Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:25

Er zijn jaarlijks ongeveer 150.000 bijtincidenten met honden waarvan 30% in de openbare ruimten. Dat zijn dus 45.000 mensen die gebeten worden waarvan 43% geen bemoeienis had met de hond. Lijkt mij ook een reden om honden van de straat te weren :Y)

Heb toch liever een beetje poep in de tuin dan een hond in mijn been.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:26

fransje23 schreef:
Fiffill schreef:
Voor mij zit er toch een verschil tussen een hond/paard en een kat; een kat loopt los zonder toezicht.


Heel veel slecht luisterende honden lopen los met toezicht waar je niets aan hebt. En maakt het uit als je bang bent voor een hond dat er een lijntje aan zit? Veel hondeneigenaren snappen vervolgens niet waarom je bang bent en laten de hond gewoon snuffelen (hij doet niets hoor..) Die hond zeikt ook onder toezicht tegen mijn auto.
Maar goed: toezicht of niet moet een dier wel op de openbare weg? Jij kiest toch voor een dier?

Hoewel ik het met je eens ben tot op zekere hoogte, wat nu als je bang bent voor katten?

En zeker mag een dier naar mijn mening op de openbare weg, immers, openbaar. Mits een baas die verantwoordelijkheid neemt voor het dier en dus uitwerpselen opruimt, het dier onder controle heeft en het dus ook bij zich houdt.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:29

Gaat natuurlijk wel offtopic inmiddels :D

Mag het duidelijk zijn ik hem niets tegen honden, ik probeer een nuance aan te brengen.

Maar ik denk dat mensen zeker kritischer mogen kijken naar wat ze een dier daadwerkelijk voor verzorging kunnen bieden en of hun woonsituatie daar wel geschikt voor is.
Ik blijf bewust in deze katvriendelijke buurt zonder drukke wegen wonen. Mensen zijn ook begaan met de kat en veel mensen weten dat "die zwarte met die lange staart"bij mij hoort.

C_estmoi

Berichten: 443
Geregistreerd: 14-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:29

m'n oppas-poes gaat momenteel alleen naar buiten aan een tuigje, maar dat is vooral omdat ze nog bezig waren met 'opbouwen' en mij niet willen opzadelen met een kat die opeens een paar dagen weg is. Verder vind ik dat als de mogelijkheden er zijn je je kat lekker naar buiten mag sturen hoor! Wij hadden vroeger echt minstens 20 katten in de buurt, en já die poepen wel eens in de tuin, maar dat hoort nou eenmaal bij beesten. Als je je kat niet naar buiten laat is dat echter je eigen verantwoordelijkheid. Als een kat niet beter weet vind ik het niet per definitie zielig, maar dan moet je wel goed nadenken over hoe je zo goed mogelijk in de natuurlijke behoeften kan voldoen.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:32

_San87_ schreef:
Mits een baas die verantwoordelijkheid neemt voor het dier en dus uitwerpselen opruimt, het dier onder controle heeft en het dus ook bij zich houdt.


Dieren zijn net kinderen: onvoorspelbaar. :D

Maar reken maar dat veel mensen blij zouden zijn als er een straatverbod voor paarden zou zijn. Misschien met een uitzondering voor een trouwkoetsje en paardentram.

Katten zijn vaak minder opdringerig dan veel honden zeker als je gewoon doorloopt. Heb ook nog nooit een kat in de benen van een hardloper zien bijten en de meeste postbodes zullen ook blijer zijn met een kat dan met een hond.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:36

Als ik moet incalculeren dat mijn dier pijn gedaan kan worden moet degene die dat heeft gedaan ook incalculeren dat ie de rest van zn leven door een rietje mag eten en daar houd ik t bij!

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:37

Captain schreef:
Ibbel schreef:
Waarom is een paard 24 uur op stal sneu en zielig?


Dat is natuurlijk een vergelijking die nergens op slaat. :D
Een paard kan zich amper omdraaien en 2 stappen naar voren/naar achteren zetten.

