Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:45

Ik kan best voorstellen dat sommige mensen -die abosluut niks hebben met katten- zich zo irriteren dat ze die kat iets aan willen doen (bewust/onbewust). Wil absoluut niet zeggen dat ik het eens ben daarmee, zeker niet. Maar zelfs ik werd gestoord van de kat van de buren die minstens 2x per dag de tegels onder kwam zeiken. Sta je telkens met een sopje, omdat je tegels anders wit uitslaan. Ik kreeg daar ook wel de neiging van om de eerst volgende keer die kat met een gigantische schop de schutting terug over te jagen. Maar ik doe het niet, heb zelf een kat, vind het leuke beesten etc. En weet dat de kans bestaat dat kat er niet zo goed vanaf komt. Maar als je er niks mee hebt? Niet heel vreemd als je je zelfbeheersing dan verliest als zo'n beest continu je tuin als wc gebruikt. Je hoort het niet te doen, maar als het elke dag weer hetzelfde verhaal is. Iets met een emmer en een druppel....

Wij hebben een afschrikapparaat nu staan a 50 euro, tegen andermans kat. Ik vind het van de zotte dat iemand maar de schouders ophaalt als je erover klaagt "kan ik niks aan doen". Als je een kat hebt, ben je daar verantwoordelijk voor.. zorg dat het in je tuin blijft als je klachten krijgt. Wij geven nu dus geld uit (die batterijen gaan ook lekker vlot er doorheen) omdat een katteneigenaar te belazerd is zijn dier bij zich te houden na klachten. Als die kat hier gewoon in de tuin zou liggen zonnen was er niks aan de hand hoor, was dat apparaat er nooit gekomen. Maar eerste wat dat ding doet als apparaat uit is als het buiten komt is hierheen lopen en z'n blaas leeg laten lopen. Nu kost andermans kat ons geld, ik vind het gewoon heel vreemd dat dat blijkbaar heel normaal gevonden wordt?

Mijn kat leeft binnen, hij ziet er ontzettend zielig uit, rent achter vliegen aan, heeft alle ruimte om zijn energie kwijt te kunnen, kan veel klimmen, kan zich super verstoppen. Het is echt verschrikkelijk zoals hij op z'n rug in de zon ligt te knorren voor de hordeur :+ Met uitzicht op de weg waar van diezelfde buren al 3 katten zijn doodgereden op jonge leeftijd en er 1 nog 2 dagen heeft liggen creperen voor ze die vonden. Nee die katten hadden het een stuk beter als mijn binnenkat.. kan het me niet voorstellen. En die van mij kwam eerst regelmatig met mooi weer aan een tuigje in de achtertuin. Maar als ik de deur nu open zet, staat hij niet eens op om te kijken. Daar mag ik dan toch wel uit concluderen dat die het binnen prima heeft. Want hij weet wat er buiten is, maar gaat er niet heen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:58

Ik vind het gewoon een kwestie van respect hebben voor je leefomgeving. Daar moet je toch geen wet voor hebben. Er zitten in deze buurt veel katten. En wij hebben eigenlijk alleen last van die van de buren. De rest liep hier ook door de tuin, maar alleen die ene gebruikte onze tuin (compleet betegeld) als toilet. Maar nee geen enkele actie vanaf de buren. Persoonlijk vind ik dat gewoon asociaal.

Niks mis met je kat naar buiten. De ene persoon heeft liever een kat buiten met kans dat die plat gereden wordt en een ander liever kat binnen met een lang leven (ziektes even buiten beschouwing). En dat moet ieder voor zich weten. Maar het lijkt mij wel normaal als wanneer je een klacht krijgt, je daar een oplossing voor gaat zoeken. Een hond zet je ook niet in de tuin van de buren om z'n behoefte te doen. Of bent erg asociaal :+

Nadeel dat je soms niet weet van wie een kat is. Maar als je er echt last van hebt, zou je altijd briefjes in de omgeving op kunnen hangen toch?

Overigens vanalles geprobeerd om die kat uit de tuin te weren. Emmers water en vliegende schoenen hadden geen enkel effect. Dit schrikapparaat wel, jammer dat het ons zoveel geld kost omdat een ander te belazerd is de overlast van zijn kat op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:53

@fransje, er staat dus ook niet voor niks: met de kans dat en bij binnenkat ziektes buiten beschouwing. Ik beweer niet dat een buitenkat altijd jong dood gaat, maar er is -vind ik- wel een hogere kans (afhankelijk van waar je woont). Onze vorige poes is ook gewoon 18 geworden en liep buiten :j Echter liep ze in die buurt vooral achter op het pleintje bij de garages en de straat was niet zo druk als hier. En zo kende ik daar geen enkele kat die platgereden is. Was nog de tijd dat je wist welke kat waar woonde, omdat je altijd buiten speelde. Hier waar ik nu woon zijn van de buren 3 katten platgereden in korte tijd. Vandaar dat mijn huidige kat binnen blijft. Want die kans is hier gewoon veel te groot en persoonlijk vind ik dat ik mijn kat tegen zoiets moet beschermen.

Overigens zie ik liefst mijn kat buiten in de tuin ook, maar die is lastig katproof te krijgen, door een laag tussenhek naar de buren. En het is nog altijd de tuin van m'n ouders, dan is alles katproof en meneer zit hier nog niet eens de helft van het jaar. Op mijn vorige kot kon hij op het balkon, die had ik afgezet. Huidige kot heb ik geen balkon, maar hij ligt graag bij een open raam voor de hor. En heb niet het idee dat die buiten mist, want hij heeft absoluut niet de neiging om hier nu de tuin in te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:09

petraaken schreef:
Verder heb ik genoten hoe mijn kat vanmorgen met een veldmuis aan het spelen was.

