Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AfricanLady

Berichten: 8006
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:48

die van mij zijn net lekker aan tuigje buiten geweest

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:56

Mijn katten komen niet buiten. Ze weten niet beter. Woon 4hoog dus naar buiten gaat moeilijk.
Dus ze zijn niemand tot last en hebben thuis lekker de ruimte en kunnen samen spelen :).

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:00

Leorah schreef:
Wanneer de kat van de buren bij ons in de tuin of wei zou poepen zou ik ook niet meteen gaan lopen klagen. Leven en laten leven.


Dan heb je inderdaad nog nooit kattenstront in je tuin gehad.
Als mijn moeder tussen de planten zat zat ze continue in de kattenstront te graaien.
We hebben elk truukje uit de boekjes toegepast maar met ons zat die kat datzelfde boekje ook te lezen. Dus alles was voor niks.
Wij hadden toendertijd ook 1 hond en 2 katten, dus we waren wel wat gewend, maar het is en blijft smerig.
En handschoenen dragen? Waarom het is onze tuin, aarde zelf is niet vies, dus waarom kosten maken omdat iemand anders lekker makkelijk zijn kat naar buiten gooit. Wel d elusten maar geen lasten :n


Lekker fris zeg maar (bovendien is het levensgevaarlijk voor een ongeboren kind, dus fijn als je als zwangere vrouw in je tuin bezig bent en je kind loopt gevaar dankzij de kat van iemand anders ;) )

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:01

Fiffill schreef:
Ik vind dit altijd een beetje dubbel, en ik denk dat de houding van de meeste katteneigenaren (niet alleen van katten trouwens) eerst zou moeten veranderen.

Persoonlijk vind ik dat katten niet buiten los horen te lopen. Als jij ergens achteraf woont en werkelijk niemand heeft last van je katten, wordt het al iets anders. Maar ook onze natuur heeft er overlast van als je denkt aan de (beschermde) dieren die ten prooi vallen aan katten (waardoor er ook minder overblijft voor inheemse rovers) - en dan kun je wel zeggen dat dat 'de natuur' is; nee, katten zijn onze huisdieren, daar is niets natuurlijks aan. Zie de situatie in Australië met verwilderde katten.
Los daarvan bezorgen katten overlast. Ze schijten in andermans tuinen, veroorzaken gevaarlijke situaties op de weg en eten andermans huisdieren op. Ik hoor wel vaker 'dan moet jij je tuin maar beter afsluiten' - ik moet mijn tuin beter afsluiten voor jouw kat? Dit is de omgekeerde wereld. In mijn stadse woonwijk komen er namelijk geen andere rovers die mijn dieren zouden kunnen pakken. Het is dus niet nodig om allerlei extra aanpassingen te doen ware het niet voor jouw huisdier dat in mijn tuin rond loopt te struinen.

Blijkbaar is er ooit bedacht dat het normaal is voor katten om los te lopen. Waarom katten wel en honden niet? Of andere dieren?
Roepen 'maar een kat moet zijn natuurlijke gedrag kunnen vertonen (door buiten te lopen)' is imo nogal hypocriet. Er zijn namelijk een hele hoop dieren die niet echt hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen omdat wij ze niet los laten lopen of op een bepaalde manier huisvesten, denk aan sociale dieren alleen houden bijv. Andere kleine huisdieren? Vogels in kooien en volières? Waar trek je een lijn en waarom zouden katten ineens niet geschikt zijn om in huis gehouden te worden en al die andere dieren (die soms zelfs groter zijn of meer leefruimte en een actievere levensstijl in het wild hebben!) wel?

De ideale oplossing vind ik het houden van katten binnenshuis, met ren in de tuin. Helaas zal dit betekenen dat een hoop mensen geen katten meer zou kunnen houden. En daar ligt het probleem; teveel mensen willen een kat (dit gaat ook op voor andere dieren trouwens) terwijl zij eigenlijk niet de juiste omgeving te bieden hebben. Hetzelfde gaat op voor paarden die 23/7 op stal staan en er even een uurtje uit komen om een forumgerelateerd voorbeeld te noemen. Maar zolang deze mensen (huis)dieren willen en niet inzien dat een bepaald dier niet geschikt is voor hen zul je dit soort dingen houden.
Sommige dingen zitten er gewoon al zo lang in dat er niet over na wordt gedacht. Denk maar aan het houden van goudvissen, die 40 cm lang kunnen worden, in kleine kommen of bakken. Of wat dacht je van een hond wat een roedeldier is, alleen zonder een andere hond met alleen de mens als gezelschap? Half Nederland heeft maar één hond. Maar o wee als je een paard alleen houdt! Dan is zelfs een geit als vriendje nog te min. Heel krom eigenlijk. Wij als diereneigenaren moeten onze instelling veranderen en ons af gaan vragen of een dier wel écht geschikt voor ons is. Het houden van dieren zal altijd egoïstisch blijven maar ik vind dat we meer vraagtekens moeten zetten bij of een dier nou wel zo geschikt is voor ons (en waar we op dat moment leven) ipv zonder na te denken, omdat iedereen het al jaren zo doet te kopen wat we graag willen hebben.


