Hond jeuk naast staart

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Hond jeuk naast staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 16:33

Hallo,

We zien onze hond regelmatig likken/bijten aan de rechterkant naast zijn staart, op zijn billen zeg maar. Ook als hij sochtends uit de bench komt is dat plekje nat en heeft hij dus liggen likken.

Ik dacht eerst aan wormen, maar hij heeft begin oktober zijn wormentablet gehad, en die krijgt hij 4x per jaar. Ik zie ook geen wormen in zijn ontlasting. Ik heb op de plek gevoeld maar voel geen bult of iets, wel zijn kontbot maar die heeft hij ook aan de andere kant. Ik kan dus niks geks ontdekken.

Is het overdreven om hiermee naar de dierenarts te gaan? Of heeft iemand hier een idee wat het zou kunnen zijn?

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Hond jeuk naast staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:35

Meestal is dat wel een van de plekken voor vlooien.

xxrossiexx
Berichten: 922
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: twente

Re: Hond jeuk naast staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:36

Het kunnen ook zijn klieren zijn, bezoekje da kan nooit kwaad.

Jess

Berichten: 2407
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:38

xxrossiexx schreef:
Het kunnen ook zijn klieren zijn, bezoekje da kan nooit kwaad.

Dat is ook het eerste wat ik dacht.

ingaa

Berichten: 1161
Geregistreerd: 14-03-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Hond jeuk naast staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:42

Even naar de anaalklieren laten kijken klinkt alsof deze vol zitten, sommige mensen kunnen ze zelf uitdrukken maar het is een vies klusje, anders even bezoekje aan de DA.

mistery30
Berichten: 291
Geregistreerd: 25-05-07
Woonplaats: lommel (belgie)

Re: Hond jeuk naast staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:45

Idd lijken mij de anaalklieren die vol zitten ,doet mijn hond ook altijd , ik laat ze uitdrukken bij de da

cursebreaker

Berichten: 11438
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:45

Eerste gedachte zou ik ook denken anaalklieren.
Zie je de hond wel eens 'sleetje rijden'?

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:46

Waarschijnlijk zijn de anaalklieren verstopt.
Als het goed is voelt die natte plek ook wat warmer aan. Dit komt omdat het gaat ontsteken.
De DA doet de klieren dan uitdrukken ( stinkt ook enorm).

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Hond jeuk naast staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 16:48

Sleetje rijden doet hij nooit :=

Ik ga even de dierenarts bellen voor een afspraak morgen! dank je wel voor de snelle reacties. Ik laat jullie weten wat het was.

cursebreaker

Berichten: 11438
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Hond jeuk naast staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:54

oke ja goed dat hoeven ze ook niet altijd te doen als ze last van de anaalklieren hebben natuurlijk, maar is wel makkelijker te weten wat het dan zou kunnen zijn mochten ze dat gedrag wel vertonen.

Maar zal inderdaad wel van de anaalklieren uit zijn ja denk ik

Piepiekuiken
Berichten: 240
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:04

Toevallig heeft onze weimaraner daar ook last van.
Zit de hele tijd aan haar kont te likken en vaak komt daar dan ook zo'n enorm vieze visgeur uit.
Hebben ook maar even afspraak bij de dierenarts gemaakt, dan wordt er in ieder geval even naar gekeken. :)

W0PPY

Berichten: 579
Geregistreerd: 30-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:14

Likken/bijten aan de staartbasis duidt in de meeste gevallen op wormen, vlooien of overvulde aanaalklieren.
Wormen is in dit geval niet heel waarschijnlijk, aangezien je juist ontwormt en na de ontworming ook geen wormen vind. Een vlo zou kunnen. Een hond die allergisch reageert kan al van 1 vlooienbeet onwijze jeuk krijgen. Het hoeft dus niet te betekenen dat de hond in kwestie een vlooisenbesmetting heeft, maar het zou ook kunnen dat er eens eentje is komen buurten waarop hij reageert.
Het meest waarschijnlijk lijken mij ook de anaalklieren, al zou je dan verwachten dat hij ook sleetje rijdt.
Bij de meeste praktijken kunnen de assistentes de anaalklieren voor je legen, je betaald dan geen heel consult. Ik zou nu echter wel even voor een hele check-up gaan bij de dierenarts. Mochten betde anaalklieren zijn dan weet je dat voor de volgende keer (eens geleegd betekend vaak dat ze vaker overvuld zullen raken, hoe vaker je ze leegt hoe meer je terug zult moeten). Als het probleem bekend is kun je evt. vragen bij de assistente of het zelf leren ;)
Succes!

