grenslopen met een beauceron (film)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

grenslopen met een beauceron (film)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 09:33

iedere hond die gefokt is om de herder te helpen werkt op zijn eigen manier.. de filmpjes over de border collie kent iedereen wel.
beaucerons (franse herder) werken echter op een heel andere manier. ze zijn gefokt om grens te lopen, grenslopen betekend dat schapen op een groot stuk gras staan wat niet omheind is, deze onzichtbare omheining bewaakt de beauceron, hij zorgt dat er geen schapen over deze onzichtbare grens heen gaan. Daarnaast bewaakt hij de kudde op indringers van buitenaf.
het drijven doen ze ook op een heel andere manier, veel meer met hun lichaam dan bijv de border collie
én ze zijn gefokt om op zichzelf te handelen, zelf na te denken

ik hoop dat je zo meteen het filmpje ziet ipv een link, zo niet zou iemand mij daarbij kunnen helpen?
http://youtu.be/ut2nLyNozCI

ander filmpje
http://www.dailymotion.com/video/xdq6ky ... em_animals
Laatst bijgewerkt door essiesilly op 06-11-13 10:17, in het totaal 2 keer bewerkt

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:49

Om het filmpje te plaatsen moet je hem tussen [*video][*/video] haakjes zetten :)

Vind het echt ontzettend knap!
Hoe wordt deze manier van drijven getraind? Zo'n onzichtbare grens, is die er voor deze honden gewoon 'altijd' of wordt er op een manier gecommuniceerd hoe groot de afstand mag worden?

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 10:28

ook dan lukt het me niet hoor haha (sorry ben leek)

ja mooi he :) nou ze moeten eerst de basis gehoorzaamheid beheersen natuurlijk, dus de stop, à gauche (links) en droite (rechts) je kunt het ze leren door eerst langs de afscheiding te laten lopen, je kunt het vergelijken met cirkeltraining (maar dan liever in een rechthoek) http://www.doggo.nl/artikelen/recreatie ... aining.php van nature weet de beauceron heel goed zijn grens dus makkelijk aan te leren
de grens is er voor zo n hond altijd, die word een keer uitgelopen samen met de herder als de schapen uit staan, op dat moment weet de hond dat dat zijn grens is en die taak neemt hij serieus :D

BertinaBvd

Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Oss

Re: grenslopen met een beauceron (film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:45

Mooi stukje werk !

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:45

echt knap, werken jullie ook met jullie honden?



gewoon de link tussen die haakjes, et voila :)

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 10:51

haha dank je! :D

nu werk ik even niet met de schapen, plan is om volgend jaar weer een koppeltje te kopen. heb zelf drentse heidenschapen gehad thuis, hele fijne schapen om mee te werken :j
zijn nu druk met speuren, impuls control, trucjes leren :P enz en heb er een jonge hond bij uit m n eerste nest dus wil die eerst goed de basis bijbrengen voor we bij de schapen gaan

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:22

Interessant, ik kende deze stijl van schapenhoeden al, en leuk er een filmpje van te zien.
Het is hier niet funktioneel (dat grens bewaken bedoel ik), maar ik kan me voorstellen dat het onder andere omstandigheden erg nuttig kan zijn.

Vind wel dat deze hond véél te dicht op de schapen werkt, je ziet hem regelmatig lammeren van de groep splitsen, en dan zelfs tussen lammeren en de hoofdgroep door rennen, dat kán niet helemaal de bedoeling zijn neem ik aan.
Als ik een hond met zo´n gedrag op mijn schapen zou zetten "explodeert" de kudde, en zou ik ze naar alle windrichtingen zien verdwijnen, en de ooien wiens lammeren afgesplitst werden zouden vechten.

Je trekt zelf de vergelijking met de bordercollie dus ik wil toch even opmerken dat je opmerking "gefokt op zelfstandig denken" óók voor de bordercollie geldt (doordat mensen het bc werk vaak alleen van trials kennen is het misverstand wijd verbreid dat ze constant en exact gestuurd moeten worden).