_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
zó helemaal 1000% mee eens! Prachtig verwoord!

ingedebruijn schreef:
Iedereen moet het voor zichzelf weten zolang ze maar van mn kat afblijven en daar bedoel ik dus slaan/schoppen mee. Ik geloof ook niet dat een binnenkat ongelukkig is. Ik denk alleen dat een kat die naar buiten kan gelukkiger kan zijn.


Als jouw kat bij míj voor overlast zorgt (mijn duiven stress bezorgd, mijn wagen mollesteert, in mijn tuin schijt, naar mijn hond gaat krabben/blazen) dan kan het best zijn dat'ie een klomp naar z'n kop krijgt. Sterker nog, bij een héel volhoudende kat die zich steeds onder een auto verstopte en daaronder vandaan kwam om onze oude, blinde en dove hond echt aan te vallen (hond zag kat niet en reageerde er niet op), heb ik m'n voet met houten klomp opgeheven en ben letterlijk met die klomp bovenop die kat gaan staan. Aangezien mijn arme oude hond letterlijk aan het piesen was van angst, en niet wist hoe die het had, laatstaan dat die voor zichzelf kon opkomen met z'n ouwe botten.

We hadden de buurvrouw nl. meermaals gewaarschuwd: wij laten onze hond niet zomaar katten aanvallen (daar keek hij niet eens meer naar, want beest was zo oud, die had dat niet meer in de gaten!), maar jij moet jóu agressieve kat die ónze hond aanvalt (hond aangelijnd!) bij je houden, anders pakken wij 'm een keer aan.

Wil je niet dat je kat/poes wordt aangepakt door anderen? Prima, laat 'm dan niet los lopen over andermans terrein!

Zal ik mijn pony's eens los laten? Kijken hoe de buurtbewoners reageren als hun zorgvuldig aanlegde bloemenperkje wordt vertrapt? Mwoah, zou het geen rare reactie vinden als iemand een pony van mij dan een schop onder z'n hol zou verkopen. En groot gelijk ook; dat dier heeft daar níets te zoeken, op andermans terrein!

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:09

Ach de eerste de beste die ik dat bij mijn kat zie doen heeft een gigantisch probleem laat ik het daar op houden :)

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:10

Fiffill schreef:
Ik vind dit altijd een beetje dubbel, en ik denk dat de houding van de meeste katteneigenaren (niet alleen van katten trouwens) eerst zou moeten veranderen.

Persoonlijk vind ik dat katten niet buiten los horen te lopen. Als jij ergens achteraf woont en werkelijk niemand heeft last van je katten, wordt het al iets anders. Maar ook onze natuur heeft er overlast van als je denkt aan de (beschermde) dieren die ten prooi vallen aan katten (waardoor er ook minder overblijft voor inheemse rovers) - en dan kun je wel zeggen dat dat 'de natuur' is; nee, katten zijn onze huisdieren, daar is niets natuurlijks aan. Zie de situatie in Australië met verwilderde katten.
Los daarvan bezorgen katten overlast. Ze schijten in andermans tuinen, veroorzaken gevaarlijke situaties op de weg en eten andermans huisdieren op. Ik hoor wel vaker 'dan moet jij je tuin maar beter afsluiten' - ik moet mijn tuin beter afsluiten voor jouw kat? Dit is de omgekeerde wereld. In mijn stadse woonwijk komen er namelijk geen andere rovers die mijn dieren zouden kunnen pakken. Het is dus niet nodig om allerlei extra aanpassingen te doen ware het niet voor jouw huisdier dat in mijn tuin rond loopt te struinen.