Vind ik wel hoor. Ik ga er vanuit dat zo'n paard dan wel even in een paddock komt en/of minimaal dagelijks gereden/gelongeerd wordt.
Een paard is een dier dat van nature de hele dag loopt en beweegt en een kat is een dier dat van nagure buiten leeft en een jager is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:38

fransje23 schreef:
_San87_ schreef:
Mits een baas die verantwoordelijkheid neemt voor het dier en dus uitwerpselen opruimt, het dier onder controle heeft en het dus ook bij zich houdt.


Dieren zijn net kinderen: onvoorspelbaar. :D

Maar reken maar dat veel mensen blij zouden zijn als er een straatverbod voor paarden zou zijn. Misschien met een uitzondering voor een trouwkoetsje en paardentram.

Katten zijn vaak minder opdringerig dan veel honden zeker als je gewoon doorloopt. Heb ook nog nooit een kat in de benen van een hardloper zien bijten en de meeste postbodes zullen ook blijer zijn met een kat dan met een hond.


Alle levende wezens, zo ook mensen, zijn onvoorspelbaar. Je kunt niet alle situaties overzien en een ongeluk zit altijd in een klein hoekje. Laten we ons voor de zekerheid dan maar opsluiten in huis en hopen dat we niet van de trap af donderen omdat onze hond of onze kat tussen de benen door naar beneden spurt.

Ik geloof meteen dat veel mensen blij zouden zijn met een straatverbod voor paarden. Ik zou ook heel blij zijn wanneer hangjeugd niet meer op scooters over de weg mag knallen, of wanneer de politie eindelijk eens ingrijpt als ze de weg voor de stallen weer eens als racetraject gebruiken. Maar goed, zo werkt het nu eenmaal niet, he :).

En dat een kat niet in de benen van een wielrenner hangt, of de postbode niet lastig valt, doet niets af aan het feit dat ook katten mensen bang kunnen maken. En dat er dus mensen zijn die ver om katten heen lopen.

LauwtjuhLevi

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:45

Mijn kat zit binnen om 2 redenen.
De belangrijkste reden is dat ik het zelf ook vervelend vind als er katten van andermans in mijn tuin poepen!
De andere reden is dat hij beperkt zicht heeft, en de kans te groot is dat hij iets niet ziet aankomen en plat gereden word.
Het is ooit een straatkat geweest, maar op dit moment bij ons weet hij niet beter en taalt hij totaal niet naar buiten.
Ik denk dat als hij volledig zicht had gehad het ook een binnenkat was geweest, maar dat kan ik dus niet met zekerheid vertellen. Wij hebben wel bewust bij asiels gekeken naar een echte binnenkat.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:50

_San87_ schreef:
Alle levende wezens, zo ook mensen, zijn onvoorspelbaar. Je kunt niet alle situaties overzien en een ongeluk zit altijd in een klein hoekje. Laten we ons voor de zekerheid dan maar opsluiten in huis en hopen dat we niet van de trap af donderen omdat onze hond of onze kat tussen de benen door naar beneden spurt.


Ik pleit voor een verbod op levende wezens op straat! :+

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 00:17

ingedebruijn schreef:
Ach de eerste de beste die ik dat bij mijn kat zie doen heeft een gigantisch probleem laat ik het daar op houden :)


Mijn oudste broertje heeft de luchtbuks wel 'ns op de kat v/d buren uitgetest, toen die weer 'ns z'n poten bij mij in het duivenhok stak :j
Zie dat je in leeuwarden woont, maar goed voor jou en je kat dat jullie niet hier in de buurt wonen ;)

Als jij je kat binnen en bij je in de tuin houdt, dan valt hij ook niemand lastig en kan ook niemand jou kat 'wat aandoen'. Komt'ie op mijn terrein, issie écht 'van mij' en pak ik 'm aan indien nodig.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 00:20

Waarom is een mens binnen sneu/zielig? Komt altijd bij me op bij dit soort vragen.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 07:13

JoyCiej007 schreef:
ingedebruijn schreef:
Ach de eerste de beste die ik dat bij mijn kat zie doen heeft een gigantisch probleem laat ik het daar op houden :)


Mijn oudste broertje heeft de luchtbuks wel 'ns op de kat v/d buren uitgetest, toen die weer 'ns z'n poten bij mij in het duivenhok stak :j
Zie dat je in leeuwarden woont, maar goed voor jou en je kat dat jullie niet hier in de buurt wonen ;)

Als jij je kat binnen en bij je in de tuin houdt, dan valt hij ook niemand lastig en kan ook niemand jou kat 'wat aandoen'. Komt'ie op mijn terrein, issie écht 'van mij' en pak ik 'm aan indien nodig.


