Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:31

De mijne blijven ook mooi thuis, en als wij erbij zijn mogen ze los in de tuin. Als je maar vaak genoeg laat weten dat ze toch echt in de tuin moeten blijven, hoef je vanzelf steeds minder op te letten. Inmiddels kan ik rustig de afwas doen, een wasje aanzetten of het eten klaar maken maar ik kijk altijd tussendoor even naar buiten om de boel in de gaten te houden. Binnenkort is de kattenren (4m x 1.8m x 2.6m) klaar en dan kunnen ze altijd een frisse neus halen, maar los in de tuin blijft toch het leukste denk ik.
De katten van mijn ouders en schoonouders gaan ook los buiten. Ze wonen vrij rustig (pas minimaal 3 straten verderop een rustige 50 weg), maar ondanks dat ik hier vergelijkbaar woon zou ik het niet zo snel aandurven. Veel te bang dat er wat mee gebeurt, en ik wil ook niet dat mijn buren er last van hebben.
En zeg nou zelf, onze (ongeveer) 5 jarige oude kat die we sinds dit jaar uit het asiel hebben, volgens mij een echte buitenkat, is toch wel erg gelukkig in de tuin hoor
Afbeelding
Het missende pootje is het gevolg van wat je krijgt als iemand met een voliere zijn pogels tegen katten probeert te beschermen mbv strikken... Overigens was ze bij ons in huis best tevreden met het binnenblijven in het begin, maar als je ze eenmaal een keer buiten laat... (toen had ik ineens 3 zeurende katten bij de deur staan als ik thuis kwam :P ) Ik denk dat een gemiddelde buitenkat in een nieuw huis best binnen gehouden kan worden, maar als de omgeving hetzelfde blijft is zo'n verandering niet makkelijk.


Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:06

Ik snap mensen ook niet die omwille van dit soort overlast moedwillig een dier pijn kunnen doen. Gif strooien, gebakken spons tegen honden, niet-diervriendelijke vallen (vaak met verminking of dood tot gevolg na enorm pijnlijke en angstige momenten), kokend water, er op gaan staan :n

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:48

Amaris schreef:
Precies. Zo'n kat is een onschuldig wezen, die heeft geen benul van dat ie niet in een tuin mag komen. Beetje belachelijk (om over gebrek over een soort basisfatsoen maar niet te spreken) om zo'n kat een misschien pijnlijke dood te gunnen met hagelkorrels in zijn lijf. :roll:

Als je broertje een echte 'vent' zou zijn, zou hij aanbellen bij de eigenaar en die een lading hagel in zijn gezicht schieten.
Dán sta je pas voor je principes!

Volledig mee eens! Een kat snapt gewoon niet dat hij niet in die tuin mag komen, en ik vind ook dat de eigenaar van de kat er iets aan moet doen, niet het heft in eigen handen nemen. Hoe haal je het in je botte kop om met een luchtbucks op een dier te schieten? :n Ik vraag me nog steeds af waarom die dingen niet ook vergunningsplichtig zijn net als vuurwapens, gewoon om dit soort idioten tegen te gaan. Als je met een bucks op een kat kan schieten, heeft het net zoveel nut (en misschien wel meer effect) om er met een waterpistool koud water overheen te schieten. Voor die ene kat die je iets doet 10 andere die precies hetzelfde doen, maar de enige die ervoor verantwoordelijk gehouden kan worden is de eigenaar.
Nou moet ik er ook bij zeggen dat ik wel vind dat er enige regelgeving mag komen voor het los laten lopen van katten. Als je geen tuin hebt en dus niks af kan zetten, zou je voor een kat moeten gaan die binnen kan zitten. Er zijn genoeg katten die los buiten lopen en niemand tot last zijn, maar ook katten die wel voor overlast zorgen. Vaak weten de eigenaren van niks omdat niemand weet wie ze aan moeten spreken over het gedrag van de kat. Maar dan een kat pijn doen of doodmaken is m.i. nooit goed te praten :n

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:45

Cayenne schreef:
Een kokertje aan de halsband werkt ook prima.

Dan moeten ze de kat wel eerst kunnen vangen := :P

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:34

animalwoman schreef:
Mear schreef:
Denk dat ik volgende keer ook gif strooi voor kinderen die in de tuin komen en niet luisteren. Oh nee dat is weer moord.

Ik verbaas me dus wel dat mensen dieren bewust vergiftigen terwijl die er weinig aan kunnen doen. Steek dan de banden van de eigenaren lek ofzo.


alsof je weet welke kat bij wie hoord

En als je het weet, probeer dan eerst met de eigenaar te praten of zoek andere (niet strafbare) oplossingen...

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:13

Jans schreef:
Ik vind een kattenren dan wel weer zielig: beestje is buiten maar kan geen kant op.

Wanneer vind je een kattenren eigenlijk zielig? Wij gaan namelijk een ren bouwen waarbij ze zelf kunnen kiezen of ze er in willen of niet; kattenluik in de muur die gelijk uitkomt in de ren. Dan kunnen ze ook overdag als we er niet zijn lekker naar buiten. Zie eigenlijk niet in wat er zielig aan is?