Blijkbaar is er ooit bedacht dat het normaal is voor katten om los te lopen. Waarom katten wel en honden niet? Of andere dieren?
Roepen 'maar een kat moet zijn natuurlijke gedrag kunnen vertonen (door buiten te lopen)' is imo nogal hypocriet. Er zijn namelijk een hele hoop dieren die niet echt hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen omdat wij ze niet los laten lopen of op een bepaalde manier huisvesten, denk aan sociale dieren alleen houden bijv. Andere kleine huisdieren? Vogels in kooien en volières? Waar trek je een lijn en waarom zouden katten ineens niet geschikt zijn om in huis gehouden te worden en al die andere dieren (die soms zelfs groter zijn of meer leefruimte en een actievere levensstijl in het wild hebben!) wel?

De ideale oplossing vind ik het houden van katten binnenshuis, met ren in de tuin. Helaas zal dit betekenen dat een hoop mensen geen katten meer zou kunnen houden. En daar ligt het probleem; teveel mensen willen een kat (dit gaat ook op voor andere dieren trouwens) terwijl zij eigenlijk niet de juiste omgeving te bieden hebben. Hetzelfde gaat op voor paarden die 23/7 op stal staan en er even een uurtje uit komen om een forumgerelateerd voorbeeld te noemen. Maar zolang deze mensen (huis)dieren willen en niet inzien dat een bepaald dier niet geschikt is voor hen zul je dit soort dingen houden.
Sommige dingen zitten er gewoon al zo lang in dat er niet over na wordt gedacht. Denk maar aan het houden van goudvissen, die 40 cm lang kunnen worden, in kleine kommen of bakken. Of wat dacht je van een hond wat een roedeldier is, alleen zonder een andere hond met alleen de mens als gezelschap? Half Nederland heeft maar één hond. Maar o wee als je een paard alleen houdt! Dan is zelfs een geit als vriendje nog te min. Heel krom eigenlijk. Wij als diereneigenaren moeten onze instelling veranderen en ons af gaan vragen of een dier wel écht geschikt voor ons is. Het houden van dieren zal altijd egoïstisch blijven maar ik vind dat we meer vraagtekens moeten zetten bij of een dier nou wel zo geschikt is voor ons (en waar we op dat moment leven) ipv zonder na te denken, omdat iedereen het al jaren zo doet te kopen wat we graag willen hebben.



Ben het helemaal eens met Bente.

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:16

De hele discussie gaat ineens over katten die buiten MOETEN lopen, maar jullie negeren even mijn opmerking over het oplopen van kattenaids en kattenleukemie. Dat kunnen ze vrij eenvoudig oplopen door een gevecht met een andere kat en het verloop van deze ziekten is afschuwelijk en het eind ook. Als je zo van je dier houdt kan ik me niet voorstellen dat je ze zo'n risico laat lopen. Dat ze worden overreden is ook een risico, maar waarschijnlijk ook een die jullie graag nemen met je kat. Wat dat betreft kan ik heel lang genieten van mijn katten op 6 hoog. En jachtinstinct kunnen ze heel goed botvieren op een hengel met veer of muis, zolang ze maar een 'prijs' winnen. Dus dat is ook baarlijke nonsens dat wordt beweerd. Een kat langzaam dood zien gaan aan een van die twee ziektes lijkt me ook niet echt de bedoeling. Mijn katten zijn niet sloom of apatisch, spelen regelmatig en omdat ik er meerder heb, dus ook met elkaar. Vliegen zijn in mijn huis geen lang leven beschoren. Mijn katten zijn gelukkig met de twee grote krabmeubels die er staan, krabplanken die er liggen en de doos met speelgoed die er voor ze staat. Daar halen ze zelf het speeltje uit waar ze op dat moment mee willen spelen, maar samen spelen met de hengel staat ook vrijwel dagelijks op het menu. Mocht ik ooit een benedenwoning betrekken, dan zou ik ook een grote ren in mijn tuin zetten en kunnen ze daarin naar buiten als ze daar behoefte aan hebben.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:27

Dat kan maar mijn katten zijn wel gelukkiger buiten.. Ik heb beide manieren met ze gedaan dus kan het goed vergelijken. En het plezier wil ik ze niet ontnemen. Als een van mn katten ziek is laat ik ze inslapen met zo'n ziekte dus langzaam dood gaan vind ik apart.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110671
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:43

ingedebruijn schreef:
Ach de eerste de beste die ik dat bij mijn kat zie doen heeft een gigantisch probleem laat ik het daar op houden :)


Dus jij gaat netjes je kat uit alle tuinen houden en de kattenstront die jouw kat in andermans tuin legt, opruimen?
Zo niet, dan heb je geen reden tot klagen en is het gewoon eigen risico.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:48

