Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:21

Ik vind dit altijd een beetje dubbel, en ik denk dat de houding van de meeste katteneigenaren (niet alleen van katten trouwens) eerst zou moeten veranderen.

Persoonlijk vind ik dat katten niet buiten los horen te lopen. Als jij ergens achteraf woont en werkelijk niemand heeft last van je katten, wordt het al iets anders. Maar ook onze natuur heeft er overlast van als je denkt aan de (beschermde) dieren die ten prooi vallen aan katten (waardoor er ook minder overblijft voor inheemse rovers) - en dan kun je wel zeggen dat dat 'de natuur' is; nee, katten zijn onze huisdieren, daar is niets natuurlijks aan. Zie de situatie in Australië met verwilderde katten.
Los daarvan bezorgen katten overlast. Ze schijten in andermans tuinen, veroorzaken gevaarlijke situaties op de weg en eten andermans huisdieren op. Ik hoor wel vaker 'dan moet jij je tuin maar beter afsluiten' - ik moet mijn tuin beter afsluiten voor jouw kat? Dit is de omgekeerde wereld. In mijn stadse woonwijk komen er namelijk geen andere rovers die mijn dieren zouden kunnen pakken. Het is dus niet nodig om allerlei extra aanpassingen te doen ware het niet voor jouw huisdier dat in mijn tuin rond loopt te struinen.

Blijkbaar is er ooit bedacht dat het normaal is voor katten om los te lopen. Waarom katten wel en honden niet? Of andere dieren?
Roepen 'maar een kat moet zijn natuurlijke gedrag kunnen vertonen (door buiten te lopen)' is imo nogal hypocriet. Er zijn namelijk een hele hoop dieren die niet echt hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen omdat wij ze niet los laten lopen of op een bepaalde manier huisvesten, denk aan sociale dieren alleen houden bijv. Andere kleine huisdieren? Vogels in kooien en volières? Waar trek je een lijn en waarom zouden katten ineens niet geschikt zijn om in huis gehouden te worden en al die andere dieren (die soms zelfs groter zijn of meer leefruimte en een actievere levensstijl in het wild hebben!) wel?

De ideale oplossing vind ik het houden van katten binnenshuis, met ren in de tuin. Helaas zal dit betekenen dat een hoop mensen geen katten meer zou kunnen houden. En daar ligt het probleem; teveel mensen willen een kat (dit gaat ook op voor andere dieren trouwens) terwijl zij eigenlijk niet de juiste omgeving te bieden hebben. Hetzelfde gaat op voor paarden die 23/7 op stal staan en er even een uurtje uit komen om een forumgerelateerd voorbeeld te noemen. Maar zolang deze mensen (huis)dieren willen en niet inzien dat een bepaald dier niet geschikt is voor hen zul je dit soort dingen houden.
Sommige dingen zitten er gewoon al zo lang in dat er niet over na wordt gedacht. Denk maar aan het houden van goudvissen, die 40 cm lang kunnen worden, in kleine kommen of bakken. Of wat dacht je van een hond wat een roedeldier is, alleen zonder een andere hond met alleen de mens als gezelschap? Half Nederland heeft maar één hond. Maar o wee als je een paard alleen houdt! Dan is zelfs een geit als vriendje nog te min. Heel krom eigenlijk. Wij als diereneigenaren moeten onze instelling veranderen en ons af gaan vragen of een dier wel écht geschikt voor ons is. Het houden van dieren zal altijd egoïstisch blijven maar ik vind dat we meer vraagtekens moeten zetten bij of een dier nou wel zo geschikt is voor ons (en waar we op dat moment leven) ipv zonder na te denken, omdat iedereen het al jaren zo doet te kopen wat we graag willen hebben.


Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:34

Leorah schreef:
Sterker nog, als jij ziet dat mijn kat in jouw tuin poept, en je zegt het me, dan kom ik keurig langs met een schepje en een zakje om het uit je tuin te verwijderen. Geen probleem. Maar kinderachtige acties hou ik niet van nee.


Heel leuk en aardig, maar ik heb echt geen flauw idee van wie de katten hier in de buurt zijn... ik weet er toevallig 3 uit deze straat maar de rest komt overal en nergens vandaan lijkt het wel.
Overigens hadden wij laatst nog een kat hierbinnen zitten. Dier bleef hier maar klaaglijk zitten miauwen. Dus hebben we de deuren en ramen dichtgedaan en de eigenaren gebeld. Bleek dat ze een stuk verderop woonde en eigenlijk nooit hier kwam maar ze was meegelopen met de eigenaresse die naar de winkel ging en toen de weg kwijt geraakt... was maar goed dat ze zo'n dingetje om het halsbandje heen had zitten waar je een papiertje in kan doen met tel. nr en dat ze niet overal heen was gaan zwerven (het was ook wel echt een schatje!)

ingedebruijn schreef:
Volgens mij verliezen we het onderwerp wel uit het oog. Nu is het meer een discussie of we katten wel of niet los moeten laten en het doel van het topic was of binnenkatten zielig zijn.