Dat is dan inderdaad maar goed want dat is eens maar nooit weer. Bah!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 07:44

ingedebruijn schreef:
Dat is dan inderdaad maar goed want dat is eens maar nooit weer. Bah!


Maar dan is het al gebeurd en ben je al te laat. Conclusie: gewoon het risico niet nemen en lekker je dier op eigen terrein houden als het je echt zo lief is :)

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 07:53

Beter laat dan nooit. Dit soort acties vind ik walgelijk. Ik ga er in dit topic ook verder niet op in aangezien dit niet het onderwerp is. Ik blijf erbij dat ik mensen die dit doen bij dieren en ik zie het een ik weet wie het is.. tja dan zal diegene het ook voelen.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:28

Zulke acties wagelijk...? Misschien niet netjes, en misschien kat dodend. Maar hun tuin is hun tuin en daar heeft een vreemde kat niets te zoeken.
Dan moet de eigenaar maar verantwoordelijkheid nemen.
En hun eigen tuin goed afschermen dat de kat daar niet meer uit kan.
"Daar heb ik de mogelijkheid niet voor"
En dan maar de kat maar los op straat? Met alle gevolgen van dien?
-- mensne die katten niet mogen-- muis met muizengif in het lichaam, wat goed bedoeld is om muizen tegen te gaan, omdat de bewoner zelf geen kat heeft-- katten aids en andere zooi-- het verkeer -- Overals door ruziende katten of kattenpoep.

Nee, dan kies ik er liever voor om een kat binnen en in een grote ren te houden.

Hier is aangegeven door iemand van de dierenambulance, waar dus ook overheen is gelezen blijkt wel weer.
Dat er Talloze katten worden dood of aangereden, die op HUN kosten van JOU kat worden ingeslapen? En de meeste eigenaren het niet eens WILLEN betalen?
Spijt me zeer, maar als je die risico neemt? betaal er dan ook gewoon voor?

En dit is geen persoonlijke aanval, als je het wel persoonlijk voelt? Dan heb jij jezelf er mee ;)

Fiffil (schrijf ik het goed?) daar sluit ik me volledig bij aan.

En Paarde? Is appels met peren vergelijken. Paarden in een weiland, staan achter omheining, kunnen niet aangereden worden, kunnen niet in andermans tuin poepen.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:38

Ik heb het ideale mijn katten gaan de tuin niet uit.... ze kunnen er wel uit maar dat doen ze niet _/-\o_

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:43

Ach, leven en laten leven was het toch? Ondertussen schrapen mijn collega's van de ambu de katten wel van straat en verzorgen we ze grotendeels op onze kosten :D.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:01

Ja klopt, leven en laten leven, zoals mijn onderschrift zegt.
Maar dan moeten de katten goeroe's die de katten buiten hebben willen lopen, ook niet miauwen over het feit dat "wij" (ook anderen dus) de katten binnenhouden om al die redenen.

Ook leven en laten leven dus (A)

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:05

Amen

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:30

maralyn schreef:
En Paarde? Is appels met peren vergelijken. Paarden in een weiland, staan achter omheining, kunnen niet aangereden worden, kunnen niet in andermans tuin poepen.