Zoals ik al zei.. emmers water of wat dan ook prima maar als een ander mijn kat bewust pijn gaat doen.. Nee dat vind ik onmenselijk en dan tref ik ook mn eigen maatregelen. Onder eigen risico versta ik aanrijdingen en ziektes. Dus als iemand mijn dier pijn doet, dan draai ik de rollen ook zo.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:49

En ja als iemand zou zeggen dat mijn kat in zijn tuin heeft zitten poepen ben ik de eerste die het opruimt.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:51

Tuurlijk ze kunnen buiten van alles op lopen maar het kan ook niet. Ik mijn kat wel bewust altijd binnen 's nachts omdat mensen ook in een rustige woonwijk dan wel eens hard willen rijden. Overdag is dat vanwege spelende kinderen etc niet het geval.
Bij mijn kat weegt het plezier van het buiten zijn op tegen de risico's. Ik doe hem echt geen plezier met 24 uur binnen tenzij hij zelf gezien heet dat het erg koud of nat is dan haakt hij weleens af :D

Muronia

Berichten: 19542
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:51

IndianLady schreef:
Leorah schreef:
Wanneer de kat van de buren bij ons in de tuin of wei zou poepen zou ik ook niet meteen gaan lopen klagen. Leven en laten leven.


Dan heb je inderdaad nog nooit kattenstront in je tuin gehad.
Als mijn moeder tussen de planten zat zat ze continue in de kattenstront te graaien.
We hebben elk truukje uit de boekjes toegepast maar met ons zat die kat datzelfde boekje ook te lezen. Dus alles was voor niks.
Wij hadden toendertijd ook 1 hond en 2 katten, dus we waren wel wat gewend, maar het is en blijft smerig.
En handschoenen dragen? Waarom het is onze tuin, aarde zelf is niet vies, dus waarom kosten maken omdat iemand anders lekker makkelijk zijn kat naar buiten gooit. Wel d elusten maar geen lasten :n


Lekker fris zeg maar (bovendien is het levensgevaarlijk voor een ongeboren kind, dus fijn als je als zwangere vrouw in je tuin bezig bent en je kind loopt gevaar dankzij de kat van iemand anders ;) )


Knap dat je mij zo goed kent dat je de conclusie kunt trekken dat ik nog nooit kattenpoep in mijn tuin heb gehad zeg! _/-\o_ Natuurlijk heb ik dat wel gehad, maar ik doe er niet moeilijk over.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:52

Aangezien ik elke dag de kattenbak schoon moet maken kan ik bij deze zeggen dat de mijne echt zelden in tuintjes poept :D

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:52

fransje23 schreef:
Aangezien ik elke dag de kattenbak schoon moet maken kan ik bij deze zeggen dat de mijne echt zelden in tuintjes poept :D


Mijn tuin is en kattenbak :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110671
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:54

Bij ons in het dorp hebben we een tijd last gehad van iemand die rattengif strooide. Drie katten zijn hier toen overleden. De overbuurvrouw raakte ook een kat kwijt, maar een week later ging haar nieuwe kat meteen al naar buiten. Hoppa, ook die overleefde het niet. Dat vind ik gewoon moedwillig risico nemen.

Overigens is de gifstrooier wel gepakt.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:55

Wat ik zelf misschien nog wel vervelender vind dan poep zijn vechtende katten.... die zitten hier wel vaker op ons schuurdak en een herrie dat dat maakt :x heb echt niks tegen katten verder maar ik heb ook wel eens kiezelsteentjes (toevallig het eerste wat ik tegenkwam op m'n kamer) naar het schuurtje lopen gooien vanuit mijn raam om 3 uur 's nachts. Wát een kabaal en gekrijs, op zulke momenten kan ik katteneigenaren wel wat aan doen :+

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:56

Dat vind ik iets anders. Ik zou mijn katten dan inderdaad binnen houden tot diegene opgepakt is.

Roosch

Berichten: 36646
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:56

Dat heeft weer met veiligheid te maken, dat vind ik inderdaad iets anders.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:00

Maar goed je kan je überhaupt afvragen of we wel met onze dieren op de openbare weg moeten komen. MLang niet iedereen is blij dat honden worden uitgelaten op straat. Is toch ook nergens voor nodig houd ze in je tuin net als je konijn etc. Je vind nog veel hondenpoep, er zijn bijtincidenten en zo af en toe wordt er weer een kudde schapen, met alle gevolgen van dien, opgejaagd door een loslopende hond.
Over op hol geslagen paarden, paardenpoep op de weg en bange weggebruiker zal ik niet verder uitweiden. :D

Wat voor de een een mooie volière is, is voor de buurman een verschrikkelijk vogelherriehok. de ander zijn kippenhok vind de buurman weer stinken in de zomer.