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Hond jeuk naast staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 17:51

De afspraak staat voor morgen 11.45, ben benieuwd!

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Hond jeuk naast staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:53

Hoe is haar ontlasting?

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:56

Mijn Jack Russel heeft het ook een tijdje gedaan dat bleek door 1 vlooitje te komen :(

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Hond jeuk naast staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 18:05

Ontlasting is gewoon goed niet anders dan normaal :)

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Hond jeuk naast staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:22

Dat hangt er vanaf wat je normaal vindt.. Als het de anaalklieren zijn komt het vaak door te zachte ontlasting, normaal worden ze namelijk ook geleegd tijdens het poepen.

W0PPY

Berichten: 579
Geregistreerd: 30-11-08

Re: Hond jeuk naast staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:39

@air, de anaalklieren kunnen ook verstopt zitten omdat de inhoud van de anaalklieren dikker van substantie is. Dan raken ze alsnog overvult, ook als de ontlasting normaal van textuur is.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 13:19

Ben net terug van de dierenarts. Zijn anaalklieren zaten inderdaad goed vol. En hij heeft een vlo kunnen ontdekken, waar ik echt verbaasd over was.
Waarschijnlijk van honden waar hij mee buiten speelt gekregen, dus hij heeft nu ook vlooiendruppels voor de komende 4 maanden de ik dan 1x per maand moet geven.

Een bezoekje van 5 minuten voor €75.- denk dat ik dierenarts wordt :D
Maar goed, ben blij dat ik ben gegaan.

mistery30
Berichten: 291
Geregistreerd: 25-05-07
Woonplaats: lommel (belgie)

Re: Hond jeuk naast staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:37

Waarschijnlijk waren die vlooiendruppels zo duur?

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Hond jeuk naast staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:39

Vlooiendruppels zijn zeker niet goedkoop...vaak is consult voor huisdier al 25,- dus denk dat het wel mee valt hoor voor de dierenarts :). Wel fijn dat het bekent is wat het is, en ja vlooien zijn irritante krengen, afkloppen maar nog nooit last van ze gehad bij mijn beestjes :)

W0PPY

Berichten: 579
Geregistreerd: 30-11-08

Re: Hond jeuk naast staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:32

Fijn dat je achter de oorzaak bent! Zal vast snel verlichting geven.
Enne, echt waar, de dierenarts houd daar zelf weinig van over. Dierenartsen werken naar het gemiddelde gezien veel voor een laag salaris. De vlooiendruppels zijn inderdaad erg duur, en dat komt niet omdat de dierenarts daarmee drie keer over de kop gaat, maar omdat ze inkoop ook schofterig duur zijn.
Ik keek er vroeger net zo tegenaan, maar sinds ik het met eigen ogen gezien heb kijk ik anders.

mistery30
Berichten: 291
Geregistreerd: 25-05-07
Woonplaats: lommel (belgie)

Re: Hond jeuk naast staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:58

Gelukkig betaal ik maar 10 euro voor anaaklieren uit te laten drukken , geen consult, maar dit was anders natuurlijk, want je wist niet wat het eigenlijk was :-)

Mona2008
Berichten: 300
Geregistreerd: 14-07-10
Woonplaats: Hof van Twente

Re: Hond jeuk naast staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:07

Anaalklieren kun je ook bij een trimsalon uitlaten knijpen, dat scheelt aanzienlijk in de kosten, omdat ze geen consult kosten hebben.

Diaz

Berichten: 7892
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Gouda | Diaz staat in Stolwijk

Re: Hond jeuk naast staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:27

anaalkliertjes zou je zelf kunnen doen zelfs (heb ik nooit gedaan hoor) Iniedergeval juist niet te vaak (laten) doen, dan legen ze niet meer zelf.
Goed voer geven waarbij ze goede harde poep krijgen, dat drukt de kliertjes van nature uit..