Niet in andersmanstuin maar wel op iedere willekeurig fietspad, wandelpad en weg tijdens een buitenrit :j

Van mij mag iemand ze kat binnen houden is voor sommige katten ook voldoende maar niet voor allemaal en je moet je huis/ tuin/balkon er dan ook op aan passen.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:35

maralyn schreef:
Zulke acties wagelijk...? Misschien niet netjes, en misschien kat dodend. Maar hun tuin is hun tuin en daar heeft een vreemde kat niets te zoeken.
Dan moet de eigenaar maar verantwoordelijkheid nemen.
En hun eigen tuin goed afschermen dat de kat daar niet meer uit kan.
"Daar heb ik de mogelijkheid niet voor"
En dan maar de kat maar los op straat? Met alle gevolgen van dien?
-- mensne die katten niet mogen-- muis met muizengif in het lichaam, wat goed bedoeld is om muizen tegen te gaan, omdat de bewoner zelf geen kat heeft-- katten aids en andere zooi-- het verkeer -- Overals door ruziende katten of kattenpoep.

Nee, dan kies ik er liever voor om een kat binnen en in een grote ren te houden.

Hier is aangegeven door iemand van de dierenambulance, waar dus ook overheen is gelezen blijkt wel weer.
Dat er Talloze katten worden dood of aangereden, die op HUN kosten van JOU kat worden ingeslapen? En de meeste eigenaren het niet eens WILLEN betalen?
Spijt me zeer, maar als je die risico neemt? betaal er dan ook gewoon voor?

En dit is geen persoonlijke aanval, als je het wel persoonlijk voelt? Dan heb jij jezelf er mee ;)

Fiffil (schrijf ik het goed?) daar sluit ik me volledig bij aan.

En Paarde? Is appels met peren vergelijken. Paarden in een weiland, staan achter omheining, kunnen niet aangereden worden, kunnen niet in andermans tuin poepen.


Precies. Zo'n kat is een onschuldig wezen, die heeft geen benul van dat ie niet in een tuin mag komen. Beetje belachelijk (om over gebrek over een soort basisfatsoen maar niet te spreken) om zo'n kat een misschien pijnlijke dood te gunnen met hagelkorrels in zijn lijf. :roll:

Als je broertje een echte 'vent' zou zijn, zou hij aanbellen bij de eigenaar en die een lading hagel in zijn gezicht schieten.
Dán sta je pas voor je principes!

----------------------------------------------------
En even ontopic. Ik heb drie katten gehad (waarvan twee nog steeds). Eén van de drie had vanaf kitten op een flat gewoond en toen ie bij mij in het appartement kwam als 1,5 jarige dacht ik ook 'blijf maar lekker binnen'. Want hij kende het buiten toch niet. Uhu. Tot ie na een paar weken uit het raam van de eerste verdieping sprong.

Tot zover 'onbekend maakt onbemind'. Vanaf toen was het dus een buitenkat. :Y)

Toen de twee kittens. Raskatten, en duur, dus ik dacht 'die blijven fijn binnen!'. Hordeur gekocht zodat de achterdeur toch lekker open kon in de zomer. Kreeg je dit resultaat:
Afbeelding

De stap hierna was dat ze begonnen te krijsen. De stap daarna was dat ze tot bovenin de hordeur hingen.

Tot zover 'onbekend maakt onbemind'.
Met als gevolg dat de russisch blauw nu (in een ander huis) de achtertuin uit gaat, en de brits korthaar in de tuin blijft (ze komt niet over de schutting) maar om de zoveel tijd van mij even in het steegje mag rondlopen omdat ze dan weer een uur lang smachtend voor de tuindeur heeft gezeten.

Onbekend maakt onbemind? Ik geloof er niet meer in.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 29-07-13 10:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:39

Mijn katten komen ook niet buiten, wel door het hele huis en het balkon en heb nu bepaald niet het idee dat ze naar buiten zouden willen. Denk wel dat dat is omdat ze niet alleen zijn en in huis alle ruimte hebben, een kat alleen op een apartement vind ik wel zielig, ze hebben contact met andere katten nodig. Ik heb een drukke weg op 50 meter afstand en ik heb raskatten en ik wil mn buren ook niet tot last zijn, dus gaan ze niet naar buiten.
Toen een van mn katten een keer van het balkon was gevallen en ik haar zoeken moest, viel het me op hoeveel katten er snachts door hun baasje s naar buiten worden geschopt, ik vraag me dan af waarom ze een kat hebben, als ie toch niet naar binnen mag, die dieren waren aan t vechten en gillen en zaten aan vuilnisbakken te trekken, met het risico dat ze worden aangereden, nee dat vind ik nu zielig.
Ik hoef katten van een ander niet binnen of in de tuin oid maar ik zal ze nooit iets doen, die dieren kunnen er niets aan doen dat hun baasje te laks is en hoop ook echt dat mensen die katten wel wat aandoen de dierenpolitie achter zich aan krijgen, want dan spoor je niet, je kan ook kattenschrik kopen en in je tuinstrooien, opgelost en krijgt niemand wat van, of van die aparaatjes die een pieptoon geven als een kat je tuin betreed.