En dan altijd weer hopen dat die veldmuis bij iemand anders in de tuin/stal net geen portie muizengif naar binnen heeft gewerkt. Het is maar net hoe je het bekijkt :D

Ik heb genoten hoe mijn kat vanmorgen rondjes om de traptreden aan het draaien was. Het mag eigenlijk niet, maar toch leuk 2 van die reusachtige klimrekken in huis *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:34

Maar jij scheert met je mening alle katten over 1 kam. Ze zitten binnen dus ze zijn zielig. Wel heel erg kortzichtig. Mijn kat is zeker weten niet zielig en kwijnt absoluut niet weg. Hij komt ook echt niks te kort. En ja dat durf ik gewoon met zekerheid te zeggen. Want anders zou die nu wel naar buiten lopen.. deur tijd open gestaan zonder de hor, genoeg schaduw in de tuin. Meneer ligt onder de salontafel. Ik vind mijn kat plat onder een autoband wel zielig... en de "drukke" weg hier zit na een woonerf en mag je ook maar 50. En iedereen rijdt er ook maar 50 ivm bochten en toch elk jaar zat dode katten op die weg.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:40

Ninx schreef:
En dan niet "ik liet wel 10 minuten de achterdeur open staan maar hij bleef binnen hoor!"... ieder dier kun je laten wennen aan een situatie die niet natuurlijk of niet wenselijk is, maar op de lange duur komt natuurlijk gedrag altijd weer bij beetje terug als je daar de ruimte voor biedt

Gokje dat je doelde op mijn reactie. Mijn kat heeft meer als een jaar hele dagen op het balkon buiten kunnen lopen (was een ruim balkon, geen postzegel). Vervolgens heeft hij een zomer de hele tuin hier kunnen benutten, aan tuigje weliswaar want tuin afzetten is geen optie. Hij is dus ook gewend om buiten te zijn, maar ik zie geen verschil met toen en nu die niet meer buiten komt (en daar ook niet voor opstaat als die kans er wel is). Hij gedraagt zich nog exact hetzelfde en ziet er echt niet ongelukkig uit. En hij weet heel goed wat er buiten is qua tuin.

Katten van tegenwoordig zijn niet de wilde katten waar sommige mensen aan proberen spiegelen (dat idee krijg ik vaak in zulke topics, voor de duidelijkheid doel ik dus niet specifiek op jou ninx). Het domesticeren was al niet natuurlijk, dus als je een kat kan bieden waar die zich prettig bij voelt (binnen, buiten, ren) is dat toch prima? En is het toch voor die specifieke kat helemaal niet zielig? Zolang je maar nadenkt, als je kat buiten gewend is niet opeens binnen houden als het aangeeft dat niet leuk te vinden. En een binnenkat die echt niet wilt (ook niet na langere tijd proberen) gewoon lekker binnen houden.

Dan is geen enkele kat zielig en draait het eigenlijk alleen maar om hoe de katteneigenaren met dieren buiten reageren op klachten: sociaal of asociaal. En aan je eigen keus of je het risico wilt lopen op een platgereden, vergiftigde of mishandelde kat. Die laatste (en tweede indien opzettelijk) zouden geen risico moeten zijn. Maar helaas leven we in een land met vaak woningen dicht op elkaar en niet iedereen is even diervriendelijk.

Maar wat betreft de beginvraag, nee een binnenkat is niet zielig. Mits het een binnenkat is en geen opgesloten buitenkat of binnenkat die wel die neiging heeft om naar buiten te willen. Het is toch net met paarden? Die van mij staat liefst 24/7 buiten in het weiland (ook niet echt natuurlijk vergeleken wilde paarden, maar dat heb je met domesticeren). Maar hoe vaak hoor je niet mensen zeggen dat hun paard eind middag al bij het hek staat te draaien om naar stal te gaan voor de nacht? Ik vind dat geen zielig paard. Een zielig paard staat 23-24 uur in een hokje van 3x3 (zonder medische reden), te vergelijken met een kat of mens de hele dag in de wc.

En ieder voor zich om wel of niet een binnenkat te willen. Ik zie daar geen problemen in. En als mijn kat toch tegen de muren op zou vliegen omdat het wel buiten wil. Dan zal de tuin verandert moeten worden of ik ga op zoek naar een plekje voor hem die beter past (voor mij persoonlijk is dat niet in een woonwijk, maar buitengebied).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:02

Fransje, denk dat veel zwerfkatten anders ook gewoon eten van het afval van de mens en van bordjes voer die mensen neerzetten omdat ze zielig zijn. Natuurlijk jagen ze wel, maar denk niet altijd volledig? Heb me daar nooit volledig in verdiept, maar gezien hoeveel eten wij rond laten slingeren. En de zwerfkatten die ik weleens heb gezien zich vooral ophouden bij afvalbakken?

Tuurlijk zit het instinct er nog in, maar dat is denk bij elke kat ook verschillend. Kijk naar de voorbeelden van binnenkatten die wel tegen de muren opvliegen en naar een kat zoals die van mij die weet wat buiten is en gewoon binnen blijft. Elke kat is anders, daar moet je als baasje op inspelen en dan is er niks zieligs aan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 49 bezoekers