Honden fokken is dierenmishandeling!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 

_Michelle__

Berichten: 3980
Geregistreerd: 06-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 13:33

Tiepfoudt schreef:
Het fokken van brachycefale hondenrassen vind ik persoonlijk echt te triest voor woorden. Ik ken een aantal mensen met een mopshondje/bulldog en ik word gewoon verdrietig als ik deze hondjes constant hoor snurken en hun eigenaar (met al hun goede bedoelingen) het gewoon niet meer hoort. Zó ontzettend triest vind ik dat. Die dieren hebben het gewoon constant benauwd.
Dan de oogproblemen waar kortsnuiten vaak mee kampen. Ik heb een aantal oogluxatie operaties gezien en ik vroeg me toen steeds weer af waar wij mensen in godsnaam mee bezig zijn.

Een groot deel van deze honden heeft gewoon chronisch pijn en waarom? Omdat wij ze er zo schattig uit vinden zien met hun bolle ogen en platte neuzen. "Hij knort altijd zo schattig" is een uitspraak waarvan mijn nekharen echt overeind gaan staan.

Om nog maar niet te spreken over de tig andere erfelijke afwijkingen. Dan zit ik morgenvroeg nog te typen.


Ben ik het wel mee eens.
Mijn oom en tante hebben een Engelse Bulldog. Gekocht bij een erkende fokker.
Met de eerste hebben ze alleen maar problemen gehad. Toen hij klein was had hij al kersenpitjes (of hoe noem je het) bij zijn ogen. Hier is hij ook voor geopereerd. Na een tijdje bleek dat hij een zwanenhals had in zijn luchtpijp, waardoor slijm e.d. zich op ging hopen.
Het beestje had het altijd benauwd. Uiteindelijk hebben ze hem in moeten laten slapen, omdat hij nog geen 2 stappen meer kon zetten zonder neer te vallen omdat hij het zo benauwd had.
Omdat ze bij een erkende fokker hadden gekocht mochten ze een nieuwe uitzoeken uit een ander nestje wat later geboren werd.
Met deze hebben ze een hele tijd geen problemen gehad. Nu begint het echter weer. Dit keer geen luchtpijp of ogen, maar de kussentjes van zijn voorpoten. Omdat hij van voren zo breed is komt als zijn gewicht op zijn voorpootjes te staan. Hierdoor krijgt hij allerlei ontstekingen tussen zijn kussentjes. Zo erg dat het gewoon tot bloedens toe is en hij dus niet meer kan en wil lopen.
Nu gaat het weer iets beter, maar blijft een terugkomend probleem. Wanneer het te erg wordt gaan ze ook deze in laten slapen, aangezien het niet echt meer een hondwaardig bestaan zal zijn als hij niet eens meer naar buiten kan om zijn behoefte te doen.
Ze hebben nu al gezegd, NOOOOIT meer een bulletje. Hoe leuk en lief ze ook zijn, dat hele gedoe er omheen willen ze niet meer, omdat het zielig is voor de hond en je er zelf uiteindelijk ook een hoop verdriet van hebt.


_Michelle__

Berichten: 3980
Geregistreerd: 06-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:02

Hhilde schreef:
En weet je wie de enigen zijn die er wat aan kunnen doen? Kopers. Dit blijft bestaan omdat mensen gewoon een hond halen en zich niet inlezen. Als we met z'n allen nou geen cavaliertjes meer kopen en er dus geen markt meer voor is, dan wordt er gestopt met fokken van die beesten of fokken ze de oude cavalier terug.
En mensen die bulldoggen kopen en daarna zeuren dat hun hond niet gezond is vind ik dom. Je had het kunnen weten!

En ook nog iets, erkende fokkers bestaan NIET. Fokkers zijn NIET erkend. Als ze claimen dat wel te zijn, liegen ze. Er bestaat geen keurmerk voor fokkers.


Denk dat dit op mijn post slaat?
Laat ik voorop stellen dat mijn oom en tante alles behalve zeuren over het niet gezond zijn van hun hond.
Ze wisten dat dit tevoren kon gebeuren, maar hebben in hun omgeving zoveel Engelse Bulldogs die wel gewoon gezond zijn dat ze het risico hebben genomen. Ze zeuren nu niet. Het enige dat ze er over zeggen is dat ze het het ergste voor de hond vinden en doen er alles aan om hem een zo goed mogelijk leven te geven, geen geld noch moeite blijft bespaard.

En wel of geen erkende fokker heb ik geen verstand van. Ze kregen in ieder geval garantie, alle DA kosten van het eerste hondje werden betaald en konden een nieuw pupje uitzoeken. Daarnaast hebben ze allerlei verklaringen van Dierenartsen van hun fokhonden, staan netjes ingeschreven als bedrijf en hebben een heel transparante "organisatie". Of het dan wel of niet erkend is heb ik geen verstand van.

Oh en overigens ben ik het met je eens dat wij als consumenten het in leven houden. Kopen wij zulke honden niet meer, zullen er ook minder gefokt worden :)

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 14 bezoekers