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:42

Ik heb een buitenkat en een binnenkat. De buitenkat vindt het heerlijk om buiten te lopen en komt naar binnen wanneer ze wil. Binnen werd ze gek, ze maakte alles kapot (banken/verf aan de muur/houten kozijnen/breek me de bek niet open :+ ). Eenmaal buiten maakt ze binnen niets meer kapot, maar komt ze heerlijk knuffelen of rusten, eten of drinken. Gaat prima. Iedereen in de buurt is dol op haar, want het is een schatje. Mijn binnenkat heeft twee zware hartafwijkingen. Daardoor is ze heel gauw moe. Ze is daarnaast een emo kat, zo noem ik haar maar. Snel gestressed, helaas getraumatiseerd door de onderzoeken naar haar hartafwijkingen destijds (met dank aan de dierenkliniek in Utrecht!!! -:(- ). Ze zou de twee jaar niet halen, maar wordt volgende maand negen jaar. Ik ben de enige (en mijn dochter inmiddels ook), die ze nog een beetje vertrouwt. Ze vindt het fijn binnen, ze vermaakt zich, is speels, ziet er goed uit en de 'rust' in huis doet haar goed. Ze redt het niet buiten, te snel moe, altijd gedoe met andere katten en die stress doet haar geen goed. Binnenkat zielig? Voor sommige katten vind ik het zeker zielig, ja. Maar onze Beer is zo heel gelukkig. En de verwachting van meerdere dierenartsen, dat ze niet oud zou worden.... Tja, klopt tot nu toe niet dus.

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:48

Amaris schreef:
Precies. Zo'n kat is een onschuldig wezen, die heeft geen benul van dat ie niet in een tuin mag komen. Beetje belachelijk (om over gebrek over een soort basisfatsoen maar niet te spreken) om zo'n kat een misschien pijnlijke dood te gunnen met hagelkorrels in zijn lijf. :roll:

Als je broertje een echte 'vent' zou zijn, zou hij aanbellen bij de eigenaar en die een lading hagel in zijn gezicht schieten.
Dán sta je pas voor je principes!

Volledig mee eens! Een kat snapt gewoon niet dat hij niet in die tuin mag komen, en ik vind ook dat de eigenaar van de kat er iets aan moet doen, niet het heft in eigen handen nemen. Hoe haal je het in je botte kop om met een luchtbucks op een dier te schieten? :n Ik vraag me nog steeds af waarom die dingen niet ook vergunningsplichtig zijn net als vuurwapens, gewoon om dit soort idioten tegen te gaan. Als je met een bucks op een kat kan schieten, heeft het net zoveel nut (en misschien wel meer effect) om er met een waterpistool koud water overheen te schieten. Voor die ene kat die je iets doet 10 andere die precies hetzelfde doen, maar de enige die ervoor verantwoordelijk gehouden kan worden is de eigenaar.
Nou moet ik er ook bij zeggen dat ik wel vind dat er enige regelgeving mag komen voor het los laten lopen van katten. Als je geen tuin hebt en dus niks af kan zetten, zou je voor een kat moeten gaan die binnen kan zitten. Er zijn genoeg katten die los buiten lopen en niemand tot last zijn, maar ook katten die wel voor overlast zorgen. Vaak weten de eigenaren van niks omdat niemand weet wie ze aan moeten spreken over het gedrag van de kat. Maar dan een kat pijn doen of doodmaken is m.i. nooit goed te praten :n