Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 07:56

idinn schreef:
Niks mis met je kat naar buiten. De ene persoon heeft liever een kat buiten met kans dat die plat gereden wordt en een ander liever kat binnen met een lang leven (ziektes even buiten beschouwing). En dat moet ieder voor zich weten.


Lijkt nu net of iedere kat die buiten komt doodgereden word en bijna iedere binnenkat heel lang leeft.
Mijn vorige kat is 15 jaar geworden en heb ik in laten slapen omdat zijn nieren niet meer werkte. Huidige kat is bijna 12 en gaat hopelijk nog een heel aantal jaar mee. Zijn beiden geen binnenkatten :)

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:06

Ik ben het met je eens dat het erg afhangt van de plek waar je woont of je de kat buiten doet of niet. Ga daarom ook niet verhuizen of naar een plek die relatief veilig is voor mijn kat. Ga dus niet bij een zeer drukke weg etc. wonen ;) Mijn kat wil ook echt buiten en gaat anders stelselmatig meubulair en behang slopen.

Ook heb ik mijn kat, en de voorganger, altijd 's nacht in huis. Heb het idee dat het risico op doodgereden worden dan toch groter is. Ik woon in een wijk met vele kinderen die lekker buitenspelen en aan een niet direct doorgaande weg dus dan rijden mensen toch rustiger.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:01

maralyn schreef:
Niet doorgaande weg....Waar moet ik dan aan denken? Veel bochten? Of zo iets....?
Gewoon een vraag.


Ik bedoel een weg die logisch is om van A naar B te gaan. Mensen die hier rijden met de auto moeten echt bij de huizen van dit deel van de wijk zijn.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:28

Wat wonen veel mensen trouwens in verschrikkelijke buurten zeg...

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:04

maralyn schreef:
Paarden in een stal, staan er op 3 x 3 meter. De EIS van de wet is dat het dier mininmaal 3 uur per dag buiten zijn stal komt. Meer zou beter zijn, maar er staat nergens een verbod op.


Nee, dat is echt geen wet. Je mag een paard 24 uur per dag op stal houden jarenlang :)

Ik kan mij erg goed in de mening van Ninx vinden :j Misschien een nuance her en der maar daar is wel uit komen!

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:07

Pauline schreef:
Wat is dat nou voor vreemde opmerking ? :?


Vind je niet dan?
Bij de een wornde dieren vergiftigd, bij de ander opgegeten door honden, bij een ander dieren bekogeld met glas en bij vrijwel niemand gaat er iemand in overleg met een buur. Lijkt mij verschrikkelijk in in zo een buurt om te wonen :)

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:03

Ninx schreef:
In essentie lijkt dit topic enorm op topics waarin het 23 uur per dag binnen staan van paarden bespreekbaar wordt gemaakt, en ook daar zijn mensen overtuigd van het levensgeluk van hun paard.


Idem discussies over konijnen/kanaries etc in kooitjes, vissen in kommen en ga zo maar door.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:44

Fiffill schreef:
fransje23 schreef:
Idem discussies over konijnen/kanaries etc in kooitjes, vissen in kommen en ga zo maar door.


Precies, en dat een kat per se vrij buiten zou moeten lopen zit gewoon tussen je oren hoor. :) Als je zo gaat denken moet je namelijk geen enkel dier meer houden, zelfs geen paard. Er is niks dat een kat zo bijzonder maakt dat ze als enige dier die vrijheid nodig zouden hebben. Nee, het is gewoon zo dat men gewend is ze buiten te laten lopen. Elk dier zou die vrijheid moeten hebben maar het houden van dieren is nu eenmaal egoïstisch.


Even ter verduidelijking ik vind konijnen/ kanaries in kooitjes en vissen in kommetjes dus niet echt aan te bevelen.. Zou dat dus zelf ook niet doen.
Paard staat ook echt niet 23 uur per dag in een box.

Ben ook benieuwd hoeveel mensen vinden dat koeien in de wei moeten maar ondertussen een binnenkat hebben of een konijn in een klein kooitje.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:50

idinn schreef:
Katten van tegenwoordig zijn niet de wilde katten waar sommige mensen aan proberen spiegelen (dat idee krijg ik vaak in zulke topics, voor de duidelijkheid doel ik dus niet specifiek op jou ninx).


Katten (en paarden) verwilderen best snel als je zo ergens lang loslaat. Instinct zit er toch gewoon in, evolutie duurt langer dan domesticeren.
Dat is ook het grote probleem met zwerfkatten enzo als katten echt totaal afhankelijk van de mens zouden zijn dan zouden die het nooit redden.

Lijkt nu ook of iederen buitenkat met 24 uur buiten is. Mijn kat is een paar uurtjes op stap en daarna weer gezellig binnen.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:51

maralyn schreef:
Geld voor honden, geldt het ook voor katten.

Vind het persoonlijk heel "raar" dat katten maar "overal" mogen lopen.


Maar ja, katten hebben nu eenmaal ook personeel en een hond een baas :D

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:13

idinn schreef:
Fransje, denk dat veel zwerfkatten anders ook gewoon eten van het afval van de mens en van bordjes voer die mensen neerzetten omdat ze zielig zijn. Natuurlijk jagen ze wel, maar denk niet altijd volledig? Heb me daar nooit volledig in verdiept, maar gezien hoeveel eten wij rond laten slingeren. En de zwerfkatten die ik weleens heb gezien zich vooral ophouden bij afvalbakken?

Tuurlijk zit het instinct er nog in, maar dat is denk bij elke kat ook verschillend. Kijk naar de voorbeelden van binnenkatten die wel tegen de muren opvliegen en naar een kat zoals die van mij die weet wat buiten is en gewoon binnen blijft. Elke kat is anders, daar moet je als baasje op inspelen en dan is er niks zieligs aan.


Kijk maar wat ene plaag verwilderde katten zijn in bijvoor Nieuw-zeeland. Maar bij ons lopen midden in de duinen ook gewoon verwilderde katten.
Ze kiezen ook wel voor "fastfood" maar dat doen egels en vossen (en beren in canada) bijvoorbeeld ook en dat zijn huisdieren

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Bo_Y, Rijsa en 46 bezoekers