig over de kwaliteit van leven.

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Re: Konijn wordt oud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 13:04

@moonfish:
Hij is aan de lichte kant, al blijft dit al wel enige tijd stabiel. Hij eet gelukkig weer goed, laat niks liggen en vindt geen proppen voer oid. Gisteren in twee dierenwinkels naar dat compactgras gekeken, maar niet gevonden. Waar haal jij dat altijd?

@Sharonz:
Ik doe zodra het vriest in de winter eerst een plaid over zijn nachthok. Die plaid is aan een zijde waterdicht en houdt al veel buiten. Zodra het kouder wordt gaat er ook nog een dikke schapenwol tussen, ter extra isolatie. Vriendlief is er als ik net ga "bouwen" nooit blij mee want ziet er niet uit, maar hij bleef wel altijd warmer. Hoewel Konijn zelf alsnog veel buiten zat;-)

@Saskiekefie:
Ik ga hem niet zonder meer laten inslapen omdat hij oud is, beetje vreemde reden?
Had die fikse dip van paar dagen doorgezet, dan wel, heb er serieus aan gedacht. Als ik echter zie hoe hij in twee dagen opknapt nu hij in de schuur met binnenrennetje zit, nee dan is inslapen op dit moment geen optie. Straks mag hij weer even in de tuin los.

@Lyn_FDA:
Kwam hem toevallig vanmorgen nog tegen;-)
Nee serieus, heb ook advies gevraagd, assistente heeft me nog wat tips meegegeven en heeft resultaat. Konijn is inmiddels stukken levendiger en fitter. Nu nog wat meer aankomen. Overigens wordt overal waar ik advies vraag zelfde gezegd als hier, oftewel als hij opknapt kan het nog prima zo en ander kom maar langs (bij de DA). Ze weten hoe ik met mijn dieren ben;-)

@ruby:
Klopt hoor, al vindt ik meningen en ervaringen hier horen eerlijk gezegd ook erg prettig. Bedankt daarvoor dus!

@Mioux:
Mooi verwoord, zo denk ik ook precies!

@vrouwke:
Heb het idee dat hij idd niet zo scherp ziet als jaren terug. Lijkt hem absoluut niet te deren en als ik knabbelstickje oid kom brengen komt hij naar het gaas. Zowel binnen als buiten, in donker als licht......maar toch, is een gevoel dat hij idd minder scherp ziet.

@Nimfee:
Naar binnen komt hij zowiezo niet, niet omdat dat niet mag. Maar omdat hij al zijn hele leven buiten zit, nu naar binnen zou een te grote overgang zijn en waarschijnlijk alleen stress veroorzaken. Bovendien vinden onze hond en katten hem dusdanig leuk dat hij minder rust zou krijgen dan hij nu heeft. Hij ligt vaak lekker te slapen of om zich heen te kijken, vindt hij heerlijk. Hij is zoals ik al paar keer zei, wel verhuisd naar de schuur en binnenren en dat doet hem zichtbaar goed. Overigens is het hier niet zo dat een dier buiten minder aandacht krijgt bij ons;-)

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Re: Konijn wordt oud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:54

Ranzijn heeft het, is eigenlijk voor paarden. Zijn baaltjes, maar niet heel groot hoor. Kan je lang van voeren en kost 12 euro ofzo.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:08

risje schreef:
@Saskiekefie:
Ik ga hem niet zonder meer laten inslapen omdat hij oud is, beetje vreemde reden?
Had die fikse dip van paar dagen doorgezet, dan wel, heb er serieus aan gedacht. Als ik echter zie hoe hij in twee dagen opknapt nu hij in de schuur met binnenrennetje zit, nee dan is inslapen op dit moment geen optie. Straks mag hij weer even in de tuin los.


Noppes, ik schreef: In laten slapen VOORDAT het een LIJDENSWEG wordt. Dus nee niet zomaar, maar ik zou niet elke keer dips doorzetten als hij al op zo'n leeftijd is. Even na te gaan dat een konijn in het wild gemiddeld 2 jaar wordt.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:14

risje schreef:
@Nimfee:
Naar binnen komt hij zowiezo niet, niet omdat dat niet mag. Maar omdat hij al zijn hele leven buiten zit, nu naar binnen zou een te grote overgang zijn en waarschijnlijk alleen stress veroorzaken. Bovendien vinden onze hond en katten hem dusdanig leuk dat hij minder rust zou krijgen dan hij nu heeft. Hij ligt vaak lekker te slapen of om zich heen te kijken, vindt hij heerlijk. Hij is zoals ik al paar keer zei, wel verhuisd naar de schuur en binnenren en dat doet hem zichtbaar goed. Overigens is het hier niet zo dat een dier buiten minder aandacht krijgt bij ons;-)


Denk je dat hij dan een winter gaat overleven van -20 graden? Dat was het vorig jaar, zelfs -22 graden. Mijn konijnen konden dat prima aan, SAMEN en zijn nog jong. Mijn cavia's daarentegen niet, die heb ik naar binnen moeten halen. Een schuur is echt niet per se warmer dan buiten, want mijn cavia's staan ook in de schuur.
Maar, jij zit dus uren lang naast hem? In de schuur? Knap hoor, ik zou het te koud krijgen.