Moraal: wanneer gaat we weer eens een samenleving worden ipv ons steeds verder in onze cocon terug te trekken?

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:06

Ik snap mensen ook niet die omwille van dit soort overlast moedwillig een dier pijn kunnen doen. Gif strooien, gebakken spons tegen honden, niet-diervriendelijke vallen (vaak met verminking of dood tot gevolg na enorm pijnlijke en angstige momenten), kokend water, er op gaan staan :n

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:14

fransje23 schreef:
Maar goed je kan je überhaupt afvragen of we wel met onze dieren op de openbare weg moeten komen. MLang niet iedereen is blij dat honden worden uitgelaten op straat. Is toch ook nergens voor nodig houd ze in je tuin net als je konijn etc. Je vind nog veel hondenpoep, er zijn bijtincidenten en zo af en toe wordt er weer een kudde schapen, met alle gevolgen van dien, opgejaagd door een loslopende hond.
Over op hol geslagen paarden, paardenpoep op de weg en bange weggebruiker zal ik niet verder uitweiden. :D

Wat voor de een een mooie volière is, is voor de buurman een verschrikkelijk vogelherriehok. de ander zijn kippenhok vind de buurman weer stinken in de zomer.

Moraal: wanneer gaat we weer eens een samenleving worden ipv ons steeds verder in onze cocon terug te trekken?


Voor mij zit er toch een verschil tussen een hond/paard en een kat; een kat loopt los zonder toezicht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41586
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:18

Stybba schreef:
Ik snap mensen ook niet die omwille van dit soort overlast moedwillig een dier pijn kunnen doen. Gif strooien, gebakken spons tegen honden, niet-diervriendelijke vallen (vaak met verminking of dood tot gevolg na enorm pijnlijke en angstige momenten), kokend water, er op gaan staan :n


Dat snap ik ook niet. Maar die mensen bestaan. Dus het risico dat er iets vreselijks gebeurt met je dier moet je incalculeren.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:20

Fiffill schreef:
Voor mij zit er toch een verschil tussen een hond/paard en een kat; een kat loopt los zonder toezicht.


Heel veel slecht luisterende honden lopen los met toezicht waar je niets aan hebt. En maakt het uit als je bang bent voor een hond dat er een lijntje aan zit? Veel hondeneigenaren snappen vervolgens niet waarom je bang bent en laten de hond gewoon snuffelen (hij doet niets hoor..) Die hond zeikt ook onder toezicht tegen mijn auto.
Maar goed: toezicht of niet moet een dier wel op de openbare weg? Jij kiest toch voor een dier?

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:21

Mijn katjes mogen allebei lekker buiten en daar zijn ze tevreden mee. Als ze overlast zouden veroorzaken bij de buren, zou ik ze alleen onder toezicht buiten laten zodat ze in de tuin blijven, maar de buren vinden het prima dat de katten loslopen. Toen we hier kwamen wonen hebben we dat netjes even besproken. Bovendien hebben bijna alle mensen op ons blok huisdieren, en zijn alle tuinen hier betegeld. Als mijn katten per se buiten willen schijten, gaan ze wel in het gemeenteperkje (waar de honden uit de buurt ook gaan - en waar niemand een probleem van maakt).

1 van mijn katten was niet gewend buiten te lopen, die is er nu helemaal op gefocused. Zodra wij 's ochtends beneden komen en ze gegeten heeft, zit ze voor de deur. Om haar binnen te houden vind ik zielig, ze komt zo graag buiten! Als ze een dagje binnen moet blijven (bijv. omdat wij van huis gaan), zit ze heel de tijd sip te kijken bij de deur en te miauwen dat ze buiten wil.

Onze andere kat is een dikke luiwammes. Ik zet haar af en toe buiten zodat ze ook eens beweegt. Zij is zwerfkat geweest en heeft het wel gehad met de wijde wereld. Ze heeft een vast rondje van 5 min. dat ze loopt, daarna wil ze weer binnen. Die is blij dat ze een lekkere luie stoel heeft om in te liggen, en dat ze regelmatig wordt gekroeld. Als ik haar binnen zou houden, zou ze dat prima vinden.

Het is naar mijn mening dus niet per definitie zielig om je kat binnen te houden, net zo min als het per definitie asociaal is om hem buiten te laten. Het hangt af van het karakter van je kat en van de instelling van je buurtbewoners (en jezelf - overleggen scheelt heel veel).