Parkiet wil niet in kooi

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Parkiet wil niet in kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:24

Hoi iedereen! Zoals de titel al zegt, hebben wij een parkietje die niet in zijn kooi wil. We zetten hem gewoon op onze vinger en proberen hem in de kooi te zetten, maar als hij de kooi ziet, vliegt hij meteen weg... Hem pakken (met onze handen dus om hem heen) kan niet, dan vliegt hij ook weg. We hebben een tijdje geprobeerd om de kooi gewoon over hem heen te zetten, maar dat heeft hij ook al door en dan is hij weer weggevlogen. We zijn heel bang dat hij op een dag in de pan vliegt terwijl we aan het koken zijn... Wie o wie heeft de gouden tip voor ons?

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Parkiet wil niet in kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:27

alleen voeren in de kooi even uitzoeken wat hij lekker vind en dat geven in de kooi

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:28

Toch doorzetten zou ik zeggen. Wie niet sterk is moet slim zijn dus een beetje zien te lokken en snel pakken, ja je moet vliegens vlug zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:29

snorkel1986 schreef:
alleen voeren in de kooi even uitzoeken wat hij lekker vind en dat geven in de kooi

We voeren hem ook alleen in de kooi, natuurlijk eet hij weleens een hapje mee van ons fruit, maar ook dit hebben we geprobeerd en het helpt niet... Trosgierst werkt ook niet jammer genoeg... -O-

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Parkiet wil niet in kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:30

zonnepitjes uit zijn voer? doet onze jardine een moord voor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:31

PBA_ schreef:
Toch doorzetten zou ik zeggen. Wie niet sterk is moet slim zijn dus een beetje zien te lokken en snel pakken, ja je moet vliegens vlug zijn.

We zetten zeker door, maar het zou ook op een andere manier moeten kunnen, we hoeven namelijk niet de hele tijd achter hem aan te rennen... Misschien is hij aan het puberen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:32

snorkel1986 schreef:
zonnepitjes uit zijn voer? doet onze jardine een moord voor..

Er zitten geen zonnepitjes in zijn voer... Heb jij een (gras)parkiet of een grotere?

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:34

Is het probleem dat hij er echt niet meer in wil of dat je hem er niet in krijgt op het moment dat jij dat wilt?

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:35

ik een papegaai..
maar principe werkt het zelfde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:37

liedje89 schreef:
Is het probleem dat hij er echt niet meer in wil of dat je hem er niet in krijgt op het moment dat jij dat wilt?

Ik krijg hem er niet in als ik dat wil. Op sommige momenten gaat hij er uit zichzelf in, dus hij heeft sowieso geen angst voor zijn kooi...

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:38

Wat voor kooi heb je? En om voor parkietsoort gaat het?

Anoniem

Re: Parkiet wil niet in kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:40

Hij is een grasparkiet, we hebben een 'gewone' kooi... Hoe moet ik dat uitleggen... Hij heeft een deurtje, voerbakjes die los kunnen, de spijlen lopen aan de voor- en achterkant horizontaal, aan de zijkanten verticaal. Hij heeft speeltjes in zijn kooi en verveelt zich niet als hij erin zit.

Anoniem

Re: Parkiet wil niet in kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:37

Iemand nog tips? :D

Tammy_

Berichten: 5265
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:42

Kan je hem niet op commando leren de kooi in te gaan, door bijvoorbeeld je vogeltje te clickertrainen?

mogelijkheden zijn eindeloos, ik heb eens een goudvis door een tunnel leren zwemmen en slalommen om paaltjes door middel van een target stick waar je vissenvoer in kon doen :') lijkt me dat jouw vogeltje een stuk slimmer is dan die goudvis, dus het zou moeten kunnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:43

Tammy_ schreef:
Kan je hem niet op commando leren de kooi in te gaan, door bijvoorbeeld je vogeltje te clickertrainen?

mogelijkheden zijn eindeloos, ik heb eens een goudvis door een tunnel leren zwemmen en slalommen om paaltjes door middel van een target stick waar je vissenvoer in kon doen :') lijkt me dat jouw vogeltje een stuk slimmer is dan die goudvis, dus het zou moeten kunnen!