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:37

Jagen kunnen ze binnen net zoals buiten (vogels die ze zien voor het raam is toch net zo erg?) en rennen kunnen ze binnen ook goed. Nu moet ik eerlijk zeggen dat die bank-aardappels van mij buiten ook voornamelijk liggen en af en toe opstaan om een vlinder achterna te rennen. Soms even de gekke 5 minuten waarbij ze een rondje achterelkaar de tuin rond gaan, maar ze gaan met ons naar buiten in de achtertuin als wij thuis zijn en tijd hebben om erbij te zitten. Met de ren kunnen ze, als we overdag aan het werk zijn, dan toch nog lekker naar buiten en een frisse neus halen. Ik zie het ook meer als een extra ruimte 'in' huis waar ze lekker kunnen klimmen, spelen en slapen.

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:10

VeraPopeye schreef:
JoyCiej007 schreef:
Mijn oudste broertje heeft de luchtbuks wel 'ns op de kat v/d buren uitgetest, toen die weer 'ns z'n poten bij mij in het duivenhok stak :j
Zie dat je in leeuwarden woont, maar goed voor jou en je kat dat jullie niet hier in de buurt wonen ;)

Als jij je kat binnen en bij je in de tuin houdt, dan valt hij ook niemand lastig en kan ook niemand jou kat 'wat aandoen'. Komt'ie op mijn terrein, issie écht 'van mij' en pak ik 'm aan indien nodig.

Meen je dat? En jij stond daar bij te kijken?
Kat uit de buurt heeft geen ogen meer omdat een achterlijk persoon de luchtbuks op hem moest uittesten.

@ VeraPopeye: je hoeft het niet te proberen, ze staat er achter...

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:12

Cayenne schreef:
Die katten bezorgen menig volierevogel de schrik van hun leven. Imo mogen voliere eigenaren of mensen met konijnen etc de schade dan ook rustig op de eigenaren verhalen.

Hier ben ik het ook mee eens, maar hoe vind je die eigenaar dan? Het verhaal van een van mijn katten hebben we in januari uit het asiel gehaald: iemand met een volière had strikken opgehangen om zijn vogels te beschremen, en toen er een kat in terecht kwam wist hij denk ik niet wat hij ermee moest, dus dierenambulance gebeld. Ik heb nog gesproken met degene die haar uit de strik had bevrijd; toen hij daar aankwam was haar pootje niet meer te redden. Doordat ze zo heeft geworsteld is niet een deel van het dijbeen (zoals nomaal bij een pootamputatie van de achterpoot), maar het hele gewricht uit de heup gehaald. Wij hebben haar 2 weken later uit het asiel geadopteerd, eigenaar heeft zich nooit gemeld.
Dus ook in dit geval: mocht zij vaker daar zijn geweest om op de vogels in de volière te jagen, is er een kleine kans dat de eigenaar toen gevonden zou kunnen worden.

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:02

Er hoeft er maar 1 te wonen die niet blij is met katten die vrij rondlopen...
Elke buurt zal wel iemand hebben die zich niet gedraagd zoals word verwacht, hoeft niet altijd met dieren te maken te hebben, en je hoeft er niet eens last van te hebben. Zo hebben wij iemand in de buurt gehad die de politie belde als we op straat aan het spelen waren omdat niet graag ballen in haar voortuin had? Zo waren waren er nog wel wat vreemde dingen. Wij hadden weinig last van haar omdat we niet naast haar wonen, maar de buurman heeft een keer de hele inhoud van de groencontainer in zijn tuin gehad (zonder duidelijke reden).

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:56

Een kat kan ook goed in een huis leven, mits er genoeg ruimte is en genoeg uitdagingen, klim en speelmogelijkheden. Een ren en/of tuin is dan een mooi extra, niet essentieel, maar in de meeste gevallen zeer welkom. Sommige katten mogen naar buiten, maar willen/durven niet, andere willen graag de wijde wereld verkennen en weer andere worden binnen compleet gek. Zolang je in een omgeving woont waar andere mensen wonen, zijn er vaak mensen die last hebben van loslopende katten. Geen kat aanschaffen omdat hij niet vrij rond kan lopen is naar mijn mening erg voorbarig. Dan zou je nergens een kat kunnen houden of je moet wel heel ver van de bewoonde wereld wonen. Daarnaast hoort veiligheid ook bij zorgeloos en bij vrij rondlopen hoort ook de kans opaanrijdingen, aanvallen door andere dieren of gewond raken/ziek worden door andere redenen die direct gelinkt zijn aan het vrij rondlopen. Dát is m.i. niet zorgeloos te noemen.
Het is cru om een buitenkat binnen te houden, net als dat het cru is om een binnenkat buiten te sluiten. Er is voor de meeste woonsituaties wel een geschikte kat te vinden.


Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:01

Ninx schreef:
We kunnen het erover eens zijn dat we het oneens zijn toch?

Klopt, maar toch vind ik het interessant om verschillende meningen te lezen van andere mensen :) Hoewel ik sommige dingen liever niet wil weten (wat andere een dier aan kunnen doen/goedkeuren)...

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:33

Tja en ondanks dat vogeltjes en muisjes het meest interessant zijn, moet je vooral niet in de wag staan als er een vlinder voorbij fladdert := :P
Hier krijgen ze af en toe een muisje of een eendagskuiken uit de diepvries. Eerst spelen ze er een tijdje mee, dan word het opgegeten. Blijft leuk om ze bezig te zien :D

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 18:24

Boerengebieden willen ook nog wel eens last hebben van een kattenplaag omdat boeren het fijn vinden dat de katten de muizen weghouden. Maar omdat de kat zo weer weg kan zijn vinden ze het niet waard om ze te laten steriliseren/castreren...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 51 bezoekers