Als jij je katten in huis + ren houdt van jongs af aan denk ik niet dat die zielig zijn, nee :)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:55

Wat ik zelf misschien nog wel vervelender vind dan poep zijn vechtende katten.... die zitten hier wel vaker op ons schuurdak en een herrie dat dat maakt :x heb echt niks tegen katten verder maar ik heb ook wel eens kiezelsteentjes (toevallig het eerste wat ik tegenkwam op m'n kamer) naar het schuurtje lopen gooien vanuit mijn raam om 3 uur 's nachts. Wát een kabaal en gekrijs, op zulke momenten kan ik katteneigenaren wel wat aan doen :+

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:14

fransje23 schreef:
Maar goed je kan je überhaupt afvragen of we wel met onze dieren op de openbare weg moeten komen. MLang niet iedereen is blij dat honden worden uitgelaten op straat. Is toch ook nergens voor nodig houd ze in je tuin net als je konijn etc. Je vind nog veel hondenpoep, er zijn bijtincidenten en zo af en toe wordt er weer een kudde schapen, met alle gevolgen van dien, opgejaagd door een loslopende hond.
Over op hol geslagen paarden, paardenpoep op de weg en bange weggebruiker zal ik niet verder uitweiden. :D

Wat voor de een een mooie volière is, is voor de buurman een verschrikkelijk vogelherriehok. de ander zijn kippenhok vind de buurman weer stinken in de zomer.

Moraal: wanneer gaat we weer eens een samenleving worden ipv ons steeds verder in onze cocon terug te trekken?


Voor mij zit er toch een verschil tussen een hond/paard en een kat; een kat loopt los zonder toezicht.


Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 06:02

Leuk hoor al die opmerkingen over 'spreek mij maar aan over m'n kat' maar hoe moet ik nou weten welke kat van wie is :roll: ze hebben geen brandmerk met 'kerklaan 10' oid.

Gif strooien vind ik not done. Maar ik snap wel dat sommige mensen gewoon niks aan 'ongedierte' in hun tuin willen (bepaalde insecten, muizen, etc) en dat ze daar katten ook onder vinden vallen als die de boel gewoon slopen/pissen/poepen in de tuin - ondanks dat die wel een baasje hebben. Ik vind alle dieren met gif bestrijden maar niks (en ben dan ook erg blij met alle beestjes in m'n tuin - op de katten na maar gelukkig zitten die er minder nadat we kippen hebben gehad die de katten pakten)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:09

fransje23 schreef:
Fiffill schreef:
Leuk hoor al die opmerkingen over 'spreek mij maar aan over m'n kat' maar hoe moet ik nou weten welke kat van wie is :roll: ze hebben geen brandmerk met 'kerklaan 10' oid.


Ik snap niet dat mensen niet weten welke kat bij welk huis hoort. Weet ik namelijk wel hier op de buurt (ja, ik val in herhaling). Is toch net zoiets dat je weet welke auto er bij welke buur hoort?
Zou ook nog wel kunnen dat sommige katten helemaal geen eigenaar hebben of ooit weggelopen en verdwaald zijn.


Nee sorry, ik weet niet precies welke auto van wie is en dat is ook echt niet iets waar ik op let (zal miss schelen dat we er zelf geen hebben) :+ ja, wel van mijn directe buren/straat als het gaat om katten, maar ik woon in een woonwijk en echt niet dat alle katten die hier rondlopen uit mijn straat komen ;) Maar misschien dat ze daarom graag knokken op ons schuurdak, de indringers verjagen :P

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:54

Leorah schreef:
Toen ik vanmorgen onze kat al springend en spelend achter een vlinder aan zag gaan en vervolgens met een noodgang de appelboom in zag sjezen, alwaar ze ondersteboven naar me keek met gifgroene boeven-ogen, dacht ik toch even glimlachend aan dit topic en schudde vervolgens mijn hoofd, met de gedachte "Ze weten gewoon echt niet beter..."

Veel plezier met discussiëren hier! Ik ga me niet langer ergeren aan de kortzichtigheid van de mensen die juist anderen kortzichtig durven noemen.