Haha zal het proberen :D Beest is trouwens enorm eigenwijs hoor, weet niet of dat door zijn leeftijd is of zijn karakter ;)

Pearlx

Berichten: 1366
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:04

Je geeft aan dat je bang bent dat de parkiet in de pan vliegt als je aan het koken bent. Betekend dit dat je parkiet dus zo vrij toegang heeft tot de keuken als hij los is? Koken in de buurt van je parkiet is namelijk heeeeeel gevaarlijk! De antiaanbaklaag in de pan (teflon) is dodelijk voor vogels! http://www.parkietenfreak.nl/a-teflon.php

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Parkiet wil niet in kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:29

mijn vogel staat ook gewoon in de keuken hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:45

Pearlx schreef:
Je geeft aan dat je bang bent dat de parkiet in de pan vliegt als je aan het koken bent. Betekend dit dat je parkiet dus zo vrij toegang heeft tot de keuken als hij los is? Koken in de buurt van je parkiet is namelijk heeeeeel gevaarlijk! De antiaanbaklaag in de pan (teflon) is dodelijk voor vogels! http://www.parkietenfreak.nl/a-teflon.php

Onze keuken is niet afgesloten van de huiskamer, nee. De huiskamer is de kamer waar we het meeste met elkaar zijn en ook het gezelligst voor Twitter (Zo heet vogelmans).

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Parkiet wil niet in kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:49

Misschien vindt hij het helemaal niet leuk in de kooi. Hij zit vast alleen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Parkiet wil niet in kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:50

Alleen 's avonds uit de kooi laten wanneer het donker is. Wanneer meneer dan zijn kooi niet in wilt, doe je gewoon het licht even uit. Dan moet hij wel bij je opstappen.
Hoe oud is hij? Parkieten in de pubertijd hebben idd weleens buien dat ze absoluut de kooi niet in willen.

Anoniem

Re: Parkiet wil niet in kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:53

Parkiet is in maart gekocht, was toen 8 weken. Zal nu dus 9 maanden oud zijn.. Goede tip Cayenne, ga ik onthouden. Hij is trouwens ook uit de kooi als wij er niet zijn, hij vermaakt zich genoeg met de kraan, de theepot, de roosjes die hij uit het glaasje kan gooien..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:55

Ik zou hem er niet uitlaten wanneer jullie er niet zijn! De kans bestaat altijd dat hij zich verwond, ergens achter valt of klem komt te zitten of bijvoorbeeld een stroomsnoertje doorknaagt of iets anders doet en dan kunnen jullie hem niet helpen. Vogels moeten in huis altijd onder toezicht vliegen.

Anoniem

Re: Parkiet wil niet in kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:00

Er zijn trouwens niet zoveel momenten dat we er met zijn allen niet zijn. Doordeweeks is hij maar kort alleen, en in het weekend is hij (bijna) nooit alleen. Niet dat dit nu een excuus is om hem zonder toezicht te laten vliegen, zeker niet, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Mijn vorige parkiet had zich verwond toen wij er met zijn allen bij waren. Die is nu wel overleden. Als wij thuiskomen zit hij altijd op de kraan of voor het raam te slapen :D Er zijn ook dagen dat hij gewoon in de kooi blijft, dan mag hij er uit als wij er zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Parkiet wil niet in kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:01

Parkieten horen ook niet alleen te zijn. Het zijn groepsdieren en zonder soortgenootjes worden ze eenzaam. Wij mensen kunnen dat niet vervangen. Ik zou hem dus een leuk maatje geven. Veel fijner voor hem!

Anoniem

Re: Parkiet wil niet in kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:04

We hebben sowieso al besloten dat we na deze geen parkiet meer nemen, omdat ze gewoon samen horen te zijn (natuurlijk nog meerdere redenen), maar we zijn erover aan het nadenken. Waarschijnlijk komt er geen vriendje, maar we proberen hem voor zover mogelijk gezond en gelukkig te houden.