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 19:46

ik vind deze hond niet te dicht op de schapen werken, zo werkt een beauceron nou eenmaal
de lammeren die hij splitst is zijn on ervarenheid gezien het een jonge hond in opleiding is. de hond op het andere filmpje (van dailymotion) is erg ervaren en wint veel trials in frankrijk. daar zie je veel meer de rust

ik denk dat wij daar dan toch anders over denken ;) de border collie wacht over het algemeen altijd op commando van z n baas, niet alleen in het schapendrijven maar ook in het dagelijks leven staan ze je aan te staren van wat moet ik doen zeg het zeg het zeg het...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:04

essiesilly schreef:
ik vind deze hond niet te dicht op de schapen werken, zo werkt een beauceron nou eenmaal
de lammeren die hij splitst is zijn on ervarenheid gezien het een jonge hond in opleiding is. de hond op het andere filmpje (van dailymotion) is erg ervaren en wint veel trials in frankrijk. daar zie je veel meer de rust

ik denk dat wij daar dan toch anders over denken ;) de border collie wacht over het algemeen altijd op commando van z n baas, niet alleen in het schapendrijven maar ook in het dagelijks leven staan ze je aan te staren van wat moet ik doen zeg het zeg het zeg het...


Ik zal het andere filmpje óók eens bekijken.
Maar je bent het met me eens dat er (door gebrek aan ervaring) slordig werk wordt geleverd op het eerste filmpje.

Wat betreft je mening over de border collie, de gönger hier, waarbij we schapen uit de bergen halen bestaat uit meerdere dagen lange tochten.
Denk je werkelijk dat ik constant commando´s loop uit te delen, en dat mijn hond constant omhoog loopt te staren wachtend op het volgende commando?
Wat jij beschrijft zijn typisch op "obedience" getrainde bordercollies, en iedereen in de drijfwereld zal je vertellen dat je bc dáár op trainen een erg slechte invloed op het drijfwerk heeft (want focus op handler ipv waar hij moet zijn, de schapen)
Jouw ervaring met border collies is ongetwijfeld waar, maar ik vermoed dat je ze nooit écht hebt zien werken (en voor de goede orde trials zijn géén werk, ze zijn een simulatie van werk)....

Maar ik neem aan dat dit topic leuker is zonder de beauceron versus bordercollie discussie, daarom had je de vergelijking mss beter achterwege kunnen laten.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:09

Dat tweede filmpje is inderdaad héél anders; veel meer afstand van de schapen, rustiger hond met zijn staart naar beneden, heeft een duidelijk overwicht op de schapen.
Een heel ander beeld dan het opgewonden jonge dier uit je eerste filmpje.

Ik ben het niet eens met je mening dat de afstand van de schapen wordt bepaald door werkstijl.
Die afstand wordt imo bepaald door het karakter van de schapen (licht of zwaar). Een goede hond van wat voor ras dan ook past zich daar bij aan, en dit filmpje bevestigt dat.
Klein groepje zo te zien vrij jonge schapen die erg snel van de hond af bewegen (licht), dus meer afstand.

In het eerste filmpje (even afgezien van het trainingsnivo van de jonge hond) een grotere kudde van ooien met lammeren, veel zwaarder, meer druk nodig ze te bewegen, dichterbij werken. En in dit geval dichter bij dan goed is voor deze hond denk ik.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 20:17

ja ben ik met je eens maar idd dat komt dus door de onervarenheid/ jongheid van de hond :) iedereen moet het een keer leren he ;)

dan ken ik waarschijnlijk alleen de obedience (geobsedeerde :P ) bordercollies, wel getraind ook bij mensen met een rits aan border collies hoor dus ze ook wel zo in het "werk" gezien en nee dan uiteraard geen staar naar de handler maar naar de schapen (ik ben gewoon niet zo van het staren denk ik ;) )

maar goed laten we daar de discussie maar niet over doorvoeren :)