:') :')

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:39

En konijnen, vogels, cavia's, hamsters, ga zo maar door in een kooi kan wel?
Sorry, maar er is geen verschil met een kat. Het enige verschil dat er is, is dat wat tussen onze oren zit: omdat men gewend is katten wel los te laten lopen.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:34

Er zijn ook mensen die gif strooien voor de muizen, wat vinden jullie daar dan van? Dat zijn namelijk ook gewoon dieren. Mensen zien dat vaak als ongedierte. Kan me dus ook goed voorstellen dat men bij overlast van katten die ook als ongedierte ziet en maatregelen treft. Enige verschil is dat wilde dieren geen huisdieren zijn, maar goed als de eigenaar z'n beesten niet bij zich houdt heb jij als persoon die met de overlast zit daar weinig boodschap aan...

Persoonlijk ben ik tegen gif strooien (welk dier dan ook) in de tuin omdat je er ook veel andere dieren kwaad mee kan doen maar het is niet vreemd dat iemand die alleen maar overlast heeft van katten daar maatregelen tegen treft... Zo zie ik bijv muizen niet als ongedierte simpelweg omdat ik er geen last van heb, al zitten ze wel in mijn tuin. Maar veel mensen denken dieren die overlast bezorgen = ongedierte en of dat nou een kat of een muis is maakt niet veel uit als je er gek van wordt. Is een risico wat je neemt als je je kat buiten laat lopen. Kun je hier wel heel stoer lopen verkondigen dat je die mensen wel wat aan zou doen als je kat iets overkomt, maar dat heb je toch echt zelf in de hand. Je kunt er niet van uitgaan dat iedereen kattenliefhebber is. Voor sommige mensen is het gewoon ongedierte als ze er last van hebben. En ongedierte wordt vaak bestreden.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:01

Ik vind ook dat er genoeg andere manieren zijn hoor, maar je weet gewoon dat als je je kat buiten laat lopen er veel risico's aan zitten :)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:10

Geryon schreef:
Fiffill schreef:
Ik vind ook dat er genoeg andere manieren zijn hoor, maar je weet gewoon dat als je je kat buiten laat lopen er veel risico's aan zitten :)


Omdat er blijkbaar veel meer gekken rondlopen dan het aantal dat in het nieuws voorkomt. Snap best dat mensen gefrustreerd worden, maar om dan het dier maar te gaan mishandelen of vermoorden (en wát voor dood ook echt..) :n


Ik keur het toch ook nergens goed? Maar het komt wel voor. Ik vind dat er teveel nadelen aan zitten om een kat buiten te laten lopen in een dichtbevolkte woonwijk zoals die van mij; overlast voor anderen, gevaar op de weg voor anderen, gevaar om dood gereden te worden voor de kat zelf, mishandeling, ga zo maar door.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 31-07-13 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:20

Geryon schreef:
Fiffill schreef:
Ik keur het toch ook nergens goed? Maar het komt wel voor. Ik vind dat er teveel nadelen aan zitten om een kat buiten te laten lopen in een dichtbevolkte woonwijk zoals die van mij; overlast voor anderen, gevaar op de weg voor anderen, gevaar om dood gereden te worden voor de kat zelf, mishandeling, ga zo maar door.


Ik heb niet gezegd dat jij het niet goedkeurt, excuses als ik het zo over heb laten komen :D
Ik ben het wel met je eens hoor :j Mijn kat is een echte buitenkat, maar ik zou mijn katten ook niet buiten houden (dan zou ik waarschijnlijk gewoon géén katten houden) als ik niet zou wonen hoe ik nu woon.


Kijk en dat is nou imo het punt waar het om draait (zoals ik ook al eerder aanhaalde in mijn eerste post in dit topic): teveel mensen willen een kat, terwijl ze eigenlijk niet de juiste mogelijkheden daartoe hebben. Dit gaat ook op voor andere dieren. Maar goed, men wil toch dat ene dier... toch dat paard terwijl hij 23/7 binnen staat. Toch die hond terwijl ze alleen over een klein flatje beschikken en full time werken. Toch dat konijn terwijl ze geen tuin hebben en ga zo maar door.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:25

fransje23 schreef:
Ninx schreef:
In essentie lijkt dit topic enorm op topics waarin het 23 uur per dag binnen staan van paarden bespreekbaar wordt gemaakt, en ook daar zijn mensen overtuigd van het levensgeluk van hun paard.


Idem discussies over konijnen/kanaries etc in kooitjes, vissen in kommen en ga zo maar door.


Precies, en dat een kat per se vrij buiten zou moeten lopen zit gewoon tussen je oren hoor. :) Als je zo gaat denken moet je namelijk geen enkel dier meer houden, zelfs geen paard. Er is niks dat een kat zo bijzonder maakt dat ze als enige dier die vrijheid nodig zouden hebben. Nee, het is gewoon zo dat men gewend is ze buiten te laten lopen. Elk dier zou die vrijheid moeten hebben maar het houden van dieren is nu eenmaal egoïstisch.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Mar_X, Slmt9 en 46 bezoekers